AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Hei! Har en jente 3 år som heeeeeele tiden skal ha et eller annet. Fra hun kommer hjem fra bhg til leggetid. «Jeg vil ha vaaannnn», «jeg vil ha banaaaaan», «jeg vil ha kjeeeeks», «jeg vil se barne-Tv». Hun får det hun kan få i hverdagene (Feks vann og banan) første og kanskje andre gang hun spør, men med en gang flasken er drukket opp er det påan igjen med masing om det samme. Hva er beste måten å håndtere dette på? Ignorere det? Jeg har forsøkt å forklare hvorfor hun ikke kan få x antall bananer eller y flasker med vann, men det fungerer ikke og hun går bare helt i klikk. Jeg er så sliten av denne «jeg vil ha»-greien; først og fremst fordi jeg ikke vet hvordan håndtere det og det tar virkelig aldri slutt. Hva er riktig? Anonymkode: 4ff24...336
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 "Nei, du har fått, slutt å mas" Noen ganger er det ok å si nei på en direkte måte uten å forklare. Man må balansere og bruke begge deler. Både for lite forklaring og over-forklaring fungerer dårlig. Man bruker litt av begge deler Anonymkode: bac4f...c70 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Har en jente 3 år som heeeeeele tiden skal ha et eller annet. Fra hun kommer hjem fra bhg til leggetid. «Jeg vil ha vaaannnn», «jeg vil ha banaaaaan», «jeg vil ha kjeeeeks», «jeg vil se barne-Tv». Hun får det hun kan få i hverdagene (Feks vann og banan) første og kanskje andre gang hun spør, men med en gang flasken er drukket opp er det påan igjen med masing om det samme. Hva er beste måten å håndtere dette på? Ignorere det? Jeg har forsøkt å forklare hvorfor hun ikke kan få x antall bananer eller y flasker med vann, men det fungerer ikke og hun går bare helt i klikk. Jeg er så sliten av denne «jeg vil ha»-greien; først og fremst fordi jeg ikke vet hvordan håndtere det og det tar virkelig aldri slutt. Hva er riktig? Anonymkode: 4ff24...336 Hyggelig at hun spiser da, hadde i hvert fall gitt henne to bananer. For mye vann kan jo bli problematisk mtp tissing på natten, ellers er det vel ikke et problem. Uansett. Skjønner godt frustrasjonen. Treåringer er slitsomme Anonymkode: 741e7...3ec 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hyggelig at hun spiser da, hadde i hvert fall gitt henne to bananer. For mye vann kan jo bli problematisk mtp tissing på natten, ellers er det vel ikke et problem. Uansett. Skjønner godt frustrasjonen. Treåringer er slitsomme Anonymkode: 741e7...3ec Hun får to bananer men det sitter litt inne å gi den tredje. Og vanndrikkingen er bare helt ekstrem. Og ja det er problematisk på natten. Prøver virkelig å ikke si nei bare for å si nei, så det føles litt rart å si nei til vann og frukt, men hun holder på til evig tid. Anonymkode: 4ff24...336
~white lady~ Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Har en jente 3 år som heeeeeele tiden skal ha et eller annet. Fra hun kommer hjem fra bhg til leggetid. «Jeg vil ha vaaannnn», «jeg vil ha banaaaaan», «jeg vil ha kjeeeeks», «jeg vil se barne-Tv». Hun får det hun kan få i hverdagene (Feks vann og banan) første og kanskje andre gang hun spør, men med en gang flasken er drukket opp er det påan igjen med masing om det samme. Hva er beste måten å håndtere dette på? Ignorere det? Jeg har forsøkt å forklare hvorfor hun ikke kan få x antall bananer eller y flasker med vann, men det fungerer ikke og hun går bare helt i klikk. Jeg er så sliten av denne «jeg vil ha»-greien; først og fremst fordi jeg ikke vet hvordan håndtere det og det tar virkelig aldri slutt. Hva er riktig? Anonymkode: 4ff24...336 Jeg ville også tenkt på om masingen er et forsøk på å oppnå kontakt med deg? Hvis de emosjonelle behovene hennes er dekket, så må du jo begrense henne. Tilby noe annet. "Du har spist en banan nå. Vil du ha et eple/youghurt/polarbrød?" At hun drikker mye vann er....vel, faktisk et tegn på diabetes type 1. Det kan også medføre økt sult. Bare nevner det, mest sannsynlig er det jo ikke det. Spiser og drikker hun godt i barnehagen? 12 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Gi hu nok lunsj og middag? Mellommåltid før middagen og en god og mettende kveldsmat ? Anonymkode: 68cf3...868 2
Vera Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 Hvordan spiser hun ellers i løpet av dagen? Og hvordan er kontakten dere i mellom? Kanskje hun har funnet ut at det er en fin måte å få full oppmerksomhet på? 5 1
Hactar Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 Hvis hun orker to bananer og spør om den tredje, kan det være at det lønner seg å heller legge inn et ekstra måltid. Da kan du sitte der med henne mens hun spiser, og oppfordre henne til å spise seg mett nok til å vente på neste måltid. Eventuelt handler det om noe annet enn sult og tørste, og det finner du kanskje lettere ut om dere har faste måltider og kutter ut småspising innimellom. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 ~white lady~ skrev (19 minutter siden): Jeg ville også tenkt på om masingen er et forsøk på å oppnå kontakt med deg? Hvis de emosjonelle behovene hennes er dekket, så må du jo begrense henne. Tilby noe annet. "Du har spist en banan nå. Vil du ha et eple/youghurt/polarbrød?" At hun drikker mye vann er....vel, faktisk et tegn på diabetes type 1. Det kan også medføre økt sult. Bare nevner det, mest sannsynlig er det jo ikke det. Spiser og drikker hun godt i barnehagen? Har sjekket for diabetes faktisk, det var ikke det for 8 mnd siden så antar den konklusjonen fremdeles er gjeldende. Opplever henne ikke som spesielt sulten generelt, men hun elsker å snacke (og her mååå jeg begrense henne). Både far og jeg leker og er tilstede med henne når hun er hjemme fra bhg, og vi tar mye initiativ til lek (både «ute av det blå» og som avledning for å prøve å håndtere det ustanselige maset om ditt og datt). Anonymkode: 4ff24...336
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Gi hu nok lunsj og middag? Mellommåltid før middagen og en god og mettende kveldsmat ? Anonymkode: 68cf3...868 Vi har innført et mellommåltid mellom bhg og middag, men er ikke alltid hun er strålende fornøyd med hva vi har stelt i stand. Jeg er litt motstander av å gi henne noe annet enn det hun blir servert bare fordi hun ber om det (da hadde det blitt banan og kjeks til alle måltid). Anonymkode: 4ff24...336
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 Vera skrev (21 minutter siden): Hvordan spiser hun ellers i løpet av dagen? Og hvordan er kontakten dere i mellom? Kanskje hun har funnet ut at det er en fin måte å få full oppmerksomhet på? Jeg tror jo kontakten oss i mellom er god! Men dette er mitt første barn, så dette gjør meg naturligvis litt usikker. Vi leker myyye med henne, og jeg har alltid vært mer nede på gulvet enn rundt om kring for å rydde, lage middag og gjøre «voksenting» mens hun er hjemme Anonymkode: 4ff24...336
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror jo kontakten oss i mellom er god! Men dette er mitt første barn, så dette gjør meg naturligvis litt usikker. Vi leker myyye med henne, og jeg har alltid vært mer nede på gulvet enn rundt om kring for å rydde, lage middag og gjøre «voksenting» mens hun er hjemme Anonymkode: 4ff24...336 Hva med å slappe av sammen i armkroken, lese en bok og sånne ting? Man må ikke leke hele tiden, og etter barnehagen pleier barn å være slitne - og trenger trygghet og kjærlighet fra omsorgspersonen sin. Anonymkode: e2911...fed 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 Jeg vil ha… først ville jeg lært at det heter kan jeg få. Også ville jeg lært at et nei er er nei og det hjelper ikke å mase. Det tar tid å lære, men det er det som er å være forelder. Værre er det ikke Anonymkode: 0c4f8...c25 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil ha… først ville jeg lært at det heter kan jeg få. Også ville jeg lært at et nei er er nei og det hjelper ikke å mase. Det tar tid å lære, men det er det som er å være forelder. Værre er det ikke Anonymkode: 0c4f8...c25 Ja, vi ber henne spørre ordentlig - og da gjør hun det også (hiver også gjerne med en vær så snill), men vi føler nesten at vi gjør det vondt verre ved å korrigere hvordan hun legger frem henvendelsen fordi vi føler (og hun sikkert forventer) at hun da faktisk har gjort seg «fortjent» til å få det. Eksempel: «jeg vil ha banan» (for fjerde gang) «jeg vil gjerne at du spør på en ordentlig måte» «Kan jeg vær så snill få banan?» «Nei.» blir helt rart i mitt hode?? Og jeg ber henne spørre på en ordentlig måte fra start, hvor hun da også får «ja». Men «jeg vil ha banan» kommer likevel 2 min senere. Og så igjen 2 min etter det. Så på nytt etter 1 min. Anonymkode: 4ff24...336 2 1
mo1234 Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 Hehe, banan er jo ikke sååå godt akkurat 🙊
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, vi ber henne spørre ordentlig - og da gjør hun det også (hiver også gjerne med en vær så snill), men vi føler nesten at vi gjør det vondt verre ved å korrigere hvordan hun legger frem henvendelsen fordi vi føler (og hun sikkert forventer) at hun da faktisk har gjort seg «fortjent» til å få det. Eksempel: «jeg vil ha banan» (for fjerde gang) «jeg vil gjerne at du spør på en ordentlig måte» «Kan jeg vær så snill få banan?» «Nei.» blir helt rart i mitt hode?? Og jeg ber henne spørre på en ordentlig måte fra start, hvor hun da også får «ja». Men «jeg vil ha banan» kommer likevel 2 min senere. Og så igjen 2 min etter det. Så på nytt etter 1 min. Anonymkode: 4ff24...336 Jeg ville sagt nei, du kan få "sett inn ordentlig mat". For eks brødskive med sunt pålegg. Om hun er sulten spiser hun noe ordentlig, om hun bare vil småspise så vil hun bare ha banan. Om hun får mye banan, så spiser hun selvsagt lite til måltider og ber om banan senere Hva med skive med bananskiver på? Anonymkode: bac4f...c70 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, vi ber henne spørre ordentlig - og da gjør hun det også (hiver også gjerne med en vær så snill), men vi føler nesten at vi gjør det vondt verre ved å korrigere hvordan hun legger frem henvendelsen fordi vi føler (og hun sikkert forventer) at hun da faktisk har gjort seg «fortjent» til å få det. Eksempel: «jeg vil ha banan» (for fjerde gang) «jeg vil gjerne at du spør på en ordentlig måte» «Kan jeg vær så snill få banan?» «Nei.» blir helt rart i mitt hode?? Og jeg ber henne spørre på en ordentlig måte fra start, hvor hun da også får «ja». Men «jeg vil ha banan» kommer likevel 2 min senere. Og så igjen 2 min etter det. Så på nytt etter 1 min. Anonymkode: 4ff24...336 Det er jo ikke rart hun forventer det, når hun alltid får det 😊 Anonymkode: e2911...fed 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 Virker som at hun vil ha emosjonell kontakt med deg, TS. Og kan dere ikke spise middag tidligere, eller om hun kan få en brødskive når hun kommer hjem fra barnehagen hvis hun er så sulten? Virker merkelig å gi så mange bananer og mye vann, det er jo vitterlig et tegn på skikkelig sult… Anonymkode: e2911...fed 3 1
TheHairyToothfairy Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 Treåringer har det i jobbtittelen at de skal mase. Maser de for mye så handler det heller om st de har for lite interaksjon eller kontakt, snakk mer med barnet. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er jo ikke rart hun forventer det, når hun alltid får det 😊 Anonymkode: e2911...fed Å nei hun får det ikke hver gang hun spør. Hvis vi har banan får hun det første gang hun spør, kanskje andre. Jeg sier også at dette er den eneste bananen hun går (evt at hun kan få to stk). Anonymkode: 4ff24...336
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå