AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Del Skrevet 8. november 2022 Var en bekjent her om dagen som spiste yoghurt, gått ut for 3+ uker siden. Hen spydde så mye og kraftig at det slutt var BLOD i spyet. Jeg holder meg til 0 dager over holdbarhet. Det er best å være på den sikre siden. Anonymkode: e6dd2...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Del Skrevet 8. november 2022 Kommer da helt an på hva det er 😋 Best før eller siste forbruksdato? Om jeg finner en ett år gammel suppeposen i kolonialskuffen så hadde jeg sikkert spist den😅 Anonymkode: 43e92...dba 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 8. november 2022 #3 Del Skrevet 8. november 2022 Lukt, se og smak. Bruk sansene. Jeg kjøpte en pakke baconbiter for over to uker siden. Var ikke åpnet. Spiste ikveld, lukta og så helt fin ut og ingen bismak. Melk med dato 27/10 til en saus. Smakte på den først og like god. Igjen : lukt, se og smak. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 8. november 2022 #4 Del Skrevet 8. november 2022 Kylling derimot og fisk er jeg kjempe forsiktig med. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 8. november 2022 #5 Del Skrevet 8. november 2022 14 dager 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 8. november 2022 #6 Del Skrevet 8. november 2022 Det kommer an på hva slags varer det dreier seg om. Luktetesten og synstesten pleier å løse saken. Fjordland-fisk; min rekord mener jeg å huske...var fem mnd. på overtid og den var fullstendig like god. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Del Skrevet 8. november 2022 Kommer an på. Kylling osv må mann være forsiktig med. egg holder seg i 1-2-3 mnd etter dato. Bare snu eggene (hilsen bonde) 😄 melk kan stå i ei uke++. Hadde folk vist hvor gammel melken/egg er i butikken hadde ingen kjøpt den 🙃 Anonymkode: acd80...f68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Del Skrevet 8. november 2022 Det tenker jeg man generelt bør vurdere fra sak til sak. Særlig når det gjelder ting det står "best før" på. Er både lukt, utseende, konsistens og eventuelt smak innafor, er det nok ganske så trygt å spise/drikke produktet, med mindre det har gått VELDIG lang tid over dato. Enkelte ting som medister/farsedeig og kylling, bør du uansett være meget forsiktig med. Der ville jeg nok kastet produktet uansett, om det hadde gått over dato, da risikoen her er ganske stor. Anonymkode: 0ab7c...2ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. november 2022 #9 Del Skrevet 8. november 2022 Det kommer an på hva det er. Lukt og se. Melk og meieriprodukter samt egg sjekker jeg aldri datoen på, der bruker jeg det så lenge det ser bra ut og smaker godt. Melk kan fint holde minst et par uker over datoen, rømme og egg holder kjempelenge (her sjekker jeg aldri datoen, aldri opplevd at rømme eller egg har blitt dårlig). Hermetikk og tørrvarer varer i månedsvis over datoen. Selv kjøtt sjekker jeg alltid først. Jeg hadde en gang glemt en uåpnet pakke kyllingfilet i det andre kjøleskapet vårt og den var 5 dager over siste forbruksdag. Jeg er ekstra forsiktig med rå kylling, men det føltes kjipt å kaste nesten 2 kg kjøtt så siden den hadde ligget kaldt i et kjøleskap vi sjelden åpner og pakken var ubrutt bestemte jeg meg for å i alle fall sjekke før jeg evt kastet. Det både luktet normalt, så normalt ut og kjentes normalt ut (kyllingfilet kan bli litt slimete hvis det er gammelt). Jeg laget maten og smakte litt og det smakte godt så da spiste vi det. Ingen ble syke. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var en bekjent her om dagen som spiste yoghurt, gått ut for 3+ uker siden. Hen spydde så mye og kraftig at det slutt var BLOD i spyet. Jeg holder meg til 0 dager over holdbarhet. Det er best å være på den sikre siden. Anonymkode: e6dd2...74e Merkelig. Jeg spiser yoghurt til den er 3 mnd over dato, ofte. Men da har den selvfølgelig ikke blitt åpnet før det. Anonymkode: b2fbf...aac 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. november 2022 #11 Del Skrevet 8. november 2022 (endret) "Siste forbruksdato" eller "Best før-dato"? Veldig stor forskjell på disse to. Jeg hadde glatt spist posesupper, krydder, pasta, ris og andre tørrvarer flere år etter utløpt "Best før-dato" Det blir ikke farlige å spise, men kan få dårligere kvalitet etter hvert. Egg og syrnede melkeprodukter kan jeg spise flere uker etter dato. Jeg er forsiktig med kylling, skalldyr og fisk etter "Siste forbruksdag". Lukter og smaker først. Endret 8. november 2022 av Anonym Brukar0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg har også spist yoghurt som har gått langt over dato. Når det begynner å gro mugg lar jeg den være, men det har jeg aldri opplevd når den er uåpnet. Det hender den må røres litt i, men like god. Jeg tror nok det oppkastet hadde en annen årsak. Anonymkode: 49d1d...e53 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Del Skrevet 8. november 2022 Tro det eller ei, men jeg brukte melk som hadde gått ut nesten 2 mnd før, og det funket fint. Matlaging, drakk det ikke. Og jeg tror den hadde vært åpnet da jeg kjøpte den, mente det manglet noen dl. Har inntrykk av at melk holder mye lengre nå enn før. Da jeg var liten, virket det som at melken alltid var dårlig et par dager etter utløpsdato, nå kan den stå lenge over datoen. Men jeg tester altså alltid før jeg bruker den. Anonymkode: 2d0f1...71b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 8. november 2022 #14 Del Skrevet 8. november 2022 (endret) Hoppetaujenta skrev (15 timer siden): Det kommer an på hva slags varer det dreier seg om. Luktetesten og synstesten pleier å løse saken. Fjordland-fisk; min rekord mener jeg å huske...var fem mnd. på overtid og den var fullstendig like god. Ok, så da kan jeg koke opp fjordland viltgryte som jeg varmet opp i går, siste dato var i går, men jeg klarte bare spise halvparten. Resten satte jeg i kjøleskapet. Synes ikke det var godt, så tror jeg kaster det i søpla. Fjordland generelt er ikke godt i følge meg. Men er usikker på om jeg kan varme opp igjen den fra i går? Hater å kaste mat. Er forsiktig med kylling og fisk. Endret 8. november 2022 av Jytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Del Skrevet 8. november 2022 Siste dag: Uåpnede ferdigmiddager kan spises flere uker etter siste dato. Aldri hatt problemer med dette. Best før: Spiste Piano karamellpudding som var gått 3 eller 4 år ut på dato. Smakte som om den var fersk. På bakgrunn av dette lurer jeg egentlig på hvor mye konserveringsstoff mat inneholder; tror det må være rimelig mye. Anonymkode: c343d...f15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Del Skrevet 8. november 2022 Holder meg til siste forbruksdag. Har sensitiv mage. I går spiste jeg kokosmelk i maten som gikk ut i august. Null problem, var i hermetisk boks. Så det kommer veldig an på Anonymkode: 806cf...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Del Skrevet 8. november 2022 Som andre sier - kommer an på hva det er. Egg spiser jeg et par måneder etter dato. Krydder kan jeg bruke selv om det er over et år gammelt. Er forsiktig med ferskvarer, men spiste nylig salami fra en pakke som har ligget åpent i kjøleskapet i et par uker. Anonymkode: 7f38f...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Var en bekjent her om dagen som spiste yoghurt, gått ut for 3+ uker siden. Hen spydde så mye og kraftig at det slutt var BLOD i spyet. Jeg holder meg til 0 dager over holdbarhet. Det er best å være på den sikre siden. Anonymkode: e6dd2...74e Datoskrekk virkelig en uting Anonymkode: 18d19...79b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg har spist mat som var flere år over dato og det har smakt helt fint. Uåpnet yoghurt holder i mange uker over dato. Anonymkode: a9335...66e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. november 2022 #20 Del Skrevet 8. november 2022 Dere som holder dere strengt til datoen - hva hvis datoen sier at varen er holdbare noen dager til, men alle regn tyder på at den begynner å bli dårlig? Datostemplingen er jo bare et omtrentlig anslag, det er ingen fasit (og som regel heller ingen garanti). Se, lukt og smak, som det står på stadig flere matvarer, stort sett skjønner man jo om det fortsatt er spiselig. Den ene gangen jeg kastet opp av gammel kesam, var jeg sterkt i tvil, men tenkte at det går sikkert bra. Ved neste tvilstilfelle valgte jeg annerledes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå