Gå til innhold

Strømregning mer enn dobbelt så dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg fikk strømregningen i dag for oktober og reagerer sterkt på at den ligger på 4000kr når jeg har trappa veldig ned på strømbruken denne måneden siden jeg fikk strømregning på 1500kr forrige mnd. I tillegg til at strømmen var noe billigere i oktober en semptember. Reagerte jeg også på at på de 2 siste dagene av måneden fløy forbruket mitt opp fra 630kwh total bruk til 660kwh total bruk. Det vil si 30kwh bruk på to døgn, før den beregningen ble «stengt» og ny beregning for ny mnd startet. 

i september regningen fikk jeg 1750kr rabatt som da er nettleien. 
mens i nå oktober regningen står det -18 kroner på nettleien. Altså har jeg fått 18 kr i strømstøtte denne mnd ? 
hva søren er dette for noe? Kjenner jeg blir veldig oppgitt her når jeg har strammet inn på forbruket mitt skikkelig fordi jeg ikke skulle få mer enn 1500kr som jeg fikk i strømregning forrige mnd… 

Anonymkode: bcdfd...4ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med nettleverandøren din

Anonymkode: f7ecd...14e

Skrevet

Nå har jo strømmen vært mye rimeligere i oktober så strømstøtten er nok lavere, men ikke 18 kroner i N01 og N02 iallfall. 
Vi har nok doblet strømforbruket i oktober fordi det er en mye kaldere måned enn september. Men råder deg til å kontakte strømselskapet å få en forklaring på regningen, de kan helt klart av tatt feil.

Anonymkode: 48b96...500

• Liker 3
Skrevet

Hvor mange kwt har du brukt og hva har du betalt per kwt.

Høres ut som du har en dårlig avtale. 

Anonymkode: 8d5be...4ee

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer nok at du skal betale mer nå Høyere nettleie og lavere strømstøtte siden strømprisen er lavere. Vi har for første gang i år ikke fått penger igjen på nettleie-regninga. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du variabel avtale? På rundt seks kroner kwt kanskje? 

Det er dumt, for strømstøtten beregnes ut fra snittprisen på spot i ditt prisområde. Jeg så nå at du har brukt 660 kwt. Det gir en pris på 635 øre pr kwt.

Til sammenligning har jeg spotavtale og har brukt 700 kwt og har en regning på 1150 for strøm og 160 kroner på nettleien, for oktober.

• Nyttig 1
Skrevet

Om du i tillegg har en dårlig avtale (forutsigbar e.l) må du regne med å betale mer enn andre nå når strømprisen er lavere.

Skrevet

De har nok satt opp farten på ams-målerene. I sommer gikk de tregere. Merker det selv her. Nå vet de det er kaldere ute og vi bruker mer strøm. Ergo gnir de seg i hendene og setter opp farten på målerene. Mer fart på målerene betyr mer klingende mynt i kassa på grådige strømselskaper.

Anonymkode: 03809...0b8

Skrevet

Hvilken strømleverandør bruker du? 

Anonymkode: 40b55...fe2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken strømleverandør bruker du? 

Bruker fjordkraft. 
Så på fakturaene nå, i september brukte jeg 671 khw og nå i oktober 732khw. Altså 61khw mer enn i september. 
strømregning i september: 1492kr 

strømregning i oktober: 4010kr 

så stor forskjell for 61khw? 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bruker fjordkraft. 
Så på fakturaene nå, i september brukte jeg 671 khw og nå i oktober 732khw. Altså 61khw mer enn i september. 

ts 

Da har du sikkert ikke spotprisavtale da? Sikkert en type fastpris eller prisfrys eller variabel av noe slag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bruker fjordkraft. 

ts 

Men står det ikke på fakturaen hva de (i gjennomsnitt) har fakturert pr. kWt? Vanlig spotpris pr. kWt var langt lavere i oktober enn i september så her, men spotpris, blir faktisk betalt strømregning, med strømstøtte inkludert litt mindre i oktober enn i september med litt høyere forbruk i oktober. 

Har du en eller annen form for fastprisavtale eller lignende risikerer du å få en negativ overraskelse når strømmen blir billigere og det kan være det som har skjedd. Uansett er det vanskelig å si når man ikke kan se fakturaen din og da er det bedre å ringe Fjordkraft å spørre dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker fjordkraft. 

ts 

Du har ikke tilfeldigvis Fjordkraft Forutsigbar? Da kan du se frem til skyhøye strømregninger de neste månedene. Håper du kommer deg ut av avtalen. Spotpris vil "alltid" være billigere på sikt.

• Liker 3
Skrevet

Mulig vedkommende bør gå over til vedfyring dersom mulig 

Skrevet

700 kwt og regning på 4000 kr? Her er det noe som ikke stemmer. Med mindre du ikke har spotpris da, men da har man nesten bare seg selv å takke 🤨

Mulig strømselskapet har gjort en feil her. Sjekk app og faktura. Mulig du oppdager noe som kan spare deg for penger.

• Liker 1
Skrevet

Gammel vv bereder? Verdt å sjekke.

Anonymkode: 03191...bb1

Skrevet

Er 4000 kr før strømstøtte? Hva er regningen etter strømstøtte er trukket fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gammel vv bereder? Verdt å sjekke.

Anonymkode: 03191...bb1

Jeg forstår det slik at TS har kontroll på forbruket. Det er at sluttsummen på regningen er så mye høyere i oktober enn den var i september (Fjordkraft har såkalt gjennomfakturering så vidt jeg vet og da er beløpet på regningen det man faktisk betaler inkl. strømstøtte) h*n reagerer på. 

• Liker 1
Skrevet

Selve regningen høres merkelig høy ut. 
Jeg brukte 450 kWt, og fikk regning på 2000,-. 

Men ang strømstøtte så har det vært stor forskjell siden prisene har vært lavere i oktober. 
Jeg fikk utbetalt støtte på 500 for august, og 1000,- for september, og må betale nå for oktober. så med lavere priser går støtten ned betraktelig. 

Anonymkode: 2c4e9...d62

Skrevet (endret)

Strømprisen for oktober var såpass lav at strømstøtten omtrent dekker akkurat nettleien. (Derav -18 kroner som du har fått). 
Så med mindre du har en luguber avtale så skal du med 660kwh forbruk betale omtrent 1090.- basert på at nettleien din er dekket av strømstøtte og kwh prisen du ender opp med å betale er 165 øre per kwh.

edit: basert på no2 som er dyrest

Endret av Akay

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...