Gå til innhold

Hvordan legger dere deres ett åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er leggerutinene for deres 1- åring? 

Anonymkode: 076b1...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

• Kveldsmat / middag ca kl 16.30-17.00

• Pusse tenner, ha på pysj osv. Bader ca hver 3.dag. 

• Lese eventyr / se en episode av Månemin eller Soro på nrk super 

• Flaske 

• Sove kl 17.30

Anonymkode: 134be...dd2

Skrevet

Lurer mer på hvordan de sovner ?  Går dere ut fra rommet mens ungen er våken er der til han eller hun sovner? 

Skrevet (endret)

Vår 1,5 åring har denne rutinen

Kl 1800: tilbud om kveldsmat

Kl 1830: rydde opp leker, gå på badet, bytte bleie, sette på pysj og pusse tenner. 

Kl 1900: leggetid. Tar med barnet inn på soverommet. Får smokk og koseklut. Synger 3-4 sanger sier natta og går ut. Barnet sovner som regel innen 0-20 minutter etter at vi har gått ut. 

Endret av Sitronpai
Skrevet

Vi leser en bok, synger en sang, koser litt også legger jeg henne i senga, brer dyna over, sier natta og går ut. Lukker døra, men hun kan få den opp selv hvis hun har lyst. 
Legger seg rundt 1830, sovner etter alt fra 10 minutter til en halvtimes tid :) 

Anonymkode: 9bab2...afd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lurer mer på hvordan de sovner ?  Går dere ut fra rommet mens ungen er våken er der til han eller hun sovner? 

Sovner mens vi er her, tar 3-5 minutt som oftest :) 

Anonymkode: 134be...dd2

Skrevet

Med førstemann lå vi sammen med henne i seng fram til hun sovna. Fram til hun var rundt 16 måneder trengte hun at vi lå sammrn med henne også etter at hun sovna. Hun våknet med en ganh vi flytta oss litt bort. Var ekstremt klistremerkebaby/klistremerkebarn.

Andremann ammet jeg i søvn til han var rundt halvannet år. Etter det lå vi inntil ham fram til han sovnet.

Anonymkode: 2261d...44c

• Hjerte 1
Skrevet

Førstemann: vi var helt inn i alle innsovningametoder. Vi skal absolutt TRENE babyen til å sove. Uten pupp, uten kos, av seg selv.

Andremann: med pupp, men også mye å TRENE. Men kos ble det. Skjønte da at det er bedre å få en fornøyd og selvsikker baby. Jeg fikk mye igjen. 

Tredjemann: hele pakka. Kos hud mot hud, så pupp, så kos, så se hverandre dypt i øyner, massasje, pupp, sovne i hverandres klem.

Anonymkode: 4d994...2fd

• Hjerte 1
Skrevet

Kveldsmat - pusse tenner og vaske fjes - pysj på - lese bok og synge en sang- ligge i voksenseng sammen med barnet i 1-2 timer til ungen endelig slukner oppå oss og blir forsiktig flyttet over i egen seng 🙈 ofte sovner vi først 😆

Denne ettåringen er av klistremerkertypen som kun sovner oppå en av oss foreldre og hater sprinkelseng over alt på jord, så vi har gitt opp å prøve å få han til å sove uten at vi er madrass.

Førstemann var ikke glad i kroppskontakt og sov i egen seng fra fødselen, og leggerutinen ved 1 års alder var å tulle og synge i 1-2 timer før sovna, mens vi gikk litt inn og ut av rommet. 

Dere som har unger som bare sovner (høres helt magisk ut) må sette pris på det dere har 👍 (ja vi har prøvd alt osv, de bare er typer som tar lang tid på å sovne. De er ellers glade og rolige og får nok søvn)

Anonymkode: 71c73...a1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kveldsmat klokka 18, tannpuss, bytte bleie, litt kos og i seng senest klokka 19. Da sitter vi på en stol ved siden av til han sovner, tar vanligvis 10-20 minutter. Hvis vi går ut blir det bare grining 😜 bruker vanligvis denne tiden til å oppdatere meg på nettaviser og KG👵🏼 han er 15 mnd. :)  

Anonymkode: 2d0fc...61e

Gjest Chicchi
Skrevet

Jenta mi er 13 mnd: kveldsmat, pusse tenner, ta på pysj, lese godnatthistorie, flaske, bysse til søvns stående (hun klarer ikke å sovne hvis vi gjør det sittende), så legger vi henne ned i sin egen seng. Samsover deler av natten.

Har prøvd å la henne sovne selv, men det ble bare bråk og tårer fra alle kanter. Det er nok fortsatt fjernt for oss, som vi har slått oss til ro med. Selv om hun begynner å bli litt vel tung for byssing 😜

Skrevet

Kveldsmat 18.00

Skifte, vaske og pusse tennene

Finner smokk og bamse. Legger henne ned i sengen, stryker henne over hodet og sier god natt.

Går ut og lukker døren. Så sovner hun av seg selv uten skrik eller noe. 

Anonymkode: 2a06c...3c4

Skrevet

Kveldsmat - kveldsstell - lese bok til storebror -lese bok til ettåring - synge sang - sitte på sengekanten til storebror til begge har sovna. 
Ettåringen kunne sovne alene fram til de begynte å sove på samme rom og han ble vant med at vi var der til han sovna(storebror trengte det). 

Anonymkode: 2dc5c...601

Skrevet

vår har nettopp fylt 2 men legge rutinene har vært det samme siden hun var 1.

bad evt.

Kveldsmat: 1830 

Deretter skifte bleie,ta på pysj, pusse tenner. 

Legger seg rundt 19.00/1930, og han må ligge på enten min eller pappa sin arm for å sove. Musikk må være på stort sett, typisk vugge Musikk. 

Vi har prøvd alt annet fra før av. Barnet nekter å sovne inn i egen seng på eget rom. Lesing, da er det opp og ned 10 ganger fra senga, tulling og prate før jeg får lest en side. Synging er det også opp og ned fra senga. Vi har stått der inne over en time flere ganger og lagt han ned i senga igjen sikkert 100 ganger. Han klarer ikke å roe seg ned i egen seng. Vi har sittet der inne, og vi har forsøkt madrass på gulvet. Hvis går vi så var det hylekor med engang. Etter mange råd fra helsestasjon så har vi blitt enige om at foreløbig så er det best at han sovner inn sammen med en av oss i dobbel senga. Det er det eneste som fungerer per nå, og eneste måten han får nok søvn på.

• Hjerte 1
Skrevet

La han ca kl 19.

La han ned og gikk unna.

Sovnet ofte raskt men sov ikke gjennom natta før han gikk i 5.klasse. 

Anonymkode: 14ee5...09f

Skrevet

Legging for vår datter på 15 mnd er som følger: Gir smokk hvis hun ikke allerede har det - henter stol som jeg kan sitte på - slår av lyset ytterst i gangen - synger en gang*2 mens jeg holder en hånd på brystet hennes - kysser henne på pannen og sier " god natt, elsker deg - sitter på stolen til hun har sovnet, holder fortsatt en kjærlig hånd på henne - etter ca. ti minutter bærer jeg henne inn i sengen. Hun pleier å sovne i løpet av 5-10 minutter.

Funker dårlig å legge henne til å sove i sengen. Da bare aser hun seg opp og finner absolutt ikke roen. 

Anonymkode: e5863...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legging for vår datter på 15 mnd er som følger: Gir smokk hvis hun ikke allerede har det - henter stol som jeg kan sitte på - slår av lyset ytterst i gangen - synger en gang*2 mens jeg holder en hånd på brystet hennes - kysser henne på pannen og sier " god natt, elsker deg - sitter på stolen til hun har sovnet, holder fortsatt en kjærlig hånd på henne - etter ca. ti minutter bærer jeg henne inn i sengen. Hun pleier å sovne i løpet av 5-10 minutter.

Funker dårlig å legge henne til å sove i sengen. Da bare aser hun seg opp og finner absolutt ikke roen. 

Glemte å skrive at jeg legger henne i vognen etter at hun får smokk.

Skrevet

Med begge har vi hatt denne rutinen: kveldsmat, lese bok, pusse tenner og ta på pysj, inn på soverommet, synge sanger, og så sitte der til ungen sovner. Måtte holde hånd en god stund, men så prøvd å slutte, og sette oss lengre og lengre vekk. 

Foreløpig kan vi ikke gå ut av rommet når minsten er våken, da hyler han så intenst at han vekker storebror. 

Anonymkode: 1a92c...fd8

Skrevet

Kveldsmat, pusse tenner, pysj (bad noen dager), inn på rommet, synge sang, si natta og ligge stille til han sovnet. Han var ikke klar for å sovne alene før han var nesten 3 år. Alle forsøk på ''søvntrening'' var helt mislykket før det og endte i krakilsk unge som ikke sovna før midnatt. Så jeg lå med han til han sovna (mannen satt ved siden av, pga ryggproblem når han skulle legge) frem til det :) 

Anonymkode: 9e32d...2de

Skrevet

V har en ettåring og gjør det sånn her:  jeg ammer i sofaen litt før leggetid, så på badet og pusser tenner osv. Deretter tar far henne i sengen hennes og hun prøver å lære seg å finne søvnen selv der.

Dette har vi holdt på med noen uker nå, og det går fint så lenge far gjør det. Hvis jeg legger henne blir det mer gråting etter pupp. 

Anonymkode: f0ecf...2da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...