AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Heihei! Uæ første gang jeg skriver på kvinneguiden 😱 Har en baby på straks 5 mnd. Hun har tidvis sovnet selv i sengen, men som regel sovner hun ved nattflasken. Vi prøver å starte legging tidligere slik at hun kan gjøre seg ferdig med nattflasken uten å sovne, men hun sovner a.l.l.t.i.d. Vi føler ikke vi kan flytte nattflasken tidligere eller ut av soverommet fordi hun ikke spiser nok i disse tilfellene (trenger mørkt og rolig rom for å få i seg mat på kvelden). Vi tar henne opp for å rape etter flasken, egentlig mest i håp om at hun kanskje våkner litt slik at vi kan legge henne «våken, men trøtt» slik man skal. Hun sover gjennom natten, bortsett fra én oppvåkning for mat. Ting fungerer altså bra nå, men får høre fra flere hold (helsesykepleier, termingruppe, barselgruppe, podcaster, venner, foreldre osv) at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste og at etterhvert vil denne babyen våkne etter hver syklus om natten. Jeg har gruet meg som en hund til 4 mnd fordi jeg har lest at det er rundt denne alderen det skjer. Nå er hun som sagt 5 mnd og sover fremdeles godt til tross for denne innsovningen. Er dette fremdeles en bjørnetjeneste eller kan dette gå fint? Nå bruker jeg så masse tid og energi på å bekymre meg for dette (og jeg hadde sikkert trengt en psykolog, men dette med å bekymre meg for ting som kanskje/kanskje ikke skjer har jeg forsøkt, uten hell, å legge fra meg tidligere🥲). Hun får bare erstatning hvis det har noe å si… Anonymkode: c2454...e87
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Min sovnet aldri av seg selv da han var så liten. Han begynte så smått da pappaen startet i permisjon da han var 7 måneder. Da ble det ingen amming i søvn på dagtid, så da måtte de finne en annen løsning. Babyen din sover lengre strekk enn min, hehe. Ville ikke bekymret meg for dette. Det går seg til! Anonymkode: dd1fc...cab
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Hvis det virker, så virker det Det går HELT FINT at ungen sovner med flasken, og ikke blir lagt "trøtt men våken". Jeg har to, og ingen av mine ble lagt "trøtt men våken" da de var babyer. Dvs, vi prøvde litt med eldsten, nettopp etter mas om "bjørnetjeneste" osv, men for oss funket det altså ikke. Vi trivdes mye bedre alle sammen med å amme i søvn. Og slet ikke med unger som ikke klarte sovne igjen selv - det klarte begge mine helt fint. Selv om de altså sovnet med puppen i munnen. Og da nattammingen var over, gikk det helt fint å legge dem, og sitte litt og holde hånden til de sovnet - og da de ikke lengre sovnet raskt, så øvde vi på å gå ut av rommet mens de var våkne, og det gikk etter litt øving det også. Jeg blir så oppgitt over mas om at man MÅ sånn og sånn - nei, det må man faktisk ikke, så lenge man trives med det man gjør! Anonymkode: 37d04...dce 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 Folk sier så mye og alle har en mening om hvordan du skal gjøre det med babyen din, men "at the end of the day" som det heter så fint, så er det du/dere som kjenner babyen og du gjør da ingenting feil eller skadelig her. Jeg husker også "alle" sa at baby kom til å nå punkter der han ikke ville sove, at alt skulle bli verre osv. Han er 1 1/2 år og har sovet natten gjennom siden han var 4 mnd. Jada, han er litt grinete når det kommer tenner, har hatt litt feber, våknet opp om natten noen ganger etter barnehagestart und so weiter - men jevnt over har han sovet. Barnet ditt er mett og sovner, nyt det! Hva er det verste som kan skje? Kanskje at hun tidvis ikke sover hele natten. At hun begynner å bli urolig i soverommet deres og dere legger henne på eget rom etterhvert- at dere må trene litt på leggingen på ett eller annet tidspunkt- disse problemene håndterer dere helt fint ettersom de (eventuelt) dukker opp. Per nå høres det jo ut som dere og baby har en kjempefin rytme. Anonymkode: bc839...bc6 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 Gjør nøyaktig det som passer DERE og ikke hør på alle andre som mener at det finnes en fasit. Det går an å se etter råd når dere faktisk får behov for det. Det er ingen regler rundt hvordan man skal legge barn. Å hadde det eksistert en fasit så hadde jo ingen slitt med legging, men vi vet jo at det ikke er tilfelle. Anonymkode: ba53e...6c7 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Jeg har sikkert bodd bak en stein, for dette har jeg ikke hørt før. Det jeg har hørt derimot er at man skal ikke bare legge babyen ned i senga, man må hjelpe dem med søvn osv. Hos oss sovnet minstemann alene hver gang, uten noe tilrettelegging. Fikk høre det ved hver anledning. Grunnen til at jeg skriver det er at det sier litt om rådene man får og hvor mye de spriker med hva «man må» Anonymkode: 6a9dd...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 Gjør det som fungerer! Min sovnet ofte ved flasken i starten, og etter det var det litt av og på. Nå sovner hun ikke med flasken lenger, selv om hun får den i sengen når hun skal sove. Vi har likevel aldri hatt problemer med å få henne til å sovne selv de gangene hun ikke sovner ved flasken, og hun er straks 1 år. Fortsett å gjøre det som passer dere, også tar dere eventuelle utfordringer når de kommer😊 Anonymkode: 9cfc5...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 Ikke hør på andre. Du som mor kjenner barnet ditt best. Mammapolitiet og alle de «gode» rådene fra andre kan virke kvelende til tider. Hilsen 4-barns mamma. Anonymkode: f0fe6...902 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 Ikke stress! Dette tror jeg vil gå seg til etter hvert. Jeg er førstegangs selv med baby på 4 mnd så har ingen «fasit», men vi legger jenta vår i moonboon hver kveld, så flytter jeg henne opp i bedsiden og gir flaske når jeg skal legge meg. Da sovner hun igjen/drikker melk i søvne. Har ikke tall på hvor mange gansker besteforeldre og oldeforeldre har kommentert: «stakkars dere!! Dere kommer til å slite den dagen hun er for stor til moonboonen. Huff dere kommer til å få det tøft» ja kanskke blir det en overgang, men det tar vi når den kommer. Vi gjør det vi må akkurat nå for å få henne til å sove, for det funker i hvertfall ikke for oss å bare legge henne i senga. Hun må bysses. Og moonboonen sparer både tid, og ryggene våre. Anonymkode: e08f8...964
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 Jeg har gjort som deg ts med begge mine jenter. Det har gått helt fint. Gjør det som passer dere. Det er du som blir eksperten på ditt barn. Anonymkode: 9cd93...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 Å herregud. Babyen min er også 5 måneder, og dere ligger langt foran oss 🙈 Dette hadde jeg ikke orket å bruke tid og energi på å bekymre meg om. Anonymkode: cf9fe...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heihei! Uæ første gang jeg skriver på kvinneguiden 😱 Har en baby på straks 5 mnd. Hun har tidvis sovnet selv i sengen, men som regel sovner hun ved nattflasken. Vi prøver å starte legging tidligere slik at hun kan gjøre seg ferdig med nattflasken uten å sovne, men hun sovner a.l.l.t.i.d. Vi føler ikke vi kan flytte nattflasken tidligere eller ut av soverommet fordi hun ikke spiser nok i disse tilfellene (trenger mørkt og rolig rom for å få i seg mat på kvelden). Vi tar henne opp for å rape etter flasken, egentlig mest i håp om at hun kanskje våkner litt slik at vi kan legge henne «våken, men trøtt» slik man skal. Hun sover gjennom natten, bortsett fra én oppvåkning for mat. Ting fungerer altså bra nå, men får høre fra flere hold (helsesykepleier, termingruppe, barselgruppe, podcaster, venner, foreldre osv) at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste og at etterhvert vil denne babyen våkne etter hver syklus om natten. Jeg har gruet meg som en hund til 4 mnd fordi jeg har lest at det er rundt denne alderen det skjer. Nå er hun som sagt 5 mnd og sover fremdeles godt til tross for denne innsovningen. Er dette fremdeles en bjørnetjeneste eller kan dette gå fint? Nå bruker jeg så masse tid og energi på å bekymre meg for dette (og jeg hadde sikkert trengt en psykolog, men dette med å bekymre meg for ting som kanskje/kanskje ikke skjer har jeg forsøkt, uten hell, å legge fra meg tidligere🥲). Hun får bare erstatning hvis det har noe å si… Anonymkode: c2454...e87 Hva mener du med å våkne etter hver syklus? 🥴. Babyen sovner jo fordi hen spiser, og dette er veldig normalt. Babyer flest sovner om kvelden når de ammer f.eks, det er ingen vesentlig forskjell. Tantebarnet mitt sovner også i senga om kvelden, drikker MME og blir sunget til - hun har sovet gjennom hele natta i 13 mnd nå. Så jeg forstår ikke helt hva disse folka mener med syklus? Tror ikke du har noe å bekymre deg for TS. Det jeg mener er viktigst er at du klarer å roe barnet, slik at barnet regulerer seg. Enten ved vilter leking, gråting og sutring - at man hjelper barnet med å slappe av. Det kan være svært vanskelig uten å avlede barnet med leker og andre ting. Anonymkode: 2909b...cf0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har sikkert bodd bak en stein, for dette har jeg ikke hørt før. Det jeg har hørt derimot er at man skal ikke bare legge babyen ned i senga, man må hjelpe dem med søvn osv. Hos oss sovnet minstemann alene hver gang, uten noe tilrettelegging. Fikk høre det ved hver anledning. Grunnen til at jeg skriver det er at det sier litt om rådene man får og hvor mye de spriker med hva «man må» Anonymkode: 6a9dd...ba7 Har aldri hørt dette jeg heller. Sier vel derimot seg selv at man kanskje sitter ved sengen, synger litt eller stryker forsiktig på - for å hjelpe til avslapning og avspenning. Kanskje det var dette som ble ment? Anonymkode: 2909b...cf0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med å våkne etter hver syklus? 🥴. Babyen sovner jo fordi hen spiser, og dette er veldig normalt. Babyer flest sovner om kvelden når de ammer f.eks, det er ingen vesentlig forskjell. Tantebarnet mitt sovner også i senga om kvelden, drikker MME og blir sunget til - hun har sovet gjennom hele natta i 13 mnd nå. Så jeg forstår ikke helt hva disse folka mener med syklus? Tror ikke du har noe å bekymre deg for TS. Det jeg mener er viktigst er at du klarer å roe barnet, slik at barnet regulerer seg. Enten ved vilter leking, gråting og sutring - at man hjelper barnet med å slappe av. Det kan være svært vanskelig uten å avlede barnet med leker og andre ting. Anonymkode: 2909b...cf0 Hvis man leser om søvnsykluser så leser man at alle våkner litt mellom hver syklus. Derfor har jeg blitt fortalt (og dette tror jeg for så vidt at stemmer) at når man er veldig ferske (baby) vil man etterspørre samme stimuli som de hadde når de sovnet første gangen (eller at de feks aldri har «lært seg» å sovne seg, slik at de ikke vet hvordan de kan komme seg videre til neste syklus). Siden at min baby sovner ved flasken, betyr det at hun burde (og kanskje etterhvert vil???? Det er jo dette jeg bekymrer meg for) våkne etter hver syklus og etterspørre flasken igjen for å komme videre til neste. Shit, sorry knotete forklart, men ja. Anonymkode: c2454...e87
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 Kjære mamma ❤️ det du gjør er det beste for baby! Fortsett med dette så skal du se dette blir en trygg baby og barn. Jeg har fortsatt min minste i sengen og hun er 12 år 😅 Men trenger hun trygghet så skal hun jammen få det! Lytt til mammahjertet- ikke til alle andre! Anonymkode: 07b59...fe1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Heihei! Uæ første gang jeg skriver på kvinneguiden 😱 Har en baby på straks 5 mnd. Hun har tidvis sovnet selv i sengen, men som regel sovner hun ved nattflasken. Vi prøver å starte legging tidligere slik at hun kan gjøre seg ferdig med nattflasken uten å sovne, men hun sovner a.l.l.t.i.d. Vi føler ikke vi kan flytte nattflasken tidligere eller ut av soverommet fordi hun ikke spiser nok i disse tilfellene (trenger mørkt og rolig rom for å få i seg mat på kvelden). Vi tar henne opp for å rape etter flasken, egentlig mest i håp om at hun kanskje våkner litt slik at vi kan legge henne «våken, men trøtt» slik man skal. Hun sover gjennom natten, bortsett fra én oppvåkning for mat. Ting fungerer altså bra nå, men får høre fra flere hold (helsesykepleier, termingruppe, barselgruppe, podcaster, venner, foreldre osv) at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste og at etterhvert vil denne babyen våkne etter hver syklus om natten. Jeg har gruet meg som en hund til 4 mnd fordi jeg har lest at det er rundt denne alderen det skjer. Nå er hun som sagt 5 mnd og sover fremdeles godt til tross for denne innsovningen. Er dette fremdeles en bjørnetjeneste eller kan dette gå fint? Nå bruker jeg så masse tid og energi på å bekymre meg for dette (og jeg hadde sikkert trengt en psykolog, men dette med å bekymre meg for ting som kanskje/kanskje ikke skjer har jeg forsøkt, uten hell, å legge fra meg tidligere🥲). Hun får bare erstatning hvis det har noe å si… Anonymkode: c2454...e87 Babyen min på 4 måneder sluttet å sovne på puppen for 1 måned siden. Nå gråter han seg heller i søvn (10-30 minutter gråting) både på kveldstid og dagtid og ingenting vi gjør hjelper. Med andre ord: la ungen ammes i søvn så lenge det går, alternativet er ikke nødvendigvis bedre! 😅 Anonymkode: cf386...680 1
Pølsevann Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis man leser om søvnsykluser så leser man at alle våkner litt mellom hver syklus. Derfor har jeg blitt fortalt (og dette tror jeg for så vidt at stemmer) at når man er veldig ferske (baby) vil man etterspørre samme stimuli som de hadde når de sovnet første gangen (eller at de feks aldri har «lært seg» å sovne seg, slik at de ikke vet hvordan de kan komme seg videre til neste syklus). Siden at min baby sovner ved flasken, betyr det at hun burde (og kanskje etterhvert vil???? Det er jo dette jeg bekymrer meg for) våkne etter hver syklus og etterspørre flasken igjen for å komme videre til neste. Shit, sorry knotete forklart, men ja. Anonymkode: c2454...e87 Da tar du det problemet HVIS det oppstår. Det dere gjør nå fungerer åpenbart for dere, så da hadde jeg fortsatt med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå