AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Hjelp... Vi er litt desperate her. Beklager langt innlegg! Vår lille tulle har alltid vært en litt vanskelig nøtt når det gjelder soving. I alle fall med dagsovingen. Hun etablerte seg en døgnrytme rundt 3 mnd. hvor hun begynte å sove lengre strekker om natta. Helt frem til 8 mnd. ble det bare lenger og lenger sammenhengende søvn helt til hun sov natta gjennom innimellom rundt 7 mnd. gammel. De gangene hun ikke sov natta gjennom våknet hun gjerne for litt mat i 5-tiden, spiste (får mm på flaske) og sovnet igjen. Da kunne hun sove til alt mellom 06:30 og 09:00 etter måltidet. De nettene hun sov gjennom våknet hun gjerne kl. 07. Men så ble hun 8 mnd..... Plutselig ble søvnen veldig urolig også skulle dagen starte kl. 5! Hjelper ikke lenger å gi mat, hun turner rundt i senga, hyler etter hvert og roer seg bare om vi står opp. Problemet er det at hun sover veldig lite om dagen. Vi har ikke vært særlig bekymret for dette tidligere fordi hun har sovet så mye om natta at totalt antall timer søvn i døgnet var nok. Siden 3-4 mnd. har hun kun sovet to lurer og de er på 30-40 minutter hver gang, altså en syklus. Legger seg for øvrig ca. kl. 19 om kvelden, da er hun som regel stuptrøtt og sovner raskt. Men selv om hun sover mye mindre på natta, sover hun fortsatt bare to korte lurer om dagen. Nå blir hun snart 10 mnd. så dette har pågått en stund. I vår desperasjon har forsøkt å flytte henne inn på eget rom. Vi har vårt soverom vegg i vegg og har dørene på gløtt og babycall på. Hun sover som regel godt fra hun legger seg, så blir det gjerne urolig søvn fra kl. 23 og utover. Kaver, klynker i søvne osv. Hun har mange smokker i senga og finner den vanligvis selv, men hun trenger at vi kommer inn og stryker på henne osv. før hun roer seg. Jeg har også begynt å gi henne flaske når jeg legger meg i 23-tiden. Hun får denne mens hun sover. Det hjalp et par netter, men så var det på igjen. I natt var hun våken fra kl. 23 til 00:30 og så startet hun dagen igjen kl. 5. Pappaen er i perm og gikk ut med henne i vogna i 8-tiden, men hun sovnet ikke før kl. var over 10 og sov kun 30 minutter. Er dette bare en såkalt regresjon som går over eller burde vi undersøke med f.eks. helsestasjon? Er det noen som har noen råd? Anonymkode: 1e23d...e38
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Slitsomt dette med søvn. Vi la også vår kl 19.00, helt til vi fant ut at han trenger å legge seg mellom 17.30 og 18.00. Går det forbi denne gyldne halvtimen er han oppe å kaver opptil flere ganger i løpet av natten, og våkner grytidlig. Legger han seg mellom 17.30 og 18.00, så sover han til 06.00. Prøv kanskje å legge henne en time tidligere noen kvelder å se om det hjelper 🤷♀️ Anonymkode: ce861...8f7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Hvor mye søvn får hun ila døgnet, da? Å våkne kl 5 er veldig vanlig, begge våre gjør det fremdeles, og de er 2 og 5.. Virker hun som hun lider av det? Så lenge hun er aktiv og virker som hun har det bra når hun er voken, er det ikke noe å bekymre seg for. Barn har ulikt søvnbehov. Noen sover mye om natten og lite om dagen, andre motsatt, og så har du de som sover både dag og natt, og de som knapt sover noen av gangene. Begge mine har sovet rævva om natten, ørten oppvåkninger og våkenperioder, og dagen har startet et sted mellom 4 og 5... Men har sovet ok på dagen som regel, og noen ganger ikke. Men så lenge de virker som de har det bra, er det alt som teller, ikke hva som står i "boken" at de skal sove. Anonymkode: f1c55...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slitsomt dette med søvn. Vi la også vår kl 19.00, helt til vi fant ut at han trenger å legge seg mellom 17.30 og 18.00. Går det forbi denne gyldne halvtimen er han oppe å kaver opptil flere ganger i løpet av natten, og våkner grytidlig. Legger han seg mellom 17.30 og 18.00, så sover han til 06.00. Prøv kanskje å legge henne en time tidligere noen kvelder å se om det hjelper 🤷♀️ Anonymkode: ce861...8f7 Takk! Alle råd er velkomne her så det skal vi prøve i kveld ❤️ Anonymkode: 1e23d...e38
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye søvn får hun ila døgnet, da? Å våkne kl 5 er veldig vanlig, begge våre gjør det fremdeles, og de er 2 og 5.. Virker hun som hun lider av det? Så lenge hun er aktiv og virker som hun har det bra når hun er voken, er det ikke noe å bekymre seg for. Barn har ulikt søvnbehov. Noen sover mye om natten og lite om dagen, andre motsatt, og så har du de som sover både dag og natt, og de som knapt sover noen av gangene. Begge mine har sovet rævva om natten, ørten oppvåkninger og våkenperioder, og dagen har startet et sted mellom 4 og 5... Men har sovet ok på dagen som regel, og noen ganger ikke. Men så lenge de virker som de har det bra, er det alt som teller, ikke hva som står i "boken" at de skal sove. Anonymkode: f1c55...d2d De verste døgnene sover hun ca. 9 timer har jeg regnet meg frem til. Det plager henne nok noe, men det merkes best når hun våkner etter lur nr. 2. Da våkner hun og gråter, tydelig at hun egentlig trenger å sove mer, men hun klarer ikke. Vi har forsøkt det meste for å hjelpe henne tilbake i søvnen, men det nytter ikke. Trille lang tur med vogna, legge henne i senga vår sammen med en av oss, sitte ved sengen hennes og stryke på, synge osv. Grunnen til at vi bekymrer oss nå er fordi hun sov mye om natta og lite om dagen før, men nå sover hun lite om natta og lite om dagen. Anonymkode: 1e23d...e38
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De verste døgnene sover hun ca. 9 timer har jeg regnet meg frem til. Det plager henne nok noe, men det merkes best når hun våkner etter lur nr. 2. Da våkner hun og gråter, tydelig at hun egentlig trenger å sove mer, men hun klarer ikke. Vi har forsøkt det meste for å hjelpe henne tilbake i søvnen, men det nytter ikke. Trille lang tur med vogna, legge henne i senga vår sammen med en av oss, sitte ved sengen hennes og stryke på, synge osv. Grunnen til at vi bekymrer oss nå er fordi hun sov mye om natta og lite om dagen før, men nå sover hun lite om natta og lite om dagen. Anonymkode: 1e23d...e38 Ganske normalt at sånt endrer seg, og 8 mnd er jo enda en gøy søvnregresjon. Det pleier å gå seg til, og så lenge man tilrettelegger så godt man kan, så er det ikke noe mer å gjøre med det. Man kan ikke tvinge ungen til å sove (dessverre.... skulle veldig veldig gjerne hatt en standby-knapp..) Anonymkode: f1c55...d2d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De verste døgnene sover hun ca. 9 timer har jeg regnet meg frem til. Det plager henne nok noe, men det merkes best når hun våkner etter lur nr. 2. Da våkner hun og gråter, tydelig at hun egentlig trenger å sove mer, men hun klarer ikke. Vi har forsøkt det meste for å hjelpe henne tilbake i søvnen, men det nytter ikke. Trille lang tur med vogna, legge henne i senga vår sammen med en av oss, sitte ved sengen hennes og stryke på, synge osv. Grunnen til at vi bekymrer oss nå er fordi hun sov mye om natta og lite om dagen før, men nå sover hun lite om natta og lite om dagen. Anonymkode: 1e23d...e38 Off, stakkars liten ❤ Det er så vanskelig å finne ut av disse små. Søvn avler søvn sies det. Kanskje gi henne mulighet til å få en liten hvil hver 3 time på dagen. (Hvis dere ikke har prøvd det alt). Ville kanskje hørt med helsestasjonen også. 9 timer hørtes lite ut. Anonymkode: ce861...8f7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Off, stakkars liten ❤ Det er så vanskelig å finne ut av disse små. Søvn avler søvn sies det. Kanskje gi henne mulighet til å få en liten hvil hver 3 time på dagen. (Hvis dere ikke har prøvd det alt). Ville kanskje hørt med helsestasjonen også. 9 timer hørtes lite ut. Anonymkode: ce861...8f7 Ja jeg også synes 9 timer er for lite for en så liten tass ❤️ Vi tilrettelegger stadig for flere lurer, men hun nekter å sove. Etter tre timer våken kan jeg putte henne i vogna og trille en tur for at hun skal sove, men hun nekter plent... Sovner jo så klart etter hvert, men det tar så lang tid at det ikke blir tid til mer enn to lurer i løpet av dagen uansett. Veldig merkelig.. Men vi prøver litt tidligere leggetid til kvelden også ser vi an noen dager om det har noen effekt. Vi trenger jo ikke at hun skal sove så lenge om morran, vi må bare tåle denne unntaksperioden mens hun er liten, men hun trenger de dyrebare timene med søvn Anonymkode: 1e23d...e38
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 Kanskje hun er overtrøtt. Prøv å legge henne 1 time før til både kvelden og dagduppene å se om det hjelper. Anonymkode: b0c09...3d9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Slitsomt dette med søvn. Vi la også vår kl 19.00, helt til vi fant ut at han trenger å legge seg mellom 17.30 og 18.00. Går det forbi denne gyldne halvtimen er han oppe å kaver opptil flere ganger i løpet av natten, og våkner grytidlig. Legger han seg mellom 17.30 og 18.00, så sover han til 06.00. Prøv kanskje å legge henne en time tidligere noen kvelder å se om det hjelper 🤷♀️ Anonymkode: ce861...8f7 Hvordan fant dere ut at han trengte p legge seg 1-1.5 time tidligere? Hvilke tegn er det man ser etter da ? Anonymkode: 47a33...27e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan fant dere ut at han trengte p legge seg 1-1.5 time tidligere? Hvilke tegn er det man ser etter da ? Anonymkode: 47a33...27e Det var egentlig helt tilfeldig. Vi la han tidligere etter en unormalt travel dag, fordi han var sliten. Han sov så utrolig godt den natten og leggingen varte maks 10 min. Vi fortsatte å legge han til den tiden. Han er fortsatt lett å legge og sover godt gjennom natten. Bommer vi på tispunkt så bruker vi et par timer på legging og natten er ødelagt. Vet ikke om det er noen helt klare tegn. Vi teller x antall timer etter dupp. Han har et våke vindu på rundt 4 timer akkurat nå. Anonymkode: ce861...8f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå