Gjest Gjest_Albert_* Skrevet 6. desember 2005 #1 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg jobber som selger i en stor norsk bedrift. Jeg har ekstremt gode vilkår og budsjett gir en årslønn på 500 000+bonuser. Dette går på utgående salg og jeg har jobbet her i 2 år og blitt relativt dreven. Problemet er at jeg nå virkelig har møtt veggen, denne jobben krever ekstremt med selvdisiplin og vi har mye frihet og er vår egen herre. Ingen som henger over/bak og stresser eller noen tavler osv.. Relsultatet av måndens arbeid og sjefens reaksjoner kommer først etter endt måned og da er det for sent. Jeg har som sagt møtt veggen og blitt utrolig lat og tiltaksløs, jeg kunne lett tjent 6-700 000 i mnd hvis jeg hadde greid å ta meg sammen og stå på skikkelig. Men jeg får rett og slett ikke til.. Beynner å lure på om jeg rett og slett er stokk dum. Noen tips til tiltak jeg kan gjøre for å holde høy aktivitet og arbeidsdisiplin? Jeg er virkelig ute og kjører her og har mistet motet fullstendig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #2 Del Skrevet 6. desember 2005 Hvis du har et godt forhold til sjefen din kan du jo ta det opp med henne? Det har jeg gjort med godt resultat. Et lite hverdagstips for å få gjort saker og ting når det begynner å røyne på: lag en ganske kort liste over ting du bør gjøre; 4-5 punkter f.eks. Etterhvert som du gjør tingene krysser du av på lista. Når lista er ferdig tar du en pause, en belønningskaffe eller lignende. Så gjentar du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #3 Del Skrevet 6. desember 2005 Tror ikke gjest sine råd over her er til hjelp ved utmattelse/langvarig press og stress/"utbrenthet". Tips? - En ferie der du tenker over ting (mulig å ta en liten permisjon?) - Ikke snakk med sjefen om sånt..ordn opp selv - Vurder og kartlegg mulige alternativer du har / vil ha - Spør deg selv hva slags liv du ønsker å leve - Etter å ha fått svar på det, må du spørre deg selv om du og dinmetnale helse er i stand til å oppfylle det ønsket om en spesiell livsstil akkurat nå eller for en periode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #4 Del Skrevet 6. desember 2005 Med frykt for å virke flåsete....hvor kan jeg få en slik jobb? Ellers sier jeg også: ferie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #5 Del Skrevet 7. desember 2005 I slike salgsjobber råder det rå darwinisme. Enten produserer du resultater, eller så er det på rævva ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #6 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvis ikke sjefen din er helt teit skjønner nok vedkommende at det også økonomisk lønner seg å støtte deg i en periode du er sliten fremfor å vente til du blir langtidssykemeldt for så å tilsette en vikar som må læres opp og ikke er lønnsom fra dag en. Jeg har vært j*vli sliten i jobben, men klarte å hente meg inn uten sykmelding eller lignende ved at jeg og sjefen sammen la opp til et løp som hjalp meg på beina igjen. Stikkord er; mindre overtid, delegering av visse oppgaver til andre i en periode, åpenhet om ting jeg følte var vanskelige, og enighet om at det ville ta litt tid. Men dette avhenger jo av at du og sjefen kan snakke sammen, og at sjefen din ønsker å beholde deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #7 Del Skrevet 7. desember 2005 Det går ikke på at jeg er utbrent eller sliten. Dette er verdens mest behagelige jobb. Det er rett og slett motivasjonen og selvdisiplinen, ting begynner også å komme mer og mer "gratis" etterhvert som jeg har fått noen referanser og kontakter. Problemet er at jeg levererer like mye i dag som jeg gjorde for over 1 år siden. Kanskje t.o.m hakket mindre. Hadde jeg derimot hatt samme aktivitet og effektivitet i dag som den gang hadde jeg nok sittet betraktelig bedre i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #8 Del Skrevet 7. desember 2005 Så det du plages av er at du kunne tjent bedre? Sånn vil det vel alltid være med provisjonsbasert lønn kanskje? Jeg trodde salgsbransjen gjorde mye for å motivere selgerne sine, men det er kanskje litt opp og ned. Kanskje du skal foreslå noen motivasjonstiltak? Eller være fornøyd med en jobb som er verdens mest behagelige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 7. desember 2005 #9 Del Skrevet 7. desember 2005 700 000 i måneden? Gi meg jobben din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #10 Del Skrevet 7. desember 2005 oj.. jeg mente selvsagt 6-700 000 i ÅRET, ikke mnd.. Beklager den.. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #11 Del Skrevet 7. desember 2005 Det går ikke på at jeg er utbrent eller sliten. Dette er verdens mest behagelige jobb. Det er rett og slett motivasjonen og selvdisiplinen, ting begynner også å komme mer og mer "gratis" etterhvert som jeg har fått noen referanser og kontakter. Problemet er at jeg levererer like mye i dag som jeg gjorde for over 1 år siden. Kanskje t.o.m hakket mindre. Hadde jeg derimot hatt samme aktivitet og effektivitet i dag som den gang hadde jeg nok sittet betraktelig bedre i det. ← Det går ikke på å være utbrent eller sliten, sier du. Men å slite med motivasjonen er vel et typisk tegn på utbrenthet? Tror det du beskriver er ganske typisk for den type jobb. I begynnelsen er du veldig "sulten", og utsiktene til en så høy lønn er motivasjon nok i seg selv. Etter en stund blir jobben mer rutine, og lønna blir i større grad tatt for gitt, den er du blitt vant til. Hvis du ikke tror at å ta en ferie eller en liten "tenkepause" vil løse noe, bør du kanskje ta en prat med sjefen din om hvordan jobben kan tilrettelegges slik at du kan finne nye måter å motivere deg på? Hvordan er for eksempel mulighetene for å klatre i gradene i bedriften? Hva slags planer har sjefen for deg? Hvor ser du for deg at du vil befinne deg på denne arbeidsplassen om 5 år? Hva ser sjefen din for seg? Finnes det muligheter for å få flere typer oppgaver og mer ansvar? (salgsleder for et team eller noe sånt, ansvar for å lære opp nye ansatte, tillitsvalgt, koordineringsansvar overfor andre enheter i bedriften, datterselskaper eller eksternt). Hvis det ikke finnes noen sånne muligheter ville jeg tenkt meg grundig om. Du har bare jobbet der i to år, og i et langt yrkesliv er ikke det mye. Klart at alle kan ha sine bølgedaler, men hvordan tror du det vil stå til med motivasjonen hvis du skal gjøre det samme om 20 år? Det siste alternativet er vel å "roe litt ned", og akseptere at den aktiviteten du klarte i begynnelsen rett og slett ikke kan opprettholdes over lang tid. Du sier jo selv at du får mye gratis nå, og hvis du fortsatt får et akseptablet resultat kan du jo rett og slett slå deg til ro med det, og gli gjennom en tilværelse som er roligere enn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 7. desember 2005 #12 Del Skrevet 7. desember 2005 oj.. jeg mente selvsagt 6-700 000 i ÅRET, ikke mnd.. Beklager den.. hehe ← Jeg skjønte det, men måtte bare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå