Gå til innhold

Hadde du gått blindt inn i ett forhold, uvitende om å måtte bruke all din økonomi på vedkommende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig formulering der kanskje. Men saken er at man gjerne blir forelsket, og ser kanskje ikke realiteten med det samme. 

Men man burde kanskje innsett at damen med barn som skyndter seg ut av et forhold, til fordel for deg, har noen baktanker? Spesielt når hun ikke har utdannelse, jobb eller eier bolig/bil osv?

Innser etter flere år at jeg har og betaler nå for henne og hennes barn. Vi er gift og har felles barn nå.

Jeg tenker at hadde det ikke vært for barna, hadde vi ikke fremdeles vært sammen. I den situasjonen ville hun nok fått mye økonomisk støtte pga barna. Men den dagen de er gamle nok, sitter hun fortsatt der uten jobb og inntekt. 

Var ikke det smarteste av meg å gifte meg med henne, innser at jeg har reddet henne økonomisk. Har skaffet henne enebolig og en fasade som perfekt familie. Jeg har gitt henne en ny bil og hun lever godt på min inntekt.

Og nå vet jeg ikke en gang om jeg kunne tenkt meg livet videre med henne lengre. Er ikke 30 år enda. 

Hva kan jeg gjøre for å komme best ut av dette økonomisk, om jeg ønsker en skilsmisse?

Anonymkode: 369b8...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har flere mindreårige barn? Da har hun vel full jobb egentlig?!

Du kan jo fint oppmuntre henne til å ta utdanning, hvis hun har tid til det. Eller oppmuntre henne til å skaffe seg en deltidsjobb. Da kommer hun seg også mer ut fra hjemmet, og får andre impulser.

Dere må snakke sammen! Hjelper lite at du klager her, og så vet ikke konen din hvilke alvorlige tanker du går med. Dere har flere barn sammen, og bør prøve å finne ut av ting før dere går til et sånt skritt som skilsmisse.

Anonymkode: 34aaa...512

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo fint oppmuntre henne til å ta utdanning, hvis hun har tid til det. Eller oppmuntre henne til å skaffe seg en deltidsjobb. Da kommer hun seg også mer ut fra hjemmet, og får andre impulser.

Dere må snakke sammen! Hjelper lite at du klager her, og så vet ikke konen din hvilke alvorlige tanker du går med. Dere har flere barn sammen, og bør prøve å finne ut av ting før dere går til et sånt skritt som skilsmisse.

Hun hadde barn fra før også har vi ett barn sammen.

Da vi møttes, sa hun at hun jobbet noe, men var klar for å bytte beite. Hun hadde fått barn tidlig, slik at hun ikke hadde gjort ferdig utdannelse.

Etter siste barnet ble født har hun slitt med helsen og søker nå om uføreytelser. 

Det er stygt å si det, men jeg føler meg lurt. Selv om jeg skjønner at det er jeg som har vært ekstremt naiv og blind av forelskelse. 

Pga helsen ønsker hun hverken utdannelse eller jobb. Hun har prøvd noe arbeidsutprøving via nav, det gikk dårlig. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det trenger ikke være snakk om mer enn ett felles barn, uten at det er så viktig.

Det er lov å skille seg.

Anonymkode: 23cb0...b98

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er stygt å si det, men jeg føler meg lurt. Selv om jeg skjønner at det er jeg som har vært ekstremt naiv og blind av forelskelse. 

Det er lov å skille seg i Norge.

Hun vil nok klare seg helt fint. Får masse ytelser og sikker uføretrygd etter hvert. Så får hun lån i Husbanken. Null problem.

Skrevet

Det trenger ikke være snakk om mer enn ett felles barn, uten at det er så viktig.

Det er lov å skille seg.

Er enig i det, og vi har bare ett. 
Føler jeg er for ung til å «holde ut» resten av livet slik. Jeg ønsker mer ut av livet.

Slik som nå så går all min økonomi på henne, huset, bilene, alle barna (hun har sine hver uke og annenhver helg). 

Det jeg trodde var felles interesser, er ikke noe for henne lenger. Slik som aktivitet, trening, diverse idretter. Det blir mye mat og sofakrok. Og hun ønsker jeg skal være mest hjemme med henne, fremfor sosialt liv med familie og venner på egen kant. Vi ser mye til hennes familie.

Kan noen gi meg råd på hva jeg gjør for egen økonomi? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan noen gi meg råd på hva jeg gjør for egen økonomi? Ts

Hvilke råd vil du ha? Selv om dere er gift får hun ikke plutselig halvparten av det dere har.

Eier dere hus sammen? Hvilken eierbrøk? Står hun som eier på bilen? 

Skrevet

Hvilke råd vil du ha? Selv om dere er gift får hun ikke plutselig halvparten av det dere har.

Eier dere hus sammen? Hvilken eierbrøk? Står hun som eier på bilen? 

Det glemte jeg å skrive. 
Hun eier 50% av huset, samme med bilen. Ellers ingen store dyre eiendeler/eiendom. 

Men hvorfor får hun ikke halvparten av hva vi har om vi skilles? 

Om vi sier at vi får 5mill for huset om det blir solgt, og vi har ca 4,2 i gjeld. Begge trenger bil, den vi har felles er privat, jeg har bil gjennom jobb. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde kanskje du eide huset.

Hvis hun står som eier får hun selvsagt halvparten av verdi minus gjeld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun får ikke halvparten av dine sparepenger, halve verdien av din ev. hytte etc etc.

Det du eier eier du

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis hun står som eier får hun selvsagt halvparten av verdi minus gjeld.

Eller hun kan kjøpe deg ut, selvfølgelig. Men det er neppe en mulighet for henne om ikke hun har foreldre som kan hjelpe.

Skrevet

Jeg har økt egenkapitalen hennes betraktelig, det er det jeg har gjort. Altså, vi kan feks komme ut med 400.000kr hver. Thats it. 

En ting er det økonomiske. Det andre er at jeg ikke vil kunne ha råd til å kjøpe enebolig alene, slik vi fikk lån som to. Og jeg har alltid satt familie høyt. Var derfor jeg ble sammen med henne. 

Har vært ung, dum og naiv før, innrømmer det gledelig. Men jeg har den dårlig egenskapen av å ikke sette meg selv først. Og skal jeg gjøre det nå, så er det vel nå eller aldri. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller hun kan kjøpe deg ut, selvfølgelig. Men det er neppe en mulighet for henne om ikke hun har foreldre som kan hjelpe.

Det er også en mulighet ja. Ts

Skrevet

Jeg synes du bør snakke med henne om hvordan du føler det. Ellers kan hun tro alt er bra, til du sier du vil skilles. Jeg tror ikke situasjonen blir bedre, om hun ikke innser problemene og er villig til å prøve å endre seg. Det beste du kan gjøre for egen økonomi i det lange løp er nok å skille deg, selv om det kan bli økonomisk hardt med det samme.

Anonymkode: b7f05...0ea

Skrevet

En ting er det økonomiske. Det andre er at jeg ikke vil kunne ha råd til å kjøpe enebolig alene

Man kan fint bo i rekkehus eller leilighet.

Du er ikke engang 30, du kan kjøpe den eneboligen om noen år uansett.

Skrevet

Jeg synes du bør snakke med henne om hvordan du føler det. Ellers kan hun tro alt er bra, til du sier du vil skilles. Jeg tror ikke situasjonen blir bedre, om hun ikke innser problemene og er villig til å prøve å endre seg. Det beste du kan gjøre for egen økonomi i det lange løp er nok å skille deg, selv om det kan bli økonomisk hardt med det samme.

Anonymkode: b7f05...0ea

Jeg vet med 100% sikkerhet at hun ikke vil skilles. Og er også svært sikker på at hun vil spille på mine følelser for å få dårlig samvittighet for henne og vårt felles barn for å få meg til å holde ut. Men hun gir meg ingenting jeg ikke kan klare meg uten.

Blir nok hardt med det samme og det gruer jeg meg for.

Man kan fint bo i rekkehus eller leilighet.

Du er ikke engang 30, du kan kjøpe den eneboligen om noen år uansett.

Det er sant. Har alderen på min side. Om jeg bare tørr å gå.

ts

Skrevet

Er du som har valgt å kjøpe bil til henne. Skjønner ikke hvordan du kan klage på at hun har brukt deg for penger når du har gitt frivillig.

Anonymkode: 8c3dd...0d3

Skrevet

Det er sant. Har alderen på min side. Om jeg bare tørr å gå

Dere kan ikke ha vært gift så lenge? 

Dess raskere du setter i gang prosessen dess mindre taper du på dette.

Skrevet

Er du som har valgt å kjøpe bil til henne. Skjønner ikke hvordan du kan klage på at hun har brukt deg for penger når du har gitt frivillig.

Samt nok, jeg er enig med deg her.

Men mange blir blinde av forelskelse. Mange gir bort store verdier til folk de snakker med online, for å sette det på spissen. Lett å være etterpåklok.

Bilen kan han vel la henne beholde. De har ikke vært gift i flere tiår, det teller også mtp deling av verdier. Han kan kreve skjevdeling av mye, for eksempel arv, gaver og sparepenger. De må ikke dele likt det som ikke er resultatet av felles innsats mens da var gift. Hun har heller ikke vært hjemmeværende i mange tiår og slik bidratt til hans verdiskapning.

Han taper kun på å fortsette ekteskapet. Han har jo egentlig allerede bestemt seg.

Hun får sikkert uføretrygd etter hvert. Kan søke husbanken om lpn og egenkapital. Hun klarer seg nok helt fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg klager ikke. Jeg innser og innrømmer jeg har vært naiv og dum. Godtroende om at dette ville være det beste for meg. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere kan ikke ha vært gift så lenge? 

Dess raskere du setter i gang prosessen dess mindre taper du på dette.

Vi har vært gift i ca 3 år. 

Ja, forstår jeg må ta tak i dette snarest. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...