AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Sliter sånn med helseangst.. Både for meg selv og barna. I dag skal dattera til legen for blodprøver, hun har vært trøtt de siste månedene. Ikke sliten, men trøtt og gjespete. Kroppen min er overbevist om kreft. Hjernen min sier at det er fordi hun har begynt å trene tre ganger i uka, er kjempetynn og spiser for lite. I tillegg har vi misset på å gi henne tran/vitamin d. I tillegg føler jeg plutselig masse symptomer i egen kropp, også nylig kreft. Nå følger minst en uke med venting på prøvesvar, og jeg føler meg fortapt. Jeg håndterer det med å drikke litt alkohol (ja nå på morgenen). Det er det eneste som gjør meg roligere. Og jeg som har alkoholisme i nærmeste familie, føler jeg står på et stup og vipper over kanten. Mannen er hjemme og vet om det. Han er støttende og jeg er åpen om at jeg velger alkohol fremfor medisiner pr. nå. Jeg er så urolig. Frem til nå har jeg vært en helt normal person, full jobb, god sosial krets, mann og barn. Nå folket jeg meg fortapt og redd for fremtiden. Noen som kan relatere? ♥️ Anonymkode: 3349e...261 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Det er hjelp å få. Ta kontakt med fastlegen som kan henvise deg videre til behandling for din helseangst. ❤️ Anonymkode: 32fcc...f6b 2 2
RC Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 (endret) Overforbruk av alkohol kan føre til både kreft og demens og andre sykdommer. Det du gjør er egentlig å sabotere for deg selv ved å handle slik du gjør. Legg bort alkoholen, og forsøk å legg bort de vonde tankene (det er fryktelig vanskelig, jeg vet, sliter med akkurat det samme). Man kan ikke gjøre noe med framtidige vonde situasjoner før de skjer uansett, men vi har valget om å kunne forebygge det som forebygges kan, og forhåpentligvis holde oss friskere lenger. Ta vare på deg selv ❤️ Endret 7. november 2022 av RC 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 Dere tenker ikke at dette er et fremtredende symptom på kreft? Beklager min urasjonelle fremtreden, men det hjelper alltid å få banket inn i hodet at det faktisk bare er i mitt hode.. Anonymkode: 3349e...261
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 Det hjelper når folk ler meg opp i fjeset og lurer på wtf jeg snakker om… Så bare le og fortell meg hvor dum jeg er! Anonymkode: 3349e...261
RC Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 At hun er trøtt? Da hadde isåfall jeg levd med uoppdaget kreft i over ti år nå. Så nei, tror nok det skal mer til for at en ung kvinne får konstatert kreft. Årsakene du lister opp som trening, lite næringsinntak og mulig d-vitaminmangel (og eventuelt annen vitaminmangel) høres mer fornuftig ut. Høsten er uansett generelt en tid mange sliter med trøtthet. Det blir mørkere, kaldere og kroppen går inn i en slags dvaleperiode med mindre energi enn vi har på sommerhalvåret. Likevel forventer samfunnet at vi skal prestere like bra som vi gjør på våren/sommeren når energinivået gjerne er på topp. Det sier seg selv at man gjerne går i veggen da. Dessuten lever vi i en usikker tid med pandemi (på hell, men likevel), økonomisk usikkerhet, klimautfordringer og krig i "nærmiljøet" og media peprer oss til stadighet med dystre spådommer om framtiden. Er det rart hodene våre går inn i krisemodus? 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 RC skrev (2 minutter siden): At hun er trøtt? Da hadde isåfall jeg levd med uoppdaget kreft i over ti år nå. Så nei, tror nok det skal mer til for at en ung kvinne får konstatert kreft. Årsakene du lister opp som trening, lite næringsinntak og mulig d-vitaminmangel (og eventuelt annen vitaminmangel) høres mer fornuftig ut. Høsten er uansett generelt en tid mange sliter med trøtthet. Det blir mørkere, kaldere og kroppen går inn i en slags dvaleperiode med mindre energi enn vi har på sommerhalvåret. Likevel forventer samfunnet at vi skal prestere like bra som vi gjør på våren/sommeren når energinivået gjerne er på topp. Det sier seg selv at man gjerne går i veggen da. Dessuten lever vi i en usikker tid med pandemi (på hell, men likevel), økonomisk usikkerhet, klimautfordringer og krig i "nærmiljøet" og media peprer oss til stadighet med dystre spådommer om framtiden. Er det rart hodene våre går inn i krisemodus? Nei det er ikke rart♥️ Takk for at du bruker tid på å svare, det hjelper♥️ Håper at jeg kommer meg ut av denne dritten snart, jeg vil bare være glad, som før. Anonymkode: 3349e...261 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 TS. Nr1. Nei, dette tenker jeg absolutt ikke høres ut som kreft. Det er helt normalt at barn blir trøtt og sliten i en travel hverdag. Min sønn på 12 hadde de samme «symptomene», og han var litt lav i jern og vitaminer. Kom seg da han fikk tilskudd av disse. Et helt normalt nå i mørke tiden . Nr 2 Dette må du søke hjelp for, for du er i ferd med å ødelegge livet ditt ( og familien sitt) Jeg mener ikke å være krass, men sånn kan du ikke ha det. Og alkohol vil bare gjøre det verre på sikt. Er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Ta tak og søk kyndig hjelp . Lykke til 🥰 Anonymkode: 48d28...223 1 1
Pingvinsukker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS. Nr1. Nei, dette tenker jeg absolutt ikke høres ut som kreft. Det er helt normalt at barn blir trøtt og sliten i en travel hverdag. Min sønn på 12 hadde de samme «symptomene», og han var litt lav i jern og vitaminer. Kom seg da han fikk tilskudd av disse. Et helt normalt nå i mørke tiden . Nr 2 Dette må du søke hjelp for, for du er i ferd med å ødelegge livet ditt ( og familien sitt) Jeg mener ikke å være krass, men sånn kan du ikke ha det. Og alkohol vil bare gjøre det verre på sikt. Er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Ta tak og søk kyndig hjelp . Lykke til 🥰 Anonymkode: 48d28... Endret 7. november 2022 av Pingvinsukker
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 Jeg sliter akkurat med det samme (bare at jeg drikker ikke alkohol). Helseangsten tar fullstendig over livet og ødelegger livskvaliteten helt. Jeg var begynt å bli ganske bra for en stund siden men så fikk en "ung og frisk" i nærmeste familie kreft (er frisk nå) og helseangsten var tilbake med full styrke. Har ingen gode råd. Det er vanskelig og ekstremt slitsomt Anonymkode: 17908...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sliter akkurat med det samme (bare at jeg drikker ikke alkohol). Helseangsten tar fullstendig over livet og ødelegger livskvaliteten helt. Jeg var begynt å bli ganske bra for en stund siden men så fikk en "ung og frisk" i nærmeste familie kreft (er frisk nå) og helseangsten var tilbake med full styrke. Har ingen gode råd. Det er vanskelig og ekstremt slitsomt Anonymkode: 17908...7c9 Kanskje vi kan ta en pm? Anonymkode: 3349e...261
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Dere tenker ikke at dette er et fremtredende symptom på kreft? Beklager min urasjonelle fremtreden, men det hjelper alltid å få banket inn i hodet at det faktisk bare er i mitt hode.. Anonymkode: 3349e...261 38 minutter siden, AnonymBruker said: Det hjelper når folk ler meg opp i fjeset og lurer på wtf jeg snakker om… Så bare le og fortell meg hvor dum jeg er! Anonymkode: 3349e...261 Men du kan ikke belage deg på at de rundt deg skal få deg til å føle deg bedre med å overbevise deg hele tiden. Det blir veldig utmattende og slitsomt i lengden. Anonymkode: 32fcc...f6b 1 1 1
Muskath Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 Du trenger hjelp til å forsone deg med at livet er utrygt, det er noe vi alle må leve med. Vi må lære oss å tåle det. Og alkohol gjør det bare verre i det lange løp. Når «bedøvelsen» går over, blir virkeligheten enda vanskeligere å takle. Og på toppen av frykten og utryggheten får du fysiske abstinenser. Søk hjelp, begynn his fastlegen. 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 Jeg har helseangst selv. Det går veldig opp og ned, men når det står på som verst så kan jeg bare gå rundt og vente på å dø. Min løsning er å bruke legen. Om legen sjekker og sier at alt er ok så senker jeg skuldrene mine flere hakk. Anonymkode: cf284...328 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 Muskath skrev (1 minutt siden): Du trenger hjelp til å forsone deg med at livet er utrygt, det er noe vi alle må leve med. Vi må lære oss å tåle det. Og alkohol gjør det bare verre i det lange løp. Når «bedøvelsen» går over, blir virkeligheten enda vanskeligere å takle. Og på toppen av frykten og utryggheten får du fysiske abstinenser. Søk hjelp, begynn his fastlegen. Takk, jeg vet det, innerst inne. Alkohol løser ingenting, det har jeg sett med egne øyne flere ganger. Anonymkode: 3349e...261
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: TS. Nr1. Nei, dette tenker jeg absolutt ikke høres ut som kreft. Det er helt normalt at barn blir trøtt og sliten i en travel hverdag. Min sønn på 12 hadde de samme «symptomene», og han var litt lav i jern og vitaminer. Kom seg da han fikk tilskudd av disse. Et helt normalt nå i mørke tiden . Nr 2 Dette må du søke hjelp for, for du er i ferd med å ødelegge livet ditt ( og familien sitt) Jeg mener ikke å være krass, men sånn kan du ikke ha det. Og alkohol vil bare gjøre det verre på sikt. Er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Ta tak og søk kyndig hjelp . Lykke til 🥰 Anonymkode: 48d28...223 Spiser barna dine generelt lite? Er ikke rart de blir tynne og trøtte dersom de spiser lite. Det virker åpenbart at dette er manglende inntak av mat problem, heller enn kreft. Liker de all type mat, eller er de kresne? Lager du mat som har nok næring? Anonymkode: d5b9e...f09 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 Alkohol er en helt elendig medisin, det kan bare gjøre deg verre. Det blir å tisse i buksen for å holde seg varm. Du fortjener så veldig mye bedre enn det. Du fortjener noe som faktisk kan gjøre deg friskere. Vær så snill, om ikke for deg selv så for barnet, snakk med fastlegen din. Ta i mot behandling og ekte medisin. Anonymkode: 05f0c...6a0 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 Jeg er i lik situasjon med helseangst og alkohol. Har drukket daglig i en måned for å holde ut denne grusomme angsten. Får du noe hjelp? Anonymkode: fb65d...34b
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 Hei! Så utrulig leit høre du sliter med helseangst. Det er ofte en ond sirkel som kommer med denne og kan resultere i generell angst. Har også slitt veldig med helseangst. Det du forteller høres ikke ut som kreft for verken deg eller din datter. Som råd til hva du kan gjøre er det først og fremst din lege som alle sier. Kognitiv behandling vises og være til nytte. Er det noe spesifikt som har utløst din helseangst anbefaler jeg traumebehandling(edmr- lys behandling) den har reddet meg. Ellers til selvhjelp anbefaler jeg Ingvard Wilhelmsen sine bøker og podcaster. Prøv vend tankene om til at du kan ikke styre dette livet. Aktivitet, frisk luft og mindre skjermtid minsker og angst symptomer. Håper alt blir bra. Dette løser seg💓 Anonymkode: 7bfca...223 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 Det er meget sjelden at barn/ ungdom får kreft. Hvis hun har vært veldig utmattet hadde hun ikke klart å trene. Ungdommer er mye trøtt og sliten, de er i vekst og det er mye i hodet. Problemet her er din angst. Jeg forstår deg, for jeg har helseangst selv. Det er dine skrekk tanker som gir deg indre uro. Mulig hun mangler D vit. Det er nok til at hun blir slapp og trøtt. Hold deg opptatt med husarbeid, kom deg ut å gå en tur eller lag en fotoalbum. Noe som flytter fokuset på noe annet. Alkoholen hjelper kanskje der og da, men den vil bidra til at angsten øker på sikt. Mitt barn ble veldig syk i vår, og hadde 42 i feber over 14 dager. Han ble innlagt på sykehus, og hadde lave blodplatene. Jeg googlet og der var det Leukemi som kom opp. Jeg holdt på å gå i oppløsning.. det viste deg at det var kyssesyke. Det er veldig vondt å ha helseangst, og jeg anbefaler deg å lese om angsten din, og bli bevisst på at det er tankene dine som spiller deg ut. Støtt deg selv, og si til deg selv : skjerp deg!! Dette er bare katastrofetanker, det er slik de oppfører seg. Anonymkode: ac847...53c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå