AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Del Skrevet 7. november 2022 Her kan vi liste opp ord og uttrykk som er moderne, og sikkert litt overraskende for mange. Typiske ord som brukes av personer som følger med i aktuell debatt, og ønsker å være i forkant, litt trendy. Ord som gjør andre litt usikre, fordi de ikke selv er fortrolig med bruken. For meg framstår dette ordet som typisk moteord som folk bør kunne bruke i dag: Narrativ Noen flere ord, eller uttrykk, som er på vei opp på den språklige motebølgen i dag? Anonymkode: 3f856...ea2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Del Skrevet 7. november 2022 "Føler på". Brukes hele tiden som for å gi en veldig god grunn til at man blir krenket av noe eller fornærmet eller bitter eller hva som helst. "Jeg føler veldig på det". Anonymkode: 2ea8a...0cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Del Skrevet 7. november 2022 Alt er "sykt" eller "liksom".Helt sykt liksom Anonymkode: b9c3b...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Del Skrevet 7. november 2022 Prokastrinering. Men det er vel noen år siden bruken av det økte. Anonymkode: 2f5b8...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Del Skrevet 7. november 2022 "Dette har vært en reise" eller "min reise". Ikke noe som får andre til å bli usikre, da, men ufattelig irriterende. Samme med "sykt" og "sinnssykt". Mange blir også "traumatisert" av den minste ting. Anonymkode: 8ab2c...8ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Del Skrevet 7. november 2022 Transfobi Anonymkode: cd34c...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Dette har vært en reise" eller "min reise". Ikke noe som får andre til å bli usikre, da, men ufattelig irriterende. Samme med "sykt" og "sinnssykt". Mange blir også "traumatisert" av den minste ting. Anonymkode: 8ab2c...8ea Eller "angst" av den minste tingen. Anonymkode: b9c3b...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): "Dette har vært en reise" eller "min reise". Ikke noe som får andre til å bli usikre, da, men ufattelig irriterende. Samme med "sykt" og "sinnssykt". Mange blir også "traumatisert" av den minste ting. Anonymkode: 8ab2c...8ea "Reise" er typisk for takketaler. En "reise" blir pompøst og fint. Anonymkode: 3f856...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Del Skrevet 7. november 2022 Wallah er et ord som har opprykk blandt den yngre generasjonen. Anonymkode: 935b2...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 7. november 2022 #10 Del Skrevet 7. november 2022 Prokastinering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Del Skrevet 7. november 2022 "Min sannhet" Anonymkode: 01ea5...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
audifreak1997 Skrevet 7. november 2022 #12 Del Skrevet 7. november 2022 "Introvert" og "ekstrovert" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Del Skrevet 7. november 2022 Krenket og woke. Anonymkode: b2794...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 8.02): "Dette har vært en reise" eller "min reise". Ikke noe som får andre til å bli usikre, da, men ufattelig irriterende. Samme med "sykt" og "sinnssykt". Mange blir også "traumatisert" av den minste ting. Anonymkode: 8ab2c...8ea 'Sinnsykt' har vært aktivt i bruk i mange år. Da Jorun Stiansen vant Idol i 2005 satt foreldregenerasjonen og akket seg over bruken av 'sinnsykt'. Til min kusine påpekte at 'vanvittig' betyr ca det samme. Anonymkode: 3ce81...366 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 9. november 2022 #15 Del Skrevet 9. november 2022 Pussig problemstilling som tas opp. Ordene som nevnes her, er tvert imot slike det anbefales IKKE å bruke. Moteord blir ofte forslitt, og de som bruker dem, vet som nevnt ikke alltid helt hva de egentlig betyr. De som jobber med språk anbefaler som oftest å ikke bruke moteord, men at folk heller prøver å skrive/snakke mer variert og entydig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Del Skrevet 9. november 2022 boomer! Anonymkode: fcb23...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #17 Del Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 7.54): Alt er "sykt" eller "liksom".Helt sykt liksom Anonymkode: b9c3b...133 Ja, dette er jo helt nytt. Anonymkode: fb543...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #18 Del Skrevet 9. november 2022 "I min bok" 😄 Anonymkode: 3f856...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #19 Del Skrevet 9. november 2022 "Kose seg glugg" (veldig merkelig for oss som er vant til utrykket "å kose seg glugg ihjel".) "både ... men også ..." (høres merkelig ut for oss som syntes "både... og ..." var dekkende nok) Anonymkode: 9fd10...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #20 Del Skrevet 9. november 2022 Kom på en til: Har vel vært slik i noen år allerede nå, men: "fryst" - der man tidligere brukte "frossen". Fryste gulrøtter, der det før het frosne gulrøtter. Osv. Alle butikkene bruker denne nye termen nå, men i alle fall i min landsdel sier vi "frosne" og ikke "fryste" fremdeles. Anonymkode: 9fd10...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå