AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Samboer er morsom, men han er ikke den absolutt morsomste mannen jeg har vært borti. Jeg gir ham en solid 4/6, så det holder i massevis og er ikke et problem. Han har dessuten alle andre kvaliteter jeg har lett etter i en mann, jeg ønsker å bli gammel med samboer, alt er på stell og samlivet vårt er som regel harmonisk - og har vi konflikter er vi svært flinke til å løse dem. Vi er begge over 30, så vi har levd lenge nok til å kjenne oss selv, vi har lært oss å kommunisere og ting går på skinner. ...Men, jeg sliter med OCD. Hjernen min liker å vri og vende på alt som potensielt kan bli problematisk. Hele tiden jeg og samboer har vært sammen (4 år) har jeg slitt med tvangstanker rundt det å like andres humor. Noen folk ER jo hysterisk morsomme, og humor er jo én av tingene man kan falle for - så etter interaksjoner med veldig morsomme menn, har jeg en tendens til å bruke dager, hvis ikke uker, på å dekonstruere situasjonen helt til jeg er trygg på at jeg ikke har falt for noen andre. Stiller meg selv de samme spørsmålene igjen og igjen - "Ønsker jeg sex med denne mannen? Nei. Har jeg romantiske følelelser? Nei. Er vi kompatible ellers? Nei," osv. Til slutt dør det bort og jeg fortsetter livet, helt til neste gang jeg støter på en slik karakter. Verst har det faktisk vært med en av eksene mine. Jeg var sammen med ham i nesten to år, men det var et forhold preget av mye fram og tilbake, der han var veldig likegyldig og jeg kom og gikk. Sexlivet vårt var helt middels, relasjonen var preget av konflikt og pirking, jeg syntes tilogmed han luktet vondt på slutten - jeg var dritt lei. Jeg var faktisk også lei humoren hans, selv om jeg hadde syntes han var hysterisk morsom tidligere. Det ble usunt, og da jeg forlot ham for godt var jeg lettet. Nå, imidlertid, hender det jeg støter på ham. Aldri med vilje, men vi er i samme vennegjeng. Hvis han da sier noe morsomt eller relaterer til min humor har jeg det gående med OCDen i dager og uker etterpå. Jeg ønsker altså ingen former for intimitet med denne mannen, jeg er ikke romantisk interessert. Jeg vil selvsagt alltid være glad i ham på et sånt "vi opplevde ting sammen"-nivå, slik man er med alle man har kjent en stund og ikke har grunn til å mislike, men jeg forsøker ikke å ha ham i livet mitt og savner ham ikke. Likevel føler jeg disse stikkene av NOE hvis han er morsom. Som om jeg er en dårlig person som synes han har god humor, enda bedre enn samboers. Eksen illustrerer ytterpunktene av denne OCD-greia, men jeg har hatt lignende med mange menn (og tilogmed noen kvinner) i løpet av vårt forhold. Jeg synes de er morsomme, og får skyldfølelse etterpå, som om jeg har gjort noe galt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Jeg vil ikke snakke med samboer om dette, for hva skulle jeg sagt? "Noen ganger synes jeg andre er skikkelig morsomme og da får jeg OCD!" - dessuten ville jeg nok ikke likt det om han sa noe lignende om noen andre. Jeg har lyst til å deale med dette sjøl, men vet ikke hvordan. Jeg kan legge til at jeg har forsøkt psykologer i årevis for OCD (andre typer tanker), det har ikke hatt noe for seg. Hva anbefaler dere? Anonymkode: 68c23...f36
Fremmed fugl Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 TS, Litt uklart så langt hva egentlig problemet ditt er. Men tolker det som: - Det at noen andre menn en kjæresten din er morsomme utløser tvangstanker om at det er et tegn på at du er romantisk interessert i den morsomme mannen og med det emosjonelt utro mot kjæresten din. Et råd er at du istedenfor å fokusere på at mennesker er morsomme med ulike poeng, så fokusere på den morsomme handlingen. Skjer av her, helt i starten. Ikke driv å tenk på at den eller den har bedre humor enn den andre, så lenge du ikke jobber med rekruttering til humor industri, så bør det ikke gjøre noenting. Selv tror jeg at jeg har brukt svært få minutter i løpet av livet å tenke på hvor morsomme ulike mennesker er, har et helt fint liv uten å bruke energi på slikt. Hvorfor er det viktig å klassifisere mennesker i henhold til morsomhet skalaen? Er helt uviktig, så slutt med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå