Gå til innhold

Er det trygt å ta taxi alene i Paris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise alene til Paris. Må ta taxi fra flyplassen og inn til sentrum. Men jeg gruer meg veldig for å ta taxi alene der. Redd for at sjåføren plutselig skal kjøre et annet sted, og ikke dit jeg skal. 

Andre som har reist alene til Paris, og tatt taxi? Er det noe å være redd for? 

Er dame på 34 år. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist alene til Paris, gikk helt fint. Følte meg mye tryggere der enn i Oslo f.eks.

Anonymkode: 206e4...361

Skrevet

Det er nok langt større sjanse for å bli påkjørt enn at det skal skje noe i en vanlig drosje. 

Anonymkode: 3a7fc...6f7

Skrevet

De lurer deg ofte på pris. En sa til meg at taxituren kostet 17 euro, når vi kom til hotellet mitt sa han at han hadde sagt 70 euro. Jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde hørt feil. Taxituren var veldig kort! Så 700 kr, for en taxitur som i Norge hadde kostet 300. Jeg ble definitivt lurt. 

Anonymkode: acc43...089

• Nyttig 1
Skrevet

Masse lureri på flyplassene. Bestill en tur på forhånd.

Anonymkode: d41a6...a86

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har reist alene til Paris, gikk helt fint. Følte meg mye tryggere der enn i Oslo f.eks.

Anonymkode: 206e4...361

Hva er det som gjør at du føler deg (litt) utrygg i Oslo? 

Skrevet

Hvorfor reiser du da heller ikke kollektivt? 

Anonymkode: ef5bf...0e8

• Liker 1
Skrevet

Taxi er nok ganske trygt, men Uber er generelt både tryggere og bedre, uansett hvor du er i verden, og du vet hvem som kjører deg og hva du skal betale på forhånd. Velger Uber 10 av 10 ganger om jeg kan. Ellers er offentlig transport i Paris både billig og bra.

Anonymkode: 309af...ba6

• Liker 1
Skrevet

Det skal være fast pris på taxi fra flyplassen til byen slik det er i de fleste storbyene i Europa, så bare sørg for å ta en ekte taxi og ikke pirat. Prisen er rundt 50 euro i Paris.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Trygt, ja. Tar masse taxi i Paris. Fra og til flyplass og i sentrum om natten. Det eneste problemet var at de helst bare ville ha kontanter. 

Anonymkode: d2a93...e5e

Skrevet
Blizz1 skrev (5 minutter siden):

Det skal være fast pris på taxi fra flyplassen til byen slik det er i de fleste storbyene i Europa, så bare sørg for å ta en ekte taxi og ikke pirat. Prisen er rundt 50 euro i Paris.

Prisen er ikke det største problemet i så fall. Ja, man kan gjøre en dårlig avtale, men det kan gå mye verre enn som så. Særlig hvis man er ung kvinne alene.

Anonymkode: 1c9e0...bac

Skrevet

Hold deg unna uber og bolt eller andre tullegreier. Bruk kun de offiselle.

Anonymkode: 6af29...787

Skrevet

Det kommer an på. Er han etnisk hvit franskmann er du trygg. Er det en yalla-fyr er sjansen for voldtekt større. 

Anonymkode: 477f6...466

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hold deg unna uber og bolt eller andre tullegreier. Bruk kun de offiselle.

Anonymkode: 6af29...787

Uber er faktisk mye tryggere enn vanlige taxiselskaper siden de sjekker bakgrunnen på sjåførene, det er også enklere for kunden å være sikker på at sjåføren og bilen faktisk er riktig.

Vanlige taxiselskaper har ikke like god kontroll på sjåførene, mange av sjåførene skjønner heller ikke hvordan løyve virker så det er ikke uvanlig at de låner bort drosjen til nyankomne fetter Hassan eller en nevø som vil tjene ekstra penger.

Det skjer veldig ofte her i Norge og spesielt i Oslo, er heller ikke uvanlig at vi hører om sjåfører som kommer med seksuelle tilnærminger til kvinner som ikke kler seg "riktig" eller at de prøver å plukke opp kvinner som får sitte mot betaling i natura.

Anonymkode: 2519f...aca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes masse buss-tilbud. Benytt deg av det, billigere er det også.

Anonymkode: 53e6a...737

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uber er faktisk mye tryggere enn vanlige taxiselskaper siden de sjekker bakgrunnen på sjåførene, det er også enklere for kunden å være sikker på at sjåføren og bilen faktisk er riktig

Dette er helt motsatt. Akkurat dette er faktisk hovedkritikk av uber.

Skrevet

Bruker FreeNow i Frankrike. De er mye bedre enn taxi. (Frankrikes svar på Uber). Ofte ber jeg også hotellet fikse bil for meg. 

Franske taxier er notoriske på lureri. Men du kan sammenligne taksten og makstaks mot tabellen som henger i baksetet, om du kan litt fransk. 

Det sagt, franske taxier er trygge nok, tok de mange ganger for noen år siden. 

Anonymkode: b2c65...63f

Skrevet (endret)

Fra flyplassen til Paris sentrum er ikke en kort tur, ja, 70 euro koster det nok. Det er trygt å ta taxi i Paris. Til og fra flyplassen finnes både buss og det vi i Norge kaller T-bane. Mye billigere, og veldig enkelt. 

I tillegg, skal du rundt i Paris, bruk metroen. Du slipper bilkøer overalt, kommer deg fortere fram. Kjempebillig, Finn et metrokart med oversikt. Veldig enkelt å bruke. 

Endret av Helene
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt taxi alene i Paris mange ganger, og det har vært helt uproblematisk.

Det er fast pris til og fra flyplassen: 53 eller 58 euro (avhengig av om du skal til høyre eller venstre bredd). Dette gjelder Roissy (Charles de Gaulle). Jeg husker ikke prisene til og fra Orly, men det er en hel del billigere. Følg skiltene på flyplassen slik at du får en offisiell taxi. Styr unna taxi-sjåførene som prøver å praie deg på veien ut - det er rådet jeg har fått fra parisere.

Husk at du må ha cash.

Hvis du er skeptisk, er det smidig å ta kollektivtransport. Sist jeg sjekket var det ikke "masse busstilbud" som noen over hevder. Men du kan ta buss inn til Operaen. Forstadstoget RER er det beste valget om du kommer midt i rushtiden. 

Skrevet

Sist gang (august) tik jeg flere taxiturer i Paris. Noen bestilt av resepsjonen på hotellet, noen praiet jeg på gaten. Stort sett turer på ca 8-20 km, betalte mellom €12 og € 25… opplevde aldri at sjåfør var usikker på ruten eller rotet/kjørte feil, noe som jeg opplever innimellom i Oslo dessverre…

Anonymkode: 23b0a...7df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...