Gå til innhold

Nyfødt baby stresser, sover lite og bæsjer sjeldent!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 6 uker gammel og bæsjer bare hver 3 eller 4 dag. Hun sover lite, sover lett og må hjelpes i søvn, sovner hun så våkner hun kort tid etterpå. Hun stresser og stresser og armene flakser og hun puster og peser, må konstant tilby flaska med pumpet morsmelk og noe erstatning siden jeg bare har cirka 600 ml morsmelk å tilby henne. Hun er generelt en fulltidsjobb og må konstant ligge på meg for ellers er det bare stemmevrengende skriking. Jeg er fryktelig sliten og vet ikke hva jeg skal gjøre :(

hun var nettopp på 6 ukers kontroll hvor både fysioterapeut og barnelege og helsepersonell så på henne, men alt var jo bare helt topp liksom.

har massert henne på magen og tar beina i knebøy opp mot magen, masserer magen med klokken, dette funket første døgnet også sluttet hun å bæsje igjen.

Prøvde malt extrakt, funket også første døgnet hvor hun bæsjet 4 ganger, men nå har det null virkning.

på søvnen så funker det å kjøre bil og gå med henne i bæresele, men hun våkner så fort jeg stopper bilen, jeg tar henne i bæresele, men hun våkner hvis jeg tar henne utav selen. Med bæresele så kan jeg ikke sette meg ned pga beina hennes kommer i klem, kan ikke få hvile på noe vis...

alt i alt så er jeg fryktelig sliten av henne! Har ei jente på 14 mnd i tillegg som heldigvis er grei å ha med å gjøre bortsett fra at hun er fryktelig selskapsjuk og hater å sitte i grinda med unntak av noen sjeldne ganger.

Har noen noe de kan anbefale??? Er så fryktelig sliten og lei! Når jeg pumper på dagtid så er det grusomt stressende å gjøre dette mens babyen hylskriker pga jeg Gud-forby måtte legge henne ned litt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google utviklingssprang. Hun er ikke nyfødt lengre, og herfra vil det med jevne og ujevne mellomrom være perioder med rivende utvikling. Jeg anbefaler deg å laste ned en app som går på akkurat dette, der kan du i tillegg legge inn barnets fødselsdato slik at du kan se nøyaktig når neste sprang kommer, og hvor lenge det varer. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som melkeproteinallergi 👀 

Ville prøvd melkefritt noen uker… Pepticate MME og kutte alt av melkeprotein selv siden du gir morsmelk. 

Anonymkode: 7e510...023

• Liker 2
Skrevet
Paulinetta skrev (2 minutter siden):

Google utviklingssprang. Hun er ikke nyfødt lengre, og herfra vil det med jevne og ujevne mellomrom være perioder med rivende utvikling. Jeg anbefaler deg å laste ned en app som går på akkurat dette, der kan du i tillegg legge inn barnets fødselsdato slik at du kan se nøyaktig når neste sprang kommer, og hvor lenge det varer. 

Jeg vil nok absolutt ikke kalle dette for sprang når det har vart i økende grad i 2-3 uker, blir verre og verre

Skrevet

Hun trenger mye stryking på ryggen sikkert for hjelp til bæsj. Og evnt magen

Anonymkode: deccd...7f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun trenger mye stryking på ryggen sikkert for hjelp til bæsj. Og evnt magen

Anonymkode: deccd...7f5

Dette gjør jeg jo slik jeg skrev i innlegget, funket første gang, men nå funker det ikke lengre, men fortsetter å gjøre det

Skrevet
kinetheking skrev (4 minutter siden):

Jeg vil nok absolutt ikke kalle dette for sprang når det har vart i økende grad i 2-3 uker, blir verre og verre

Kanskje du har rett, men noen av sprangene varer lenge. 

Kanskje du har en kombinasjon av flere ting. 

Skrevet

Det virker som om du stresser også. Det hjelper barnet om omsorgspersonene er rolige.

Anonymkode: 11b15...905

• Liker 2
Skrevet

Får hun nok mat da? Siden du må tilby ofte.. Lar du det være såpass i flasken at hun drikker seg mett og det fortsatt er igjen melk når hun er ferdig? Raper hun skikkelig etter måltid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som om du stresser også. Det hjelper barnet om omsorgspersonene er rolige.

Anonymkode: 11b15...905

Det stenmer ikke når baby er like stressa på både barnefar, bestemor og venner. Alle disse er rolige mennesker

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Får hun nok mat da? Siden du må tilby ofte.. Lar du det være såpass i flasken at hun drikker seg mett og det fortsatt er igjen melk når hun er ferdig? Raper hun skikkelig etter måltid? 

Hun får absolutt i seg nok mat, har konstant en flaske å tilby henne, hun har lagt på seg 200 gram i uka siden fødselen og er litt plump

Endret av kinetheking
Skrevet

det er jo sånn babyer er.. det går over. 

Skrevet
laviniabcn79 skrev (19 timer siden):

det er jo sånn babyer er.. det går over. 

Dette er ikke normalt når baby såvidt sover og bæsjer, dette har alle rundt meg bekreftet. Og at det går over vet man ikke, det blir bare verre og verre. 

• Liker 3
Skrevet
kinetheking skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke normalt når baby såvidt sover og bæsjer, dette har alle rundt meg bekreftet. Og at det går over vet man ikke, det blir bare verre og verre. 

På hs sa de at de kan bæsje alt fra hver dag til hver tredje uke :) Begge ting var normalt. 

Anonymkode: efb98...3de

• Liker 3
Skrevet

Du skriver:

Medbæresele så kan jeg ikke sette meg ned pga beina hennes kommer i klem, kan ikke få hvile på noe vis...

Hva slags bæresele har du? Min Ergobaby bæresele har beina under barnet som en liten frosk. Kanskje det hjelper se på en annen bæresele? Så du får mer frihet :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skriver:

Medbæresele så kan jeg ikke sette meg ned pga beina hennes kommer i klem, kan ikke få hvile på noe vis...

Hva slags bæresele har du? Min Ergobaby bæresele har beina under barnet som en liten frosk. Kanskje det hjelper se på en annen bæresele? Så du får mer frihet :) 

Enig, prøv en annen sele. Jeg hadde også ergobaby og satt mye i sofaen med baby i bæresele på den tiden.

Min yngste var også veldig urolig og slet mye med magen og søvnen frem til 10 måneders alder. Var som du beskriver, men hylte i tillegg fire timer hver kveld.

Anonymkode: 51c61...7c6

Skrevet

Gulper hun mye? Skriker hun mye? Høres nesten ut som melkeproteinallergi 🙁 eventuelt refluks, men da er det vel vanlig med mye gulping. Var en del gulp her, men det var melkeproteinallergi. Et av symptomene var urolig søvn, også var det flere episoder med for lenge mellom avføring. Når de får MME skal de ha avføring hver dag. 

Skrevet

Min vil også kun sove i bæresele. Kan fint sette meg ned eller legge meg ned med den på, må bare lene meg litt bakover i sofaen og ikke sitte rett opp og ned. Bærer du henne for lavt kanskje? Justere selen? Evt. investere i en ny. Bæreselen er redningen her, og å finne en smokk som funket noenlunde. Hadde også en urolig baby. Nå er han 3 mnd. og det går mye bedre. Så heldigvis går de tøffe periodene over! 

Anonymkode: 7657e...697

Skrevet

Jenter bæsjer ikke, det kan være derfor.

Anonymkode: 585bd...d60

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 4.39):

Høres ut som melkeproteinallergi 👀 

Ville prøvd melkefritt noen uker… Pepticate MME og kutte alt av melkeprotein selv siden du gir morsmelk. 

Enig med denne. 

Anonymkode: 776ca...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...