Gå til innhold

Automatiske lys.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppgradert mitt kjøretøy, og fått slike lys som skår av og på langlys automatisk.

Jeg blender folk når jeg kjører på smale, svingete landeveier, blandingen er ikke rask nok. 

Har merket meg over de siste årene at mange blender meg også. Trodde egentlig det var fordi den siste generasjon sjåfører ikke hadde lært å kontrollere lysene sine, forsto ikke hva det var siden folk var blitt så elendig på å styre lysene. Har nå kommet til at det er denne automatikken.

Jeg har nå slått det av, og kontrollerer lysene mine manuelt. 

Har tenkt tanken at veimyndighetene bør hå inn med forbud mot slik automatikk. Det er jo svært irriterende å bli blendet. Kan også være farlig. 

Hva gjør dere når dere er ute å kjører med slik avanserte kjøretøy? Tenker dette egentlig ikke er en forbedring.

Anonymkode: 1c635...8b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg møtte en slik bil i går kveld, den fikk min LED bar mitt i fleisen.

Og aut lys bak, har bare sett 1 som fungerer helt perfekt, det er en Suzuki Ignis som jeg kjørte bak på E6, da den kjørte under ei trebru, så tente baklyset, jeg vet tilfeldigvis hvem som eier bilen, men han har ikke gjort noe med den, det er bilen til hans kone.

Og vedr høye lys, så er vel I3, 208E, alle Toyotaer, alle VW/Audi og noen Tesla samt mange andre ille, og de får min LED bar mitt i fleisen.

Disse lysene blir justert på neste EU kontroll, men de er jo nye og kjører rundt sånn i 4 år før de blir justert.

Skrevet

Jeg elser automatisk styring av lys. Aner ikke hvor bra eller dårlig bilen min er i forhold til andre, men jeg kommer ikke til å slutte bruke dem. Det er helt fantastisk slippe tenke på lys.

Personlig blir jeg aldri blendet når jeg møter biler med langlys på. Jeg ser jo på veien og mot grøfta (ser etter fotgjengere eller annet)

Anonymkode: 74cb4...7d2

Skrevet

Ganske håpløst på små svingete veier, helt genialt på vanlige veier uten for krappe svinger. 

Anonymkode: 62bc4...aa0

Skrevet

Trenger ikke forby alt som ikke fungerer perfekt for alle til enhver tid. Autofjernlys på vår bil er dårlige greier på de smale svingete veiene her vi bor, altfor trege med å slå av eller på, så jeg velger heller å gjøre det manuelt. Men på hovedveien, og opp til hytta er det ikke så ille, og det er deilig å ikke dra i spaken hele tiden på lange turer i mørket.

Anonymkode: 8df83...87f

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hvis min bil er for treg med å blende gjør jeg det manuelt, selv om den står på auto.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ganske håpløst på små svingete veier, helt genialt på vanlige veier uten for krappe svinger. 

Anonymkode: 62bc4...aa0

HD Matrix LED hos Audi og Multibeam LED hos Mercedes fungerer utmerket også på svingete veier. Men det koster jo flesk da.

• Liker 1
Skrevet

Den bilen jeg møtte som ikke blendet ned var faktisk en nyere Audi typ Q5/7 eller E-tron

Men da min Jula ledbar på 10800 lumen ble slått på, blendet han ned og bremset mot veiskulderen 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 10.08):

Jeg elser automatisk styring av lys. Aner ikke hvor bra eller dårlig bilen min er i forhold til andre, men jeg kommer ikke til å slutte bruke dem. Det er helt fantastisk slippe tenke på lys.

Personlig blir jeg aldri blendet når jeg møter biler med langlys på. Jeg ser jo på veien og mot grøfta (ser etter fotgjengere eller annet)

Anonymkode: 74cb4...7d2

Nei, fri og bevare at du skal bevege en finger for å unngå at du dreper en småbarnsfamilie i verste fall!🤦‍♀️

Anonymkode: f2320...722

• Liker 2
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (På 8.11.2022 den 14.59):

Hvis min bil er for treg med å blende gjør jeg det manuelt, selv om den står på auto.

Nettopp. Gjør det samme. Bruker bare spaken på rattet som ved manuelt. Problemet oppstår som regel når jeg møter biler i svinger, da er den treg, men da er jeg også forberedt på å blende ned selv.

Mange skrur av fjernlysene alt for tidlig, og ved bruk av auto så blendes det ikke ned for tidlig iallfall.

Skrevet

Har en bil med slike smarte&automatiske lys, og synes automatikken er tilnærmet ubrukelig (Xenon og ikke LED). Jeg gjør jobben med hånda, og trøster meg med at jeg er smartere en en Mercedes... :D 

Skrevet

Kjører stadig bak biler uten baklyktene tent om kvelden, i tunneler. Blinker på de, men de skjønner ikke bæret. Mørk bil i mørket blir nesten helt usynlig bakfra...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

All automatisering og såkalte "smartløsninger" fungerer nokså elendig her på smale Vestlandsveier. Og jeg forstår ikke en gang hvorfor vi trenger det...

Anonymkode: ca3cb...bf1

Skrevet
Blizz1 skrev (17 timer siden):

Kjører stadig bak biler uten baklyktene tent om kvelden, i tunneler. Blinker på de, men de skjønner ikke bæret. Mørk bil i mørket blir nesten helt usynlig bakfra...

Blinker du på noen bakfra så tror de du sier ifra at vil kjøre forbi. 

Anonymkode: 52ef7...92a

Skrevet

Har opplevd 1 bil som dette med aut baklys fungerte helt optimalt. Og tro det eller ei, det var en Suzuki Ignis. Den kjørte foran meg på E6 og vi passerte en trebro som går over mot noen gårder. 
Da gikk baklyset på automatisk. 
Ellers er alle andre biler like dårlige, kanskje koreanske og japanske hakket dårligere enn andre. Er Toyota entusiast, men ikke blind 🙄

Men dette har med innstillingen av systemet samt opplæring av bileier fra selger å gjøre mener jeg. Samt at respektive verksteder ikke gjør som de burde når bilen er på service.   

Annonse
Skrevet
Blizz1 skrev (18 timer siden):

Min erfaring er at det hovedsaklig er elbiler som kjører uten baklys for å spare på strømmen.

Anonymkode: ad3c3...5a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at det hovedsaklig er elbiler som kjører uten baklys for å spare på strømmen.

Ja, ofte elbiler. Men det er nok fordi de fleste nyeste bilene er elbiler, ikke fordi det er noe spesielt med elbilene. 

Man får ikke spesielt mange ekstra kilometer på å skru av lysene… 

Anonymkode: e1ef4...276

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, ofte elbiler. Men det er nok fordi de fleste nyeste bilene er elbiler, ikke fordi det er noe spesielt med elbilene. 

Man får ikke spesielt mange ekstra kilometer på å skru av lysene… 

Anonymkode: e1ef4...276

Jeg vet ikke hvorfor de slår de av, men hvis jeg tar igjen en mørklagt bil i tunnel er det alltid en elbil.

Jeg har en relativt ny hybrid og den slår på baklysene når jeg kjører inn i tunnel.

Skrevet
Blizz1 skrev (18 timer siden):

Jeg skulle virkelig ønske at alle som har slike automatiske baklys tok en test på egen bil for å sjekke at de virkelig fungerer som de skal. Automatiske baklys er noe forderdelig irriterende greier, de funger stort sett ikke. Greit nok om dagen, men de slår seg ikke på om kvelden heller, og selv om det er opplyste veier omtrent overalt jeg kjører så blir bilene fortsatt veldig mørke uten de lysene. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

All automatisering og såkalte "smartløsninger" fungerer nokså elendig her på smale Vestlandsveier. Og jeg forstår ikke en gang hvorfor vi trenger det...

Anonymkode: ca3cb...bf1

Fungerer elendig her i Drammensområdet også. 

Skulle vært forbudt med automatiske baklys. 

Har ikke opplevd å bli blendet. 

Anonymkode: fa66b...14b

Skrevet

Skjønner at ts synes det er på sin plass å kjøre ledbaren sin i fronten som protest, men jeg synes det kan skape trafikkfarlige situasjoner. 

Under elgjakta for eksempel, så er det mye skrem elg langs veien i området vårt. Også farter disse høye pickupene rundt med ledbarene sine og blender alt som er hvis man er to sekunder forseint ute med å blende ned. Enda de sitter mye høyere i sin bil og absolutt ikke får lyset i øynene. Så kjører de ledbaren sin (som sitter i øyenhøyde på oss i en vanlig bil), på når de kjører forbi. Noen ganger mister jeg helt synet av å få en ledbar rett i fleisen. Og det er faktisk veldig skummelt på mørkt føre, i regnet hvor alt av billys skinner i asfalten og regnet øser ned, mens masse skremt elg ferdes langs veien. 

Jeg hadde hvertfall ikke likt å ha på samvittigheten at en familie på fire ble skadet fordi jeg kjørte ledbaren min rett i øynene på sjåføren og de ikke fikk styrt unna en elg eller kjøre av veien. Så selv om jeg også blir irritert, så ser jeg veldig an føret før jeg blender noen. Selv om jeg ikke har ledbar en gang. Synes denne blendinga burde vært forbudt egentlig!

Anonymkode: f4917...e74

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...