Gå til innhold

Kan barnet mitt ha asperger? Eller normal særhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 4 år og har vært langt fremme språklig hele veien. Veldig god på tall og bokstaver, både på norsk og engelsk. 

Liker ikke kos, vil ikke bli tatt på - vært slik siden han ble født. Kilelek er noe han hater, eller gjemme seg og fange hverandre som søsken liker, er det verste han vet. Kan til nød holde i hånda nær vi er ute å går

Mat skal ikke blandes, skal aldri ha saus, liker ikke smør eller ketchup. Om maten ligger inntil hverandre så sitter han en evighet for å rydde opp på tallerken sin. 

Rutiner og planlegging er viktig eller så blir humøret veldig fort dårlig. Alt skal stå som det alltid pleier i huset, faste plasser, fast kopp, fast tallerken. 

Lager lyder konstant uten å tenke seg om. 

Reagerer dårlig på å bli irettesatt. Tåler ikke tull av noe slag. Veldig seriøs type. Opptatt av fakta og lærdom. 

Sinneutbrudd kommer lett, slår mye. 

Tåler ikke visse typer klesplagg, ingenting skal klø i halsen. Selv om plagg egentlig er myke så får han panikk av å ha det på seg. Klær føles rart veldig fort, skal ha sine faste typer plagg. 

Klarer seg egentlig fint sosialt og har noen venner i barnehagen. Lett for å bli distrahert om det er noe han ikke er veldig interessert i. Når det handler om byens historie i barnehagen så følger han veldig med og blir sur om andre bråker så han ikke får det med seg. 

Generelt sterke reaksjoner på lyder fra andre, søsken som lager lyder eller synger er det verste han vet. Bilturer blir da at et søsken synger og han klager eller holder seg for ørene. 

Lite interesse av leker, ingenting som holder hans interesse mer enn 10 minutter av gangen. Jeg har forsøkt så mye forskjellig. Han vil heller prate om sine ideer og tanker enn å leke. 

Er dette bare særhetene hans eller kan det være noe mer? 

Anonymkode: fdd23...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det kan være verdt å snakke med en fagperson om. Små barn kan ha særegenheter som de noen ganger vokser av seg, men du har jo en ganske lang liste her. Å være følsom for stimuli (klær), lyd, temperatur er vanlig blant de som har asperger. Det varierer hvor mye de plages av ulik stimuli.

Anonymkode: e931b...053

• Liker 4
Skrevet

Han kan også bygge en leke i lego og gå med den i hånda hele dagen. Vil ofte være i fred, ingen skal sitte ved siden av han. Mat med spesiell lukt er ikke godkjent. Han syns fiskeboller lukter grusomt og nekter å spise dette. Alt av supper er noe han nekter, Tomatsuppe med pasta, grønnsakssuppe eller lapskaus klarer han ikke. Maten skal være ren for det han kaller saus.

Det er sikkert mye mer jeg kommer på etter hvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det kan være verdt å snakke med en fagperson om. Små barn kan ha særegenheter som de noen ganger vokser av seg, men du har jo en ganske lang liste her. Å være følsom for stimuli (klær), lyd, temperatur er vanlig blant de som har asperger. Det varierer hvor mye de plages av ulik stimuli.

Anonymkode: e931b...053

Kan jeg gjøre det alene? Far er helt imot diagnoser av alle slag og tror ikke på sånt. 

Noe jeg kan gjøre selv for å takle han riktig og samtidig forsøke å normalisere ting litt for han? Ønsker jo at han skal få livet så velfungerende som mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jeg gjøre det alene? Far er helt imot diagnoser av alle slag og tror ikke på sånt. 

Noe jeg kan gjøre selv for å takle han riktig og samtidig forsøke å normalisere ting litt for han? Ønsker jo at han skal få livet så velfungerende som mulig. 

Hva sier de i barnehagen? Du kan starte der og be om en samtale med pedleder. Skal andre instanser kobles på, mener jeg det er slik at far også må godkjenne/signere dersom han har foreldreansvar. Men det kan du også spørre pedleder om. Det handler jo ikke nødvendigvis om å finne en diagnose, men se om barnet har utfordringer som kan trenge litt ekstra støtte fremover.

Anonymkode: 50998...181

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva sier de i barnehagen? Du kan starte der og be om en samtale med pedleder. Skal andre instanser kobles på, mener jeg det er slik at far også må godkjenne/signere dersom han har foreldreansvar. Men det kan du også spørre pedleder om. Det handler jo ikke nødvendigvis om å finne en diagnose, men se om barnet har utfordringer som kan trenge litt ekstra støtte fremover.

Anonymkode: 50998...181

Han skal bytte barnehage. Det er en veldig stor barnehage som får med seg lite, det er min opplevelse. Det var en pedagog der en gang som jeg kunne prate godt med, men han sluttet. 

Skrevet

Jeg har et barn med asperger. Hun er veldig lik din sønn. Har alltid ligget langt fremme faglig, svært var for lyder, takler ikke berøring, har enkelte materialer (på klesplagg osv) som hun ikke takler å kjenne på kroppen. Blanding av mat, søsken må holde seg langt unna for hun tåler INGEN lyder fra dem, ikke engang pustelyder, omtrent.

Vi tenkte at dette var normal særhet, og selv om det var noe annet kunne vi fint leve med det og tilpasse hverdagen vår.

Men så kom tenårene. Da gikk det ikke lenger, så vi fikk henne utredet slik at vi skal få hjelp. Det er det sosiale som har blitt vanskelig/umulig, det er mye tungsinn og hun isolerer seg, og er sint HELE tiden.

Vet ikke om det er lurt å utrede så tidlig som nå, for deres del - har hørt at flere som kommer til BUP tidlig blir bedt om å vente noen år. Men hvis de sensoriske vanskene er så store (varhet for lyder osv) at det kan bli problematisk på skolen, kan det være lurt å være i forkant. Barnet vårt klarer skolehverdagen fint med hjelp av støydempende headset.

Anonymkode: 1d7a5...a24

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har et barn med asperger. Hun er veldig lik din sønn. Har alltid ligget langt fremme faglig, svært var for lyder, takler ikke berøring, har enkelte materialer (på klesplagg osv) som hun ikke takler å kjenne på kroppen. Blanding av mat, søsken må holde seg langt unna for hun tåler INGEN lyder fra dem, ikke engang pustelyder, omtrent.

Vi tenkte at dette var normal særhet, og selv om det var noe annet kunne vi fint leve med det og tilpasse hverdagen vår.

Men så kom tenårene. Da gikk det ikke lenger, så vi fikk henne utredet slik at vi skal få hjelp. Det er det sosiale som har blitt vanskelig/umulig, det er mye tungsinn og hun isolerer seg, og er sint HELE tiden.

Vet ikke om det er lurt å utrede så tidlig som nå, for deres del - har hørt at flere som kommer til BUP tidlig blir bedt om å vente noen år. Men hvis de sensoriske vanskene er så store (varhet for lyder osv) at det kan bli problematisk på skolen, kan det være lurt å være i forkant. Barnet vårt klarer skolehverdagen fint med hjelp av støydempende headset.

Anonymkode: 1d7a5...a24

Jeg tenker på utredning mest når skolen begynner, får se hvordan skolehverdagen blir. 

Ellers så hadde det vært fint med veiledning for min del. Jeg er redd for å gjøre noe som blir feil for utviklingen hans. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn med Asperger, og kjenner han igjen. Ikke vent til skolen. Sliter han sosialt, så er det viktig å få sosial trening og annen hjelp i barnehagen NÅ slik at han er godt rustet til å begynne på skolen!

Anonymkode: 44b29...dd6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Diagnoser er reelt. Det er ikke noe man skal tro på eller ikke. Du må bli henvist til bup, få utredning. Om det finnes en diagnose, og barnet trenger medisiner. Hva gjør du da om far nekter å tro på diagnosen, og nekter barnet medisin?

Anonymkode: d15a1...91d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Diagnoser er reelt. Det er ikke noe man skal tro på eller ikke. Du må bli henvist til bup, få utredning. Om det finnes en diagnose, og barnet trenger medisiner. Hva gjør du da om far nekter å tro på diagnosen, og nekter barnet medisin?

Medisiner finnes ikke mot autismespekterforstyrrelse.

• Liker 1
Skrevet

Vil råde deg til å snakke med den nye barnehagen om tankene dine, slik at de også kan holde et ekstra øye med ham og gi den støtten han trenger der, enten det er en diagnose eller ikke. Videre kan det være aktuelt å få en henvisning fra fastlege til enten førstelinje (BFT) eller eventuelt BUP eller habiliteringstjenesten. Litt ulikt hvem som tar saken i ulike kommuner. Kanskje greit å prate litt mer med barnets far også, om hva en diagnose eventuelt betyr. Det betyr jo bare at en utløser rettigheter og hjelp til barnet. Det er ingen "sykdom" å ha sosialspektervansker, men det kan gjøre hverdagen utfordrende om en ikke har kompetente mennesker rundt som kan tilrettelegge i skole og lignende. 

Anonymkode: 9afcb...74a

• Liker 1
Skrevet

Ut i fra det du beskriver, tenker jeg at barnet ditt absolutt er tjent med å utredes mtp. autismespekterforstyrrelser.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har barn med Asperger, og kjenner han igjen. Ikke vent til skolen. Sliter han sosialt, så er det viktig å få sosial trening og annen hjelp i barnehagen NÅ slik at han er godt rustet til å begynne på skolen!

Anonymkode: 44b29...dd6

Det virker som at han stadig vekk velger barn fra andre land som sliter litt med det sosiale/språk. Så han har noen venner som han er mye med. Ellers går det bedre med barn som er eldre en han, søskenbarn og slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vært en situasjon angående kronisk sykdom det. Gikk til sak og det ble lest opp der og dermed endring. Alle fysiske ting jeg har reagert på, fått sjekk på så har far ment at det ikke stemmer. Så sier legen noe annet og da blir løsningen gjennomført. 

Skrevet

Jeg har ikke asperger selv, men det finnes i familien min. Så derfor tenker jeg litt på dette. 

Skrevet

Be om utredning hos BUP.

• Liker 1
Skrevet

Det kan absolutt være asperger. Det som er viktig å vite om autismespekterdiagnoser er egentlig at ingen er like, to personer med diagnosen kan f eks ha veldig ulike (og til og med motsatte) utfordringer. Sensoriske utfordringer f eks, kan både være at man er over- og undersensitiv for diverse. 
Poenget med det var mest at han kan ha det selv om ikke alt stemmer med en annen person med diagnosen, eller med stereotyper. 

Når det gjelder det å bli utredet og få diagnose, så kan jeg bare si at jeg skulle ønske jeg selv hadde fått diagnosen allerede som barn. 
Det hadde spart meg for veldig mye smerte, tap, sykdom, utbrenthet, dårlig selvfølelse og tid man aldri får igjen. 
Med en diagnose så får man muligheten til å tilrettelegge for seg selv slik at livet blir best mulig og man får mest mulig ut av det.  

Jeg vil anbefale deg å følge relevante sider på sosiale media, der lærer en mye. F eks Sensory stories by Nicole, Neurodivergent Lou eller Menduserikkeautistiskut på Instagram. 

Og så vil jeg bare si (det gjør du helt sikkert allerede) at det er viktig å ta de sensoriske utfordringene på alvor. Det er sannsynligvis helt reelt og kanskje til og med direkte vondt det barnet opplever. Og det er forferdelig vondt å ha det sånn, og å vokse opp med at de rundt deg ikke tror på det og bare blir sinte eller irriterte fordi du er «vanskelig», det kan ende opp med å bli svært skadelig. 

Å ha asperger trenger i seg selv ikke å være en forferdelig ting. Mange kjente og suksessfulle mennesker har det:) Og mange opplever det som en fantastisk ting:) 

Det handler veldig mye om omstendighetene og menneskene rundt en, og hvilken støtte en får. 
Barnet ditt er heldig som har noen som deg, som er oppmerksom på dette og på hva han trenger. 

Hilsen voksen med Asperger 

Anonymkode: f19a0...2dc

• Liker 3
Skrevet

Det kan hende støykansellerende hodetelefoner hadde hjulpet ham❤️

Hilsen autist 

Anonymkode: 9c600...00e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det kan hende støykansellerende hodetelefoner hadde hjulpet ham❤️

Hilsen autist 

Anonymkode: 9c600...00e

Han skal nå få spillkonsoll som han kan drive med når han ønsker å være i fred. Rommet hans er tilrettelagt for han og han har fått inn det han ønsker. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...