Gå til innhold

Ord og uttrykk som er på vei opp i dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her kan vi liste opp ord og uttrykk som er moderne, og sikkert litt overraskende for mange. Typiske ord som brukes av personer som følger med i aktuell debatt, og ønsker å være i forkant, litt trendy. Ord som gjør andre litt usikre, fordi de ikke selv er fortrolig med bruken.

For meg framstår dette ordet som typisk moteord som folk bør kunne bruke i dag:

Narrativ

Noen flere ord, eller uttrykk, som er på vei opp på den språklige motebølgen i dag?

Anonymkode: 3f856...ea2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Føler på".

Brukes hele tiden som for å gi en veldig god grunn til at man blir krenket av noe eller fornærmet eller bitter eller hva som helst. "Jeg føler veldig på det".

Anonymkode: 2ea8a...0cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prokastrinering. Men det er vel noen år siden bruken av det økte.

Anonymkode: 2f5b8...9a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette har vært en reise" eller "min reise". Ikke noe som får andre til å bli usikre, da, men ufattelig irriterende. Samme med "sykt" og "sinnssykt". Mange blir også "traumatisert" av den minste ting. 

Anonymkode: 8ab2c...8ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Dette har vært en reise" eller "min reise". Ikke noe som får andre til å bli usikre, da, men ufattelig irriterende. Samme med "sykt" og "sinnssykt". Mange blir også "traumatisert" av den minste ting. 

Eller "angst" av den minste tingen.

Anonymkode: b9c3b...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

"Reise" er typisk for takketaler. En "reise" blir pompøst og fint.

Anonymkode: 3f856...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wallah er et ord som har opprykk blandt den yngre generasjonen.

Anonymkode: 935b2...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 8.02):

'Sinnsykt' har vært aktivt i bruk i mange år. Da Jorun Stiansen vant Idol i 2005 satt foreldregenerasjonen og akket seg over bruken av 'sinnsykt'. Til min kusine påpekte at 'vanvittig' betyr ca det samme.

Anonymkode: 3ce81...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig problemstilling som tas opp. Ordene som nevnes her, er tvert imot slike det anbefales IKKE å bruke. Moteord blir ofte forslitt, og de som bruker dem, vet som nevnt ikke alltid helt hva de egentlig betyr. De som jobber med språk anbefaler som oftest å ikke bruke moteord, men at folk heller prøver å skrive/snakke mer variert og entydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 7.54):

Alt er "sykt" eller "liksom".Helt sykt liksom

Anonymkode: b9c3b...133

Ja, dette er jo helt nytt. 

Anonymkode: fb543...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kose seg glugg" (veldig merkelig for oss som er vant til utrykket "å kose seg glugg ihjel".) :)

"både ... men også ..." (høres merkelig ut for oss som syntes "både... og ..." var dekkende nok)

Anonymkode: 9fd10...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til: Har vel vært slik i noen år allerede nå, men:

"fryst" - der man tidligere brukte "frossen". Fryste gulrøtter, der det før het frosne gulrøtter. Osv. Alle butikkene bruker denne nye termen nå, men i alle fall i min landsdel sier vi "frosne" og ikke "fryste" fremdeles.

Anonymkode: 9fd10...ae3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...