Gå til innhold

Samboer med null i egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 550 000 i EK og vil gjerne kjøpe leilighet snart. Samboeren min tjener ca 600 000 men har ikke noe oppspart. Vil vi kunne låne mer hvis vi har to inntekter, eller vil vi bare få lån på det jeg tjener / har i EK? Jeg vil ikke dele på egenkapitalen, men ha ulik eierandel for å sikre min EK som kommer fra arv. Jeg tjener rundt 480 000.

Er det noen som vet noe om dette? Sikkert dumt spørsmål, men dette er nytt territorie for meg 🙈

Anonymkode: 01e60...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå inn med all egenkapital og dere kan ha forskjellige eierbrøker. Eller dere kan dele lånet 50/50 men at din del av lånet blir mindre. Flere måter å løse det på. På et kjøp ser banken på samlet egenkapital og bryr seg ikke om hvem som eier hva, det må dere bli enige om.

Anonymkode: e6630...19a

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor ha ulik eierandel? Er det ikke bedre at han står for 550 000 mer av lånet enn deg?

Anonymkode: c47f0...0f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor ha ulik eierandel? Er det ikke bedre at han står for 550 000 mer av lånet enn deg?

Anonymkode: c47f0...0f9

Fordi TS tar en risiko med egenkapitalen sin, det gjør ikke kjæresten. 

Anonymkode: a996e...191

• Liker 1
Skrevet

Vi var i lik situasjon, og har ulik eierbrøk på huset og eier lånet 50/50. I huset inngår dermed vårt lån + hans EK og han eier dermed fremdeles sin EK + sin del av lånet. Vi har tenkt å bo her i mange, mange år og gifte oss om noen år, men om det mot formodning skulle ta slutt, skal ikke jeg ha noe av det han gikk inn i huset med. Vi må og ta høyde for at peisstigning vil spille inn. Alt dette er kontraktfestet hos advokat i samboerkontrakten vår.

Jeg hadde lenge dårlig samvittighet for at jeg ikke kunne gå inn med noen EK, men samboeren min er flink å minne meg på at uten meg hadde han ikke hatt råd til mer enn en liten leilighet på 50kvm i vårt område - nå eier vi tross alt et hus sammen. 

Anonymkode: bc2b6...387

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...