Gå til innhold

Dere som er pårørende til person med demens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nært familiemedlem har fått "diagnosen" mild grad av demens. Hen fikk dette i fjor. Symptomene før hen startet med medisin, var vansker med å finne ord, glemsk, rotet litt. 

Starta på medisinen rett før jul, og etter ca 1 måned var alt mye bedre. Har gått veldig bra frem til nå. 

Plutselig i dag slet hen med å finne ord igjen, rotet mer. 

Er nå redd for at medisinen har sluttet å fungere. 

Andre som har opplevd at den slutter å fungere, men så fungerer den litt igjen? At det går i bølger? 

Jeg jobber selv med demens, så veldig klar over hvilken vei det går. Vet bare ikke så mye om denne helt tidlige fasen. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en først har fått demens går det bare gradvis nedover. Opp og ned- men nedover. 
Det er en veldig trist og vond sykdom. Min far ble dement for 2 år siden, og det er kjempe trist. 
Jeg tror det utarter seg ulikt fra person til person. Hos pappa ble demensen utløst ved et hjerneslag, han fikk da vaskulær demens som kommer av hjerte/ kar. Men når vi ser tilbake var han kanskje litt i gråsonen før slaget også, noe vi ser i ettertid. 
Hos pappa skjedde det brått, og han fikk delir som er en forvirringstilstand der han ikke sov på flere døgn, dette førte til at han ble veldig rotete, redd og hissig. 
mye medisiner og til slutt ble han lagt inn i psykiatrien for å plukke av han alt og starte på nytt. 
Han ble rolig og fin etter dette. 
Han husker alt fra gammelt av, men korttidshukommelsen har sviktet. Husker oss og kjenner oss igjen. 
så han har vært stabil hele veien, men det går gradvis nedover. 

Dette er en helvetes sykdom som ikke bare påvirker den demente, men hele familien. 

Anonymkode: 512c2...89d

• Hjerte 3
Skrevet

Det går nok veldig opp og ned i begynnelsen. Andre faktorer spiller også inn. Viktig at personen får nok søvn, spiser riktig, slipper forholde seg til for mye stress osv.

Det er en fryktelig sykdom, som rammer alle ulikt. :(

Anonymkode: 0eeee...dc9

• Hjerte 1
Skrevet

Mistenker bestemor har fått det , hun spør om det samme Flere ganger en liten pause å så på an igjen. Hun fikk medisiner mot hukommelse uten å nevne demens men hun ville ikke gå på dem pga bivirkning. Glemmer også noen navn og sånne småting til tider. Bor enda med bestefar å de har det greit sammen så han vet nokk mye mer😊 hun blir litt urolig til tider men hjelper å prate i telefonen å gå på besøk 😊 jeg er ikke TS men vist noen vill nevne klassiske symptomer tar jeg gjerne i mot værtfall 😊

Anonymkode: 2fc3a...f95

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet ikke, TS, men jeg følger denne tråden. ❤️ 

Anonymkode: d8e31...183

Skrevet

Demens er en samlebetegnelse på flere  sykdommer som fører til skade eller tap av hjerneceller. De er ulike alt etter hvor i hjernen de starter. Derfor oppleves demens så ulikt fra person til person.
Typiske tidlige tegn kan være tap av ord, forvirring, ikke orientert for tid og sted, glemme dagligdagse gjøremål, mistenksomhet, osv.

Medisiner kan ikke kurere det, bare gjøre at utviklingen går saktere. Men utviklingen avhenger også av hvor i hjernen sykdommen rammer, og jeg har også erfart at hver enkelts personlighet kan spille en rolle i forhold til hvor bra man takler dette. I tillegg er noen enormt flink til å skjule ting, og når sykdommen da oppdages, føler man som pårørende at utviklingen går veldig fort.

NHI har mye bra info om dette. 

Skrevet
Blåjojo skrev (8 timer siden):

Demens er en samlebetegnelse på flere  sykdommer som fører til skade eller tap av hjerneceller. De er ulike alt etter hvor i hjernen de starter. Derfor oppleves demens så ulikt fra person til person.
Typiske tidlige tegn kan være tap av ord, forvirring, ikke orientert for tid og sted, glemme dagligdagse gjøremål, mistenksomhet, osv.

Medisiner kan ikke kurere det, bare gjøre at utviklingen går saktere. Men utviklingen avhenger også av hvor i hjernen sykdommen rammer, og jeg har også erfart at hver enkelts personlighet kan spille en rolle i forhold til hvor bra man takler dette. I tillegg er noen enormt flink til å skjule ting, og når sykdommen da oppdages, føler man som pårørende at utviklingen går veldig fort.

NHI har mye bra info om dette. 

Han hadde veldige tydelige symptomer i starten, og gjorde egentlig ingenting for å skjule det. Så var veldig tydelig for oss rundt. Men medisinen har hatt veldig god effekt. 

Derfor jeg er så redd for at de ikke skal virke lenger nå. Når ting har gått bra.

Skrevet

Ts her. Noen som vet om demens pasienter får prøve en annen type medisin? Når den han har gått på ikke virker lenger? Eller er løpet kjørt da?

Skrevet
Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Ts her. Noen som vet om demens pasienter får prøve en annen type medisin? Når den han har gått på ikke virker lenger? Eller er løpet kjørt da?

Det er i alle fall lurt å si fra til legen at dere opplever at medisinen ikke fungerer så bra lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...