AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Jeg og mannen min skal gifte oss, men vi blir rett og slett ikke enige om hvilket etternavn vi skal bruke. Jeg vil at hele familien skal hete det samme, og jeg vil helst at hele familien bare skal ha 1 etternavn. Vi kan selvfølgelig bruke begge to, men jeg tenker på barna våre som engang skal gifte seg og få barn, og må da velge hvilket navn de skal bruke videre. Mannen min heter noe mange andre i Norge heter, og spesielt mange akkurat her vi bor. Mitt etternavn er det under 100 stk som heter og navnet stammer fra familiegården. Mannen min er egentlig enig med meg, men han insisterer på at vi skal bruke hans pga tradisjon, og jeg tror han føler at det er mannen sitt etternavn man skal bruke. Tradisjoner er ikke noe som står høyt i vårt hjem, så hvorfor det plutselig skal være viktig nå forstår jeg ikke. Hva har andre gjort? Anonymkode: a2ef7...5a3
høydepunkt1234 Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg og mannen min skal gifte oss, men vi blir rett og slett ikke enige om hvilket etternavn vi skal bruke. Jeg vil at hele familien skal hete det samme, og jeg vil helst at hele familien bare skal ha 1 etternavn. Vi kan selvfølgelig bruke begge to, men jeg tenker på barna våre som engang skal gifte seg og få barn, og må da velge hvilket navn de skal bruke videre. Må legge til at både jeg og mannen har dobbeltnavn, så våre navn blir utrolig lange om vi skal ha 2 etternavn i tillegg. Mannen min heter noe mange andre i Norge heter, og spesielt mange akkurat her vi bor. Mitt etternavn er det under 100 stk som heter og navnet stammer fra familiegården. Mannen min er egentlig enig med meg, men han insisterer på at vi skal bruke hans pga tradisjon, og jeg tror han føler at det er mannen sitt etternavn man skal bruke. Tradisjoner er ikke noe som står høyt i vårt hjem, så hvorfor det plutselig skal være viktig nå forstår jeg ikke. Hva har andre gjort? Anonymkode: a2ef7...5a3 Endret 8. november 2022 av høydepunkt1234 Glemte skrive noe og ville ikke være anonym
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Jeg tror vi blir å ha ulike etternavn når vi gifter oss. Barnet vårt har fått begge navn, men hans som mellomnavn og mitt som etternavn, fordi mitt er veldig sjeldent. Han vet at jeg aldri blir å endre etternavn av den grunn, og det er helt greit for hans del (det er ikke så mange som kan videreføre navnet). Han kan bytte om han vil. Jeg kunne egentlig også tenkt meg at man hadde et familienavn, men skjønner samtidig det med å ønske å beholde sitt eget. Jeg er jo heller ikke den som måtte bytta (kunne eventuelt tatt hans som mellomnavn), så kan jo ikke si så mye på det 😅 Har dere 2 "etternavn" hver, altså et etternavn som mellomnavn, eller er det bindestrek mellom dem? Siden det er 4 navn, har dere et hver som ikke er så vanlig? Anonymkode: 64242...38c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Når du har et sjeldent navn, så tenker jeg at det er viktig å bringe det videre. Enten at dere har hvert sitt navn (man MÅ ikke ha samme etternavn) eller at begge tar ditt, og han har sitt som mellomnavn evt Anonymkode: 2d673...524 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Si at du beholder ditt, og så kan han velge om han vil bytte eller ikke Anonymkode: 2d673...524 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Behold deres egne navn, og gi barna begge navnene. Det er det eneste fornuftige. Da slipper dere masse styr om dere blir skilt også. Jeg angret på at jeg tenkte som deg, men nå er jeg tilbake til mitt etternavn, og barna har fått samme etternavn inn som mellomnavn så det ikke blir problemer ved reising. Føles veldig bra. Det jeg har sett noen gjøre er at de tar hverandres etternavn inn som mellomnavn, slik at hele familien har de samme 2 navnene, det kan jo være et alternativ. Anonymkode: 3a610...b1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå