Gå til innhold

Ingen lønnsøkning i år pga. regjeringen, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hadde ikke fått med meg at regjeringen har vedtatt at uorganiserte i staten skal ha den tariffavtalen som har flest medlemmer i en bestemt virksomhet. Dermed risikerer man å bli overført fra avtalen til LO/YS Stat som alltid har vært den som har vært felles for de som ikke er organisert. Min første tanke er: Hæ, og dette vedtar Arbeiderpartiet-regjeringen??!

Det førte til at jeg i år blir overført til Unio stat / Akademikerne sin fellesavtale! Under denne avtalen forhandler de individuell lønn og kun individuelle tillegg for sine medlemmer så vidt jeg vet, og de organiserer ikke oss uorganiserte såkalte «gratispassasjerer» Hvis du lurer på hvor dette gjelder så kan jeg si at det gjelder utdanning: Universitet og høgskole.

Jeg sjekket lønnssystemet mitt og jeg har ikke fått noe lønnsøkning siden i fjor, og det generelle tillegget er helt borte... Det står at jeg er flyttet over fra A-tabell/lønnstabell til individuell avlønning, og lønnstrinnet mitt er dermed også fjernet fra lønnslippen min. Det er ikke snakk om lite penger heller avhengig av hvem du spør: for meg ca. 5.000-10.000 kr som jeg nå mister siden jeg får 0 kr i tillegg.

Hva skal jeg gjøre nå? Alle prisene øker og jeg har en lønn som står bom stille. Regjeringen skal spare på alt bl.a. justerer de ikke opp barnetrygden i år. Jeg forstår at jeg har vært dum og naiv som har jobbet i flere år uorganisert slik som jeg har gjort, men at jeg burde ta dette som en lærepenge på at premissene kan endres når som helst av arbeidsgiver...  

Min plan nå er å melde meg inn i en av de større fagforeningene her og så prøve å finne ut av hva jeg kan gjøre videre. Høres det rett ut eller har dere andre tips til hva jeg bude gjøre? Det er vel ikke for sent å organisere seg.

Anonymkode: e3e82...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri for sent å organisere seg, nei! 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er ikke pga regjeringen du ikke får noe, det er pga ditt valg om å være uorganisert.

Skrevet

Lønnsforhandlinger er ferdig for i år, men om du organiserer deg så får du være med på lønnsforhandlingene neste år. Husk å være oppmerksom på hvilke fagforening som er best for deg og hvem som er tillitsvalgt. Denne gruppen må skrive lønnskrav for å være med på forhandlinger hvert år, ingenting vil gå automatisk. 

Anonymkode: 07fc6...a95

• Liker 1
Skrevet
Minitroll skrev (9 minutter siden):

Aldri for sent å organisere seg, nei! 

Helt riktig.

TS bare:

»Her freeloader jeg år ut og år inn og ingen av de som betaler fagforeningsavgift setter mine individuelle behov fremst.»

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke pga regjeringen du ikke får noe, det er pga ditt valg om å være uorganisert.

Det er jo regjeringen som har overført meg til en avtale hvor de slipper å betale det generelle tillegg til de uorganiserte? Jeg forstår jo at det er min feil at jeg ikke er organisert i den avtalen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo regjeringen som har overført meg til en avtale hvor de slipper å betale det generelle tillegg til de uorganiserte? Jeg forstår jo at det er min feil at jeg ikke er organisert i den avtalen.

Men, hva forventer du da? Det er vel en grunn til at vi andre betaler fagforeningskontingent hvert år..? Du skjønner virkelig ikke det?? Du har vært gratispassasjer i alle år og endelig fikk det være nok! Unner deg ikke en krone mer enn det du får

Anonymkode: b520b...d02

• Liker 9
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I den etaten jeg jobber havnet de uorganiserte på LO/YS-avtalen.

Kostnaden for regjeringen er den samme uansett hvilken avtale de uorganiserte havnet på.

Skrevet

Du er ikke av de lavtlønte som jobber fullt for 350 eller 400k så du klarer det nok du også. 

Anonymkode: 46d93...2d5

Skrevet

Hos oss får alle i unio/akadem. et generelt tillegg, også uorganiserte (som er iverført til oss). Dog er dere ikke spesielt populær pga freeriding. Ville meldt meg inn (det er litt pinlig å være uorg. i stat). 

Anonymkode: ac189...9f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ps: Hva du gjør nå? Lever litt trangere enn oss som er organiserte 😜

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos oss får alle i unio/akadem. et generelt tillegg, også uorganiserte (som er iverført til oss). Dog er dere ikke spesielt populær pga freeriding. Ville meldt meg inn (det er litt pinlig å være uorg. i stat). 

Problemet er st det finnes så få politisktuavhengige fagforeninger...

LO ligger i lomma på AP! Samme med mange av de andre

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ps: Hva du gjør nå? Lever litt trangere enn oss som er organiserte 😜

Jeg er uorg

fikk full lønnsøkning

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De uorganiserte følger den tariffavtalen med flest medlemmer i staten, så noen steder vil det være LO og YS, andre steder UNIO og Akademikerne. 

Anonymkode: 99a4c...dbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette har du misforstått totalt, regjeringen har ikke noe med lønnsforhandlingene å gjøre. Jeg er SÅ lei for at alle klager på ting som ikke er regjeringens feil!! 
Som tillitsvalgt i et Akademikerne-forbund kan jeg i alle fall si deg at med mindre du er arbeidsgivers storfavoritt, lønner det seg ikke å være uorganisert innen Akademikerne/Unios avtale. Det lønte seg ikke innen LO/YS heller, men problemet blir i alle fall litt mindre i den avtalen, siden de har sentrale tillegg. Så organiser deg, enten i den ene eller den andre retningen. 
Hilsen en som fikk 5+% i årets oppgjør i staten. 

Anonymkode: 4d72e...9e0

• Liker 6
Skrevet
Rucula skrev (15 minutter siden):

Parat organiserer mange i stat. Dog enig i at en bør holde seg unna LO

Skrevet

Du kan selvsagt sende inn krav som uorganisert også. Forskjellen er at du ikke har noen til å kjempe for ditt lønnskrav. Det er akkurat det samme, enten de uorganiserte hører til LO/YS-avtalen eller Akademikerne/UNIO.

Nå har du lært mer om hvordan lønnssystemet fungerer. Og hvis du har vært uorganisert i noen år har du  sikkert spart mange titusener på å være gratispassasjer og la andre fagforeninger kjempe for dine rettigheter, så du går nok i pluss selv om du ikke fikk noe i år. Så lær av dine feil, organiser deg, og send inn lønnskrav neste år.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei. Det er *UNIO* som har byttet avtale. Og da følger de uorganiserte ansatte med til den største avtalen på arbeidsplassen, og for akademia vil det nå være UNIO/Akademikerne. Noe annet ville vært *helt* ulogisk. De uorganisert var bare på LO/YS/UNIO før fordi da var DEN størst. 

• Nyttig 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Rucula skrev (1 time siden):

Unio og YS er partipolitisk uavhengig. Det samme er sikkert Akademikerne.

Gjest Karamelis
Skrevet
Rucula skrev (2 timer siden):

Hvordan skal ei fagforening få gjennomslag uten å jobbe politisk tenkte du? 

Om ikke blir faforeninga  bare en Mikke Mus-klubb som gir deg rabatt på bolle og kaffe på Shell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...