AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Jeg er rett å slett lei. Barnefar insisterer på at han skal ha samvær to dager i uken på ukedager. Mandag og onsdag fordi han jobber helger. Problemet er at han ikke klarer noen ting. Når han er hos far blir ikke leksene gjort. Han leverer barnet sent på skolen nesten hver dag. Han har ikke klær og utstyr til barnet. Han lager matpakke som barnet ikke spiser. Både jeg og barnet forteller han at matpakken er usmakelig og at maten noen ganger stinker. Men han fortsetter i samme retning. I går da han var hos far, ringte jeg og pratet med barnet og barnet var frustrert fordi far serverte til middag maten som har ligget matpakken hele dagen. Han varmer den opp og gir den til han. Dette er ikke første gang det skjer og heller ikke første gang vi sier ifra at det er usmakelig. Jeg synes at han behandler barnet som en hund. Dette gjør da at jeg må stå opp 30 min før jeg egentlig skal, for å lage matpakker til han sånn at jeg vet at han får spist, i tilleg til å legge frem klær fordi det er tur på skolen i dag og far ikke følger med på ukeplaner. Jeg er så lei av at jeg aldri kan koble av når jeg har barnefri fordi far ikke klarer å gjøre noe som helst. Da er det faktisk enklere å ha barnet 100% selv. Jeg har sluttet å sende med klær og utstyr fordi jeg aldri får tingene tilbake. Far har ikke betalt en eneste krone i barnebidrag og gjør det enda ikke. Da synes jeg at det ikke er på sin plass at jeg skal tilrettelegge med klær og utstyr når far har samvær og jeg aldri får tingene tilbake. jeg vurderer å vare nekte han samvær for dette her fungerer ikke. Og hvis han ikke kan ha samvær i helger så får jeg ikke gjort noe med det. Det skal på ingen måte gå utover omsorgen for barnet. Hvordan går jeg frem her? Anonymkode: 763cb...792 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Fvk. Ingen annen utvei enn det. Og muligens retten etter det igjen. Anonymkode: 7b55c...8c2 7
Eplejuice123 Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Familievernkontoret. For en slabbedask! Æsj 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Ingen kan gjøre noenting. Har prøvd selv. Når far ikke skjønner, så går det ikke an å fortelle han noe heller. Han tar ingen ansvar for barnet, han kommer aldri til å ta ansvar heller. Vil du gjøre noe drastisk med samværet, må du skaffe deg advokat. Og gå til retten. Mest sannsynlig får far samvær. Jeg har lært meg å koble ut og ta null ansvar når barnet er hos far. Glemmer han ting, så går det utover barnet ja. Men jeg orker ikke mer. Fvk gjør ingenting med saken. Anonymkode: 883f2...275 3 1
NiceOrNothing Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er rett å slett lei. Barnefar insisterer på at han skal ha samvær to dager i uken på ukedager. Mandag og onsdag fordi han jobber helger. Problemet er at han ikke klarer noen ting. Når han er hos far blir ikke leksene gjort. Han leverer barnet sent på skolen nesten hver dag. Han har ikke klær og utstyr til barnet. Han lager matpakke som barnet ikke spiser. Både jeg og barnet forteller han at matpakken er usmakelig og at maten noen ganger stinker. Men han fortsetter i samme retning. I går da han var hos far, ringte jeg og pratet med barnet og barnet var frustrert fordi far serverte til middag maten som har ligget matpakken hele dagen. Han varmer den opp og gir den til han. Dette er ikke første gang det skjer og heller ikke første gang vi sier ifra at det er usmakelig. Jeg synes at han behandler barnet som en hund. Dette gjør da at jeg må stå opp 30 min før jeg egentlig skal, for å lage matpakker til han sånn at jeg vet at han får spist, i tilleg til å legge frem klær fordi det er tur på skolen i dag og far ikke følger med på ukeplaner. Jeg er så lei av at jeg aldri kan koble av når jeg har barnefri fordi far ikke klarer å gjøre noe som helst. Da er det faktisk enklere å ha barnet 100% selv. Jeg har sluttet å sende med klær og utstyr fordi jeg aldri får tingene tilbake. Far har ikke betalt en eneste krone i barnebidrag og gjør det enda ikke. Da synes jeg at det ikke er på sin plass at jeg skal tilrettelegge med klær og utstyr når far har samvær og jeg aldri får tingene tilbake. jeg vurderer å vare nekte han samvær for dette her fungerer ikke. Og hvis han ikke kan ha samvær i helger så får jeg ikke gjort noe med det. Det skal på ingen måte gå utover omsorgen for barnet. Hvordan går jeg frem her? Anonymkode: 763cb...792 Kontakt advokat å gå for full foreldrerett . Det du beskriver er omsorgssvikt . Også fra deg. Fordi du lar det skje . 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Kan ikke barnet lage matpakken selv? Og barnet må jo kunne ta ansvar for å gjøre lekser! Anonymkode: 648fe...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Kortsiktig løsning kan være å be barnet kaste maten på skolen om den ikke blir spist, så den i hvert fall ikke blir servert til middag. Ellers lagde jeg min egen matpakke fra jeg begynte på skolen, og det er nok ikke så uvanlig. Min datter lærer å smøre egen mat i barnehagen nå. Det er dessverre mange barn som ikke får leksehjelp hjemme, uten at det utgjør omsorgssvikt eller grunn for å nekte samvær. Anonymkode: 328be...9e4 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Du nekter samvær inntil dere har vært på familievernkontoret og far evt tar i mot veiledning der. Om han ikke endrer seg kan du faktsik samvær av hensyn til barnet. Så må far få til sak om han mener han skal ha samvær. Dokumenter det du kan. Anonymkode: 4e8e5...476 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 NiceOrNothing skrev (11 minutter siden): Kontakt advokat å gå for full foreldrerett . Det du beskriver er omsorgssvikt . Også fra deg. Fordi du lar det skje . Det skal en del til å få full omsorgsrett, så det er ikke nødvendigvis så enkelt. Anonymkode: 2e17b...1eb
Kvinne87Rogaland Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Du skriver logg hver dag barnet er hos far - dokumenter alt som skjer. Så kan du bruke det som bevis i en eventuell fordelingssak. Også må du kreve inn barnebidrag via NAV. 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan ikke barnet lage matpakken selv? Og barnet må jo kunne ta ansvar for å gjøre lekser! Anonymkode: 648fe...2a5 Spørs jo på alder om barnet kan forventes å ta ansvar for leksene selv. Ærlig talt, dette er en del av foreldrejobben. Anonymkode: 2e17b...1eb 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er rett å slett lei. Barnefar insisterer på at han skal ha samvær to dager i uken på ukedager. Mandag og onsdag fordi han jobber helger. Problemet er at han ikke klarer noen ting. Når han er hos far blir ikke leksene gjort. Han leverer barnet sent på skolen nesten hver dag. Han har ikke klær og utstyr til barnet. Han lager matpakke som barnet ikke spiser. Både jeg og barnet forteller han at matpakken er usmakelig og at maten noen ganger stinker. Men han fortsetter i samme retning. I går da han var hos far, ringte jeg og pratet med barnet og barnet var frustrert fordi far serverte til middag maten som har ligget matpakken hele dagen. Han varmer den opp og gir den til han. Dette er ikke første gang det skjer og heller ikke første gang vi sier ifra at det er usmakelig. Jeg synes at han behandler barnet som en hund. Dette gjør da at jeg må stå opp 30 min før jeg egentlig skal, for å lage matpakker til han sånn at jeg vet at han får spist, i tilleg til å legge frem klær fordi det er tur på skolen i dag og far ikke følger med på ukeplaner. Jeg er så lei av at jeg aldri kan koble av når jeg har barnefri fordi far ikke klarer å gjøre noe som helst. Da er det faktisk enklere å ha barnet 100% selv. Jeg har sluttet å sende med klær og utstyr fordi jeg aldri får tingene tilbake. Far har ikke betalt en eneste krone i barnebidrag og gjør det enda ikke. Da synes jeg at det ikke er på sin plass at jeg skal tilrettelegge med klær og utstyr når far har samvær og jeg aldri får tingene tilbake. jeg vurderer å vare nekte han samvær for dette her fungerer ikke. Og hvis han ikke kan ha samvær i helger så får jeg ikke gjort noe med det. Det skal på ingen måte gå utover omsorgen for barnet. Hvordan går jeg frem her? Anonymkode: 763cb...792 Nav innkreving for barnebidrag. Da får du bidraget! Ingen privat avtale med hans ang bidrag. Hvor gammelt er barnet? Gammelt nok til å ordne med niste selv og ta litt ansvar for leksene sine selv? En tur på familievernkontoret er på sin plass her. Anonymkode: a2bf4...4a2 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er rett å slett lei. Barnefar insisterer på at han skal ha samvær to dager i uken på ukedager. Mandag og onsdag fordi han jobber helger. Problemet er at han ikke klarer noen ting. Når han er hos far blir ikke leksene gjort. Han leverer barnet sent på skolen nesten hver dag. Han har ikke klær og utstyr til barnet. Han lager matpakke som barnet ikke spiser. Både jeg og barnet forteller han at matpakken er usmakelig og at maten noen ganger stinker. Men han fortsetter i samme retning. I går da han var hos far, ringte jeg og pratet med barnet og barnet var frustrert fordi far serverte til middag maten som har ligget matpakken hele dagen. Han varmer den opp og gir den til han. Dette er ikke første gang det skjer og heller ikke første gang vi sier ifra at det er usmakelig. Jeg synes at han behandler barnet som en hund. Dette gjør da at jeg må stå opp 30 min før jeg egentlig skal, for å lage matpakker til han sånn at jeg vet at han får spist, i tilleg til å legge frem klær fordi det er tur på skolen i dag og far ikke følger med på ukeplaner. Jeg er så lei av at jeg aldri kan koble av når jeg har barnefri fordi far ikke klarer å gjøre noe som helst. Da er det faktisk enklere å ha barnet 100% selv. Jeg har sluttet å sende med klær og utstyr fordi jeg aldri får tingene tilbake. Far har ikke betalt en eneste krone i barnebidrag og gjør det enda ikke. Da synes jeg at det ikke er på sin plass at jeg skal tilrettelegge med klær og utstyr når far har samvær og jeg aldri får tingene tilbake. jeg vurderer å vare nekte han samvær for dette her fungerer ikke. Og hvis han ikke kan ha samvær i helger så får jeg ikke gjort noe med det. Det skal på ingen måte gå utover omsorgen for barnet. Hvordan går jeg frem her? Anonymkode: 763cb...792 Dokumenter det. Dokumenter at du må gå etter han har levert for å levere klær, utstyr og matpakke. Dokumenter om du må levere en pose med mat hos far fordi maten han serverer ikke er god. Snakk med helsestasjonen, be om de om å ta et møte med far. Snakk med skolen om utfordringen. Gå til fvk med dokumentasjon og ha samtale med han tilstedet. Gi han en periode der han må vise bedring og behold ny meklingsattest om du må gå til sak. Anonymkode: 3c3bc...396 1
NiceOrNothing Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal en del til å få full omsorgsrett, så det er ikke nødvendigvis så enkelt. Anonymkode: 2e17b...1eb Omsorgsrett handler om barnets beste. Og barnets beste kan neppe være mangelfullt kosthold og det å ikke gjøre lekser. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen kan gjøre noenting. Har prøvd selv. Når far ikke skjønner, så går det ikke an å fortelle han noe heller. Han tar ingen ansvar for barnet, han kommer aldri til å ta ansvar heller. Vil du gjøre noe drastisk med samværet, må du skaffe deg advokat. Og gå til retten. Mest sannsynlig får far samvær. Jeg har lært meg å koble ut og ta null ansvar når barnet er hos far. Glemmer han ting, så går det utover barnet ja. Men jeg orker ikke mer. Fvk gjør ingenting med saken. Anonymkode: 883f2...275 Hei. Har selv vært på familievernkontoret i fjor. Og der var det ikke så mye hjelp å få. på den tiden fulgte ikke far samvær men ville bare ha samvær når det passet han. På den tiden jobbet jeg sent hver tirsdag og var avhengig av at han fulgte samværet. På familievernkontoret fikk jeg beskjed om at de ikke får gjort noe med det at far ikke følger samvær og at jeg må finne en løsning på tirsdager da jeg jobbet sent. 🙄 hva er vitsen med familievernkontoret. De gangene vi har vært på fvk sitter barnefar der å lyver så det renner av han. At han har så mye jobb derfor fulgte ikke samvær når sannheten er at han var arbeidsledig i 6 år. Osv… så det betyr da at jeg som mor. Gjør all jobben selv, forsørger ungen selv, følger opp barnet, får ikke en krone i barnebidrag, så lå jeg da i tillegg ta meg fri fra jobb for å dra på familievernkontoret for å sitte der å høre på d*****t til far som til slutt ikke gir noe resultater og som gjør at jeg mister noe lønn. Altså til syvende og sist så går det utover meg uansett hvordan jeg vrir eller vender på det når han er helt udugelig. samtidig har jeg også tenkt det at det er mye som skal til for at en forelder skal miste foreldreretten. Han er jo ikke slem eller gjør noe dumt mot barnet og barnet vil jo være med han. Men han følger ikke opp og gjør ikke det han skal. Han tror at å være far er bare å VÆRE med ungen. ts Anonymkode: 763cb...792 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 Slutt å løpe etter ham, slutt å regne med ham. Som du selv sier, fvk gjør ingenting, og samvær vil han få i retten. Bortkastet tid og penger. Krev bidrag via nav. Lær barnet å ta vare på seg selv. Anonymkode: 10275...a65 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 Det du kan gjøre er å lære ungen å smøre niste. Start med det hjemme selv. De fleste barn greier det nogen lunde fra de er seks år. Usikker på hva som gjør at maten far lager er uspiselig. Er brødet myglet? Eller liker bare ikke ungen pålegget far har? Så må du bare slutte å følge opp alt som faller på fars dager. Det kommer til å gå utover ungen, men du kommer til å slite deg ut på å skulle følge han i tillegg til ungen. Ungen kommer mest sannsynligvis etterhvert til å ville være mindre og mindre med far. Anonymkode: b16b0...0dd 2
Kaisada Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Har selv vært på familievernkontoret i fjor. Og der var det ikke så mye hjelp å få. på den tiden fulgte ikke far samvær men ville bare ha samvær når det passet han. På den tiden jobbet jeg sent hver tirsdag og var avhengig av at han fulgte samværet. På familievernkontoret fikk jeg beskjed om at de ikke får gjort noe med det at far ikke følger samvær og at jeg må finne en løsning på tirsdager da jeg jobbet sent. 🙄 hva er vitsen med familievernkontoret. De gangene vi har vært på fvk sitter barnefar der å lyver så det renner av han. At han har så mye jobb derfor fulgte ikke samvær når sannheten er at han var arbeidsledig i 6 år. Osv… så det betyr da at jeg som mor. Gjør all jobben selv, forsørger ungen selv, følger opp barnet, får ikke en krone i barnebidrag, så lå jeg da i tillegg ta meg fri fra jobb for å dra på familievernkontoret for å sitte der å høre på d*****t til far som til slutt ikke gir noe resultater og som gjør at jeg mister noe lønn. Altså til syvende og sist så går det utover meg uansett hvordan jeg vrir eller vender på det når han er helt udugelig. samtidig har jeg også tenkt det at det er mye som skal til for at en forelder skal miste foreldreretten. Han er jo ikke slem eller gjør noe dumt mot barnet og barnet vil jo være med han. Men han følger ikke opp og gjør ikke det han skal. Han tror at å være far er bare å VÆRE med ungen. ts Anonymkode: 763cb...792 Omsorgssvikt er også det som ikke skjer. At det er fravær på veiledning fra en voksen er omsorgssvikt. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Høres for kjent ut. Det er dessverre ingenting å få gjort (har hørt med advokat, barnehagen, skolen, helsestasjonen, skolehelsetjenesten, barnevernet, krisesenteret, PPT og BUP). Ironisk, for hvis jeg, som har hovedomsorgen, hadde gjort like lite som far, hadde jeg nok mistet omsorgen. Anonymkode: f96f5...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 NiceOrNothing skrev (3 timer siden): Omsorgsrett handler om barnets beste. Og barnets beste kan neppe være mangelfullt kosthold og det å ikke gjøre lekser. Det er sant det, men far mister dessverre ikke samvær av den grunn. Som sagt skal det en del til. Anonymkode: 2e17b...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå