Gå til innhold

Krav om utfylt egenerklæringsskjema ved salg av bolig?

qwerty2

Anbefalte innlegg

Hei, er det et krav om at det foreligger utfylt egenerklæringsskjema ved salg av bolig?

Og hvilke rettigheter han man som kjøper dersom det foreligger mangler, og det aldri har vært fylt ut noen egenerklæring? Er dette er rødt flagg, eller stiller man sterkt i retten dersom det skulle avdekkes store avvik som selger har vært "uvitende" om?

Vurderer å legge inn bud på en bolig, men her virker det som at selgeren prøver å fraskrive seg alt ansvar slik at man kjøper boligen "som den er". Selgen har eid denne eiendommen siden 2010, og har visst nok leid ut boligen de siste årene. Jeg mener at dette ikke er en god begrunnelse for og ikke ha en egenerklæring. 

Fra prospektet: 
"Sammendrag selgers egenerklæring:
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om
den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er
spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig
undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
Boligen har vært utleid seneste år, og selger har derfor begrenset kjennskap til
boligen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo tatt forbehold om dette, og det oppfordres til at potensiell kjøper undersøker eiendommen grundig før kjøp.

Hva ellers skal selger gjøre, bosette seg der flere år før salg for å kunne få informasjon nok til å skrive egenerklæringsskjema? Det samme gjelder jo når boligen er del av et dødsbo, det blir komplisert om arvingene må bo der etter tur for å samle info.

Anonymkode: c138e...dba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag må det som regel en takstmann inn, ifølge nye regelverket.  Men om eier ikke har bodd i boligen så vet den svært lite om evt andre forhold. Helt åpent og ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo tatt forbehold om dette, og det oppfordres til at potensiell kjøper undersøker eiendommen grundig før kjøp.

Hva ellers skal selger gjøre, bosette seg der flere år før salg for å kunne få informasjon nok til å skrive egenerklæringsskjema? Det samme gjelder jo når boligen er del av et dødsbo, det blir komplisert om arvingene må bo der etter tur for å samle info.

I et dødsbo kan det selvfølgelig være tilfellet. Men nå viser det seg at selger har bodd der fra 2010 til 2020, og deretter leid ut i 2 år. Til og med de siste 2 årene, burde eieren være nogen lunde informert om tilstand på boligen. Jeg ville forventet at en selger som er 100% usikker på absolutt alt knyttet til boligen, ville tatt seg bryet med å leie inn en fagperson til å gjennomgå alt i detalj. Men det er forventet at potensielle kjøpere skal betale for denne grundige sjekken selv på visning før budrunde, eller evt ta all risikoen selv? Dette høres for meg ut som et forsøk på ansvarsfraskrivelse. Dersom det viser seg å være tilfellet -  vil denne form for ansvarsfraskrivelse holde i en evt rettssak etter at det dukker opp et problem selger burde ha vært klar over? 

Spørsmålet mitt står fortsatt ang det med egenerklæring. Det er altså ikke påkrevd selv om man har bodd der selv i nyere tid? Jeg vil jo også tro at egenerklæring er nyttig for selger, som kan påpeke eksisterende mangler, slik at selger slipper krav om utbedringer etter salget.

Det grunnleggende spm i hele denne saken er jo egentlig: Er det lov å selge boliger "som de er" i 2022? Og hvilken funksjon har egenerklæring i boligsalg-sammenheng?

Kan også vise til teksten som nevnt tidligere i prospektet, og markere det som rett og slett er en løgn.
Boligen har vært utleid seneste år, og selger har derfor begrenset kjennskap til
boligen"

Megler har opplyst muntlig og skriftlig om at selger har bodd i boligen fra 2010 til 2020. 

Endret av qwerty2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwerty2 skrev (13 minutter siden):

I et dødsbo kan det selvfølgelig være tilfellet. Men nå viser det seg at selger har bodd der fra 2010 til 2020, og deretter leid ut i 2 år. Til og med de siste 2 årene, burde eieren være nogen lunde informert om tilstand på boligen. Jeg ville forventet at en selger som er 100% usikker på absolutt alt knyttet til boligen, ville tatt seg bryet med å leie inn en fagperson til å gjennomgå alt i detalj. Men det er forventet at potensielle kjøpere skal betale for denne grundige sjekken selv på visning før budrunde, eller evt ta all risikoen selv? Dette høres for meg ut som et forsøk på ansvarsfraskrivelse. Dersom det viser seg å være tilfellet -  vil denne form for ansvarsfraskrivelse holde i en evt rettssak etter at det dukker opp et problem selger burde ha vært klar over? 

Spørsmålet mitt står fortsatt ang det med egenerklæring. Det er altså ikke påkrevd selv om man har bodd der selv i nyere tid? Jeg vil jo også tro at egenerklæring er nyttig for selger, som kan påpeke eksisterende mangler, slik at selger slipper krav om utbedringer etter salget.

Det grunnleggende spm i hele denne saken er jo egentlig: Er det lov å selge boliger "som de er" i 2022? Og hvilken funksjon har egenerklæring i boligsalg-sammenheng?

Kan også vise til teksten som nevnt tidligere i prospektet, og markere det som rett og slett er en løgn.
boligen"

Megler har opplyst muntlig og skriftlig om at selger har bodd i boligen fra 2010 til 2020. 

Men det foreligger jo en ordentlig takst med tilstandsrapport fra profesjonell takstmann i tillegg? Jeg skjønner godt at selger tar forbehold om hva som kan ha skjedd mens det bodde leietakere der. 

Anonymkode: 2da4c...ad8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav om det. Formuleringen du siterer er helt vanlig og lovlig 

Anonymkode: 5d704...c7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

qwerty2 skrev (1 time siden):

boligen"

Det er jo en helt vanlig formulering, og som andre peker på, foreligger det jo en relativt grundig gjennomgang av takstmann etter de nye reglene.

Det betyr for eksempel at selger ikke har informasjon om at soveromsvinduet blir vanskelig å lukke når det er væromslag (fordi det har ikke leietaker sagt fra om), men det var ikke slik da eier bodde der selv for 2+ år siden. Eller hvis leietaker ikke har opplyst om at h*n har hørt krafselyder fra veggene om natten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. De nye reglene gjør nok at dette ikke er så viktig lenger, som nevnt med krav om takstmann. Basert på det jeg nå har lest er egenerklæring noe som i all hovedsak må benyttes for de som ønsker eierskifteforsikring. Og i denne saken er det tydeligvis ikke noe ønske om dette. 

Men det ser uansett ut som avhendingsloven (opplysningsplikt) er gjeldende. Dersom selger har utført egenarbeid av dårlig standard i boligen, som det ikke er opplyst om før salg, er det fullt mulig å kreve prisavslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwerty2 skrev (57 minutter siden):

Takk for svar. De nye reglene gjør nok at dette ikke er så viktig lenger, som nevnt med krav om takstmann. Basert på det jeg nå har lest er egenerklæring noe som i all hovedsak må benyttes for de som ønsker eierskifteforsikring. Og i denne saken er det tydeligvis ikke noe ønske om dette. 

Men det ser uansett ut som avhendingsloven (opplysningsplikt) er gjeldende. Dersom selger har utført egenarbeid av dårlig standard i boligen, som det ikke er opplyst om før salg, er det fullt mulig å kreve prisavslag. 

Du virker som et mareritt. Stakkars de du kjøper bolig av.

Anonymkode: 3787c...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner godt at folk blir skeptiske til hele prosessen rundt boligkjøp jeg. Har selv brent meg på boligkjøp tidligere og kan forstå at man blir var på det å bli lurt. Ser ikke helt hva som er problemet ditt, da tråden fikk en del oppklarende svar til ts sine spm og hen har takket for svarene. Sikkert andre som kan komme til å lure på det samme i fremtiden.

Anonymkode: 9d8d5...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En svindlers mareritt, ja ;) neida, jeg er superfornøyd med svarene ovenfor. Fått klarhet i det jeg lurte på  Antakeligvis blitt litt for skeptisk basert på en del uheldige livserfaringer frem til nå. Men en lærer så lenge en lever, og jeg er heller ikke allvitende eller perfekt. Ha en fortsatt fin kveld :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...