Gå til innhold

Fra ute- til innekatt, mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av livets omstendigheter må vi flytte fra et hus med hage i et rolig område til en leilighet. Katten vår er veldig vant med å vandre ute, og elsker det. Det er en kastrert hannkatt. Er det mulig å tilvenne han til å bli innekatt? Han er 3 år nå. Noen med erfaringer rundt dette? Eller er det beste å finne noen andre til å ta vare på ham? 😞

Anonymkode: 94770...803

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet du ikke før du har prøvd. Noen takler det, andre blir miserable. Jeg hadde først prøvd å legge tilrette så godt som mulig inne, aktivisere masse, sørge for at den får klatret her og der. Så forsøke en venn til han, det kan for mange hjelpe. Hvis ikke dette fungerer så hadde jeg omplassert til noen som har et trygt uteområde. Jeg syns ikke man skal tvinge en tidligere utekatt til å være inne for enhver pris. Blir den passiv og tydelig mistrives så er ikke det noe bra heller. 

Anonymkode: 99d36...7b7

• Liker 7
Skrevet

Absolutt mulig!!!!! Og de fleste katter setter mye større pris på å få bli hos eier enn å bli omplassert. Jeg har tre innekatter som tidligere har vært hjemløs og da var vandt med å være ute hele tiden, aldri vært et problem. Men det er jo en stor fordel hvis dere har mulighet til å bygge kattegård eller lære katten å gå i sele. 

Se en del på jackson galaxy sine klipp. Han anbefaler kun å ha innekatter og har mange tips. 

Det krever litt av deg da, som eier… Ikke alltids man har så lyst å leke etter en lang dag 😂 men det må man jo og noen katter er vanskeligere å underholde enn andre katter så man må bruke mer tid og energi på det.

Anonymkode: 5b7e8...dfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt mulig!!!!! Og de fleste katter setter mye større pris på å få bli hos eier enn å bli omplassert. Jeg har tre innekatter som tidligere har vært hjemløs og da var vandt med å være ute hele tiden, aldri vært et problem. Men det er jo en stor fordel hvis dere har mulighet til å bygge kattegård eller lære katten å gå i sele. 

Se en del på jackson galaxy sine klipp. Han anbefaler kun å ha innekatter og har mange tips. 

Det krever litt av deg da, som eier… Ikke alltids man har så lyst å leke etter en lang dag 😂 men det må man jo og noen katter er vanskeligere å underholde enn andre katter så man må bruke mer tid og energi på det.

Og kom på når den andre kommenterte her.. Innekatter bør absolutt være to.. Det er mye god aktivisering og selskap i en kattevenn.  Men dere bør først fokusere på flyttingen og så kan dere ta ny katt på sikt.. Jackson har artikler og klipp om hvordan å få flytteprosessen til å bli minst mulig stress for katten, og hvordan man introduserer to katter på best mulig måte. 

Skrevet

Tror det er mulig, ingen erfaring selv. Har nettopp flyttet med 3 katter. 2 vil ut, den siste vil være inne. Alt er skummelt. Så nr 3 blir nok innekatt. 12 år gammel. De 2 yngste får ut etterhvert. 

Skrevet

Høres ut som dyreplageri. Måtte holde katten inne etter en skade, 12 uker var han inne. Det var forferdelig. Han jamret og skrek og mistrivdes helt forskrekkelig. Det var dessverre nødvendig for at han skulle heles, men det var rett ut dyreplageri i de ukene det varte. 

Anonymkode: 8a332...420

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 12.37):

På grunn av livets omstendigheter må vi flytte fra et hus med hage i et rolig område til en leilighet. Katten vår er veldig vant med å vandre ute, og elsker det. Det er en kastrert hannkatt. Er det mulig å tilvenne han til å bli innekatt? Han er 3 år nå. Noen med erfaringer rundt dette? Eller er det beste å finne noen andre til å ta vare på ham? 😞

Anonymkode: 94770...803

Nei, ikke mulig.  Måtte gjøre det samme med vår katt etter flere år med vant å vandre ute. Han virkelig mistrivdes. 

Det eneste er hvis katten har vært hjemløs og levd et hardt liv ute, da kan man oppleve at katten man adopterer er ferdig med utelivet og bare vil være innekatt. 

Anonymkode: a68a9...b83

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som dyreplageri. Måtte holde katten inne etter en skade, 12 uker var han inne. Det var forferdelig. Han jamret og skrek og mistrivdes helt forskrekkelig. Det var dessverre nødvendig for at han skulle heles, men det var rett ut dyreplageri i de ukene det varte. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke mulig.  Måtte gjøre det samme med vår katt etter flere år med vant å vandre ute. Han virkelig mistrivdes. 

Det eneste er hvis katten har vært hjemløs og levd et hardt liv ute, da kan man oppleve at katten man adopterer er ferdig med utelivet og bare vil være innekatt. 

Anonymkode: a68a9...b83

Men jeg lurer på om det gjorde tiltak for å gjøre overgangen fra utelivet til innelivet lettere? Og hvilke? 

Lekte dere mye? Hvor mye? Flere ganger for dagen? Hva med? Fjærstang? tok på kattetv? hang opp hyller i leiligheten? (utvide territoriet) klatremuligheter? Kloremuligheter?  hadde faste rutiner, lufteområde på terasse/kattegård? Eller en plass ved vinduet sikret med netting slik at de fikk frisk luft, fuglemater utenfor vinduet? Hentet inn berikelse fra utsiden? Kattegress? Tunneler? Leker tilgjengelig? Laget et lite uteområde inne? Prøvd sele? Berikelser som cat nip/baldrian leker - matatabi? Når dere leker, gjør dere det på en måte som faktisk stimulerer kattens instinkter eller er det litt vifting frem og tilbake mens du sitter i sofaen liksom? Vet dere at når katten legger seg ned og ser ferdig ut så er han ikke ferdig å leke, han tar en pause, flere slike runder med lek-pause-lek-pause er det som må til. Fulgte dere kattens vanlige atferd med lek - mat - stell - søvn? Food puzzles? Klikkertrening? Leste dere opp på hvordan man tilfredstiller instinktene til en innekatt?

Skrevet

En katt som er vant med utelivet kan aldri leve et verdig katteliv innendørs, det er forresten ingen katter som har et verdig liv innenfor fire vegger. Personer som har innekatter gjør det for sin egen nytelse og egne behov, de har ingen forståelse eller empati for dyr men kun sine egne behov.

Jeg ønsker å ha en katt som skal leve hele livet innenfor mine fire vegger fordi det er bra for meg, det viktigste her i verden er jeg og mine behov. Kjæledyr er bare levende vesen som jeg kan regjere over.

Anonymkode: 0a47c...f27

• Liker 1
Skrevet

Ja det er fullt mulig hadde selv en villkatt som ble tam  🙂 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En katt som er vant med utelivet kan aldri leve et verdig katteliv innendørs, det er forresten ingen katter som har et verdig liv innenfor fire vegger. Personer som har innekatter gjør det for sin egen nytelse og egne behov, de har ingen forståelse eller empati for dyr men kun sine egne behov.

Jeg ønsker å ha en katt som skal leve hele livet innenfor mine fire vegger fordi det er bra for meg, det viktigste her i verden er jeg og mine behov. Kjæledyr er bare levende vesen som jeg kan regjere over.

Du har tydelig ikke satt deg inn i temaet.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mulig, men hadde en venninne som gjorde det men der gikk det ikke. Katten begynte å miste pels og trivdes ikke i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har opplevd det samme, måtte holde katten inne i 12 uker. Det var nødvendig, men ikke ønskelig. Han ble aldri den samme igjen etterpå. Opplevelsen for meg og, det var helt forferdelig, grusomt. Ja, dyreplageri. Men sår måtte leges. Han hadde klippekort hos dyrelegen. Sårene måtte sjekkes hver uke. 

Tenker ikke å holde han inne resten av livet. Nå har vi flyttet. Det er han som får bestemme selv, men han er en skikkelig pusling. I en flytteprosess må katter være inne en periode for å lære sitt nye hjem å kjenne. Jeg har nå kjøpt nye bånd, for å kunne ta katten ut på lufting. For overgangen tilbake til utekatt. Mener bestemt at katter har det bedre med tilgang til ut.  Vårt nye hjem, noen boliger nedenfor, skogen på andre siden. Kunne aldri tenke meg å holde kattene inne for alltid, dette er bare en overgang, i flytteprosessen. De er skapte til å være ute i det fri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, dette kan du mye om, ser jeg🥱

Anonymkode: 9e507...cc2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det blir dyreplageri å plutselig stenge pus inne, dessverre. 

Anonymkode: 5688e...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, dette kan du mye om, ser jeg🥱

Anonymkode: 9e507...cc2

For et latterlig forsøk på hersketeknikk 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For et latterlig forsøk på hersketeknikk 😂

Ikke meg du siterer. Men jeg kan godt forstå svaret.

Det ER irriterende og hele tiden se kommentarer fra mennesker som ikke har satt seg inn i temaet og ikke vet noen ting om hva de snakker om, og samtidig er så bastant. 

Det at å ha innekatter er dyremishandling er det veldig mange veterinærer, biologer, dyrebeskyttelser, forskning, studier og atferdskonsulenter som er sterkt uenig i, og mange av de anbefaler innekatter. Innekatter støttes av blant annet norsk huskatt forening, bjarne o braastad(kjent katteekspert i norge og biolog), jackson galaxy (kjent katteekspert i USA), Pam Johnson Bennet (Atferdskonsulent i USA), Catoffice (atferdskonsulent i Norge), mattilsynet, dyrebeskyttelsen Norge og AniCura. 

De som er utdannet innen katt og biologi, som virkelig har satt seg inn i kattens naturlige atferd, instinkter og behov mener at man kan tilfredstille det på en mer en god måte, som innekatter. 

Så er også innekatter et vidt begrep, mange av de har store(eller mindre) kattegårder, og mange går på tur i sele(som en hund, som btw har mye større behov for fysisk og psykisk stimuli)… Og mitt inntrykk er at de med innekatter ofte setter seg godt inn i kattens behov for å tilfredstille de på best mulig måte og at kunnskapsnivået er mye høyere enn de derre «katten klarer seg selv bare den får tørrfôr fra matbutikken og veterinær en gang i løpet av livet» folkene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er så klart mulig å sperre katten inne, men om katten blir lykkelig tviler jeg desverre på :(

Skrevet
Teardrop skrev (1 minutt siden):

Det er så klart mulig å sperre katten inne, men om katten blir lykkelig tviler jeg desverre på :(

Jeg har tre tidligere utekatter og de er veldig lykkelige som innekatter (og ja jeg har faktisk satt meg inn i hvordan de viser lykke, tegn på stress og kjedsomhet osv.) 

Skrevet

Tenker, om katten ikke kjenner til utelivet fra kattunge, helt fint å ha innekatt. Om katten er vant med å gå ut, dyremishandling å holde inne. Jeg har flyttet med 3 katter som alle er vant med ut. De 2 yngste vil ut nå. Alle må være inne en periode for at de skal bli kjent med nytt hjem.  Siste, gammel pus, tror ikke han vil ut noe mere. Men, det er hans valg, jeg kommer ikke til å holde han inne om han vil ut. Skal åpne døren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...