Gå til innhold

Hund som ikke har det bra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har et dilemma. 
Jeg og min forhenværende flyttet fra hverandre for 4 år siden. Hadde da en felles hund som ble med guttungen til far/mor annenhver uke. Etterhvert (2 år siden) så ble det stopp, og jeg fikk ikke se igjen hunden. Hun skulle være hos han, siden han trenger å gå turer, skrev han på sms.
Hun blir gjemt fra meg om guttungen skal hentes/leveres hjemme hos far. Guttungen er snart 12, og han reagerer på at hunden ikke får komme ut å hilse på meg. Jeg trente endel agility med henne, og hun var nærmest meg den gangen.

Han sier også at hun gjør fra seg inne ukentlig, fordi hun er alene hjemme nesten 9 timer hver ukedag. Når far finne ut at hun har gjort fra seg, så blir han sinna på henne og kan finne på å dytte henne med beinet bortover gulvet, slik at man hører klørne som skraper. 
Hun står visst kun ute i bånd, får ikke turer.

Får ikke årlig helsesjekk/vaksine. De reiser til Sverige med henne om sommeren, får ikke ormekurbehandling ifbm det. Alt var på stell med henne tidligere. Hun er også blitt tykk og «virker ikke glad», iflg guttungen.

Guttungen sier han kunne ønske hun kunne bodde hos oss, siden vi er mer aktive her og har større boltreplass.

Kjenner jeg får veldig vondt inni meg når jeg hører slikt, og jeg føler rett å slett for å bare putte henne i bilen og kjøre henne hjem til meg, men det kan jeg jo ikke.

Guttungen har sagt til meg tidligere (års tid siden) at det var litt dårlig stelt med hunden, men han og far hadde snakket om det og blitt enige om at hun skulle få gå-turer, noe som tydeligvis ikke har skjedd.

Det er jeg som står i chipen hennes, og det er jeg som står registrert på henne i dyreidentitets registeret.

Men, siden hun har bodd fast hos han nå i to år så har jo jeg mistet rettighetene mine når det gjelder henne, antar jeg….?

Regner med at jeg ikke får gjort noe som helst her, men likevel så har jeg liksom et behov for å spørre dere.. Er det noen som har vært borti liknende situasjon?

Anonymkode: 4881b...ed7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er du som står registrert på chip og på dyreidentitet, så vil jeg påstå at det er din hund. 

Hunden har det jo ikke bra der den er, så jeg hadde rett og slett dratt hjem til exen og hentet hunden.... Exen din bryr seg tydeligvis ikke om hunden 😟

• Liker 12
Skrevet

Hunden er din. Dra å hent den, å hvis du blir nektet det så anmelder du fjompen. 

Anonymkode: 80725...78c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor ber du ikke om å få henne tilbake? 
evt start med å «låne» henne? 
Er far helt idiot kan du jo true med å melde ham til dyrebeskyttelsen eller til politiet for å ha stjålet hunden. Noe det jo høres ut som om han faktisk gjorde…

Anonymkode: 80c08...8b7

• Liker 7
Skrevet

Du står som eier. Dra og hent henne, og si til barnefar at du har eierbevis og vil ringe politiet om han ikke kommer ut med henne.

Ar du ikke har hentet henne tidligere, når han sluttet å sende med deg hunden, synes jeg er merkelig. Hvorfor vente 2 år? 

Anonymkode: 1e112...f95

• Liker 15
Skrevet

Tviler på at man mister eierskap om noen har hunden din i 2 år. Da kunne man stjelt folk sine dyre hunder, gjemt de i 2 år og hevded at det var dems nå og solgt dem for 30 000

Anonymkode: d3292...e3b

• Liker 4
Skrevet

HI

Jeg var godtroende om at hun skulle få turer og et bra liv 😒 Ser jo nå at jeg gjorde en kjempefeil.. 

Jeg har visst ikke noe med henne å gjøre iflg han, og dessuten så har hun jo bodd der i to år sier han..

Men.. Jeg har jo sms hvor han har skrevet at hun skal få turer osv, men jeg har jo kun påstander som «bevis» foreløpig.. 
Jeg tenker at han «stjal» henne, som noen har skrevet over her.

Ja, kan jo ta kontakt med politiet! Da har han ikke mye han skulle sagt, vil jeg tro!

tusen takk for svar alle sammen 😊

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kan du ikke bare dra og hente hunden, hvis det er så at han bare binder den utenfor og ikke går turer med den? Bare å gå rett inn og hente den og kjøre avgårde med den. Han har ikke noe han skulle sagt, om det er ditt navn på kjøpekontrakten og andre papirer. Er det en rasehund? Da skrev du vel kontrakt og signerte når den ble kjøpt? NKK har en standardkontrakt de fleste bruker, signerte du på noe sånt?

Endret av Million
  • Liker 6
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare dra og hente hunden, hvis det er så at han bare binder den utenfor og ikke går turer med den? Bare å gå rett inn og hente den og kjøre avgårde med den. Han har ikke noe han skulle sagt, om det er ditt navn på kjøpekontrakten og andre papirer. Er det en rasehund? Da skrev du vel kontrakt og signerte når den ble kjøpt? NKK har en standardkontrakt de fleste bruker, signerte du på noe sånt?

Jepp. Bare ta den med når den står ute. Så lenge du kan bevise at du er eier (eierbevis, kontrakt, chip i ditt navn), så kan han troppe opp på døra di med politiet, og de vil nok ikke gjøre en eneste ting så lenge du kan vise til eierbevis.

Anonymkode: 1e112...f95

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hent den stakkars hunden 😭

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har et dilemma. 
Jeg og min forhenværende flyttet fra hverandre for 4 år siden. Hadde da en felles hund som ble med guttungen til far/mor annenhver uke. Etterhvert (2 år siden) så ble det stopp, og jeg fikk ikke se igjen hunden. Hun skulle være hos han, siden han trenger å gå turer, skrev han på sms.
Hun blir gjemt fra meg om guttungen skal hentes/leveres hjemme hos far. Guttungen er snart 12, og han reagerer på at hunden ikke får komme ut å hilse på meg. Jeg trente endel agility med henne, og hun var nærmest meg den gangen.

Han sier også at hun gjør fra seg inne ukentlig, fordi hun er alene hjemme nesten 9 timer hver ukedag. Når far finne ut at hun har gjort fra seg, så blir han sinna på henne og kan finne på å dytte henne med beinet bortover gulvet, slik at man hører klørne som skraper. 
Hun står visst kun ute i bånd, får ikke turer.

Får ikke årlig helsesjekk/vaksine. De reiser til Sverige med henne om sommeren, får ikke ormekurbehandling ifbm det. Alt var på stell med henne tidligere. Hun er også blitt tykk og «virker ikke glad», iflg guttungen.

Guttungen sier han kunne ønske hun kunne bodde hos oss, siden vi er mer aktive her og har større boltreplass.

Kjenner jeg får veldig vondt inni meg når jeg hører slikt, og jeg føler rett å slett for å bare putte henne i bilen og kjøre henne hjem til meg, men det kan jeg jo ikke.

Guttungen har sagt til meg tidligere (års tid siden) at det var litt dårlig stelt med hunden, men han og far hadde snakket om det og blitt enige om at hun skulle få gå-turer, noe som tydeligvis ikke har skjedd.

Det er jeg som står i chipen hennes, og det er jeg som står registrert på henne i dyreidentitets registeret.

Men, siden hun har bodd fast hos han nå i to år så har jo jeg mistet rettighetene mine når det gjelder henne, antar jeg….?

Regner med at jeg ikke får gjort noe som helst her, men likevel så har jeg liksom et behov for å spørre dere.. Er det noen som har vært borti liknende situasjon?

Hvorfor anmelder du ikke far og bare går å henter den hunden? Chippen står på deg, det er din hund , samt guttungen sin. At far lar hunden til guttungen bli behandlet slik sier mye om han, hadde aldri akseptert det. Bare dra å hent den.

Anonymkode: c1205...b3f

• Liker 8
Skrevet

HI

Jeg var godtroende om at hun skulle få turer og et bra liv 😒 Ser jo nå at jeg gjorde en kjempefeil.. 

Jeg har visst ikke noe med henne å gjøre iflg han, og dessuten så har hun jo bodd der i to år sier han..

Men.. Jeg har jo sms hvor han har skrevet at hun skal få turer osv, men jeg har jo kun påstander som «bevis» foreløpig.. 
Jeg tenker at han «stjal» henne, som noen har skrevet over her.

Ja, kan jo ta kontakt med politiet! Da har han ikke mye han skulle sagt, vil jeg tro!

tusen takk for svar alle sammen 😊

Hva han sier er vel irrelevant? Er du totalt underkuet eksen din, eller? Du klarer vel å tenke selv? En hund glemmer ikke eieren sin. Eksen din er skikkelig slem og uempatisk, bare uempatisk mennesker klarer å behandle dyr på den måten. Juridisk sett kan du bare dra på hente den, nekter han så få politiet til å hjelpe deg. 

• Liker 7
Skrevet

Hent den stakkars hunden ❤

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hunden er din. Dra å hent den, å hvis du blir nektet det så anmelder du fjompen. 

Anonymkode: 80725...78c

Signerer. Meld hunden stjålet om du ikke får den tilbake. Ha kommunikasjon med ex om hunden på sms eller lydopptak inkl hva ditt barn forteller

Anonymkode: 7b7d3...f64

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva han sier er vel irrelevant? Er du totalt underkuet eksen din, eller? Du klarer vel å tenke selv? En hund glemmer ikke eieren sin. Eksen din er skikkelig slem og uempatisk, bare uempatisk mennesker klarer å behandle dyr på den måten. Juridisk sett kan du bare dra på hente den, nekter han så få politiet til å hjelpe deg. 

Å hjelpes for en overdreven reaksjon! 

Anonymkode: 2ab22...8b9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å hjelpes for en overdreven reaksjon! 

Anonymkode: 2ab22...8b9

Nei, det synes jeg i grunnen ikke.

Hunden er helt hjelpeløs og prisgitt eieren sin.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Fufu skrev (6 timer siden):

Nei, det synes jeg i grunnen ikke.

Hunden er helt hjelpeløs og prisgitt eieren sin.

Enig i at hunder er prisgitt sin eier. Det er imidlertid unødvendig å gå til personangrep på trådstarter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Siden hunden står på deg og du står som eier, har de enkelt og greit stjålet hunden fra deg.

Da er det bare å hente hunden tilbake.

Edit: Ta med hunden til dyrlege like etterpå og dokumenter alt de finner som kan dokumentere vanskjøtsel også.

Ikke si ifra om at du kommer for å ta hunden tilbake, da vil de få sjansen til å skjule hunden.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 14.53):

Får ikke årlig helsesjekk/vaksine. De reiser til Sverige med henne om sommeren, får ikke ormekurbehandling ifbm det.

Om de reiser til Sverige er det diverse ting som er påbudt jo, hvis ikke kan hunden bli stående igjen på grensa.
Og hunder trenger forresten ikke årlig vaksine, de fleste vaksiner varer mye lenger enn det.

Anonymkode: 7bc72...e58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om de reiser til Sverige er det diverse ting som er påbudt jo, hvis ikke kan hunden bli stående igjen på grensa.
Og hunder trenger forresten ikke årlig vaksine, de fleste vaksiner varer mye lenger enn det.

Anonymkode: 7bc72...e58

Noen gis årlig. Det er vel vaksine mot kennelhoste som gis årlig, om jeg ikke husker feil? Det er mot virus, og virus forandrer seg jo hele tiden, så vaksinene må oppdateres ofte og derfor gis årlig.

Anonymkode: 26597...097

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...