Gå til innhold

Melatonin og inflammatorisk tarmsykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har lenge slitt med søvn, særlig innsovning, og har nå lyst å gå skrittet å prøve ut melatonin for å få hjelp med søvnen.

Etter å ha lest litt på nettet så ser jeg egentlig at det er frarådet å ta melatonin når man har autoimmun sykdom, fordi det kan stimulere immunforsvaret og eventuelt forverre sykdom. Etter det jeg kan lese frarådes det generelt fordi det er forsket for lite på dette. 

Jeg har inflammatorisk tarmsykdom, ulcerøs kolitt, som er en autoimmun sykdom. Ser ut som en av studiene de har gjort på melatonin og autoimmun sykdom er nettopp på inflammatorisk tarmsykdom og ulcerøs kolitt, og at funnene kan tyde på at det snarere kan se ut til å ha en positiv effekt. Men dette er jo bare en studie.

Så da lurer jeg på om noen her med inflammatorisk tarmsykdom har erfaring med å ta melatonin og om det har på påvirket sykdommen negativt?

Vurderer eventuelt å prøve med sånne melatonindråper først for å se, det er kanskje bedre å ta med tanke på det da ikke nødvendigvis observeres gjennom tarmen, men vet ikke om disse er mindre effektive?

Blir glad om noen vil dele erfaringen sin eller om de vet noe om dette, også om du har en annen autoimmun sykdom.

Anonymkode: 76e7e...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har seks ulike autoimmune sykdommer, men ikke den du har, i tillegg til kroniske betennelser i kroppen.

jeg bruker melatonin etter anbefaling på Rikshospitalet. Jeg har lenge slitt med søvn, og har i mange år kun sovet til sammen ca fire timer i døgnet med mange oppvåkninger, seks timer i gode perioder. Søvn app bekrefter dette. Lite og dårlig søvn forverrer AI sykdommer.

legene på Rikshospitalet var veldig tydelig på at jeg trengte både sovemedisin og innsovningsmedisin for at sykdommene bedre kunne holdes i sjakk. Melatonin er innsovningsmedisin og vil ikke hjelpeforsyninger bedre søvnkvalitet. Jeg fikk atarax som innsovningsmedisin og circadin (melatonin depôt) som sovemedisin for å hindre oppvåkninger. Dette fungerer tålelig greit, jeg våkner fremdeles mye om nettene, men sovner igjen raskere. Om jeg likevel sliter med å sove, så tar jeg melatonin dråper, dette er også avklart med lege.

mine autoimmune sykdommer er blitt bedre og enklere å regulere etter jeg begynte på sovemedisin. Søvn er alfa og omega. Melatonin er et naturlig hormon, og det er vanskelig å forestille seg at dette skal ha negative bivirkninger.

Anonymkode: d40e3...a32

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar og at du deler din erfaring og råd du har fått fra spesialister.

Jeg har lest en del om at det er stor overvekt av kvinner med autoimmune sykdommer, og at det forskes for lite på dette og  på hvorfor, men at det ofte skyldes en ubalanse i hormonsystemet. Som du sier er melatonin et naturlig hormon som kroppen egentlig produserer selv, og det er sannsynlig at folk med autoimmune sykdommer også produserer for lite melatonin = ergo problem med søvn. Så synest det er ganske ironisk og pussig at man blir frarådet generelt å bruke melatonin ved autoimmune sykdommer, fordi det er forsket for lite på det. Mens det er trolig at mange med slike sykdommer har behov for melatonintilskudd pga. søvnforstyrrelser, så det burde i høyeste grad vært forsket mer på om det faktisk heller kan hjelpe, da dette er en pasientgruppe der det er overvekt av søvnproblemer.

Og ang. det med å være kvinne og ubalanse i hormonsystemet, og eventuell mangel på melatonin. Både jeg, søsteren min og moren min har alle slitt med søvn gjennom hele livet, og jeg har tenkt at det er "arvelig". Husker allerede at jeg som 6-åring slet med å sove, våknet mange ganger, så det har vært slitsom. Søsteren min har ikke kjent autoimmun sykdom, men tar melatonin og har hatt god effekt av det på søvn. Moren min har også en autoimmun sykdom, hashimotos og lavt stoffskifte så hun har jo kjent forstyrrelser med hormoner i kroppen.  Så begynte jeg å tenke på sak, faren min og alle brødrene mine (4) har overhodet ikke problem med søvn, de sovner kjempelett og sover tungt, skikkelig sovehjerter. Så tenker jeg det er rart siden jeg har tenkt at dette var arvelig, men etter å ha lest om dette med kvinner og hormonforstyrrelser så skjønner jeg at dette ikke egentlig handler om arv, men at vi er er kvinner med hormonforstyrrelser.

Anonymkode: 76e7e...19a

Skrevet

Både datteren min, broren min og meg har ulcerøs kolitt og vi bruker alle tre melantonin. Får det på resept.

Reseptbelagt melantonin er på 3mg, så en mye høyere dose enn hva man får kjøpt uten resept på heksekost og apotek, der er grensen 1mg. Det er ikke alltid 3mg er nok, så jeg har også flytende 1mg som jeg kan supplere med (avklart med lege). Melantonin er ikke en ren sovemedisin som mange tror, men det er et søvnhormon som enkelte produserer for lite av. 

Vet ikke om det er flere land en Norge som har det på resept, det er jo ikke så lenge siden vi fikk 1mg reseptfritt. På Kreta f.eks så selges det som kosttilskudd opp til 10mg på apotek, og det er mye billigere enn her. Så da vi var på Kreta i sommer så hamstret jeg inn både i tablett-form, spray og flytende/dråper (tar ikke 10mg, men deler den i to)

Har hatt ulcerøs kolitt i mange år før jeg begynte med melantonin, og det har ikke oppstått noen endring i sykdommen. 

• Liker 2
Skrevet

Søvn er noe et menneske alltid bør prioritere i livet sitt. Det er viktig for kroppen din, ettersom den trenger det naturlig. Alkohol bør du også kutte 100%.

Anonymkode: 63254...131

Skrevet
skruf skrev (1 time siden):

Både datteren min, broren min og meg har ulcerøs kolitt og vi bruker alle tre melantonin. Får det på resept.

Reseptbelagt melantonin er på 3mg, så en mye høyere dose enn hva man får kjøpt uten resept på heksekost og apotek, der er grensen 1mg. Det er ikke alltid 3mg er nok, så jeg har også flytende 1mg som jeg kan supplere med (avklart med lege). Melantonin er ikke en ren sovemedisin som mange tror, men det er et søvnhormon som enkelte produserer for lite av. 

Vet ikke om det er flere land en Norge som har det på resept, det er jo ikke så lenge siden vi fikk 1mg reseptfritt. På Kreta f.eks så selges det som kosttilskudd opp til 10mg på apotek, og det er mye billigere enn her. Så da vi var på Kreta i sommer så hamstret jeg inn både i tablett-form, spray og flytende/dråper (tar ikke 10mg, men deler den i to)

Har hatt ulcerøs kolitt i mange år før jeg begynte med melantonin, og det har ikke oppstått noen endring i sykdommen. 

Hvis du tar tre doser melatonin på 1 mg, hvor mye melatonin har du tatt da? Jo, da har du tatt 3 mg melatonin. 

Hvis du spiser 10 doser melatonin på 1 mg, har du tatt 10 mg. 

Du må ikke dra til Kreta for å spise 10 mg melatonin?

Anonymkode: 75b7e...e9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du tar tre doser melatonin på 1 mg, hvor mye melatonin har du tatt da? Jo, da har du tatt 3 mg melatonin. 

Hvis du spiser 10 doser melatonin på 1 mg, har du tatt 10 mg. 

Du må ikke dra til Kreta for å spise 10 mg melatonin?

Anonymkode: 75b7e...e9a

Har jeg skrevet at jeg drar til Kreta for å spise 10mg melantonin? Jeg sammenlignet Norge der man får bare 3mg melantonin på resept og 1g resept uten på helsekostbutikk eller apotek, med andre land som Kreta der man får kjøpt opp til 10mg uten resept og det er kvalifisert under helsekost, Det er også mye billigere der, ergo handler jeg inn for å spare penger. Det betyr ikke at jeg tar 10mg i slengen

Og ja; jeg vet jeg kan ta en 3mg resept-tablett og adde på med 1+1+1+1+1+1 reseptfri melantonin. Men det vil bli ganske kostbart i lengden. Ikke har jeg et ønske om å ta 10mg heller. Men er jeg på Kreta så kjøper jeg så klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...