Gå til innhold

Hva mer må jeg tenke på ang. uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått innvilget 100% uføretrygd. Lurer i den forbindelse på om det er andre ting enn justering av skattekort jeg må huske på å gjøre?

Anonymkode: 86172...4fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal få et kort som gir rabatt på offentlig kommunikasjon. Trenger du å søke om kort til handicap-parkering? TT- kort til taxi?

Anonymkode: 4cc73...8f1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Avhengig av hvor mye du får og hvor høye boutgifter du har, kan du ha krav på bostøtte fra Husbanken. 

Du kan lese om bostøtte her:

https://www.husbanken.no/person/bostotte/

Sett deg inn inn hvordan uføretrygd og arbeidsinntekt fungerer hvis du skal jobbe noe.

Du finner god informasjon hos NAV, her:

https://www.nav.no/uforetrygd

Anonymkode: df111...e00

• Liker 1
Skrevet

Det ingen sa til meg var at jeg kunne slette studielånet...

Kostet meg 100k før jeg fant det ut...

Anonymkode: ca586...f7c

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja! Viktig poeng!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder dette om man studerer etter å ha fått innvilget ufør også? Vært ufør 10 år og ønsker å ta et nettstudie

Anonymkode: a6e88...b09

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja! Viktig poeng!

Jeg er fortsatt sur for det, man trenger alt man får av penger når livet snur 180°. Man er ofte så nedkjørt når man endelig blir ufør at man ikke klarer å lete opp all informasjon. Jeg visste heller ikke at jeg kunne fått noe avslag under AAP-perioden... Helt jævelig at de tingene ikke går automatisk.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjelder dette om man studerer etter å ha fått innvilget ufør også? Vært ufør 10 år og ønsker å ta et nettstudie

Man kan søke mer lån 10år etter sletting. Søker man før det så tror jeg man får (deler av?) det gamle lånet tilbake? Noe sånt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fortsatt sur for det, man trenger alt man får av penger når livet snur 180°. Man er ofte så nedkjørt når man endelig blir ufør at man ikke klarer å lete opp all informasjon. Jeg visste heller ikke at jeg kunne fått noe avslag under AAP-perioden... Helt jævelig at de tingene ikke går automatisk.

Rentefritak får man jo for alle perioder med lav inntekt, så dette synes jeg er sutrete.

Informasjonen er enkelt forklart og søknadsprosessen veldig enkel.

Anonymkode: 2c80b...449

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Du kan ikke ta mer studielån etter å ha fått slettet den forrige pga uførehet. 

Trenger du studielån til nettstudie? Og hva skal du studere for og betale for, når du er uføretrygdet?

Anonymkode: 4576f...1cf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Du kan ikke ta mer studielån etter å ha fått slettet den forrige pga uførehet. 

Trenger du studielån til nettstudie? Og hva skal du studere for og betale for, når du er uføretrygdet?

Anonymkode: 4576f...1cf

Joda. Når det har gått mer enn 10 år så. 

Anonymkode: 7f106...4a9

Gjest Karamelis
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det står i vilkåra du skreiv under på. Lånekassa kan ikke ringe til alle sine kunder å lese opp kontrakten høyt hvert år. Dette hadde du et ansvar for selv. 

Skrevet

Har du fått ung-tillegget? Isåfall er det lurt å gi beskjed til skatteetaten at etterbetalingen skal skattes for årene utbetalingen er for og ikke bare for året du får utbetalingen utbetalt.

Anonymkode: 0f038...254

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dessverre må man finne ut alt selv. Sånn er det bare. Jeg har også tapt mye penger pga ting jeg ikke visste om, som jeg var for syk til å sette meg inn i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du fått ung-tillegget? Isåfall er det lurt å gi beskjed til skatteetaten at etterbetalingen skal skattes for årene utbetalingen er for og ikke bare for året du får utbetalingen utbetalt.

Går ikke det automatisk? Skatteetaten trekker da vel 44% på alle etterbetalinger for tidligere år som kommer fra NAV? Eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Går ikke det automatisk? Skatteetaten trekker da vel 44% på alle etterbetalinger for tidligere år som kommer fra NAV? Eller?

Nei, det går ikke automatisk om man vil ha summen fordelt for årene det gjelder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
mo1234 skrev (1 time siden):

Dessverre må man finne ut alt selv. Sånn er det bare. Jeg har også tapt mye penger pga ting jeg ikke visste om, som jeg var for syk til å sette meg inn i.

Ja, staten burde ha ansatt konsulenter som dro rundt og opplyste folk.

Anonymkode: 48b5e...6d2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Glimrende forslag!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke ansette noen her, det er nok av uføre som gjerne kunne tenkt seg noe slikt. Så hvorfor ikke benytte midlene en allerede betaler for? Dette er på ingen måte fordi jeg synes uføre kun sitter på enden dagen lang, men savner selv at det finnes noen tilbud som kan aktivere de uføre som faktisk kunne tenkt seg å fylle dagene med noe, meg selv inkludert der. Da øker sannsynligheten at flere faktisk kan komme seg ut av uføre i stedet for å gro godt inn i det, og til slutt bare råtne.

Det store spørsmålet blir da; vil en helst betale stønad helt til uføre råtner eller hadde det vært en fordel at så mange som mulig kom seg, om ikke helt så delvis, ut i arbeid? Dette ment som ett tilbud til de som kunne tenkt seg det, jeg er fullstendig klar over at det ikke er for alle.

Ser en slik på det så kan det fint lønne seg å ha en slik «konsulent». Noe slikt skulle ein aldri tru?

Anonymkode: 5907b...3e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du eller hadde du noen forsikringer gjennom jobb? Uføreforsikring kan gi deg månedlige utbetalinger til du er 67.

For min egen del så bikker jeg 500000 i året på grunn av det i uføretrygd. Dette pga høy lønn før ufør og god forsikring. 

Anonymkode: d0943...6ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...