Gå til innhold

Hjelp! Kan arb.giver gi meg mindre i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i staten. Ansatt som Rådgiver, masterutdannet. I oktober kom jeg tilbake etter 11 mnd foreldrepermisjon. Jeg og to andre ble ansatt på samme tidspunkt for 4 år siden. Lønnsforhandling er over, og jeg har gått opp 18 000 fra i fjor. Fant nettopp ut at de to andre som begynte samtidig som meg har gått opp 23 000. Vi tjente likt etter forhandlingene i fjor.

Har arbeidsgiver lov til å gjøre så tydelig forskjell i år? Trodde det ikke var lov til å begrunne foreldrepermisjon som årsak til å gi noen mindre enn andre.

Anonymkode: 4b706...9f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har lov til det, ja. De har ikke lov til å straffe deg for foreldrepermisjon, men de har lov til å gi lønn basert på hva man har gjort.

Jeg opplevde det samme da jeg kom fra perm sist. Alle lønnstillegg ble gitt på prestasjonsgrunnlag - og siden jeg ikke hadde vært der, hadde jo alle andre prestert mer enn meg... Jeg fikk ingenting. Jeg kontaktet fagforeningen, men det var visstnok lov.. 

Anonymkode: 4d4ec...63d

• Liker 5
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Ja, dette er helt normalt i staten. Det heter lønnsforhandlinger.

Skrevet

Leverte du krav da?

Anonymkode: 81c50...e38

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Ja, dette er helt normalt i staten. Det heter lønnsforhandlinger.

Det er ganske normalt over alt. Når man har en begrenset sum å fordele på alle ansatte, er det veldig enkelt å ikke gi til de som bidro minst det siste året. Og har man permisjon, vil man bidra mindre. Gjelder både kvinner og menn. 

Skrevet

Hvis man baserer det på innsats så kan man det.

Loven sier vel at alle skal ha den samme lønnsøkningen hvis det er en generell økning til alle. F.eks. at alle går opp 3%.

Hos oss får vi alltid en generell økning, også forhandler hver enkelt lønn utover det. Da må man jo selvsagt vise til noe, hvis man mener at man fortjener mer enn alle andre, og det ar man ikke så mye av etter 11 mnd i permisjon.

Anonymkode: 5ee2a...aeb

Skrevet

At andre får større goder handler ikke om å straffe deg.

• Liker 5
Skrevet

Så lenge alle får likt fra den generelle potten, så er det opp til enhver å forhandle ut fra lokal pott. 

Anonymkode: f053d...266

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis man baserer det på innsats så kan man det.

Loven sier vel at alle skal ha den samme lønnsøkningen hvis det er en generell økning til alle. F.eks. at alle går opp 3%.

Hos oss får vi alltid en generell økning, også forhandler hver enkelt lønn utover det. Da må man jo selvsagt vise til noe, hvis man mener at man fortjener mer enn alle andre, og det ar man ikke så mye av etter 11 mnd i permisjon.

Hvilken lov?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (8 minutter siden):

Hvilken lov?

Likestillings- og diskrimineringsloven.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likestillings- og diskrimineringsloven.

Paragraf?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber i staten. Ansatt som Rådgiver, masterutdannet. I oktober kom jeg tilbake etter 11 mnd foreldrepermisjon. Jeg og to andre ble ansatt på samme tidspunkt for 4 år siden. Lønnsforhandling er over, og jeg har gått opp 18 000 fra i fjor. Fant nettopp ut at de to andre som begynte samtidig som meg har gått opp 23 000. Vi tjente likt etter forhandlingene i fjor.

Har arbeidsgiver lov til å gjøre så tydelig forskjell i år? Trodde det ikke var lov til å begrunne foreldrepermisjon som årsak til å gi noen mindre enn andre.

Det kan være diskriminering å vektlegge fraværet ditt, ja. Har du snakket med din tillitsvalgte?

Anonymkode: 1ae20...04b

Skrevet

Jeg kjenner ikke det statlige systemet like godt som det kommunale. Men om dere har lokale lønnsforhandlinger kan arbeidsgiver fordele lønnspåslaget som de vil (men i forhandlinger med lokale tillitsvalgte). Om det er sentrale forhandlinger knyttes gjerne lønnsøkningen til stillingskode og ansiennitet.

Anonymkode: 9472b...fa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan være diskriminering å vektlegge fraværet ditt, ja. Har du snakket med din tillitsvalgte?

Anonymkode: 1ae20...04b

Det er jo ikke det som ha skjedd her! Jeez

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Har du fått informasjon om innsending av krav til lokale forhandlinger? Har du sendt krav?

Det som foregår i forhandlingene deles ikke utenfor forhandlingsrommet. Hvis man lurer på hvorfor man ikke er blitt prioritert snakker man med nærmeste leder.

Det er ingen regel om at alle som begynte samtidig skal ha samme lønnsutvikling så lenge man jobber på samme sted. Ett år får person A lønnstillegg i lokale forhandlinger, ett annet år får person B lønnstillegg. Potten er ikke stor nok til at alle får hver gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det der en ikke en vesentlig forskjell på lønna. Du har hatt en lønnsutvikling selv om du har vært i permisjon, hos oss ville jeg sagt en ganske grei utvikling. Men så har de andre som ikke har vært borte hatt anledning til å ta på seg flere og vanskeligere oppgaver og hatt en faglig utvikling du ikke har hatt mens du var i permisjon. Det kan fort jevne seg ut over litt tid hvis noen av de andre skal ut, eller du påtar deg oppgaver med en høyere vanskelighetsgrad.

Anonymkode: 58a6e...968

• Liker 4
Skrevet

Det er vanlig. Hos oss fikk alle den samme generelle lønnsøkningen på 3%, i tillegg hadde vi en ekstra økning som lederne kan fordele som de vil. Denne gangen så fordelte de likt til alle, bortsett fra de som hadde vært borte store deler av året (altså de som var i permisjon eller syke). Så alle de som hadde bidratt i det året fikk 4% lønnsøkning, mens de andre fikk 3%.

Dette ble helt åpent kommunisert for alle og det var lov.

Anonymkode: 4ec1d...3a2

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har stillingskode rådgiver og er relativt nyutdannet et 18000,- en ganske bra økning i år. Det er mer enn din andel av potten på 2,46% av lønnen din.

Du skulle hatt lønnsvurdering da du kom tilbake fra permisjon. Fikk du det? Det betyr bare en vurdering av om du har riktig lønn og ikke at du nødvendigvis skal gå opp.

Anonymkode: b4a54...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...