Gå til innhold

Sykepleier, sosionom, vernepleier, lærer? Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med pedagogikk/spes ped da dere? Kan jeg jobbe på nav? Saksbehandling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Frknp skrev (57 minutter siden):

Hva med pedagogikk/spes ped da dere? Kan jeg jobbe på nav? Saksbehandling?

Hvis du vil ha grei lønn er ikke pedagogikk tingen nei. Ikke hørt om så mange med spesped på nav. Mer typisk å jobbe i skole, pps tjenesten eller lignende 

Skrevet

Det er veldig givende, men samtidig så vil de du hjelper suge ut all energien din og lønna blir bare lavere og lavere i disse yrkene desverre… Jeg jobber i ett lignende yrke og drømmer om å jobbe i arkiv for pasientene mine og ledelsen og lønn som står stille tar livet av meg.. 

Anonymkode: 2d0b1...eab

Skrevet

Jobbet i det private lenge før jeg ble ble ferdig utdannet lektor med tillegg (6 år) i en alder av 35. Det er en sykt givende og fin jobb, og mye bedre enn papirdytting på kontor. Jeg er heldig som får jobbe med flott ungdom på videregående. Anbefales! 

Lønna sett opp mot den lange utdannelsen er jo ikke fantastisk, og vi blir jo ikke akkurat behandlet bra ved lønnsforhandlinger. I tillegg er det en del kvelds-og helgejobbing. 

Anonymkode: 434ae...723

Skrevet
15 hours ago, Sykepleierinnen said:

Du skriver at du vil ha en godt betalt jobb. Da kan du bare droppe alle disse utdanningene. 

Jupp, hun må nesten svelge kamelen og gå IT, ingjenør, siviløkonom osv. Å jobbe for staten er lik slavejobb, ikke for dem som vil ha godt betalt jobb. 

Anonymkode: 73aac...b92

Skrevet

Du kommer nok ikke unna turnus. Hvis du er vant til å jobbe på toppen av næringslivet kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du vil arbeide i et omsorgsyrke.  Selv er jeg sykepleier på 20 året og er klar over at det er dårlig reklame for yrket men det er ikke til å komme bort fra at de fleste lider av omsorgstretthet etter noen år på gulvet. Eventuelt kan du sikte høyere og ta lederutdanning,  arbeide på universitetet o.l. men da må du ha mer enn en bachelor og opparbeide deg erfaring.  

Anonymkode: 10af1...2fb

• Liker 2
Skrevet

Sosionom - da kan du jobbe med mennesker i alle aldre, og ha gode muligheter for å ikke jobbe turnus 💯

• Hjerte 1
Skrevet

Dropp det, seriøst. Jeg er vernepleier med 12 års ans. I kommune kan jeg få grunnlønn på 506.000 + tillegg som utgjør rundt 20.000 i året. Da jobber man ofte todelt dag/aften og enten hver 3/4 helg.

Bare sjekk grunnlønnen til lærere/sykepleiere i kommunen som er nyutdannet, der er det ikke mye å ta av. Sosionomer ol. Går under samme lønna så fremst man ikke bor i Oslo omeng med egne avtaler.

Om du skal komme med i dagarbeid krever det ofte videreutdanning hvor du oftest må ha 2 år i jobb før du kan søke om opptak. Tenk skikkelig godt igjennom det.

Anonymkode: 1172b...cf6

Skrevet

Her var det mange som ikke aner noe om arbeidstiden og -belastningen man har som lærer.

Har jobbet mange år som sykepleier/spesialsykepleier og lærer. Har jobbet med mange sosionomer og også vernepleiere. Anbefaler ingen av yrkene ut fra utdanning, lønn og arbeidsforhold/-belastning slk systemet fungerer i dag.

Hvorfor vil du studere mange år for å gå ned i lønn og jobbe helsen av deg?

Anonymkode: 2b38a...b50

Skrevet (endret)

Utdanner du deg som sykepleier og er villig til å jobbe rundt om i landet kan du godt tjene opp mot 45 000 kroner i uken. Så er det litt med pensjonsopptjening osv. Men hvis du enda er ung kan du tjene grovt en periode for så jobbe i fast stilling når du blir eldre og vil stifte familie. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sluttet-som-sykepleier-_-tjener-na-45.000-kroner-pa-en-uke-som-vikar-1.16065544

Rundt om i landet "skriker" de etter sykepleiere, så det er ansattes marked for å si det slik, men utfordringen er at du har en mann som også eventuelt må finne seg jobb.  

Endret av Knoot
Skrevet

Jeg har barn og man i turnusarbeid (en god utdannelse) så jeg er avhengig av å ikke måtte flytte på meg..

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her var det mange som ikke aner noe om arbeidstiden og -belastningen man har som lærer.

Har jobbet mange år som sykepleier/spesialsykepleier og lærer. Har jobbet med mange sosionomer og også vernepleiere. Anbefaler ingen av yrkene ut fra utdanning, lønn og arbeidsforhold/-belastning slk systemet fungerer i dag.

Hvorfor vil du studere mange år for å gå ned i lønn og jobbe helsen av deg?

Anonymkode: 2b38a...b50

Godt poeng. Samtidig som jeg i mange år har jobbet i en svært tuff bransje med fakturering og å hele tiden prestere. Jeg ønsker å få gjøre noe for andre. Hva ville du valgt istedenfor i dag? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kommer nok ikke unna turnus. Hvis du er vant til å jobbe på toppen av næringslivet kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du vil arbeide i et omsorgsyrke.  Selv er jeg sykepleier på 20 året og er klar over at det er dårlig reklame for yrket men det er ikke til å komme bort fra at de fleste lider av omsorgstretthet etter noen år på gulvet. Eventuelt kan du sikte høyere og ta lederutdanning,  arbeide på universitetet o.l. men da må du ha mer enn en bachelor og opparbeide deg erfaring.  

Anonymkode: 10af1...2fb

«Toppen av næringslivet» var psykisk slitsomt og det var hele tiden krav om å prestere og fakturere sine tjenester til andre. For min personlighet var det inne riktig da jeg vil jobbe for å hjelpe andre mennesker. Kom heller med gode forslag på utdannelser som du kunne tenkt deg hvis du valgt annerledes:)

Skrevet

Jeg jobber som spesialsykepleier i rusbehandling. Det er veldig givende. Ikke enormt godt betalt, men får over 700 000 når jeg tar litt ekstra og jobber litt ubekvem arbeidstid. Det er vanskelig å få jobb som sosionom eller andre utdannelser som ikke gir deg medisinkompetanse. Ville satset på vernepleier eller sykepleier. Har også lærerutdannelse, men ble ikke i yrket da det ble alt for stress. Jobben blir med hjem, telefoner fra elever, foreldre og samarbeidspartnere. Alltid noe nytt å sette seg inn i, planlegge undervisning, sitte og rette prøver, innleveringer og tentamen/eksamen. Du har aldri fri unntatt i ferien. Det var også dårligere betalt enn det jeg har nå. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er sosionom og har jobbet i barnehage, sikter meg inn på miljøterapeutstillinger nå.. Ville aldri valgt utdannelsen på nytt, det er vanskelig å få seg relevant jobb.

Anonymkode: 89663...0f2

Skrevet

Som sosionom kan du f.eks få jobb som veileder i NAV. NAV-kontorene er ganske forskjellige, og arbeidstrykket er ikke likt. Også hvor godt kontorene er ledet og organisert varierer mye. Som voksen med annen arbeidserfaring kan du nok få jobb med bachelor. De yngre har svært ofte master. NAV sosial skal jo være et sted der man hjelper folk, og det gjøres, men langt ifra slik intensjonene er. Mange mister nok noen illusjoner i en slik jobb. Som voksen mener jeg du har en fordel inn i den type stilling. Muligens noe mer trygghet, noe mer erfaring. Like mye som å hjelpe, må du som ansatt ta hensyn til lovverk og kommuneøkonomi, den interne styringen på kontoret og i avdelingen. Opplæring kan være høyst variabel. Og kollegaers fravær kan spille mye inn på egen arbeidshverdag.  Som sagt; kontorene er ulike, noen mer veldrevne enn andre. I tillegg bør du ikke være avhengig av å få takknemlighet tilbake fra dem du hjelper. 

Dette er jo dagjobb, slik du ønsker.

Som sosionom kan du også få miljøterapeutstillinger i ulike boliger, eller andre hjelpetiltak. Men det kan jo fort bli turnus. 

Selv jobbet jeg en periode på sykehus som sykehussosionom. Det var dagtid. Ok jobb, og faktisk en del ufortjent takknemlighet. Disse jobbene er det ikke så mange av, men de finnes fortsatt. Vil tro det nå ønskes at søkerne til disse stillingene  har master. 

Anonymkode: 2d979...e00

Skrevet

Hva med logoped? Optiker?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er sosionom og har jobbet i barnehage, sikter meg inn på miljøterapeutstillinger nå.. Ville aldri valgt utdannelsen på nytt, det er vanskelig å få seg relevant jobb.

Anonymkode: 89663...0f2

Samme her. Folk sier at det er så bred utdanning, problemet er at den er for bred, man snuser bare litt på ulike sider (barnevern, nav, eldreomsorg, flyktninger). Man er ofte avhengig av å ta videreutdanning som spisser seg inn mot noe mer spesifikt. 

Anonymkode: 422e9...6aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg trives veldig godt som vernepleier.

I forhold til sosionom så har man den fordelen at man kan utføre medisinske prosedyrer (blodprøver, dosering, sprøyter om.) Det gjør det enklere enn for sosionomer å få jobb en del steder (psykiatrisk sykehus, boveiledning, rusomsorg osv.) 

I forhold til sykepleieren så får man lettere jobb i skole og barnehage, barnevern, fengsel osv. som vernepleier. 

Men finnes selvfølgelig fordeler med både sosionom og sykepleier også, får lette jobb som sosionom i f. eks NAV, og sykepleiere kan jo jobbe på somatisk avdeling. 

Anonymkode: 716b9...a20

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med logoped? Optiker?

Det var veldig gode ideer!

Det er mangel på optikere. Bra betalt, får lett jobb og du jobber med mennesker. 

Endret av HIBSA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...