Gå til innhold

Underslag på arbeidsplass. Anmeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har gått gjennom en vanskelig periode i livet, og trenger virkelig ingen belæring eller voksenkjeft i tråden. 

men jeg har tatt ca. 20.000 kroner i fra arbeidsplassen min, som jeg tenkte at jeg skulle få råd til å legge tilbake uten at arbeidsgiver legger merke til det, men det ble dessverre oppdaget, og saken er blitt anmeldt. 

jeg mottok brev fra politiet i dag, om å komme innom til avhør. Jeg har fortsatt feriepenger tilgode som er langt over det beløpet som jeg tok, som jeg gjerne ønsker å be dem om å trekke i fra, så jeg kan dekke det beløpet som ble tatt.

Saken ble oppdaget i juli, men fikk først innkalling nå i november. 

Hvis jeg legger alle kortene på bordet nå, og innrømmer alt. Hva tror dere straffen min være? Og burde jeg kontakte advokat? 

Anonymkode: 5e3d4...f66

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Du burde absolutt kontakte advokat, og fagforeningen din...

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvordan ble det oppdaget? Tror ikke du slipper unna straff selv om du betaler tilbake.

Anonymkode: 8632d...c47

• Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Du burde absolutt kontakte advokat, og fagforeningen din...

Så jeg burde ha med meg advokat til avhøret?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan ble det oppdaget? Tror ikke du slipper unna straff selv om du betaler tilbake.

Anonymkode: 8632d...c47

Tror du det blir betinget straff?

Skrevet

Tvilsomt at du havner i fengsel, men du bør forberede deg på en saftig bot. Og dette vil selvsagt alltid følge deg videre, det blir vanskelig å få jobb/kjæreste osv. 

Anonymkode: 02c3a...5ec

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ved underslag så har arbeidsgiveren rett til å sparke deg på dagen, altså ingen oppsigelsestid og i tillegg så har det en strafferamme på fengsel inntil 2 år og bøter.

Pengene må du garantert betale tilbake men jeg vet ikke om det kan trekkes fra feriepengene, er du utrolig heldig så beholder du jobben i tillegg til å måtte betale en klekkelig bot. 

Anonymkode: 3f295...963

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du ikke diskutert din framtid i bedriften og tilbakebetaling av pengene du stjal med din leder? Det begynner å bli en stund siden du ble oppdaget, dere har vel snakket om det?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tvilsomt at du havner i fengsel, men du bør forberede deg på en saftig bot. Og dette vil selvsagt alltid følge deg videre, det blir vanskelig å få jobb/kjæreste osv. 

Anonymkode: 02c3a...5ec

Hvorfor skulle det være vanskelig for vedkommende å få ny jobb eller kjæreste? Man går ikke akkurat med en lapp på pannen der det står «tyv». Er jo ikke slik at man blir helt fordømt fra samfunnet heller. Alle fortjener en ny sjanse, hvis man innrømmer feil og tar straffa si

• Liker 19
Skrevet

PS. Pass på å ikke ordlegg deg sånn du gjorde her om at du dessverre ble tatt

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Har du ikke diskutert din framtid i bedriften og tilbakebetaling av pengene du stjal med din leder? Det begynner å bli en stund siden du ble oppdaget, dere har vel snakket om det?

Nei, jeg skammet meg, så jeg trakk meg helt tilbake etter avskjedigheten. 

• Hjerte 4
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Hva mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg skammet meg, så jeg trakk meg helt tilbake etter avskjedigheten. 

Å sånn ja. Du ble sagt opp med en gang. Jeg forstår.

• Liker 1
Skrevet
Just now, minister-mio said:

Du er inne på noe her, tror jeg. Husk at det er best å legge seg flat i slike situasjoner, du er tross alt ferska - busted!

At du dessverre ble tatt er en svært uheldig måte å formulere seg på, da.

Utover det - du kommer til å få en bot. Er du griseheldig får du beholde jobben, selv om jeg personlig ikke ville hatt deg med videre (fordi du ikke kan stoles på).

Anonymkode: 78ec7...bf2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du?

Hvis du skal legge kortene på bordet og fremstå som en angrende synder kan du ikke si slikt du skrev i hi at det "dessverre ble oppdaget"

• Nyttig 1
Skrevet

Så ikke før nå at du er avskjediget.

Da er jo den saken ute av verden. Med andre ord, det gjenstår nok bare avhør og bot. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så jeg burde ha med meg advokat til avhøret?

Jeg ville gjort det...

• Liker 1
Skrevet
Just now, Topsi said:

Jeg ville gjort det...

Hva skal TS med advokat, egentlig? Jeg tror dette er lite nok til at tilståelse og fullt samarbeid vil tale til fordel for TS.

Men hvis TS har penger til det, så er det jo selvsagt alltid greit å rådføre seg med advokat. Det bare virker ikke som om det er rom for det økonomisk.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du?

For da fremstår det som at du er lei deg for at du ble tatt og ikke for at du stjal.

Anonymkode: 3f295...963

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...