Gå til innhold

Hvorfor gjentas myten om at "mobbere har det vondt med seg selv" til det kjedsommelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller ting som "de blir mobbet selv", "de har det ikke bra hjemme", "de vil få et trist voksenliv". Absolutt alle slike "myter" er feil. Faktisk er det stikk motsatt av virkeligheten.

Jeg forsvarer ikke mobbing, men barn som mobber har ofte høy selvtillit og gjør det veldig bra i livet. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men år etter videregående vil du se at de får gode jobber, gifter seg med flotte menn/kvinner og har generelt et godt liv.

Unntak finnes, men generelt lever mobbere et kjempegodt liv, både som barn og voksen. 

Anonymkode: 34bac...ea3

• Liker 12
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller ting som "de blir mobbet selv", "de har det ikke bra hjemme", "de vil få et trist voksenliv". Absolutt alle slike "myter" er feil. Faktisk er det stikk motsatt av virkeligheten.

Jeg forsvarer ikke mobbing, men barn som mobber har ofte høy selvtillit og gjør det veldig bra i livet. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men år etter videregående vil du se at de får gode jobber, gifter seg med flotte menn/kvinner og har generelt et godt liv.

Unntak finnes, men generelt lever mobbere et kjempegodt liv, både som barn og voksen. 

Hvor bra du har det,  handler ikke alltid o hva foreldrene har på konto da veit du.....

Men uansett ikke noe unnskyldning for å plage andre

Anonymkode: 8fad7...e53

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det irriterer meg at man stadig skal komme med unnskyldninger for å mobbe andre. Det er de som blir mobbet det er synd på ikke de som mobber andre. 

Skrevet

Alltid skal det lager unnskyldninger for de som oppfører seg jævlige. Verste er at min mobber nå jobber som sykepleier, omsorgsyrke... Hu er fortsatt ei hurpe, så det er rett og slett personligheten hennes. 

Anonymkode: 79f1f...463

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det unnskylder på ingen måte oppførselen til voksne mennesker, men de som føler behov for å være stygge mot andre mennesker har det ikke bra med seg selv. 

Anonymkode: bafac...d3c

• Liker 2
Skrevet
Athena Catalina skrev (13 minutter siden):

Det irriterer meg at man stadig skal komme med unnskyldninger for å mobbe andre. Det er de som blir mobbet det er synd på ikke de som mobber andre. 

Helt enig.

Det er 0 - null - synd på mobbere, samme om de heter Ronny eller Ali og bor i en trang leilighet med en kjip far som denger dem eller om de heter Preben og får alt de vil ha av luksus av de sjampis og kokain brukende Exit foreldrene sine, er ikke synd på dem uansett og burde tas hardt!

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Ifølge forskning stemmer ikke HI. Mobbere kommer ofte fra dårlige hjem og klarer seg dårligere enn de de mobber. Ingen unnskyldning, selvsagt.  Bare en forklaring.

Anonymkode: af8c9...dd8

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det unnskylder på ingen måte oppførselen til voksne mennesker, men de som føler behov for å være stygge mot andre mennesker har det ikke bra med seg selv. 

Anonymkode: bafac...d3c

Hvis de er psykopater, sadister, narsissister e.l. så jo, da har de det dessverre bra med seg selv 😒

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig. Men det er generelt altfor mye forståelse ute om dagen som er rettet mot folk som utfører dårlige handlinger. Å psykologisere onde handlinger er patologisk for vår samtid. Vi forstår og forstår til hjernen detter ut, i stedet for å sette grenser og bare si: det her er overhodet ikke greit, skjerp deg.

Anonymkode: ef2fb...634

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Men det er generelt altfor mye forståelse ute om dagen som er rettet mot folk som utfører dårlige handlinger. Å psykologisere onde handlinger er patologisk for vår samtid. Vi forstår og forstår til hjernen detter ut, i stedet for å sette grenser og bare si: det her er overhodet ikke greit, skjerp deg.

100% enig, dette gjelder både mobbing og kriminalitet, er ikke måte på hvor mye forståelse vi skal ha for onde mennesker!

Ofrene derimot driter man glatt i.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man skal for øvrig ikke lære mobbede barn at det er synd på de som mobber dem. Man skal lære dem å stå opp for seg selv og sette grenser, ikke være empatiske mot slemme folk. Det er ting de kan lære seg når de blir eldre. Da kan de jobbe med vanskeligstilte barn. Barn skal ikke være pedagoger for drittsekker. Det er det voksne som skal være og voksne skal beskytte barn og lære dem å beskytte seg, ikke forvirre dem og få plagede barn til å bli som jesus.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du noe dokumentasjon på dette?

Skrevet

De som mobbet meg har verken utdannelse eller suksess i livet. De klarte seg såvidt gjennom yrkesfag på videregående, og jobber som bilmekanikere og frisører. Alle som én har helt middelmådige liv.

Selv er jeg høyere utdannet, gift med en kjekk mann som også er høyere utdannet, og sammen har vi bygd god økonomi og et bekymringsfritt liv. Til å være mobbeoffer har jeg klart meg svært bra, selv om jeg må gå til psykolog for å jobbe gjennom all dritten jeg opplevde som barn.

Anonymkode: 02f73...a9b

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man skal for øvrig ikke lære mobbede barn at det er synd på de som mobber dem. Man skal lære dem å stå opp for seg selv og sette grenser, ikke være empatiske mot slemme folk. Det er ting de kan lære seg når de blir eldre. Da kan de jobbe med vanskeligstilte barn. Barn skal ikke være pedagoger for drittsekker. Det er det voksne som skal være og voksne skal beskytte barn og lære dem å beskytte seg, ikke forvirre dem og få plagede barn til å bli som jesus.

Jepp.

Å lære dem å synes synd på og være snill mot drittsekker gjør dem bare konfliktsky og gjør at mobberne mobber dem mer.

Man burde heller lære dem å ta skikkelig igjen. Og godta at de tar skikkelig igjen.

Dette gjelder for øvrig også for samfunnet som helhet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor bra du har det,  handler ikke alltid o hva foreldrene har på konto da veit du.....

Men uansett ikke noe unnskyldning for å plage andre

Anonymkode: 8fad7...e53

Hva i...? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ifølge forskning stemmer ikke HI. Mobbere kommer ofte fra dårlige hjem og klarer seg dårligere enn de de mobber. Ingen unnskyldning, selvsagt.  Bare en forklaring.

Anonymkode: af8c9...dd8

De forsker på unntakene. Da får man slike resultater.

• Nyttig 2
Skrevet

Det er jo sant for noen, ikke at det gjør det greit, men det virker best å skaffe dem hjelp for det som er galt i deres liv sånn at de slutter å mobbe forhåpentligvis 

Anonymkode: 560e2...09c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De som mobbet meg har verken utdannelse eller suksess i livet. De klarte seg såvidt gjennom yrkesfag på videregående, og jobber som bilmekanikere og frisører. Alle som én har helt middelmådige liv.

Selv er jeg høyere utdannet, gift med en kjekk mann som også er høyere utdannet, og sammen har vi bygd god økonomi og et bekymringsfritt liv. Til å være mobbeoffer har jeg klart meg svært bra, selv om jeg må gå til psykolog for å jobbe gjennom all dritten jeg opplevde som barn.

Anonymkode: 02f73...a9b

Middelmådig liv med fagbrev? Du høres kjip ut

Anonymkode: 16e87...1fb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo mye sannhet i det da. Folk som har det godt i seg selv har oftest ikke aggresjon i seg som de tar utover andre. 

I vårt tilfelle vet jeg at den som var hovedpersonen bak mobbing av min sønn ikke hadde det godt selv. Det er riktig nok ingen unnskyldning, men det er likevel en forklaring. I vårt tilfelle ble også mobbing så alvorlig, og kommunen, skole og foreldre ellers var i så liten stand til å få slutt på det at vi endte opp med å flytte. Mitt barn var ødelagt etter mobbing over flere år, men vi foreldre, ny skole og psykolog har stått på og bygget ham opp igjen. 

For et par år siden traff min sønn på vedkommende som var hovedpersonen bak mobbingen. Der det har gått stadig bedre med min sønn har det gått stadig dårligere med den gutten. Han sliter veldig. Uansett fikk de snakket ut, min sønn har tilgitt, og helt begeistret ble jeg kanskje ikke i utgangspunktet da min sønn ikke bare tilga, men også videre har vært venn og støtte for denne gutten. Det viser seg imidlertid at min sønn er et bedre og klokere menneske enn det jeg er, og også den tilgivelse, forståelse og det vennskapet har bidratt til at min sønn er blitt enda sterkere. Det har bidratt til heling hos dem begge, og at jeg og far nå også er i stand til å ønske den gutten velkommen i vårt hjem og krets har betydd mye for oss alle. 

Nå er det min sønn som har "makten " av de to, men den sterkere posisjonen bruker han med hjerte. Gutten som for noen år siden mobbet ham søker nå råd og rettledning av ham, og han lytter når min sønn gir ham forståelse for ting som er vanskelig, men at aggressive holdninger og handlinger kun gjør vondt verre. 

Det er egentlig ingen tvil om hvem av de to gutta som fikk de dårligste kort i livet. Nei det unnskylder ikke mobbingen, men det forklarer hvorfor denne gutten ikke hadde det bedre enn at han "håndterte" det ved å la det gå utover andre. Barn som har det vanskelig vet gjerne ikke bedre, lærer ikke bedre, og har ingen som gidder å legge ressurser i å korrigere slikt. Mor og far til denne gutten var ikke og i stand til det.

Anonymkode: b6605...07c

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...