AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #21 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS. Ja, men her er jo da ordet «generelt» viktig. Generelt ikke regnet som svært alvorlig, men man må se på det enkelte tilfellet. Det har ført til selvmordsforsøk, som er dokumentert. Anonymkode: 7bf58...1ac Men hva er det som gjør at du selv mener det er alvorlig? Jeg har selv ung ufør med et komplekst og komplisert sykdomsbilde, og tilbragt mange mange år innlagt når man legger sammen summen av alle innleggelsene,vært i systemet siden jeg var 5(fyller 40),falt ut av samfunnet etter vgs,bor i bolig med tilknytting til døgnbemannet base for å nevne noe Anonymkode: 4915f...e27 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #22 Skrevet 7. november 2022 Hvordan ser livet ut ts? Har du jobbet? Studert etter vgs? Bor du for deg selv? For å få ung ufør skal du i utgangspunktet være så alvorlig syk at du ikke klarer deg selv. Ikke bruk penger på advokat, bruk heller jussbuss eller lignende. Taper du er deg kjipt å måtte betale advokaten selv. Og tro meg, nav er ikke redd for advokater.. Anonymkode: 787d9...749
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #23 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ser livet ut ts? Har du jobbet? Studert etter vgs? Bor du for deg selv? For å få ung ufør skal du i utgangspunktet være så alvorlig syk at du ikke klarer deg selv. Ikke bruk penger på advokat, bruk heller jussbuss eller lignende. Taper du er deg kjipt å måtte betale advokaten selv. Og tro meg, nav er ikke redd for advokater.. Anonymkode: 787d9...749 TS. Jeg har prøvd både å jobbe (50%) og å studere (både programfag vgs og uni), og gikk rett på veggen og endte med sykemelding ut stillingsperioden, og droppet ut av alle studiene. Jeg er ekstremt sårbar for alt av stress og krav og ender raskt opp i kjelleren, har mer enn nok med å klare hverdagslige krav, noe jeg har både legeerklæring og notater fra psykolog på. Klarer lite sosialisering. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #24 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva er det som gjør at du selv mener det er alvorlig? Jeg har selv ung ufør med et komplekst og komplisert sykdomsbilde, og tilbragt mange mange år innlagt når man legger sammen summen av alle innleggelsene,vært i systemet siden jeg var 5(fyller 40),falt ut av samfunnet etter vgs,bor i bolig med tilknytting til døgnbemannet base for å nevne noe Anonymkode: 4915f...e27 TS. Det skal lite til for at jeg går på veggen, og når det først smeller så smeller det. Har slitt mye med suicidalitet, og har ett selvmordsforsøk. Har også snakket om innleggelse men vi kom frem til at jeg hadde behov for støttenettverket rundt meg (nærmeste institusjon er tre timer unna). Har selv vært i systemet siden jeg var 14 (27 nå), men de diagnostiserte aldri noe, de bare sjekket om jeg hadde ADHD og så lot det gå. Det er vanskelig for meg å forklare hva som gjør at det er alvorlig. Kan si som jeg sa ovenfor at Jeg er ekstremt sårbar for alt av stress og krav, har mer enn nok med å klare hverdagslige krav. Lege, psykologer og RoP-tjenesten er alle enige om dette. Det har egentlig vært slik helt siden starten av tenårene, men det har blitt progressivt verre oppigjennom. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #25 Skrevet 7. november 2022 Jeg fikk ung ufør med borderline som hoveddiagnose (som jeg bestred den gangen og fortsatt mener er feil). Hadde en dyktig psykiater som skrev en god legeerklæring. Min saksbehandler på NAV sa egentlig at det ikke var nødvendig for meg å søke, men så gjorde jeg det likevel og fikk den innvilget og tilbakebetalt 150 000,-. Jeg har blitt MYE bedre - jeg vil faktisk si at jeg er frisk. Jeg har et barn, og har akkurat levert inn min doktorgradsavhandling og har en lys fremtid foran meg. Om jeg ikke skulle hatt ung ufør siden jeg ble frisk? Vet ikke. Det var en økonomisk trygghet der og da. Jeg møtte heller aldri noen krav fra NAV om aktivitet. Og den roen jeg fikk, til å bare bli bedre kan ha vært avgjørende. Jeg fikk ta alt i mitt tempo. Anonymkode: 1b463...19b 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #26 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): TS. Det skal lite til for at jeg går på veggen, og når det først smeller så smeller det. Har slitt mye med suicidalitet, og har ett selvmordsforsøk. Har også snakket om innleggelse men vi kom frem til at jeg hadde behov for støttenettverket rundt meg (nærmeste institusjon er tre timer unna). Har selv vært i systemet siden jeg var 14 (27 nå), men de diagnostiserte aldri noe, de bare sjekket om jeg hadde ADHD og så lot det gå. Det er vanskelig for meg å forklare hva som gjør at det er alvorlig. Kan si som jeg sa ovenfor at Jeg er ekstremt sårbar for alt av stress og krav, har mer enn nok med å klare hverdagslige krav. Lege, psykologer og RoP-tjenesten er alle enige om dette. Det har egentlig vært slik helt siden starten av tenårene, men det har blitt progressivt verre oppigjennom. Anonymkode: 7bf58...1ac At du et syk er ingen tvil om,men ut i fra mine egne erfaringer og andre mennesker jeg har møtt systemet oppetter som har UU så kan jeg se hvorfor nav mener du ikke oppfyller alvorlighetskriterietz Og mine innleggelser har vært på tvang og ikke noe jeg kunne velge. Og når fikk du diagnosen? Anonymkode: 4915f...e27
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #27 Skrevet 7. november 2022 Høres veldig rart ut. Mange er ufør pga angst også. Noen har lett angst mens andre alvorlig. Det handler ho om funksjon i hverdagen. Men har du jobbet fullt etter su var 26 år? Anonymkode: fbc4b...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #28 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Høres veldig rart ut. Mange er ufør pga angst også. Noen har lett angst mens andre alvorlig. Det handler ho om funksjon i hverdagen. Men har du jobbet fullt etter su var 26 år? Anonymkode: fbc4b...fc7 TS. Nei, aldri jobbet fullt, pga psyken. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #29 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): At du et syk er ingen tvil om,men ut i fra mine egne erfaringer og andre mennesker jeg har møtt systemet oppetter som har UU så kan jeg se hvorfor nav mener du ikke oppfyller alvorlighetskriterietz Og mine innleggelser har vært på tvang og ikke noe jeg kunne velge. Og når fikk du diagnosen? Anonymkode: 4915f...e27 TS. Ble diagnostisert med bipolar da jeg var 19, og PF da jeg var 25. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #30 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg fikk ung ufør med borderline som hoveddiagnose (som jeg bestred den gangen og fortsatt mener er feil). Hadde en dyktig psykiater som skrev en god legeerklæring. Min saksbehandler på NAV sa egentlig at det ikke var nødvendig for meg å søke, men så gjorde jeg det likevel og fikk den innvilget og tilbakebetalt 150 000,-. Jeg har blitt MYE bedre - jeg vil faktisk si at jeg er frisk. Jeg har et barn, og har akkurat levert inn min doktorgradsavhandling og har en lys fremtid foran meg. Om jeg ikke skulle hatt ung ufør siden jeg ble frisk? Vet ikke. Det var en økonomisk trygghet der og da. Jeg møtte heller aldri noen krav fra NAV om aktivitet. Og den roen jeg fikk, til å bare bli bedre kan ha vært avgjørende. Jeg fikk ta alt i mitt tempo. Anonymkode: 1b463...19b Det er akkurat dette alle mine behandlere håper og tror, at den økonomisk tryggheten og roen rundt meg kan hjelpe meg i å komme meg i arbeid. Veldig fint å høre at det ordnet seg for deg! Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #31 Skrevet 8. november 2022 Hadde du hatt angst så ville de kastet det etter deg... Du er ikke alene, mange blir snytt for UU og det er klare bevis at de forskjellsbehandler folk og legger strengere regler til grunn for noen diagnoser. Anonymkode: f1d6a...3ea
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #32 Skrevet 8. november 2022 Jeg fikk heller ikke ung ufør, jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, fikk alle som lite barn. Og spesialistene skjønner ikke hvordan jeg klarer meg selv, de mente jeg ville ha det best på sykehjem. Men får ikke ung ufør, for det er få med mine sykdommer, som blir så syke. Anonymkode: cb1c7...7f0
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #33 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde du hatt angst så ville de kastet det etter deg... Du er ikke alene, mange blir snytt for UU og det er klare bevis at de forskjellsbehandler folk og legger strengere regler til grunn for noen diagnoser. Anonymkode: f1d6a...3ea Tull. Men for moro skyld ønsker jeg å se kilder på påstandene dine. Både det med angst og forskjellsbehandlingen Anonymkode: 4915f...e27 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #34 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg fikk heller ikke ung ufør, jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, fikk alle som lite barn. Og spesialistene skjønner ikke hvordan jeg klarer meg selv, de mente jeg ville ha det best på sykehjem. Men får ikke ung ufør, for det er få med mine sykdommer, som blir så syke. Anonymkode: cb1c7...7f0 Dette er jo HELT skrudd? Flertallet skal jo ikke ha noe å si for ditt eget tilfelle.. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #35 Skrevet 8. november 2022 Diagnose i seg selv sier lite om fungering og arbeidsuførhet. F.eks. Vil ikke en kreftdiagnose i seg selv si noe om arbeidsevnen. Samme med andre diagnoser som for noen kan gå fint å jobbe/leve med, men for andre ikke (i de sakene kreves det grundig dokumentasjon på at all medisinsk behandling er utprøvd og at det er varig). I saken din har de vel rett og slett ikke nok dokumentasjon fra helse/dokumentasjonen er ikke klar nok for en ung uføre. Du snakker som om nav bestemmer, men du oppfyller jo rett og slett ikke kravene for uføre hvis du har fått avslag. Dersom du er uenig i vedtaket får du legge inn en klage. Har du vært i noe avklaringstiltak? Anonymkode: 323de...54a 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #36 Skrevet 8. november 2022 jeg ble ung ufør 23 år gammel. var til lege en gang som 23 åring , og deretter var jeg ikke til lege igjen før 4 år senere. trodde aldri jeg skulle få ung ufør. har depresjon og angst. Anonymkode: b5902...c5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå