AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Er det sånn at de på fredag vet at det er fredag og eier sover lengre på lørdag? Anonymkode: 6abbf...6f7
svartkatt Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 De blir vel vant med et fast mønster... 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Min hund sover like lenge som jeg gjør uansett hvilken dag det er. Anonymkode: bc04c...708 5
Tabris Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Hunder har ingen forståelse av dager og helger, men de kan lære seg mønster. F.eks kan de lære seg at hvis du står opp tidlig og gjør deg klar til jobb, så betyr det at ingenting vil skje de neste åtte timene og de legger seg derfor til å sove. Men sover du lenger og gjør andre rutiner om morgenen i helgene, så kan de være mer oppvakte og lære seg at det er større sjanse for at det skjer noe spennende på dagtid, f.eks. 9 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Jeg er sikker på at de kan både dagene og klokka. Mannen jobber på sjøen, og bikkja vet nøyaktig hvilken dag han kommer hjem. Og det er ikke fordi jeg gjør noe ekstra, f.eks vasker huset eller lager spesiell mat den dagen. Anonymkode: c4925...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Hehe nei men da min hund var liten skulle jeg ønske den gjorde det. Nå derimot er hun to år og sover stort sett til jeg står opp, ikke at jeg sover til langt på dag, men det blir gjerne et par-tre timer lengre i helger enn ukedager. Anonymkode: d741a...1bc
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Når du trodde du hadde lest alt av spørsmål....
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Maatte_ha_konto skrev (1 time siden): Når du trodde du hadde lest alt av spørsmål.... Har da sett verre spørsmål enn dette, du forstod kanskje ikke hva hun egentlig mente? Ikke alle klarer å tenke utenfor boksen. Under her ser du et par gode eksempler på hvordan man kan svare på spørsmålet. Min hund kunne klokka. Hver dag kl 16 satt han utenfor døra og ventet på at min mann skulle komme hjem. Hver lørdag gikk vi til butikken og kjøpte boller. Han visste utmerket godt at det kun var lørdag vi gjorde dette. Hver lørdag gikk han til døra mens vi var på badet. Dette skjedde aldri andre dager. AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 8.25): Jeg er sikker på at de kan både dagene og klokka. Mannen jobber på sjøen, og bikkja vet nøyaktig hvilken dag han kommer hjem. Og det er ikke fordi jeg gjør noe ekstra, f.eks vasker huset eller lager spesiell mat den dagen. Tabris skrev (På 8.11.2022 den 7.53): Hunder har ingen forståelse av dager og helger, men de kan lære seg mønster. F.eks kan de lære seg at hvis du står opp tidlig og gjør deg klar til jobb, så betyr det at ingenting vil skje de neste åtte timene og de legger seg derfor til å sove. Men sover du lenger og gjør andre rutiner om morgenen i helgene, så kan de være mer oppvakte og lære seg at det er større sjanse for at det skjer noe spennende på dagtid, f.eks.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Hunder forstår hvertfall mye mer enn vi tenker over. Min hund har plager i ørene som jeg noen ganger behandler. Vanligvis finner jeg bare frem utstyret og setter i gang, hunden er naturlig nok ikke helt gira på dette. Her om dagen sier jeg til samboer «jeg tror jeg skal rense ørene på «hunden».» Jeg reiser meg opp og hunden løper rett i buret sitt. Det gjør hun aldri! Hun forstod rett og slett hva jeg sa! Anonymkode: f50ba...0da
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hunder forstår hvertfall mye mer enn vi tenker over. Min hund har plager i ørene som jeg noen ganger behandler. Vanligvis finner jeg bare frem utstyret og setter i gang, hunden er naturlig nok ikke helt gira på dette. Her om dagen sier jeg til samboer «jeg tror jeg skal rense ørene på «hunden».» Jeg reiser meg opp og hunden løper rett i buret sitt. Det gjør hun aldri! Hun forstod rett og slett hva jeg sa! Anonymkode: f50ba...0da Vi sier «dryppe øyne» og bikkja sitter klar til å få medisinene sine. De kan nok delvis klokka dyra og så skjønner de av sammenhengen at det ikke er hverdag, type ingen vekkerklokke Anonymkode: f8319...a51
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 8.25): Jeg er sikker på at de kan både dagene og klokka. Mannen jobber på sjøen, og bikkja vet nøyaktig hvilken dag han kommer hjem. Og det er ikke fordi jeg gjør noe ekstra, f.eks vasker huset eller lager spesiell mat den dagen. Anonymkode: c4925...8ff Hvordan vet du det? Om det er fordi du sier det, altså snakker til hunden og nevner navnet på mannen din/pappa (?) , så vil jo hunden tenke at nå kommer han hjem. Sånn er jo hunder. Jeg kan ikke nevne ordet strand til hunden for da tror hun at vi skal på stranden med en gang og blir helt vill. Det hadde hun blitt om jeg hadde sagt det om vinteren også. Anonymkode: 00fae...bc4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 8.25): Jeg er sikker på at de kan både dagene og klokka. Mannen jobber på sjøen, og bikkja vet nøyaktig hvilken dag han kommer hjem. Og det er ikke fordi jeg gjør noe ekstra, f.eks vasker huset eller lager spesiell mat den dagen. Anonymkode: c4925...8ff Hunden merker det garantert på en eller annen måte. Mine hunder vet når vi får besøk- ikke fordi de er tankelesere, men fordi det plukker opp at jeg er litt rastløs og i vente-modus. Dævendøtte skrev (På 10.11.2022 den 12.26): Min hund kunne klokka. Hver dag kl 16 satt han utenfor døra og ventet på at min mann skulle komme hjem. Hunden din kunne ikke klokka. Hunden din visste derimot når mannen din ville komme hjem basert på hvor mye lukten av han i hjemmet hadde minsket i styrke. Anonymkode: 70d39...68d
Tabris Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 Hunder har også svært god hørsel og kan høre bil som nærmer seg før vi kan, evt at noen går utenfor og nærmer seg ytterdøren. De kan også kjenne igjen lyden av eiers bil. De vil også ofte fange opp våre mønster og kroppspråk lenge før vi selv er klar over det. F.eks ville min forrige hund sprette opp og gå mot ytterdøren når jeg tenkte "Nå er det på tide å gå en tur!" Jeg forsto ikke sammenhengen før jeg en dag fant ut at jeg, uten å tenke over det, tok fjernkontrollen og skrudde av TVen når jeg tenkte at jeg skulle gå tur. Det var dermed det å skru av TVen som trigget "nå skal vi gå tur" hos henne, et mønster hun var klar over før meg. Dette med minsket lukt har jeg også hørt og er en interessant hypotese. Skulle ønske de forsket mer på akkurat det.
Gjest Kristenmann Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 21.37): Er det sånn at de på fredag vet at det er fredag og eier sover lengre på lørdag? Anonymkode: 6abbf...6f7 Tror nok ikke hunder er så smarte gitt
Minime94 Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hunden din kunne ikke klokka. Hunden din visste derimot når mannen din ville komme hjem basert på hvor mye lukten av han i hjemmet hadde minsket i styrke. Anonymkode: 70d39...68d Jeg vet det blir sakt at hundene kan tider på grunn av hvor mye lukt det er i huset osv, men synes å det da er rart at hele uka etter vi stilte klokka maste begge bikkjene om mat på slaget 6 ( 7 før vi stilte klokka) selv om vi da hadde forskjøvet alt en time bakover som frokost, når vi sto opp ect.
Tabris Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 19 minutter siden, Minime94 said: Jeg vet det blir sakt at hundene kan tider på grunn av hvor mye lukt det er i huset osv, men synes å det da er rart at hele uka etter vi stilte klokka maste begge bikkjene om mat på slaget 6 ( 7 før vi stilte klokka) selv om vi da hadde forskjøvet alt en time bakover som frokost, når vi sto opp ect. Det går vel litt på at de begynner å bli sultne til samme tid? 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Hunden til søsteren min kan klokkeslett og dager, han vet det skjer noe spesielt lørdager, han vet at tirsdager og torsdager kommer jeg og går tur kl 15, allerede 14.50 sitter kan i stuevinduet og ser etter meg på hovedveien, det gjør han kun de dagene fra kl 14.50. En dag kom jeg ikke før 15.30 og da sa naboen at bikkja hadde ult så han vurderte å bryte seg inn. Anonymkode: 77f5b...9b9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 De kan visstnok lese eiernes humør og kroppsspråk til en viss grad. Så hvis du kommer hjem fredag mer avslappet enn de andre arbeidsdagene fordi det nå er helg så kan de kanskje plukke opp det og huske at da kommer det ofte helgetur neste dag. Lørdag. Anonymkode: ee49e...290
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå