Gå til innhold

Hvor lenge orket du å stå i 100% jobb som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med nummer tre og i uke 17 nå. Er helt utslitt og forstrekt. Føler jeg er så dårlig som ikke får til 100% jobb. Men samtidig er jeg så utrolig lei av å måtte legge meg kl 20 hver dag fordi jeg er helt utslitt. Vurderer å be om noe sykemelding nå for vet ikke hvor mye mer jeg orker. 

Hvor lenge orket dere å jobbe 100% som gravide? 

Anonymkode: 03eeb...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet frem til permisjon med begge to, men var stort sett frisk og rask. Jobber som lærer i barneskolen.

Anonymkode: 709d0...fbc

Skrevet

Med første; hele svangerskapet. La meg senest kl 21 hele veien, men konkluderte med at det var bedre for psyken min å gå på jobb. 

Med nr to; til uke 34. Hadde antagelig klart det hele svangerskapet om de ikke hadde ansatt en vikar som var så ubrukelig at det var en 300% stilling å forsøke å lære henne opp til den 40% av stillingen min som hun skulle ta over. Ble sykemeldt 40% slik at hun ble tvunget til å gjøre den jobben hun var ansatt til. Hun ble bedt om å gå før jeg fødte viste det seg i etterkant 😆

Jeg har kontorjobb da. Har vært veldig sliten hele veien som gravid og knapt vært oppe etter kl 21, så hadde jeg hatt et fysisk krevende yrke hadde det ikke gått lange tida i 100% stilling tror jeg. 

Anonymkode: 3bca7...a20

Skrevet

Jeg jobbet fullt til termin. Men har kontorjobb. Fikk veldig vondt i bekkenet men fikk lov å parkere nærmere og så stavret meg fra bilen til kontoret og tilbake igjen 😅 Men det var godt å gå ut i perm og bekkenet ble litt bedre mot slutten, så jeg presset meg nok litt mer enn jeg burde.

Anonymkode: ed73d...109

Skrevet

Jobbet frem til permisjon med alle tre. Men jeg har en meget enkel jobb, fysisk sett. Har også fleksitid og kan ta igjen  her og der hvis jeg følte for å dra hjem tidlig en dag. Vet ikke om du har samme mulighet. Jeg var heldig.

Hvis du er fullstendig utslitt så må du ta vare på deg selv. Du skal også tenke på den lille i magen. Den trenger hvile den og!

Prøv gradert sykemelding, også kan du øke/senke arbeidsprosent etterhvert som du forsøker? ❤

Skrevet

Jobbet helt til permisjonsstart i uke 37. Graviditet er ingen sykdom, man må akseptere at man kanskje er mer sliten og må legge seg tidligere. Men man går da fortsatt på jobb. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge. Både kropp og hode har det bedre på jobb enn å gå hjemme. Rede kan du bygge på fritiden.

Anonymkode: 10bbd...154

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er gravid med nummer tre og i uke 17 nå. Er helt utslitt og forstrekt. Føler jeg er så dårlig som ikke får til 100% jobb. Men samtidig er jeg så utrolig lei av å måtte legge meg kl 20 hver dag fordi jeg er helt utslitt. Vurderer å be om noe sykemelding nå for vet ikke hvor mye mer jeg orker. 

Selv om man kan si at svangerskap ikke er en sykdom, vil de fleste være enige i at det er en unntakstilstand som kan by på utfordringer både fysisk, psykisk og sosialt – både hjemme og på jobb. I Norge er det vanligere å være i jobb når man er gravid, enn i mange andre land.
Fra link: Gravid i jobb

Anonymkode: 5e221...410

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobbet helt til permisjonsstart i uke 37. Graviditet er ingen sykdom, man må akseptere at man kanskje er mer sliten og må legge seg tidligere. Men man går da fortsatt på jobb. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge. Både kropp og hode har det bedre på jobb enn å gå hjemme. Rede kan du bygge på fritiden.

Jeg ble sykemeldt fra uke 20 automatisk pga tvillinger. 

Anonymkode: d4c74...893

• Liker 3
Skrevet

Frem til permisjonsstart med begge. Endte på sykehus samme dag med ene barnet og barnet ble født et par dager senere 

Anonymkode: 463b7...d70

Skrevet

Jobbet 100% til uke 26, og deretter 60% fram til permisjon.

Anonymkode: a68a1...1d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du at kropp og hode har det bedre på jobb enn hjemme? Du aner jo ikke hva slags jobb jeg har en gang 🙈 Er ikke snakk om 100% sykemelding men eventuelt en gradert en. Går med sterk hodepine hver eneste dag. Har ingen ønske om å bygge rede hjemme, men mer å ta noen grep så jeg orker å jobbe lengst mulig og gjøre en best mulig jobb når jeg er der samtidig som jeg tar vare på helsa. Men det sitter innmari langt inne, bare usikker på hvor lenge jeg fysisk klarer dette rett og slett. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jobber i helsevesenet og hadde varierende grad av sykemelding (kunne nok søkt svangerskapspenger) gjennom svangerskapene. 

Har en tung jobb med løft, stell, pleie og bøy og tøy og bæring av mennesker, mating, vasking, rydding og sengeskift og mange pasienter med mye pleietyngde.

Som det står i linken jeg sendte så står det følgende:
Gravid i jobb

"Hva er farlig?
Noen risikofaktorer er godt kjente og veldig konkrete: farlige kjemikalier, gasser, røntgenstråler, veldig tunge løft, farlig smitte og slag eller spark mot magen. Dette er typiske faktorer som man trenger helt fritak fra, og de fleste arbeidsgivere er raske med å legge til rette for andre oppgaver. Men det betinger også at du gir tidlig beskjed om graviditeten.

Andre faktorer er mer diffuse, og til dels ”doseavhengige”, som stress, høyt tempo, manglende pausemuligheter, gående og stående arbeidsstillinger over tid, støy, ugunstige arbeidstidsordninger og lang reisevei.

Gravide reagerer også ganske individuelt på disse. Derfor er det viktig at du sier fra hvordan DU har det, både til jordmor/lege og arbeidsgiver, slik at dere i fellesskap kan finne gode løsninger. " osv.. Les på linken.

• Liker 2
Skrevet

Til uke 20 med begge ungene.

Bekkenløsning fra helvete kom snikende. Jobbet 40ish  prosent frem til permisjon  starta. Hadde blitt kokko  av å.gå hjemme helt til fødsel 🙈

Skrevet

Jobbet 100% frem til fødselen startet, og angret etterpå. Haltet meg gjennom graviditeten og gjorde en dårlig jobb. Rakk aldri å hvile eller sove ut før fødselen startet, og det tok tre døgn før ungen var ute. Ikke et godt utgangspunkt. På toppen sov ikke ungen heller de tre første månedene. Neste gang skal jeg ha sykemelding med en gang helsa begynner å skrante

Anonymkode: cf8f5...3c7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har en tung fysisk jobb, med mye svangerskapsplager med første så var jeg delvis sykmeldt fra uke 10/11 til jeg ble helt sykmeldt fra uke 30.

Denne gangen er jeg spent på hvor lenge jeg holder, formen er bra men kjenner at energinivået har hatt en bratt kurve nedover. Håper jeg holder lenge, om ikke delvis hvertfall fordi det er tungt fysisk å bare gå hjemme. Men man skal så klart lytte til kroppen, en skal faktisk fungere for et liv utenom jobb også. Desto viktigere om man har barn fra før.

Anonymkode: 2c45a...abb

Skrevet

Jeg har 80 % fast stilling. Har jobbet fullt frem til permisjonstart 2 ganger. Er i uke 30 nå, sliten og sover svært dårlig, men det må man nesten regne med i tredje semester. Ser for meg å jobbe frem til permisjonen starter

Anonymkode: 1efb6...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sånne kommentarer som det der er bare latterlig. Nei det er ingen sykdom, men fyfader så syk og dårlig man kan bli allikevel. Gud bedre altså 

Anonymkode: 25598...897

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du at kropp og hode har det bedre på jobb enn hjemme? Du aner jo ikke hva slags jobb jeg har en gang 🙈 Er ikke snakk om 100% sykemelding men eventuelt en gradert en. Går med sterk hodepine hver eneste dag. Har ingen ønske om å bygge rede hjemme, men mer å ta noen grep så jeg orker å jobbe lengst mulig og gjøre en best mulig jobb når jeg er der samtidig som jeg tar vare på helsa. Men det sitter innmari langt inne, bare usikker på hvor lenge jeg fysisk klarer dette rett og slett. 

ikke hør på alt presset fra folk, særlig den der "graviditet er ingen sykdom" for det er bare halve setningen. Det heter egentlig "graviditet er ingen sykdom MEN en unntakstilstand". Dvs at det er en midlertidig situasjon som skaper utfordringer for mange (ikke alle) og kan gjøre oss faktisk rett og slett syke og ute av funksjon enten det er bekkenet, ryggen, sykelig svangerskapskvalme, kort livmorhals, hjertesykdom hos mor, overbelastning på jobb osv. 
Selvfølgelig skal man ikke gå og se på seg selv som sykelig, men om man har det helt bånn i bøtta så er det lov å kaste inn årene og prioritere å komme seg helskinnet gjennom svangerskapet med helsen i behold og krefter nok til babyen.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg jobbet 100% frem til permisjonsstart med begge barna. Jobben min er mentalt krevende, men ikke fysisk utfordrende. Var ikke spesielt sliten utenom noen uker i starten når kvalmen og trøttheten var som verst. Hadde styrtfødsel med begge to og var helt fin i formen to timer etter fødsel. Var hjemme 12 måneder med første, men syns det var vel lenge. Med andre delte vi likt, og jeg var hjemme 6 måneder. Folk er forskjellige. Hjelper ikke så mye på din situasjon at min var helt annerledes😉

Anonymkode: 24758...9ef

Skrevet

I mitt første svangerskap jobbet jeg til vannet gikk i uke 35+4, så rakk ikke å komme meg ut i permisjon😅

Hadde litt bekkenplager og veldig hovne ben mot slutten, men det gikk greit. Kjente det ikke i bekkenet på jobb da jeg jobber på kontor, og jeg lå med bena høyt resten av dagen. 

Er gravid igjen nå, ganske tett på første, og føler meg mye verre nå. I starten var jeg veldig kvalm, og bekkenet skar seg i uke 17. Nå er det vondere å sitte enn å gå, så jeg er litt mer plaget på jobb. 
Har mulighet til å heve pulten slik at jeg kan stå, og prøver å minne meg på å gå meg en liten runde i blant.

Hjemme har jeg selvsagt ikke samme mulighet til å slappe av som sist, og jeg er ikke flink nok til å stoppe når det gjør vondt😅

Føler jeg ofte får spørsmål om hvor lenge jeg har tenkt til å jobbe, og synes det er litt rart. Jeg forventer selvsagt at jeg kan jobbe til uke 37, og vil jo ikke sykemeldes med mindre jobb er helt uutholdelig eller skadelig for meg.

Anonymkode: 02fa5...e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...