Gå til innhold

50/50 barnefordeling betaler ikke for seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Usikker om det er rett sted å skrive, men jeg prøver. 

Jeg og samboeren har gått hver til sitt. Vi har en barnefordeling på 50/50, men hun nekter å betale sin del av SFO. Det betyr at jeg står for alt da er redd for at barna kan miste plass hvis jeg også slutter å betale. De har adresse hos meg og derfor får jeg hele regninga. 

Det har nå gått en stund og rent sett skylder hun meg nå over 20 000 kr mtp. Ikke betalt sin del. I disse tider merker jeg det veldig på økonomien som en alenepappa. 

Hva burde/kan jeg gjøre her?

Har jo prøvd å snakke med henne, men funker bare ikke?... 

Takk for alle svar

Anonymkode: 81bac...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med nav for beregning av barnebidrag er det første du må gjøre. Hva er grunnen til at hun nekter å betale sin del?

• Liker 3
Skrevet

Si opp halve plassen. Da mister hun Sfo når hun har barna.

Anonymkode: cecaa...b2b

• Liker 12
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hei!

Jeg og samboeren har gått hver til sitt. Vi har en barnefordeling på 50/50, men hun nekter å betale sin del av SFO. Det betyr at jeg står for alt da er redd for at barna kan miste plass hvis jeg også slutter å betale. De har adresse hos meg og derfor får jeg hele regninga. 

Det har nå gått en stund og rent sett skylder hun meg nå over 20 000 kr mtp. Ikke betalt sin del. I disse tider merker jeg det veldig på økonomien som en alenepappa. 

Takk for alle svar

Hvorfor nekter hun å betale? Er dere uenige om at barna trenger plass i SFO?

Hvis det kun er du som ønsker SFO plass til dem så forstår jeg at hun ikke har lyst å betale. Men hvis det er sånn at også hun bruker SFO plassen når hun har barna hos seg, skal hun selvfølgelig være med på betalingen også.

Uenighet etter brudd Kan være ganske så kjipt. Hadde prøvd å få til en ordning på dette. Snakke med familievernkontoret hva du kan gjøre hvis dere ikke kommer fram til en privat løsning.

Skrevet

Dette høres ut som eksen til min samboer. Hun har meldt dem inn i SFO, men mener det er hans jobb å betale siden hun går på NAV. Hun får også barnebidrag etc etc. Tror det handler om en gammeldags holdning om at mannen skal forsørge. Veldig trist i 2022....... 

Anonymkode: 98719...7c7

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Takk for alle svar

Da min gikk i barnehagen og på SFO så var det en mulighet å velge «delt» regning. Dvs at foreldrene får halvparten av regningen hver. Nå er det lenge siden, men jeg vet ikke. Er det noe din kommune tilbyr? 

Hvorfor vil hun ikke betale? Er hun bare sånn at hun ikke gidder? Kan du søke om bidrag? Hvordan ligger dere an inntektsmessig? :) 

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor betaler hun ikke? Da jeg hadde 50/50 nektet jeg også å betale for SFO fordi jeg ikke brukte plassen. Jeg tilpasset min arbeidstid som gjorde at jeg leverte barna til skolestart og hentet de ved skoleslutt. Min eks leverte de på sfo kl 07 og hentet de kl 17. barna var totalt utslitt, og når han kjørte det regimet sørget jeg for kos, lek og fritid sammen med barna på barnas premisser. 

han ble dritsur og truet med det ene og det andre, men siden jeg ikke benyttet meg av sfo nektet jeg fremdeles å betale. De hadde fast bostedsadresse hos meg, men jeg fikk aldri regning ettersom det ikke er jeg som meldte de inn i sfo. 50/50 opphørte fordi han ikke var egnet som far, blant annet fordi han dro barna inn i konflikter som denne.

Anonymkode: 85bd4...88a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei!

Takk for alle svar

Gå til nav om barnebidrag å se om det er noe der. 

Anonymkode: 268dd...f4c

Skrevet

Du får kontakte kommunen og høyre om du får delt regningen i 2 eller betale kun for det du selv bruker.

Anonymkode: 52cfc...50b

• Liker 3
Skrevet

Støtter å dele regningen i to! Ring til skolen og hør hvordan du får fikset det! Da blir skattefradraget også riktig fordelt.

Anonymkode: f0181...dd0

• Liker 2
Skrevet

Trenger dere SFO begge to?

Har vært borti dette flere ganger som SFO-leder ulike steder. Uten unntak har vi løst det med at den som betaler (når de har delt regning, det er helt vanlig og de fleste programmer kommunene bruker kan splitte regningen i ulike prosent) har beholdt plassen i sine uker, mens den som ikke betaler mister sin. Har også gjort det på den måten med et foreldrepar som betalte for ett barn hver hvor far betalte til punkt og prikke for "sitt" barn, mens mor aldri betalte for "sitt". Endte med at mor mistet plassen for begge i sine uker, mens far hadde plass for begge i sine (endte med at far ba om at begge fakturaene ble sendt til ham fordi det var best for barna, all ære til ham, men han hadde mulighet til det da).

Hvis det bare er du som bruker SFO, så kan jeg faktisk forstå henne. Men hun må jo møte deg på kommunikasjonen!

Anonymkode: 160f7...31f

• Liker 1
Skrevet

Hvis barna har adresse hos deg, har du da barnetrygden? Hvis ikke må du kontakte Nav, og få den til deg. 

Anonymkode: 5c7bb...925

Skrevet

Barna har adresse hos deg, og det er du som mottar bidrag. Dermed er det du som skal betale SFO.

Det står ingenting om det er delt bosted og/eller privat avtale.

Anonymkode: 90917...080

Skrevet
Blått skrev (18 timer siden):

Da min gikk i barnehagen og på SFO så var det en mulighet å velge «delt» regning. Dvs at foreldrene får halvparten av regningen hver. Nå er det lenge siden, men jeg vet ikke. Er det noe din kommune tilbyr? 

Hvorfor vil hun ikke betale? Er hun bare sånn at hun ikke gidder? Kan du søke om bidrag? Hvordan ligger dere an inntektsmessig? :) 

Det er sånn at hun bare ikke gidder og vet at jeg gjør det likevel. Hun vil også ha SFO, henne mest da hun er avhengig pga jobben. Intektsmessig tjener hun ca 250 000 mer enn meg. Har en god lønn kan man si, men sånn er det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trenger dere SFO begge to?

Har vært borti dette flere ganger som SFO-leder ulike steder. Uten unntak har vi løst det med at den som betaler (når de har delt regning, det er helt vanlig og de fleste programmer kommunene bruker kan splitte regningen i ulike prosent) har beholdt plassen i sine uker, mens den som ikke betaler mister sin. Har også gjort det på den måten med et foreldrepar som betalte for ett barn hver hvor far betalte til punkt og prikke for "sitt" barn, mens mor aldri betalte for "sitt". Endte med at mor mistet plassen for begge i sine uker, mens far hadde plass for begge i sine (endte med at far ba om at begge fakturaene ble sendt til ham fordi det var best for barna, all ære til ham, men han hadde mulighet til det da).

Hvis det bare er du som bruker SFO, så kan jeg faktisk forstå henne. Men hun må jo møte deg på kommunikasjonen!

Nei her er hun mest avhengig, men begge er enig å ha SFO. Og jeg kjøper alt annet ellers, så er bare veldig forvirret av hele situasjonen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna har adresse hos deg, og det er du som mottar bidrag. Dermed er det du som skal betale SFO.

Det står ingenting om det er delt bosted og/eller privat avtale.

Anonymkode: 90917...080

Eehm.. hvilket bidrag sikter du til? Vi har jo likt fordelt? Det er ingen bidrag hverken den ene eller andre veien?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eehm.. hvilket bidrag sikter du til? Vi har jo likt fordelt? Det er ingen bidrag hverken den ene eller andre veien?

Selv om fordelingen er lik så kan du få barnebidrag om den andre har mye høyere inntekt. 

• Liker 3
Skrevet

Hvem av dere står som betaler på SFO?

Hvis det er deg, be om å splitte regningen i to. Er det henne, men hun gir den til deg, be om det samme.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om fordelingen er lik så kan du få barnebidrag om den andre har mye høyere inntekt. 

Ja, dette er riktig. Det er blant annet for at barna skal ha en viss likhet i levestandard uavhengig av hvilken forelder de er sammen med. Det skal ikke bli slik det kunne ha blitt i mange tilfeller, at barna bare får spise sunn mat hos den ene og pose/boksmat hos den andre, eller får dårlig kvalitet på tøy hos den ene og topp notch hos den andre, bare fordi man har skilt lag. Det vil jo bidra til forvirring, og kanskje også uheldig favorisering. 

Så tanken er å gi barna lik levestandard som når foreldrene var sammen. Hvis du TS tjener betydelig mindre, og i tillegg må betale hele felles byrde av økonomiske forpliktelser, så vil det jo gå på bekostning av noe som barna liker eller trenger, og som eksen din kan gi i monner. 

Anonymkode: af969...586

• Liker 1
Skrevet

Betaler du bare for dine uke. 50 % Sfo er noe du kan ordne. Det gjorde vi er når mor til ungene ikke gadd å betale. Nå har hun ikke Sfo og er fortsatt sur på eksem sin 2 år etterpå 🤦‍♀️

Anonymkode: 17f53...af3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...