Gå til innhold

Utslett rundt øynene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har slitt med utslett rundt øynene, som vet hva det kan være? 

Jeg kunne holde det litt i sjakk med dermovate (som jeg bruker på psoriasis, men nå hjelper ikke det heller.

Noen som har peiling på hva det kan være, og hva som kan hjelpe? Har gått til legen med det, men det jeg har fått der har ikke hjulpet. 

Annen informasjon;

Jeg har psoriasis i hodebunn, og bittelitt på kroppen.

Jeg er alltid knall rød rundt nesevingene. 

Noen som kan hjelpe? (Stress å gå til legen pga nyfødt barn)

Anonymkode: 3efaa...55c

Skrevet

Jeg har hatt det i flere uker.. Rundt øynene og oppå øyelokkene. Var til legen og fikk salve m/antibiotika, men følte øyelokkene mine etset. 🙈 Har også prøvd utallige typer øyedråper, falsk tårevæske, bacimysinsalve, Initiol, utroligsalven, krem mot eksem... Ingenting hjalp.. Til slutt smurte jeg på hydrokortison.. Vet det ikke skal brukes på øynene, men holdt rett og slett på å bli GAL av kløing, sviing og vondter, OG det hjalp! 3 dager senere var det borte 😃👍

Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt det i flere uker.. Rundt øynene og oppå øyelokkene. Var til legen og fikk salve m/antibiotika, men følte øyelokkene mine etset. 🙈 Har også prøvd utallige typer øyedråper, falsk tårevæske, bacimysinsalve, Initiol, utroligsalven, krem mot eksem... Ingenting hjalp.. Til slutt smurte jeg på hydrokortison.. Vet det ikke skal brukes på øynene, men holdt rett og slett på å bli GAL av kløing, sviing og vondter, OG det hjalp! 3 dager senere var det borte 😃👍

Takk for tips! 😊

Ja, dermovate (det er vel hydrokortison er det ikke?) har virket på meg og, men nå virker det ikke lengre. 

Har du navn på hydrokortison kremen du har brukt? 

Tror ikke det skal brukes rundt øynene, men man blir jo desperat.. 

Skrevet

Måtte gå 3 runder med locoid (tror jeg den heter) rundt øynene, gikk fint det og ble kvitt det.

Anonymkode: a7771...b49

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Måtte gå 3 runder med locoid (tror jeg den heter) rundt øynene, gikk fint det og ble kvitt det.

Anonymkode: a7771...b49

Takk for tips 😊

-ts

Skrevet

Det kan være rosacea eller perioral dermatitt. Kortison hjelper ikke på det, tvert i mot forverrer det tilstanden. Skjønner det er stress å dra til legen med nyfødt, men tror absolutt det er det beste. Fortell hva du har prøvd og be om henvisning til hudlege.

Hvis du nylig har født er det ikke uvanlig at huden endrer seg i etterkant. Dette kan være en stressreaksjon etter fødsel og påfølgende søvnmangel, fødsel og varselskudds er en STOR påkjenning for kropp og hud. Hormonendringene som kreves for å produsere melk bla kan gi veldig tørr hud - fuktfattig hud er mer utsatt for diverse problemer. 

Ellers kan jeg tipse om å bruke allergivennlige produkter fram til du har kommet det til legen. Jeg anbefaler La Roche Posay Toleriane rens og fuktighetskrem og La Roche Posay Baume B5 før fuktighetskrem er helt utrolig effektiv på å reparere og tilføre fukt. Alt dette er beregnet på sensitiv, allergisk hud😊

Jeg har hatt samme problemer som deg og vært mange runder hos hudlege. Jeg har psoriasis i hodebunn og perioral dermatitt-utbrudd i ny og ne. Generelt har jeg veldig sensitiv hud.

Anonymkode: 03c4b...ef5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være rosacea eller perioral dermatitt. Kortison hjelper ikke på det, tvert i mot forverrer det tilstanden. Skjønner det er stress å dra til legen med nyfødt, men tror absolutt det er det beste. Fortell hva du har prøvd og be om henvisning til hudlege.

Hvis du nylig har født er det ikke uvanlig at huden endrer seg i etterkant. Dette kan være en stressreaksjon etter fødsel og påfølgende søvnmangel, fødsel og barselstid er en STOR påkjenning for kropp og hud. Hormonendringene som kreves for å produsere melk bla kan gi veldig tørr hud - fuktfattig hud er mer utsatt for diverse problemer. 

Ellers kan jeg tipse om å bruke allergivennlige produkter fram til du har kommet det til legen. Jeg anbefaler La Roche Posay Toleriane rens og fuktighetskrem og La Roche Posay Baume B5 før fuktighetskrem er helt utrolig effektiv på å reparere og tilføre fukt. Alt dette er beregnet på sensitiv, allergisk hud😊

Jeg har hatt samme problemer som deg og vært mange runder hos hudlege. Jeg har psoriasis i hodebunn og perioral dermatitt-utbrudd i ny og ne. Generelt har jeg veldig sensitiv hud.

Barselstid, ikke varselskudd😅(selv om det ville vært stressende det óg🤭)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barselstid, ikke varselskudd😅(selv om det ville vært stressende det óg🤭)

🤣🤣

Tusen takk for tips! Jeg fikk utslettet før graviditeten, men det var for så vidt en veldig stressende periode det og. Har du lyst til å dele hvilke produkter du har prøvd fra legen? Eller hjalp de produktene du har nevnt her? 

- ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det noen som har slitt med utslett rundt øynene, som vet hva det kan være? 

Jeg kunne holde det litt i sjakk med dermovate (som jeg bruker på psoriasis, men nå hjelper ikke det heller.

Noen som har peiling på hva det kan være, og hva som kan hjelpe? Har gått til legen med det, men det jeg har fått der har ikke hjulpet. 

Annen informasjon;

Jeg har psoriasis i hodebunn, og bittelitt på kroppen.

Jeg er alltid knall rød rundt nesevingene. 

Noen som kan hjelpe? (Stress å gå til legen pga nyfødt barn)

i mitt tilfelle er det atopisk eksem

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

🤣🤣

Tusen takk for tips! Jeg fikk utslettet før graviditeten, men det var for så vidt en veldig stressende periode det og. Har du lyst til å dele hvilke produkter du har prøvd fra legen? Eller hjalp de produktene du har nevnt her? 

- ts

Det er reseptbelagt det meste. Ved første utbrudd gikk jeg på en lang antibiotikakur som hjalp. Men det er jo ikke bra i lengden, så i ettertid holder jeg det i sjakk med Sulfacil fra Elixir. Den kan kjøpes på nett men er dyr. 

Som en over her nevner kan det også være atopisk eksem, da. Så vil fortsatt råde deg til å dra til lege, og i mellomtiden stelle pent med huden din. Så at jeg skrev feil produkt lenger oppe, mente å skrive La Roche Posay Cicaplast B5. Disse får du kjøpt på apotek. Det kan være den vil roe ned eksemet noe fordi den gir mye fukt😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...