Gå til innhold

Kjøre oppvaskmaskinen på 70 grader eller 50 grader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva Slags temperatur vasker du på? 

Anonymkode: 22999...c03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50 har holdt når jeg har testa det de 3 siste gangene.

Anonymkode: e325b...a60

• Liker 1
Skrevet

Autoprogram, husker ikke hvilke grader den bruker

Anonymkode: 6414b...4e5

Skrevet

70!

Anonymkode: 9f396...e2c

Skrevet

70 og hurtig

Anonymkode: ad6e1...b9f

Skrevet

Jeg bruker både eco (50) og 70 grader. Viktig å få opp temperaturen innimellom. 

Anonymkode: 30822...67d

• Liker 2
Skrevet

Mange glass korroderer på 70 grader. 55 er mer enn bok.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Autoprogram, husker ikke hvilke grader den bruker

45-65 grader 

Gjest Warrior
Skrevet

Jeg har den på 65 grader og vasker i 1 time. 

Skrevet

70 og vario speed (hurtigprogram) Bare tull å la den gå i over to timer når du ser at det blir rent på vario/hurtigprogrammet. 

Anonymkode: 8c932...c3d

Skrevet

Jeg kjører 70 grader en gang i uka ellers autoprogram. En rørlegger sa til meg at det er viktig å kjøre høy temperatur av og til for å rense rørene. Vi hadde lekkasje under benken en gang fra oppvaskmaskin som hadde gått tett. Det var noe herk. 

Anonymkode: cdf95...3dc

Skrevet
7 minutter siden, MapleSirup said:

Mange glass korroderer på 70 grader. 55 er mer enn bok.

Det må være noe annet enn korrosjon du mener.
Korrosjon er enten oksygenets påvirkning på metaller eller kjemisk reaksjon av forskjellige metaller i nærheten av hverandre, kombinert med salter/vann/skitt.
Du mener kanskje at glasset svekkes over tid av for høy varme.
Krakkelerer (sprekker opp)?

Skrevet

Spørs hva jeg vasker. De siste ukene, bare glass og bestikk. Bestikket har jeg da skyllet godt av på forhånd. 50 grader. Med kasseroller og sånne ting, 60-70 grader. Gjerne på øko, ca 1 dag i uken. Bare meg i huset for øyeblikket, flere kommer. 

Skrevet

Apropos vaskemaskiner (og lignende).
Har en oppvaskmaskin som har sin uvane med å foreslå et energiprogram som skal ta 5 timer.
Antar med stor sikkerhet at det dreier seg om langvarig vasking mens vannet analyseres for å vurdere om vannet blir skittent osv.  Så langvarig vasking og lite bruk av varmeelement. Motorer bruker relativt lite strøm, mens varmeelement bruker mye - men ikke så lenge om gangen.

Jeg velger alltid et program som holder temp på 50 (mulig det står 40-60), som anslår tiden til 2 timer.
Liten vits å spare litt strøm på en oppvask når varmen uansett blir i rommet, for da kan termostaten for rommet redusere sin bruk. Så sparer jeg motorene i maskinen i stedet (ref 5 timers program).

Bare for å lage en avsporing fra klær til oppvask...

Skrevet

Autoprogram som varierer mellom 50 og 70 i vaskeprogrammet sitt.

Jeg har endel Eva Solo glass som ikke liker dette, de vil ha høyest ca 50-55 grader, så jeg strir med hvit belegg i glassene da jeg så og si alltid bruker autoprogrammet. 

Anonymkode: cf87d...22e

Skrevet (endret)
slask skrev (1 time siden):

Det må være noe annet enn korrosjon du mener.
Korrosjon er enten oksygenets påvirkning på metaller eller kjemisk reaksjon av forskjellige metaller i nærheten av hverandre, kombinert med salter/vann/skitt.
Du mener kanskje at glasset svekkes over tid av for høy varme.
Krakkelerer (sprekker opp)?

Nei. Det blir hvitt. Ser ut som man har drukket melk av glassene.

https://naob.no/ordbok/korrodere

https://www.klikk.no/bolig/kjokken/nar-glasset-blir-hvitt-er-det-for-sent-2330131

Endret av MapleSirup
  • Nyttig 1
Skrevet

Vasker på eco kortprogram som tar 1 t. Men én gang i mnd ca tar jeg på høyere temp. 

Skrevet

Jeg har også hørt at glass ikke skal vaskes på høyere enn 50˚C, så jeg bruker bare det programmet. Skraper alltid bort matrester før jeg setter i maskinen så er ikke så mye grums i avfallsvannet. 

Anonymkode: 18422...9a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...