AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Hei hvert vinterhalvåret er jeg konstant forkjølet og begynner å mistenke astma. Noen som har peiling på hva som er kondis å hva som er astma symptomer? Begynte igjen får en stund siden merket jeg mistet pusten bare jeg skulle på hesten å må ha pustepause. Har hyperventilere Flere ganger i det siste når jeg har gått i bakker , begynner å kjenne det på pusten vist jeg er på besøk hos noen som har det varmt. Men føles ut som jeg bare er ekstremt andpusten. Får hjertebank og blir svimmel. Må ha mange pauser bare i en bakke. Der jeg trengte en pause i sommer må jeg nå ha 3-4 pauser å føles som jeg skal besvime eller få hjerteinfarkt. Vanlig dårlig kondis? Avertil føles det som jeg holder pusten men jeg gjør ikke det jeg vill bare ikke puste så høyt når andre er der. Har ikke noe problem på sommeren da kan jeg gå toppturer å joggeturer med minimalt med pauser. Nå kan jeg ikke jogge mer en 20-30 meter. Blir automatisk mindre aktiv på denne årstiden da jeg begynner å bli andpusten hele tiden. Blir sjeldent sliten i kroppen stopper når pusten ikke vill mer. Prøvd å google litt men ser ikke det står så mye. Trodde jeg fikk angst vær gang jeg lå meg sideveis en periode skjønner nå det er pusten , er det astma symptom? Får noen år siden bodde jeg i hus med svartmugg da måtte jeg sove med vinduet åpent midt i kuldegradene hele vinteren får jeg følte jeg ikke fikk puste. Bedre der jeg bor nå. Har støvalergi men når pusten blir ille er det alltid ute ellers er det bare som jeg holder pusten når jeg er hjemme avertil. Anonymkode: e41a7...bd6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Eksempel tok just på en klesvask og flytta klesstativet å nå føles det som jeg holder pusten litt men gjør jo ikke det. Føles nesten som man puster sånn som når man er tatt i nesen men er åpen i nesen å puster med nesen også Anonymkode: e41a7...bd6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Sjekke med legen kanskje? Anonymkode: e41a7...bd6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Følger. Pleier andre å hyperventilere når de går opp bakker? Eller bare puste tungt? Anonymkode: e41a7...bd6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 Du tror ikke det kanskje kan være transportsystemet for oksygen det kan være noe galt med? Blodet må ha jern for å kunne transportere oksygen rundt i kroppen. Når dette transportsystemet bryter sammen på grunn av jernmangel, kan det oppleves som om lufta er tom for oksygen: Uansett hvor mye man ventilerer lungene, får man ikke nok oksygen inn i kroppen og føler at man holder på å kveles bare man rører på seg. Har du sjekka om du har nok jern? Anonymkode: 752e4...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå