Gå til innhold

6-åringer veit "alt" og er verdensmester i huet sitt 😫😫

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanlig? Hun tror hun kan og veit ALT og syns alt og alle er driteite, aller mest mamma og pappa. Er det ikke litt tidlig å oppføre seg som en tenåring?

Anonymkode: 3c95d...379

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må lære henne empati. Få henne til å tenke over hvordan andre føler og tenker.

Anonymkode: 38a35...eb6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere må lære henne empati. Få henne til å tenke over hvordan andre føler og tenker.

Anonymkode: 38a35...eb6

Er ikke sikkert man kan lære en 6-åring empati

Anonymkode: 813ac...d06

• Liker 1
Skrevet

Min mening er at man ganske enkelt må parkere unger med sånn oppførsel. Vise de at de ikke vet hva de snakker om og at de ikke har peiling. Lære de litt ydmykhet. Uten å drite de helt ut.

Det handler om å kunne forsrå egne evner og egen plass. Om alle koster som faan rundt curling-prinsessen, så tror hun jo at hun er verdensmester, vet og kan slt, bestemmer alt! Det blir et helvete når hun vokser til! 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vanskelig å lære vekk noe man ikke kan ( iallefall uten å prøve) 

Anonymkode: 31022...4e1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke lære en 6-åring empati?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
11 minutter siden, Juniper said:

Min mening er at man ganske enkelt må parkere unger med sånn oppførsel. Vise de at de ikke vet hva de snakker om og at de ikke har peiling. Lære de litt ydmykhet. Uten å drite de helt ut.

Det handler om å kunne forsrå egne evner og egen plass. Om alle koster som faan rundt curling-prinsessen, så tror hun jo at hun er verdensmester, vet og kan slt, bestemmer alt! Det blir et helvete når hun vokser til! 

Ok, kan du komme med et eksempel på hvordan du ville sagt ifra til et barn at det er uhøflig å svare høyt og brautende " JEG VET DEEEEET!" til alt. 

• Liker 2
Skrevet

Mange 6 og 7 åringer er verdensmestre. No worries. Er det fortsatt en greie om et par så kan man alltids gjøre noe med det. Var lærer for mange år siden og har fulgt litt med på hvordan det har gått og de som var i overkant selvsikre på den alderen i 2 klassen jeg hadde, har gjort det mye bedre enn de forsiktige "snille" ungene. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, Tomas77 said:

Mange 6 og 7 åringer er verdensmestre. No worries. Er det fortsatt en greie om et par så kan man alltids gjøre noe med det. Var lærer for mange år siden og har fulgt litt med på hvordan det har gått og de som var i overkant selvsikre på den alderen i 2 klassen jeg hadde, har gjort det mye bedre enn de forsiktige "snille" ungene. 

Det er jo fantastisk å høre! Ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

…… 

Anonymkode: 7c4c6...9dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, kan du komme med et eksempel på hvordan du ville sagt ifra til et barn at det er uhøflig å svare høyt og brautende " JEG VET DEEEEET!" til alt. 

Kommer jo helt an på settingen, hva «det» er, men å påpeke at selv om hun vet, så er det ikke dermed sagt at vi ikke vet, og vi trenger ikke at hun forklarer oss «det», og så be henne gå på rommet og tegne eller noe.

Poenget er at hver gang ungen får høre «å, så flink du er», jo værre blir hun. Om hun opplever at diverse stunt for å få oppmerksomhet ikke gir ønska respons vil hun søke mindre i det.

Man må også slå ned på forsøk på å sjefe med de andre. Ting som kan være «søtt» når en treåring gjør det er mindre søtt med en 6-åring. Man må lære henne normal høflighet, ganske enkelt. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo fantastisk å høre! Ts. 

Ja det er litt unorsk å rose det å stikke seg fram men det jeg tror ikke en holdning om å aldri blåse sin egen trompet får deg noe sted. 

• Liker 1
Skrevet

Omg, vi er i samme situasjon. Bortsett fra at hun kan utagere hvis vi prøver å sette grenser. I sted kastet hun et glass i gulvet så det knuste fordi hun ikke fikk favoritten til middag. Blir helt svett.

Anonymkode: a283f...7c3

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen min gjorde det Akkurat nå.  Han forklarte rolig at nå ble lillebror lei seg og at det ikke var noe koselig respons

Anonymkode: aecd0...f1f

• Liker 2
Skrevet

På tide å gi den lille besserwisseren en velfortjent oppstrammer.

Anonymkode: 67a60...b7b

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

«Barnet mitt, å svare slik du nå akkurat gjorde er ganske uhøflig. Kanskje du visste det fra før, men vi må alle kunne snakke om ting og minne hverandre på ting, og hvis du vil si ifra om noe, bør du si det på en hyggeligere måte» 

Anonymkode: 2afc5...e03

• Liker 2
Skrevet
Tomas77 skrev (52 minutter siden):

Ja det er litt unorsk å rose det å stikke seg fram men det jeg tror ikke en holdning om å aldri blåse sin egen trompet får deg noe sted. 

Det er jo en mellomting, og det er noe med måten man gjør det på. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Barnet mitt, å svare slik du nå akkurat gjorde er ganske uhøflig. Kanskje du visste det fra før, men vi må alle kunne snakke om ting og minne hverandre på ting, og hvis du vil si ifra om noe, bør du si det på en hyggeligere måte» 

Anonymkode: 2afc5...e03

Denne synes jeg var fin.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

På tide å gi den lille besserwisseren en velfortjent oppstrammer.

Anonymkode: 67a60...b7b

Makan til nolduskommentar. 

Skrevet

Helt normalt for en seksåring. Og ikke noe galt med det. Forklar bare vennlig hvordan ting henger sammen. Du skal ikke «jekke ned» eller være frekk med et barn. Barnet er der det er, i sin utvikling. Du kommer kanskje til å merke at barnet endrer seg en del i sjuårsalderen. Det er tøft når det går opp for barna at de slett ikke vet alt, og at de ikke er verdens midtpunkt. Men, altså.. Bevar en god relasjon til barnet, i sånne vanskelige faser. Behandle barnet med tålmodighet og respekt, så får du så mye igjen for det. 

Anonymkode: 98c17...ad3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...