Gå til innhold

Samer og nordmenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til overskriften er fordi noen samer kaller oss i sør for nordmenn, når de selv også er nordmenn. Her er vi mange som faktisk prøver å gjøre vår del for at Norge skal bli et varmere og mer inkluderende og tolererende samfunn. Men så blir vi latterliggjort og baksnakket. Ser ikke samene på seg selv som nordmenn i det hele tatt? Hvorfor ikke kalle oss søringer i stedet? Eller østlending, vestlending og sørlending?  https://www.instagram.com/reel/Ckn_J5YoweO/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Anonymkode: 23a00...d4a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krenk

Anonymkode: 6b2c8...aba

• Liker 1
Skrevet

Det finnes samer som er født og oppvokst på østlandet også. Så disse er jo østlendinger. Det med samene er jo litt spesielt. Det er en folkegruppe som har en annerledes kultur enn resten av landet, og de deler kultur med samer i noen andre land. Noen mener at samene var i landet før nordmennene (jeg vet ikke om det er bevist? Har ikke tid til å Google troverdige kilder nå). Også har samene blitt undertrykt og utsatt for rasisme fra nordmenn. At de er "annerledes" henger jo fortsatt igjen. De er noe annet enn "nordmenn". Selv om de nå er god inkludert i det "norske samfunn". 

Nordmenn er vel bare den enkleste termen å bruke for å snakke om at her er det et skille. Vi er ikke i samme gruppe, kultur. Som sagt, samer kan også bo på østlandet. Så å bruke østlending blir feil. Bor ikke de fleste samer i Oslo? 

Men ja, jeg er enig i at de er nordmenn. De bor i Norge, snakker norsk, de har like rettigheter som alle andre innfødte i landet har osv. Men jeg kan ikke komme på noe bedre ord å bruke. Ikke-samer, kanskje? Men jeg skjønner hva de mener ved å bruke "nordmenn". Og jeg føler meg ikke krenka.

Anonymkode: b5c43...640

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes samer som er født og oppvokst på østlandet også. Så disse er jo østlendinger. Det med samene er jo litt spesielt. Det er en folkegruppe som har en annerledes kultur enn resten av landet, og de deler kultur med samer i noen andre land. Noen mener at samene var i landet før nordmennene (jeg vet ikke om det er bevist? Har ikke tid til å Google troverdige kilder nå). Også har samene blitt undertrykt og utsatt for rasisme fra nordmenn. At de er "annerledes" henger jo fortsatt igjen. De er noe annet enn "nordmenn". Selv om de nå er god inkludert i det "norske samfunn". 

Nordmenn er vel bare den enkleste termen å bruke for å snakke om at her er det et skille. Vi er ikke i samme gruppe, kultur. Som sagt, samer kan også bo på østlandet. Så å bruke østlending blir feil. Bor ikke de fleste samer i Oslo? 

Men ja, jeg er enig i at de er nordmenn. De bor i Norge, snakker norsk, de har like rettigheter som alle andre innfødte i landet har osv. Men jeg kan ikke komme på noe bedre ord å bruke. Ikke-samer, kanskje? Men jeg skjønner hva de mener ved å bruke "nordmenn". Og jeg føler meg ikke krenka.

Samer er norske, men nordmenn er de ikke. 

Anonymkode: d840e...311

Skrevet

Gi samene landet sitt tilbake!! De har lidd nok på grunn av oss 😭

Anonymkode: 4c7ac...5ee

• Liker 1
Skrevet

Alt en skal ta seg nær av i 2022. Slapp av ts, snakk om å gjøre en fjær om til en hel hønsefarm. Det går vel helst bra dette også

Anonymkode: a0210...cac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er nok mange samer i Oslo men det bor nok ikke flest samer i Oslo.

I rene tall bor de fleste i Tromsø, etterfulgt av Kautokeino, Alta og Karasjok. På femte plass kommer Oslo.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skrevet

Vi er da alle norske og så kommer vi fra en eller annen del av norge og kalles "noe" av den grunn. Helt greit det vel? :klo: 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grunnen til overskriften er fordi noen samer kaller oss i sør for nordmenn, når de selv også er nordmenn. Her er vi mange som faktisk prøver å gjøre vår del for at Norge skal bli et varmere og mer inkluderende og tolererende samfunn. Men så blir vi latterliggjort og baksnakket. Ser ikke samene på seg selv som nordmenn i det hele tatt? Hvorfor ikke kalle oss søringer i stedet? Eller østlending, vestlending og sørlending?  https://www.instagram.com/reel/Ckn_J5YoweO/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Ikke alle ikke samer er søringer. Mange ikke samer nordpå også... Og mange samer sørpå.

Endret av Thyra
Skrevet

Samer kan ikke, og må ikke sammenlignes med andre minoriteter. Samer har status som urbefolkning, og det gir de et helt annet grunnlag for å være både og. Det skjønner enhver belest person.

Anonymkode: 75d83...067

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gi samene landet sitt tilbake!! De har lidd nok på grunn av oss 😭

Anonymkode: 4c7ac...5ee

Jeg personlig har aldri gjort noe som helst mot samer men nå vet jeg ikke hva du har gjort.

På 800 tallet så var den nordlige grensen for det som ble regnet for Norge i området rundt der Tromsø er i dag, du kan lese om Ottar fra Hålogaland som er en av de tidligste beskrivelsene av de nordligste delene av landet og folket som bodde der.

Nå var det jo som i så mange andre land innføringen av kristendommen som var grunnen til at det gikk så hardt utover samene og andre urbefolkninger.

Anonymkode: 3dd5e...415

• Nyttig 2
Skrevet

Tja, om disse samene her viser det generelle synet samer flest har på andre nordmenn, så er det jo litt trist. Men det høres jo egentlig ut som at de bare tuller rundt det. Litt vanskelig å si bare ved å høre den snutten på insta😊

Ellers er jo norske samer urbefolkningen  i Norge. De er nordmenn i den forstand at de bor i Norge, men samtidig er det helt forståelig at mange samer først og fremst vil definere seg som samer. Jeg kan også forstå at mange samer kjemper for å bevare en allerede ganske utvasket kultur, og at det derfor blir et større bevisst skille mellom «nordmenn» og «samer» for mange samer. Det er jo ingen hemmelighet at samer ble fornorsket under tvang, og det naturlig nok er en stor sorg og traume for mange samer. Så jeg skjønner virkelig ikke problemet med at samer først og fremst definer seg som samer, og skiller mellom nordmenn og samer. 

Anonymkode: ee600...04d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ingen hemmelighet at samer ble fornorsket under tvang, og det naturlig nok er en stor sorg og traume for mange samer.

Det var en tabbe at vi stanset det

Anonymkode: f6842...7c1

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker det essensielle i "konflikten" her er at samer og den samiske kulturen har blitt undertrykket i mange generasjoner og den skammen som fulgte med er i dag fremdeles en aktiv gift i de samiske samfunnene. Og det er ikke så rart når det fremdeles lever mange samer som virkelig har opplevd hets, trakassering og mobbing fordi man er same (eller ikke same. Eller feil same. Eller ikke nok same. Osv). Og selv i dag er det mange som opplever det. 

Den skammen skaper utrygghet, utagering, gjør overgrep myyyyye enklere, mobbing innad i de samiske samfunnene og er en perfekt grobunn for dysfunksjonelle samfunnsstrukturer.

Dette er min observasjon. Jeg kunne skrevet mye mer, men jeg har ikke tid akkurat nå 😊

Anonymkode: 47121...ba9

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er en vond del av min familiehistorie som er frarøvet meg fordi min samiske bestemor ikke fikk vokse opp hos sin biologiske familie og assimilert inn i en norsk familie. Hun flyttet til Oslo som ung voksen, og da skulle bakgrunnen skjules. Selv ikke idag vil hun innrømme hvilken bakgrunn hun har, og dermed kan ikke vi snakke høyt om vår tilhørighet. Det er vondt, for med familie fra indre nordtroms, og med klare fysiske trekk så blir det fortiet. Skulle ønske det var lov for meg å si høyt at jeg er delvis samisk....

Anonymkode: 3b700...185

• Hjerte 2
Gjest PanteneProVVV
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gjør ikke noe det vel, skjønner ikke problemet siden det er tross alt vi som er majoriteten. Det er samene som minoritet som skal få definere hvordan de vil bli sett og hvordan få uttrykke sin kultur og historie - ikke oss.

Skrevet
PanteneProVVV skrev (19 minutter siden):

Gjør ikke noe det vel, skjønner ikke problemet siden det er tross alt vi som er majoriteten. Det er samene som minoritet som skal få definere hvordan de vil bli sett og hvordan få uttrykke sin kultur og historie - ikke oss.

Minoriteten skal ikke få bestemme over flertallet

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Minoriteten skal ikke få bestemme over flertallet

Så da burde det fortsatt vært apartheid i Sør- Afrika også da?

Skrevet
PanteneProVVV skrev (10 minutter siden):

Så da burde det fortsatt vært apartheid i Sør- Afrika også da?

Apartheid var utført av den hvite minoriteten mot det svarte flertallet. Visste du ikke det?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Slapp av litt a ts. Fordi de her referere til en dom ikke er av samisk opphav (faren hennes) som «nordmann» betyr ikke det at samer ikke ser på seg selv som nordmenn. Det skjønner ts også, men vil lage en nedsettende sak om samer. Skam deg! Eventuelt gå å mist melketennene dine.

Anonymkode: e94c1...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...