AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Hei! Jeg har nylig fått innvilget ufør, da jeg ikke klarer å jobbe pga psykisk helse. Har bipolar type 2 og engstelig- unnvikende personlighetsforstyrrelse. Diagnosene ble satt før jeg fylte 26. Jeg fikk derimot avslag på ung ufør da de mener at «bipolar type 2 er mildere enn type 1, og ikke alvorlig nok». Jeg irriterer meg grymt over at nav kun ser tekstbok og ikke på tilfellet hos personen. Det at jeg har komorbiditet med en PF (som de heller ikke mener er alvorlig nok) gjør at jeg er mer sårbar når det kommer til bipolare depresjoner. Jeg har klaget på denne delen av vedtaket og lagt med legeerklæring og xx antall journalnotater og epikriser fra VOP. Jeg er redd de fortsatt ikke syns dette er nok, da de svarte med en gang og mener at det fortsatt ikke er alvorlig nok, men at det er videresendt til NAV- klageinstans. Hva kan jeg gjøre for at de tar dette på alvor? Jeg er klar over at de har et strengt regelverk og et fuckings skjema der de har nedskrevet hvilke diagnoser som er alvorlige og ikke. Det bare gir ikke mening for meg at når de vurderer saken din i månedsvis så kan de fortsatt ikke vurdere deg ut fra ditt tilfelle, istedenfor «standarden». Anonymkode: 7bf58...1ac
Kaisada Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Jeg har nylig fått innvilget ufør, da jeg ikke klarer å jobbe pga psykisk helse. Har bipolar type 2 og engstelig- unnvikende personlighetsforstyrrelse. Diagnosene ble satt før jeg fylte 26. Jeg fikk derimot avslag på ung ufør da de mener at «bipolar type 2 er mildere enn type 1, og ikke alvorlig nok». Jeg irriterer meg grymt over at nav kun ser tekstbok og ikke på tilfellet hos personen. Det at jeg har komorbiditet med en PF (som de heller ikke mener er alvorlig nok) gjør at jeg er mer sårbar når det kommer til bipolare depresjoner. Jeg har klaget på denne delen av vedtaket og lagt med legeerklæring og xx antall journalnotater og epikriser fra VOP. Jeg er redd de fortsatt ikke syns dette er nok, da de svarte med en gang og mener at det fortsatt ikke er alvorlig nok, men at det er videresendt til NAV- klageinstans. Hva kan jeg gjøre for at de tar dette på alvor? Jeg er klar over at de har et strengt regelverk og et fuckings skjema der de har nedskrevet hvilke diagnoser som er alvorlige og ikke. Det bare gir ikke mening for meg at når de vurderer saken din i månedsvis så kan de fortsatt ikke vurdere deg ut fra ditt tilfelle, istedenfor «standarden». Anonymkode: 7bf58...1ac Hvis du har fått innvilget ufør bør jo den diagnosen som gjør deg ufør gjelde for ung ufør også. Legen har skrevet en ny vurdering om at du var ufør før 26 år også?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Kaisada skrev (38 minutter siden): Hvis du har fått innvilget ufør bør jo den diagnosen som gjør deg ufør gjelde for ung ufør også. Legen har skrevet en ny vurdering om at du var ufør før 26 år også? TS her. Ja, legen skrev erklæring angående funksjonsnivået mitt både før og etter 26. Greia er at NAV mener at diagnosen er nok for ufør, men ikke ung ufør, selv om jeg har hatt diagnosen i årevis og det er den som har gjort meg ufør. 🙃 Anonymkode: 7bf58...1ac
Purple_Pixiedust Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 (endret) Hm. Mitt inntrykk var at de ikke kun ser på diagnoser, men totalen av sykdom? Det fikk jeg inntrykk av gjennom egen prosess til ung ufør. Men mulig jeg har feil inntrykk da. Jeg har I hvert fall bipolar lidelse 2, borderline, rusavhengighet og Asperger. Selv om jeg har Asperger så er det ikke problemer jeg har i forhold til det som har satt meg i uføre. Bare så det er sagt. Men jeg er mye inn og ut av psykiatrisk sykehus og sånt, og har så langt såvidt overlevd. Da de begrunnet hvorfor jeg får ufør og med ung uføretrygd så skrev de om min totale fungering og ikke diagnoser i seg selv. Jeg fikk innvilget ung ufør automatisk samtidig som jeg fikk uføretrygd. Skjønner du er skikkelig fortvilet. Jeg husker jo hvor redd jeg var for avslag selv. Husk at får du avslag fra Nav så kan du ta det til trygderetten. Endret 7. november 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 Ja, det er veldig strengt og det må være dokumentert at man var minst 50% ufør før 26 år. Jeg var svineheldig selv og hadde et notat fra spesialist fra jeg var 24 hvor uføregraden min ble vurdert og skrevet ned. Men det var altså bare flaks at jeg var hos akkurat den spesialisten den gangen og at han valgte å skrive noe om dette. Anonymkode: 77fde...317
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Purple_Pixiedust skrev (26 minutter siden): Hm. Mitt inntrykk var at de ikke kun ser på diagnoser, men totalen av sykdom? Det fikk jeg inntrykk av gjennom egen prosess til ung ufør. Men mulig jeg har feil inntrykk da. Jeg har I hvert fall bipolar lidelse 2, borderline, rusavhengighet og Asperger. Selv om jeg har Asperger så er det ikke problemer jeg har i forhold til det som har satt meg i uføre. Bare så det er sagt. Men jeg er mye inn og ut av psykiatrisk sykehus og sånt, og har så langt såvidt overlevd. Da de begrunnet hvorfor jeg får ufør og med ung uføretrygd så skrev de om min totale fungering og ikke diagnoser i seg selv. Jeg fikk innvilget ung ufør automatisk samtidig som jeg fikk uføretrygd. Skjønner du er skikkelig fortvilet. Jeg husker jo hvor redd jeg var for avslag selv. Husk at får du avslag fra Nav så kan du ta det til trygderetten. TS. Ja, det var det jeg trodde de gjorde. I begrunnelsen står det derimot direkte ordlagt at bipolar type 2 ikke er alvorlig nok, og at personlighetsforstyrrelsen min heller ikke er av de alvorlige personlighetsforstyrrelsene.. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 Kaisada skrev (1 time siden): Hvis du har fått innvilget ufør bør jo den diagnosen som gjør deg ufør gjelde for ung ufør også. Legen har skrevet en ny vurdering om at du var ufør før 26 år også? Så enkelt et det ikke. Det er større krav om alvorlighet når det kommer til ung uføre tillegget Anonymkode: 4915f...e27 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 Jeg fikk også avslags, delvis på grunn av antatt alvorlighetsgrad, og delvis på grunn av manglende dokumentasjon i den alderen (jeg gjemte meg på hybelen i årevis, gikk ikke til legen før NAV sendte meg dit). Systemet er håpløst, du må være høylydt og synlig syk, ellers så risikerer du at de utviser skjønn og avspiser deg med minstesats. Ung-satsen bør bare avskaffes, så løfter man heller alle til samme nivå. Det er MANGE som faller utenfor, enten pga. bevisføring eller rett og slett pga. uflaks. Kjenner folk som jobbet i 20 år og så mistet jobben og var ledige eller jobbet deltid et par år før de gikk over på AAP. Da blir det også minstesats, uansett hvor mye skatt de måtte ha bidratt med tidligere. Anonymkode: 71505...f37 1 1
Purple_Pixiedust Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): TS. Ja, det var det jeg trodde de gjorde. I begrunnelsen står det derimot direkte ordlagt at bipolar type 2 ikke er alvorlig nok, og at personlighetsforstyrrelsen min heller ikke er av de alvorlige personlighetsforstyrrelsene.. Anonymkode: 7bf58...1ac Hvor alvorlig bipolar 2 er kommer virkelig an på fra person til person. Noen sliter jo med alvorlige depresjoner, selvmordsforsøk osv. og hyppige hypomanier. Og en hypomani er jo alt fra mild til at den grenser til manisk. Jeg har selv grenset til manisk og det var ikke mye fornuft i hodet da nei. Jeg ble innlagt da. Så det synes jeg er tullete av dem å skrive.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Hvor alvorlig bipolar 2 er kommer virkelig an på fra person til person. Noen sliter jo med alvorlige depresjoner, selvmordsforsøk osv. og hyppige hypomanier. Og en hypomani er jo alt fra mild til at den grenser til manisk. Jeg har selv grenset til manisk og det var ikke mye fornuft i hodet da nei. Jeg ble innlagt da. Så det synes jeg er tullete av dem å skrive. TS. Ja, nøyaktig! Det er akkurat dette. Har folk nære meg med samme diagnose som er i full jobb og tar utdanning ved siden, imens jeg derimot knapt kom meg gjennom vgs, og har hatt selvmordsforsøk etc. Det irriterer meg så grenseløst at de drar alle over samme kam, og derfor er jeg redd for enda et avslag. Det er snakk om ganske mange tusen ekstra for meg med ung ufør- tillegget, og jeg aner ikke hva mer jeg skal kunne gjøre for å bevise at det er alvorlig nok om jeg evt må anke. Anonymkode: 7bf58...1ac
Purple_Pixiedust Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS. Ja, nøyaktig! Det er akkurat dette. Har folk nære meg med samme diagnose som er i full jobb og tar utdanning ved siden, imens jeg derimot knapt kom meg gjennom vgs, og har hatt selvmordsforsøk etc. Det irriterer meg så grenseløst at de drar alle over samme kam, og derfor er jeg redd for enda et avslag. Det er snakk om ganske mange tusen ekstra for meg med ung ufør- tillegget, og jeg aner ikke hva mer jeg skal kunne gjøre for å bevise at det er alvorlig nok om jeg evt må anke. Anonymkode: 7bf58...1ac Ja. Jeg håper det ordner seg for deg.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 Generelt er hverken bipolare 2 eller unnvikende pf regnet som svært alvorlig. Thats the truth. Har det ført til innleggelse, selvmordsforsøk, tap av boevne el lign? Hvis ja, må du dokumentere det! Anonymkode: 6aadf...4be 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 Jeg har et barn med bipolar 2 og Adhd. Han har ung ufør. Har aldri vært i arbeidslivet, kommer aldri til å komme ut i noe arbeidsliv. Uføre ble innvilget som en kurrantsak ved fylte 18 år og fikk ung uføretillegget fra 20 år. Men ut i fra det jeg ha forstått så er diagnose kun EN ting, men det er det totale bildet av funksjonen til enkelt individet som gjelder for om man får innvilget det ene eller det andre. Anonymkode: 73f99...f61
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 Hva skal til for at en diagnose regnes som alvorlig? Hvilke kriterier følger nav når de klassifiserer enkelte diagnoser som ikke-alvorlige vs alvorlige? Anonymkode: ab680...2ad
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg har nylig fått innvilget ufør, da jeg ikke klarer å jobbe pga psykisk helse. Har bipolar type 2 og engstelig- unnvikende personlighetsforstyrrelse. Diagnosene ble satt før jeg fylte 26. Jeg fikk derimot avslag på ung ufør da de mener at «bipolar type 2 er mildere enn type 1, og ikke alvorlig nok». Jeg irriterer meg grymt over at nav kun ser tekstbok og ikke på tilfellet hos personen. Det at jeg har komorbiditet med en PF (som de heller ikke mener er alvorlig nok) gjør at jeg er mer sårbar når det kommer til bipolare depresjoner. Jeg har klaget på denne delen av vedtaket og lagt med legeerklæring og xx antall journalnotater og epikriser fra VOP. Jeg er redd de fortsatt ikke syns dette er nok, da de svarte med en gang og mener at det fortsatt ikke er alvorlig nok, men at det er videresendt til NAV- klageinstans. Hva kan jeg gjøre for at de tar dette på alvor? Jeg er klar over at de har et strengt regelverk og et fuckings skjema der de har nedskrevet hvilke diagnoser som er alvorlige og ikke. Det bare gir ikke mening for meg at når de vurderer saken din i månedsvis så kan de fortsatt ikke vurdere deg ut fra ditt tilfelle, istedenfor «standarden». Anonymkode: 7bf58...1ac Hvis de ikke syntes det er godt nok så må du gå til en advokat, da snur nok NAV fort og gir deg det du har krav på. Anonymkode: f103d...517
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): TS. Ja, nøyaktig! Det er akkurat dette. Har folk nære meg med samme diagnose som er i full jobb og tar utdanning ved siden, imens jeg derimot knapt kom meg gjennom vgs, og har hatt selvmordsforsøk etc. Det irriterer meg så grenseløst at de drar alle over samme kam, og derfor er jeg redd for enda et avslag. Det er snakk om ganske mange tusen ekstra for meg med ung ufør- tillegget, og jeg aner ikke hva mer jeg skal kunne gjøre for å bevise at det er alvorlig nok om jeg evt må anke. Anonymkode: 7bf58...1ac Du må ha en advokat Anonymkode: f103d...517
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal til for at en diagnose regnes som alvorlig? Hvilke kriterier følger nav når de klassifiserer enkelte diagnoser som ikke-alvorlige vs alvorlige? Anonymkode: ab680...2ad Med personlighetsforstyrrelser tror jeg det er vanlig å klassifisere cluster a og b som verst (pf til ts er cluster c?) Med andre ting vet jeg ikke, jeg tenkte at det kom mest an på hvor mye man sliter på grunn av diagnosen, men det virker jo ikke sånn tydeligvis Anonymkode: 7327d...142
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du må ha en advokat Anonymkode: f103d...517 Så det er faktisk mulig/poeng i advokathjelp? Ser liksom ikke hva de skal kunne gjøre Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Generelt er hverken bipolare 2 eller unnvikende pf regnet som svært alvorlig. Thats the truth. Har det ført til innleggelse, selvmordsforsøk, tap av boevne el lign? Hvis ja, må du dokumentere det! Anonymkode: 6aadf...4be TS. Ja, men her er jo da ordet «generelt» viktig. Generelt ikke regnet som svært alvorlig, men man må se på det enkelte tilfellet. Det har ført til selvmordsforsøk, som er dokumentert. Anonymkode: 7bf58...1ac
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 Jeg har BP2 og jobber men det er vanskelig å stå i full jobb pga sykdommen og jeg vet ikke om det går et helt liv. Det er svært krevende å tilpasse og hele tiden unngå sykdom med medisiner, søvn osv og ha full jobb på toppen. Men jeg har ingen selvmordforsøk og kun en innleggelse for 19 år siden. Aner ikke om jeg er alvorlig syk eller ei da Anonymkode: ab680...2ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå