Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt en god del utfordringer med vår 4 mnd gamle baby. Helt fra han var en uke gammel har det vært mye gråt, uro og plager. Vi har vært hos lege flere ganger, fysioterapeut, manuellterapeut, barnelege på sykehuset, tatt blodprøver og selvsagt snakket masse med helsestasjonen. I starten fikk vi høre at det er helt vanlig at barn gråter mye og er urolig, men vi har hele veien kjent på at det har vært unormalt mye gråt og ser jo på venners barn og de på barselgruppa at de ikke er i nærheten så mye plaget som sønnen vår. Det har endret seg litt jo eldre han har blitt, men den siste måneden har noen ting faktisk blitt verre i motsetning til hva som oftest gjelder for barn med kolikk. Han sover dårligere for tiden som selvsagt gjør dagene ekstra tunge for vår del. Jeg går på melkefri diett og vi har endelig fått henvisning til barnelege med allergikompetanse (om en måned), vi har merket litt bedring siden jeg begynte for 6 uker siden, men ikke nok til at jeg tror det kun er mpa i så fall.

Her er "symptomene": Gråter mye, før var han utrøstelig nå kan vi i større grad trøste ved å bysse/bære, sover sjelden mer enn 20-30 min på dagtid, hater vogn og hyler masse når vi legger ham der, sovner lettest bæresele, men hyler alltid når han plasseres der og kan ikke være i den i våken tilstand, han gråter når han ammer, før kavet han mye ved brystet mens nå er det nesten alltid hyling i læpet av ammestunden, kan generelt gå fra å være blid og fornøyd til å hyle på ett sekund uten noen åpenbar grunn, bruker gjerne 15-30 minutter på å hyle seg i søvn hver kveld og ingenting vi gjør hjelper. Han våkner ofte om natten for amming og er ofte irritert og kaver endel på natten. Noen ganger reagerer han på å bli lagt ned, men ikke alltid. På stellebordet er han stort sett fornøyd, men kan bli fra seg når vi legger ham ned i babygym eller I sofaen (selv om vi er der med ham).

Det som ikke helt stemmer med reflukssykdom-symptomene er at han gulper det jeg vil anslå er normalt, noen dager mye, andre dager lite. Han har hele veien lagt greit på seg.

Kan det likevel være reflukssykdom og hvordan går vi frem?

Anonymkode: 31643...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du kuttet soya også eller kun melkeprotein? Har du sjekket alt av tannkremer, hudkremer osv du bruker? Tannkrem er det ofte melkeprotein i🙄 Mange barn som har mpa tåler heller ikke soya da de proteinene ligner hverandre. Samme med annen melk også (f.eks geitemelk). 

Anonymkode: eb319...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du kuttet soya også eller kun melkeprotein? Har du sjekket alt av tannkremer, hudkremer osv du bruker? Tannkrem er det ofte melkeprotein i🙄 Mange barn som har mpa tåler heller ikke soya da de proteinene ligner hverandre. Samme med annen melk også (f.eks geitemelk). 

Anonymkode: eb319...0c0

Har kuttet tannkremen min som har melk I seg, men ikke kuttet soya. Legene jeg har snakket med til nå har sagt at det ikke er sammenheng, det står også i informasjonen som finnes om mpa på Ullevål sine sider. Har ikke funnet noe forskning som sier at man bør kutte soya og siden det er vanskelig nok å gå på melkefritt kosthold har jeg holdt meg til det legene har sagt selv om jeg har sett på flere forum at folk nevner soya. Skal selvsagt ta det opp med allergilegen når vi kommer dit. Har ikke merket noe forverring hos gutten min hvis jeg feks har spist sushi med soyasaus, men det vil kanskje ikke merkes på den måten uansett.

Skrevet

Noen som har erfaring med refluks som ikke nødvendigvis tikker av alle symptomene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...