AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Han har vært siden han var liten, og vi har jobbet med å gjøre ham tryggere, tøffere osv med hjelp av instruktører. Likevel så hjelper det ikke nok til at han slutter å bjeffe på hver minste lyd han syntes er skummel😔 Våkner til det flere ganger om natta for han sover rett ved siden av meg (fordi det skal gjøre at han føler seg tryggere), og nå er jeg så sliten. Har vurdert å ha ham på et annet rom, men hvis han bjeffer uten at jeg er der så kan han holde på lenge så jeg er redd han vil våkne både mine og naboens unger om jeg prøver😳 Bor leilighet. Han er nå snart 2 år og vi hadde håpet at han skulle bli modigere med alderen men akk nei. Jeg har hatt flere hunder før men aldri opplevd noe liknende. Han er av typen som bjeffer intenst dersom han opplever noe som skummelt, potensielt skummelt eller usikkert… Det har hjulpet litt mtp treningen når vi treffer andre hunder for han bjeffer ikke på alle lenger, men så fort han hører en lyd når vi er inne så bjeffer han, og gir seg ikke med en gang jeg adresserer det heller. Kan gjerne fortsette med andre lavere lyder en stund slik at det blir umulig å sove. Hjelp! Hva kan jeg gjøre??? Anonymkode: 76250...a6f
Tabris Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Min hund gjorde akkurat det samme. Jeg løste det med å ha en skål med godbiter (jeg brukte hundens tørrfor) stående ved nattbordet. Så fort det var en lyd utenfor, eller min hund laget lyd, så sa jeg "bra!" og kastet noen godbiter på gulvet til ham. Gjentok det for hver eneste lyd hver eneste kveld. Litt slitsomt når jeg lå komfortabelt og holdt på å sovne og måtte "dra" meg ut av det og kaste godbit, men jeg trengte ikke gjøre det så veldig lenge før det ga resultater. Det fungerer fordi hunden da får positive assosiasjoner til lyder i stedet for at det er noe skummelt (lyd = godbiter). Men for at det skal fungere så må man være konsekvent (gjøre det hver gang) og hunden kan ikke være for redd. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Som Tabris over sier, prøv motbetining, dag og natt. Bjeffer han: bra! Og godbiter på gulvet (gjerne noen som lager litt lyd når de treffer gulvet). Poenget er at hunden skal 1: få positive assosiasjoner til lyder utenfor eller uventede lyder, og 2: lære å forvente noe godt fra deg når den hører lyder. Da vil den gradvis og med litt tid, begynne å ta frivillig kontakt med deg når den hører en lyd istedenfor å gå inn i en bjeffeepisode. Anonymkode: ae349...341 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Tabris skrev (4 timer siden): Min hund gjorde akkurat det samme. Jeg løste det med å ha en skål med godbiter (jeg brukte hundens tørrfor) stående ved nattbordet. Så fort det var en lyd utenfor, eller min hund laget lyd, så sa jeg "bra!" og kastet noen godbiter på gulvet til ham. Gjentok det for hver eneste lyd hver eneste kveld. Litt slitsomt når jeg lå komfortabelt og holdt på å sovne og måtte "dra" meg ut av det og kaste godbit, men jeg trengte ikke gjøre det så veldig lenge før det ga resultater. Det fungerer fordi hunden da får positive assosiasjoner til lyder i stedet for at det er noe skummelt (lyd = godbiter). Men for at det skal fungere så må man være konsekvent (gjøre det hver gang) og hunden kan ikke være for redd. Gjør du dette med en naturlig vokter -og varsler hund, forsterker du bare atferden. Anonymkode: fcce2...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Vi tok hunden opp i senga, der fant den tryggheten og vi kunne sove hele natta. Anonymkode: 9b637...ab2 1
Tabris Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Gjør du dette med en naturlig vokter -og varsler hund, forsterker du bare atferden. Anonymkode: fcce2...4a7 Jeg har en naturlig varsler-hund (japansk spisshund) og det fungerte på ham. Jeg har også venner som har vokterhunder av typen malle og schafer som har brukt den fremgangsmåten med samme effekt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjør du dette med en naturlig vokter -og varsler hund, forsterker du bare atferden. Anonymkode: fcce2...4a7 En naturlig vokter som er trygg, vokter ikke på lyder og småting. Anonymkode: ccf72...cf7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå