Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en gutt som nettopp har rundet 1 år og våkner ekstremt tidlig på morgenen. Det vil si at dagen hans starter mellom 03.15 og 04.30 hver eneste dag. Uansett hva vi forsøker får vi han ikke til å sove igjen, og vi ender med at han ligger å hylgråter helt til vi må stå opp med han.

Vi har alltid slitt med søvnen hans, men han har tidligere hvertfall sovet til 05.00 og vi har da fått dagen til å gå opp. Men vi aner ikke hva vi skal gjøre nå da vi ikke kan levere han i barnehagen uten at han har sovet, og vi kan ikke la han sove da vi ikke rekker jobbene våre.

Vi har forsøkt å gi han to dupper på dagtid (alt fra 1,5t til 3,5t), vi har forsøkt 1 dupp på dagtid (1t til 3t).

Vi har forsøkt å legge han fra klokken 18.00 og helt frem til 20.00 i ukesperioder.

Vi har forsøkt å vekke han på natten for å gi han mat for så å legge han igjen.

Vi har forsøkt å kjøpe en lampe som prosjekterer lys så han ikke er redd når han våkner.

Vi har forsøkt med white noise så han kan roe seg lettere.

Vi har forsøkt å ta han inn til oss når han våkner og ammer han. 

Vi føler generelt vi har forsøkt alt, og dette begynner å gå kraftig ut over oss som foreldre og han er tydelig trøtt om morgenen. Vi har tatt kontakt med helsestasjonen for å se om vi kan få litt bistand derfra.

Er det noen som har noen råd til noen fortvilte og slitne foreldre som ønsker med alt sitt hjerte at han skal klare å sove til 06.00?

Anonymkode: 97b4b...76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd som jeg kommer på akkurat nå, men vit at dere er ikke alene 😅 Guttungen vår har våknet tidlig fra ca. 5-6 måneders alder og det ble bare verre og verre. Var vel en periode på 4 måneder når han bikket 1 år, at han stod opp ca. 0400 (noen ganger før det også). Ingenting hjalp, og siden han ikke hadde problemer med innsovning eller masse oppvåkninger (dvs 3 eller mer) ila natta så fikk jeg høre at det var vanlig at barn under 3 år kunne våkne veldig tidlig og at mitt barn kanskje hadde mindre behov for søvn enn normalt. Resultatet var det samme om jeg la han tidlig eller senere, og om vi lot han sove mer eller mindre på dagtid. 

Nå er guttungen straks 2, og han sover til ca 05 igjen. Han hadde en periode på noen uker i sommer der han sov til 0630!!! Men gleden var kortvarig😅 

Så ser jeg på de andre barna i familien (til mine søsken) som også har stått opp mellom 04-05. Det var først når de bikket 4 år at de begynte å sove til 0600.

Anonymkode: 2fbcc...c66

Skrevet

Eneste som hjalp litt her var samsoving. Yngste er tre år nå. Vi tar han fremdeles inn i vår seng når han våkner om natten. Da sover han typisk til 5.30. En annen viktig faktor for oss er at vi står ikke opp før kl 5.30. Så hvis han prøver seg tidligere enn det ligger vi samme seng alle tre og later som vi sover helt til kl 5.30. Etter noen kjipe netter uten søvn i ettårsalderen har dette fungert greit, han godtok det til slutt. 

Anonymkode: becc5...338

Skrevet

Vi har slitt med det samme, lyyys våken gutt fra midt på natta… 

Det eneste som noen ganger fungerte var å trille. På grusvei. Men det fungerte ikke alltid - men de gangene det gjorde det sov han gjerne da til typ seks-syv. 

Dere er ikke alene. Men jeg har ikke noen råd. Annet enn: har dere forsøkt å trille en tur? 

Anonymkode: fe22a...6dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...