AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Del Skrevet 7. november 2022 Mat som er full av fett, sukker og salt smaker bedre enn sunn mat. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 58d27...688 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Del Skrevet 7. november 2022 Har vel med kalorijag fra fortiden å gjøre? Mat med mye energi var vel mangelvare så vi utviklet oss til å søke det. Salt er også noe kroppen trenger. I dag har vi overflod men kroppen er vel ikke like god på å innse når den har fått nok. Anonymkode: 375ce...42b 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Del Skrevet 8. november 2022 Fordi forfedrene våre trengte så mye energi som mulig, og fett og sukker er derfor noe vi er programmert til å hungre etter. Salt er også noe som er viktig, og som de gjerne fikk lite av i "gamledager". Anonymkode: 4f986...4fb 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Del Skrevet 8. november 2022 Hadde broccoli og fiber smakt like godt som bacon og dipp så hadde vi spist for mye av dèt, så da hadde det vært usunt. Fett og salt er ikke usunt. Det er mengden som er usunn. Og mengden spises fordi det er godt:) Anonymkode: b0834...d16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Del Skrevet 8. november 2022 Fett smaker godt fordi det er en smaksbærer. Fett og salt fremhever annen smak. Dessuten er energi (fett) og salter livsviktig. Naturligvis i passlige mengder. Sukker er også en super energikilde og selvom kroppen vår klarer å produsere sukker selv, så er det kjempekjekt for den å slippe. Morsmelk er veldig søtt, og søt smak er eneste smaken vi ikke trenger å trenes opp til å like. Så fra naturens side så er sukker en ettertraktet vare for oss. Konsentrert sukker er ikke vanlig i råvarer og hjernen vår får en dopaminrespons når vi spiser sukker. Problemet vårt, i den moderne verden, er at raffinert sukker er sykt lett tilgjengelig. Det er rett og slett en unaturlig tilgjengelighet som gir en enorm belønning i hjernen vår. Samme med fett og salt, men spesielt komboen søtt, fett og salt gir oss en trippelwammy av dopaminbelønning i hjernen. Og den komboen finnes vel ikke i en eneste råvare naturlig, men hjernen vår elsker den. Så har vi en matvareindustri som jobber strategisk med å utnytte vår naturlige tiltrekning til smak og konsistens for å lage produkter som treffer det de kaller "The bliss point", den komboen av søtt, salt, fett og tekstur som gir oss optimal respons. Og i industrien kan man fabrikere maten til å være identisk hver gang. Dette skjer naturligvis ikke i råvarer eller hjemmelaget mat. Og dermed kan en hjerne som har blitt tilvendt mat som treffer the bliss point nærmest få en dopaminrespons som likner en avhengighets reaksjon. Og det oppleves som at den usunne maten smaker bedre enn den sunne maten. Anonymkode: 728b9...de4 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Del Skrevet 8. november 2022 Selv så elsker jeg sjømat og bær. Og fet mat liker jeg ikke, har aldri likt junk food og lignende. Men jeg elsker is, og er ganske glad i sjokolade og. Så liker ikke bare sunne ting. Jeg elsker og vann, men liker ikke brus, saft eller lignende. Anonymkode: 9cee3...95d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 8. november 2022 #7 Del Skrevet 8. november 2022 Fordi sukker frigir dopamin i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Del Skrevet 8. november 2022 Mange bra svar her. Ville bare legge til det også finnes en kulturell faktor ang dette om hva vi har lært er mat en skeier ut med når en skal feire eller unne seg noe. Det henger jo igjen sammen med ting som er nevn: det vi hungrer for. Men likevel verdt å nevne syns jeg. Anonymkode: cef46...0d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Del Skrevet 8. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mange bra svar her. Ville bare legge til det også finnes en kulturell faktor ang dette om hva vi har lært er mat en skeier ut med når en skal feire eller unne seg noe. Det henger jo igjen sammen med ting som er nevn: det vi hungrer for. Men likevel verdt å nevne syns jeg. Anonymkode: cef46...0d5 Ja! Det er også et veldig viktig moment! Det er utrolig hvor mye lysten på noe å spise henger sammen med vaner, assosiasjoner, sosiale settinger og tillært adferd. Anonymkode: 728b9...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg syns også det før, men etter å ha avvent meg fra junk så smaker ren mat så mye bedre. Blir kvalm av for mye sukker, og tung og dorsk av for mye prosessert fett. Før kunne jeg spise et halvt kilo med smågodt uten å bli kvalm, akkurat som en alkoholiker kan drikke en flaske sprit uten å spy. Sånn fungerer avhengighet. Man tror man trenger gift. Anonymkode: 73fa5...565 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Del Skrevet 8. november 2022 Ikke nødvendigvis. Men ja, disse tingene er en gjenganger i usunn mat. Ofte kombinerte også. Fett trenger aldeles ikke være usunt heller, så lenge man spiser sunt fett, og ikke transfett og harskt dritt. Anonymkode: 06b8d...bf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selv så elsker jeg sjømat og bær. Og fet mat liker jeg ikke, har aldri likt junk food og lignende. Men jeg elsker is, og er ganske glad i sjokolade og. Så liker ikke bare sunne ting. Jeg elsker og vann, men liker ikke brus, saft eller lignende. Anonymkode: 9cee3...95d Litt som meg Jeg liker sjokolade og is, men klarer ikke spise «junk». Jeg synes det lukter skikkelig ekkelt utenfor McDonalds og fatter ikke at noen orker å spise der. Det blir for mye fett for meg. Det samme gjelder smultringer, ostekake, croissanter og annet fett bakverk. Jeg er veldig glad i alle typer grønnsaker, frukt og bær, men også mer usunn mat som pasta og ris, desserter og smågodt. Anonymkode: 2c50c...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 11. november 2022 #13 Del Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 14.44): Mat som er full av fett, sukker og salt smaker bedre enn sunn mat. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 58d27...688 Matvareindustrien som en nevnte over her, abde4, de vet at det setter i gang en trigger og at det selger. En kombo av fett og sukker. Så et tv-program om det for par år siden. Husker ikke hva programmet heter. Jeg spiser minst mulig prosessert mat, og aldri hjemme selv om jeg bor alene. Liker sjokolade, men det er mørk sjokolade. Is er også godt en gang i blant, les på sommeren. Søte kaker får jeg nesten hakeslepp av fordi smaksløkene mine ikke er vant til det. For mye salt liker jeg heller ikke. Spiser lavkarbo, har hendt jeg har falt ut, men hentet meg inn igjen selv om det er litt slitsomt de første dagene (ofte på do fordi kroppen slipper vann, sug etter mer mat osv). Må ha fett i maten, men ikke margarin og lettprodukter. Tanta mi lager kaker som er så søte at det nesten er til å spy av. Min mor spiser ikke lavkarbo, men har ikke like mye sukker i kakene. En kusine av meg klaget på det, at det ikke var søtt nok. Senere fikk hun diabetes. Mener ikke være skadefro, men vær obs på hva dere gir til barna deres. Trenger ikke være lavkarbo for å leve sunt. Endret 11. november 2022 av Jytte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 11. november 2022 #14 Del Skrevet 11. november 2022 Masse sukker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sløyfe Skrevet 11. november 2022 #15 Del Skrevet 11. november 2022 sunn mat kan smake godt det også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 11. november 2022 #16 Del Skrevet 11. november 2022 Jeg synes ikke nødvendigvis det. Unntaket for min del er nok usunn alkoholholdig drikke. Ellers foretrekker jeg sunn mat på smak. Smaker friskere og renere. Sukker er for søtt. Salt kan jeg være svak for av og til, men skal lite salt til før jeg reagerer. Fett er jo ikke usunt i seg selv, men usunn fettrik snacks og mat synes jeg fort blir veldig kvalmende. Tror det har mye med vane å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #17 Del Skrevet 13. november 2022 Dere nevner at det er mye karbohydrater og fett. Men tenker dere over hva da som mangler? Protein. Mat vi overspiser på har lite protein, så det gjør at kroppen spiser mer. https://scitechdaily.com/scientists-find-that-protein-hunger-drives-overeating-obesity/ Fett i seg selv er ikke usunt. Det er bare tull at vi bør spise fettfattig. Mennesker har alltid søkt etter fett kjøtt. Det magre kjøttet ga de til hundene. Og mennesker er skyld i utryddelsen av maaange megafauna (enormt store dyr). Litt etter at mennesket kom til et nytt område, så forsvant de største dyrene i det området. Våre forfedre drepte ett stort dyr og så spiste hele stammen det dyret til det ble dårlig. Derfor har vi også ekstremt lav pH i magesekken og har korte tarmer. Vi er egentlig åtseldyr. Karbohydrater i seg selv er ikke usunt, så lenge det er i de mengdene man kan finne vilt i naturen og i sine naturlige former og i sesong. Hvis man ser på jeger-sanker-samfunn, så setter de for eksempel honning veldig høyt. Noen setter det til og med høyere enn kjøtt. Grønnsaker og frukt er sånt de spiser når de ikke har fått tak i kjøtt eller honning. Anonymkode: aed89...290 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #18 Del Skrevet 13. november 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Dere nevner at det er mye karbohydrater og fett. Men tenker dere over hva da som mangler? Protein. Mat vi overspiser på har lite protein, så det gjør at kroppen spiser mer. https://scitechdaily.com/scientists-find-that-protein-hunger-drives-overeating-obesity/ Fett i seg selv er ikke usunt. Det er bare tull at vi bør spise fettfattig. Mennesker har alltid søkt etter fett kjøtt. Det magre kjøttet ga de til hundene. Og mennesker er skyld i utryddelsen av maaange megafauna (enormt store dyr). Litt etter at mennesket kom til et nytt område, så forsvant de største dyrene i det området. Våre forfedre drepte ett stort dyr og så spiste hele stammen det dyret til det ble dårlig. Derfor har vi også ekstremt lav pH i magesekken og har korte tarmer. Vi er egentlig åtseldyr. Karbohydrater i seg selv er ikke usunt, så lenge det er i de mengdene man kan finne vilt i naturen og i sine naturlige former og i sesong. Hvis man ser på jeger-sanker-samfunn, så setter de for eksempel honning veldig høyt. Noen setter det til og med høyere enn kjøtt. Grønnsaker og frukt er sånt de spiser når de ikke har fått tak i kjøtt eller honning. Anonymkode: aed89...290 Helt enig i at karbohydrater og fett ikke er usunt i seg selv, men hjernen vår elsker det, og sukker er f.eks ofte blant hovedingrediensen i ultraprosesserte produkter. Usunn mat tenker jeg på som ultraprosessert mat, og det er den maten som er finjustert for å trigge dopaminrespons. Fett, sukker og protein er alle like viktig for kroppen vår, og livsnødvendig. Men ikke i ultraprosessert versjon. Sunn mat smaker selvfølgelig godt, jeg elsker råvarebasert mat. Men ultraprosessert mat vil kile hjernen på en annen måte, og for mange vil det ende med at denne maten oppleves som god og at sunn mat ikke er like god på smak. Anonymkode: 728b9...de4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #19 Del Skrevet 14. november 2022 Helt klart. Ultraprossesert mat er designet for overspising. Anonymkode: 931ad...307 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #20 Del Skrevet 15. november 2022 Jeg synes sunt kan smake minst like godt som usunt. En god salat med masse smakfulle grønnsaker, spesielt på sommeren. Eller en varm og god grønnsakssuppe på høsten. Jeg lager gjerne en god fiskerett som lørdagsmiddag. Jeg foretrekker sushi framfor hamburger/pizza, og velger sushi med rå fisk framfor fritert. Jeg synes rett å slett mye junk smaker likt uansett, og mye sunn mat har mer og variert smak. Ett utvalg av grønnsaker med dip smaker mye mer enn potetgull med dip. Jeg kan godt spise usunt også, og sier ikke alltid nei til snacks, men at usunt generelt smaker bedre er jeg ikke enig i. I tenårene elsket jeg sjokolade og godteri, og kunne fint drikke en liter cola om dagen, men nå synes jeg det blir alt for søtt, og tar meg heller ett glass vann enn brus/saft. Anonymkode: 2886c...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå