AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #1 Skrevet 7. november 2022 Ok, slik overskriften sikkert forteller så er jeg utrolig usikker på hva jeg skal søke for utdannelse. Jeg er 32 år og har jobbet i toppen av næringslivet i mange år, uten utdannelse, men brenner nå for å få jobbe med mennesker (barn, Unge og voksne) og ikke minst ha en formell utdannelse (det er viktig for meg) på plass. Kriteriene mine er egentlig altfor store da: Jeg helst ikke kan jobbe turnus da min man gjør det. Jeg vil ha en trygg og godt betalt jobb Det kan ikke være for høyt snitt, da jeg driver å tar opp fag men mest sannsynlig ikke kommer helt til topps selv med alderspoeng. Jeg har vurdert lærer, da jeg tidligere har jobbet i skoleverket og liker jobben godt. Men det er 5 års utdannelse! sosionom føler jeg er en ganske bred og mangfoldig utdannelse? sykepleier også, men da ville jeg etterhvert tenkt på videreutdannelse som helsesykepleier? hva tenker dere? Kom med gode forslag og innspill♥️ Anonymkode: b6273...1b4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Skal du bli helsesykepleier er det først 3 år, så to år med jobb, der du trenger relevant erfaring, så 2 år videreutdanning. Ikke er det godt betalt heller. Sykepleier er en utrolig givende jobb, men presset, ansvaret og arbeidsbelastning harmonerer ikke med lønn i det hele tatt. Anonymkode: 7bad7...a3c 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Sosionom er bredt ja, men ikke nødvendigvis så voldsomt lett å få jobb, ofte trengs videreutdanning. Her er det et mareritt fordi det er så stor kamp om de få stillingene som er aktuelle, og jeg jobber nå på kiwi. Som nyutdannet sosionom havner man laaaaaangt ned på lista fordi det er så mange som har erfaring og videreutdanning som overgår en nyutdannet. Anonymkode: 422e9...6aa 1
Sykepleierinnen Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 Du skriver at du vil ha en godt betalt jobb. Da kan du bare droppe alle disse utdanningene. 15 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 Hvis du har jobbet i toppen av næringslivet uten utdanning har du nok jobbet deg oppover i systemet? Du er sikkert vant til å jobbe hardt, men sikkert også godt vant med at det betaler seg? Både i penger og andre goder? Gresset er nok ikke grønnere på andre siden i noen av jobbene du nevner. Tvert imot. Personlig hadde jeg aldri satt meg årevis på skolebenken, og i gjeld, for noen av dem! Ja, du får jobbe med mennesker, og det er givende nok. Men, du utdanner deg også til yrker der frustrasjonen er stor pga lite ressurser, rovdrift på personale og lønn som ikke følger etter. Du kan ikke ha unngått å få med deg det... Anonymkode: fd477...fb4 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ok, slik overskriften sikkert forteller så er jeg utrolig usikker på hva jeg skal søke for utdannelse. Jeg er 32 år og har jobbet i toppen av næringslivet i mange år, uten utdannelse, men brenner nå for å få jobbe med mennesker (barn, Unge og voksne) og ikke minst ha en formell utdannelse (det er viktig for meg) på plass. Kriteriene mine er egentlig altfor store da: Jeg helst ikke kan jobbe turnus da min man gjør det. Jeg vil ha en trygg og godt betalt jobb Det kan ikke være for høyt snitt, da jeg driver å tar opp fag men mest sannsynlig ikke kommer helt til topps selv med alderspoeng. Jeg har vurdert lærer, da jeg tidligere har jobbet i skoleverket og liker jobben godt. Men det er 5 års utdannelse! sosionom føler jeg er en ganske bred og mangfoldig utdannelse? sykepleier også, men da ville jeg etterhvert tenkt på videreutdannelse som helsesykepleier? hva tenker dere? Kom med gode forslag og innspill♥️ Anonymkode: b6273...1b4 Om du stryker kriteriet "godt betalt" så blir det lettere å velge. Du skal til å bruke flere år på utdanninger som gir deg lav lønn, mye stress og null goder. Hatten avvfor deg. Anonymkode: 750fc...b2c
Frknp Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 Hehe! takk for alle svar 😊 Skjønner at jeg har valgt feil utdannelse med tanke på penger. Men forventer ingen millionlønn, men kanskje heller en glede av å få hjulpet andre. Nå står jeg mellom sykepleier, sosionom og lærer…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 Vernepleier og sykepleier = turnusjobber for det meste, i allefall som nyutdannet. Så tror de utgår viss det absolutt ikke må være turnus. Sosionom eller lærerutdanning hadde jeg gått for viss jeg hadde dine kriterier. Da får du 08-1600 arbeidstiden du ønsker. Anonymkode: b3c3a...3b9 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 Foreslår at du finner ut hvilken brukergruppe du ønsker å jobbe med. Selv om mulighetene er mange for flere av utdannelse, utelukker du jo også mye. Eksempel: Dersom dagtid er er ønske, vil du som nyutdannet vernepleier uten erfaring stå bak i køa på dagstillinger, som sosionom uten erfaring, vil du stå bak i køa på stillinger i bolig og skole osv. osv. Anonymkode: 6541d...584
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 Sosionomer er ikke så ettertraktet i f.eks. rusbehandling lenger. Da ansettes heller sykepleiere og vernepleiere som kan dele ut medisin. Syns selv sosialt arbeid er en mye bedre utdanning, men det er bare å innse at det er en utdanning/yrke litt på vei ut. Vil du være garantert jobb ville jeg valgt sykepleier. Er du opptatt av sosial rettferd blir du sosionom. Anonymkode: 1334d...17d 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 Jeg er utdanna vernepleier, og angrer meg litt. De jobbene jeg får er bolig og turnus. Har en venninne som ble utdannet sosionom samtidig som meg, og hun har ennå ikke fått fast stilling, det er 5 år siden vi ble ferdig utdannet. Så hun jobber som vikar flere steder. Og det er mye kveld, helg og natt. Hadde jeg skulle velge utdannelse igjen, ville jeg valgt spes.ped. Da hadde jeg kunne jobbe med barn med spesielle behov, og jobbe på dagtid. Men godt betalt er ikke disse jobbene, tjener greit som vernepleier, men det er fordi jeg jobber, helg, natt, kveld og helligdager. Hadde jeg bare jobbet dag, hadde lønna vært dårlig. Anonymkode: cad28...5d8 1
Toyah Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 Hva med litt arbeidsutplassering før du velger? Det er så kjedelig å utdanne seg til noe i voksen alder og så passer man ikke til det? Jeg har erfaring både som sykepleier og lærer. De jobben er totalt forskjellige. Like givende begge to for min del. Jeg videreutdannet med til lærer, nettopp pga turnusarbeidet.
Frknp Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utdanna vernepleier, og angrer meg litt. De jobbene jeg får er bolig og turnus. Har en venninne som ble utdannet sosionom samtidig som meg, og hun har ennå ikke fått fast stilling, det er 5 år siden vi ble ferdig utdannet. Så hun jobber som vikar flere steder. Og det er mye kveld, helg og natt. Hadde jeg skulle velge utdannelse igjen, ville jeg valgt spes.ped. Da hadde jeg kunne jobbe med barn med spesielle behov, og jobbe på dagtid. Men godt betalt er ikke disse jobbene, tjener greit som vernepleier, men det er fordi jeg jobber, helg, natt, kveld og helligdager. Hadde jeg bare jobbet dag, hadde lønna vært dårlig. Anonymkode: cad28...5d8 Spes ped har jeg vurdert lenge. Har du noen konkrete jobber hvor man kan være da? Synes det er litt vanskelig å skjønne hva som skiller en pedagogisk bachelor til sped.ped?
Gjest Ms Baxter Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 Sykepleier/vernepleier innebærer som oftest turnus hvis du ikke er av de få som er heldig å få jobb som bare er dagjobbing. Mye stress også, da det ofte er underbemanning og man blir pålagt å gjøre andre oppgaver også, lite tid til egne….
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vernepleier og sykepleier = turnusjobber for det meste, i allefall som nyutdannet. Så tror de utgår viss det absolutt ikke må være turnus. Sosionom eller lærerutdanning hadde jeg gått for viss jeg hadde dine kriterier. Da får du 08-1600 arbeidstiden du ønsker. Anonymkode: b3c3a...3b9 Akkurat det der gjelder ikke sosionomene. Brått må man jobbe i rusomsorg, barnevern etc, å da er det fort turnus/medlever fordi man ikke kan være kresen på jobbene. Kontorstillingene er så ettertraktet at man skal være heldig for å kunne kapre de. Anonymkode: 422e9...6aa
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 Jeg er utdannet sosionom og har fremdeles ikke fått fast jobb. Jobber som vikar i bolig og institusjon, og det er stort sett kveld, natt og helg.. Søker på alle faste stillinger, men blir stort sett overgått av de med videreutdanning/mye erfaring. Dessverre er det også vanskelig å få tatt videreutdanning, da mange av de krever 2 år relevant erfaring eller at man er i minst 50% jobb innen feltet man tar videreutdanningen. Jeg elsker sosionomutdannelsen, men det er rett og slett vanskelig å få fast jobb. Det er nok enklere om man vil flytte på seg. Jeg ønsker også gjerne fast dagjobb, da jeg har en samboer som jobber turnus. Det er veldig slitsomt å gå i lang tid som vikar, plukke vakter her og der, ikke få vakten likevel hvis man ikke svarer med en gang, alltid tenke på hvor mange vakter man må ta for at det skal gå opp osv.. Anonymkode: f0cca...6f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 Frknp skrev (11 timer siden): Hehe! takk for alle svar 😊 Skjønner at jeg har valgt feil utdannelse med tanke på penger. Men forventer ingen millionlønn, men kanskje heller en glede av å få hjulpet andre. Nå står jeg mellom sykepleier, sosionom og lærer… Hvis du ikke ønsker turnus står du egentlig bare igjen med lærer. Det er vanskelig å få sykepleierstillinger man-fre 8-16, i alle fall som nyutdannet. Anonymkode: 7021d...bdc 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 I hvert fall ikke lærer. Om du ikke er gymlærer eller lever godt med å la elevene seile sin egen sjø, er du på jobb mentalt og/eller de facto så lenge du er våken - utover i sommerferien. Har aldri sett meg tilbake. Er så deilig å ha fri når man ikke er på jobb! Anonymkode: 487c4...dc4
Frknp Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I hvert fall ikke lærer. Om du ikke er gymlærer eller lever godt med å la elevene seile sin egen sjø, er du på jobb mentalt og/eller de facto så lenge du er våken - utover i sommerferien. Har aldri sett meg tilbake. Er så deilig å ha fri når man ikke er på jobb! Anonymkode: 487c4...dc4 Hva jobber du som?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå