Gå til innhold

Er det Gud som leder oss til fristelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo derfor jesus døde for oss. Sånn vi kan motta hans ånd la hans ånd veilede oss og endre oss.  Da dør vi fra naturens synd og gjennopstår i guds rettferdighet i dåpen. Vi dør med jesus og blir født på ny. Og han endrer oss mer og mer hver dag. Vi går fra å være avhengig av å synde til å bli satt fri fra avhengigheten. Våres begjær endrer seg. Dem i himmelen begjærer ikke synd dem avskyr all urettferdighet dem er endret og ved fri vilje valgte dem å la seg endre av jesus løfte. Så klart dem kan synde. Men jeg tviler sterkt på at det er et eneste menneske i himmelen som har syndet. I himmelen får man se helvette hvor fælt det er der man får vite all sannhet og hvordan alt fungerer og hvorfor gud opererer sånn han gjør. Når våres begjær er endret Fra å elske synd til å elske rettferdighet og frykten for å bli sendt til helvette og den fantastiske kjærligheten og freden man ikke vil miste. Ingen kommer til å prøve å teste vannet en gang! Å synde i himmelen er som å prøve å drepe deg selv når du selv ikke vil og ikke må. Det er like logisk for dem i himmelen å synde som å frivillig drikke klor uten å få noe frr det.... kanskje dårlige eksempler men var det beste jeg kom på nå i farta.

Anonymkode: bbf0c...6f6

Nå døde vel ikke Jesus da. Man er da vitterlig ikke død, hvis man står opp igjen ett par dager senere. Så hva "ofret" han egentlig for menneskehetens synder? 

Han ofret vel en helg kanskje...        

Anonymkode: a2ba0...40d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

linsejesus skrev (11 timer siden):

Så om en hadde fått sett dette mens en lever på jorda, så ville ingen velge å synde?

Nei jeg sa at menneskers natur elsker og begjærer synd det sier guds ord.  Men når man blir døpt og født på ny i kristus blir man sluppet fri fra menneskers natur det er ikke lenger et begjær eller en avhenggighet, det blir om tl avsky for oss for vi da begnærer rettferdighet. Siden vi blir en ny skapning i kristus til å med dem som ikke er døpt og født på ny og kommer til himmelen blir en ny skapning som ikke er bundet til synd lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (11 timer siden):

Så om en hadde fått sett dette mens en lever på jorda, så ville ingen velge å synde?

Men deg er mangen som har blitt vist helvette og omvendte seg. Dem som blir sendt til helvette og vist helvette er dem mest hardhjerta dem mest stae folka, gud har så stor nåde at han har sendt disse folka til helvette for at dem skal frykte han og ikke noe annet sånn at dem kan bli frelst. Jo mangen som ser helvette velger også å fortsette å synde å gå i fornektelse fordi synden er en avhenhighet. Farao så guds mirakler og trodde på at det var guds verk men valge å hardne hjertet sitt pga sin stolthet. Dem fleste som blir vist helvette beskriver det samme. Laurie ditto en kristen dame som ble sendt til helvette uten å dø i en transe mens hun bedte i kirka. Hun sa det føltes ut som hun var der i flere timer når det bare tok 5 minutt. Hun ble sendt til helvette og fortalt at hun var der pågrunn av utilgivelse. Hun ble fortalt at dem fleste er der pågrunn av utilgivelse og verdslige ambisjoner. Hennes opplevelse var virkeligere enn denne verden hun var der i kjøtt og blod...Jeg vil ikke beskrive her hva hun  opplevde i helvette det er for brutalt å skrive her det er verre enn alle skrekkfilmer kombinert i hele verden. Jeg annfealer deg å høre hennes testimoni hvis du er nysjerrig på hvordan helvette er og hvorfor vi havner der. Altså det er forferdelig detaljert.... men hvis du ikke tror på det og liker skrekkfilmer kan du like godt høre dette og dømme selv. Denne testimonien er som tatt ut av en fantasifilm. Men tro det elmer ei sier jeg igjenn det vi ikke ser menneskekropp er som fantasi for oss men virkeligheten etter vi dør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (13 timer siden):

Var det deg jeg skrev om at det var ikke gud som forherdet faraos hjerte? Jeg forklarte da at det var guds mirakler som herdet hjertet hans. Faraos stolthet tok over.  2 mosebok 13:14 da skal det skje når din sønn spør deg imorgen og sier: hva er dette? Da skal du si til ham: med kraftig hånd førte herren oss ut av egypt, ut fra slavehuset. Da skjedde det: da farao forherdet seg og ikke ville la oss fare, da slo herren ihjel alle første fødte i egypt.     Det var faro som forherdet sitt hjerte. Hans stolthet tålte ikke guds mirakler. Farao hadde skyldt på gud og sagt at det var gud som forherdet hans hjerte hvis han ble spurt. Våres stolthet eier ikke skyld og skylder på andre. Akkurat som folk skulder på andre for sin reaskjon når dem selv blir trigget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Men deg er mangen som har blitt vist helvette og omvendte seg. Dem som blir sendt til helvette og vist helvette er dem mest hardhjerta dem mest stae folka, gud har så stor nåde at han har sendt disse folka til helvette for at dem skal frykte han og ikke noe annet sånn at dem kan bli frelst. Jo mangen som ser helvette velger også å fortsette å synde å gå i fornektelse fordi synden er en avhenhighet. Farao så guds mirakler og trodde på at det var guds verk men valge å hardne hjertet sitt pga sin stolthet. Dem fleste som blir vist helvette beskriver det samme. Laurie ditto en kristen dame som ble sendt til helvette uten å dø i en transe mens hun bedte i kirka. Hun sa det føltes ut som hun var der i flere timer når det bare tok 5 minutt. Hun ble sendt til helvette og fortalt at hun var der pågrunn av utilgivelse. Hun ble fortalt at dem fleste er der pågrunn av utilgivelse og verdslige ambisjoner. Hennes opplevelse var virkeligere enn denne verden hun var der i kjøtt og blod...Jeg vil ikke beskrive her hva hun  opplevde i helvette det er for brutalt å skrive her det er verre enn alle skrekkfilmer kombinert i hele verden. Jeg annfealer deg å høre hennes testimoni hvis du er nysjerrig på hvordan helvette er og hvorfor vi havner der. Altså det er forferdelig detaljert.... men hvis du ikke tror på det og liker skrekkfilmer kan du like godt høre dette og dømme selv. Denne testimonien er som tatt ut av en fantasifilm. Men tro det elmer ei sier jeg igjenn det vi ikke ser menneskekropp er som fantasi for oss men virkeligheten etter vi dør.

Tradisjonell kristen teologi er vel at det å bli "født på ny" er noe som skjer mens man lever.

Uansett - jeg har lest og sett haugevis av disse vitnesbyrdene fra folk som mener de har sett/vært i både himmelen og helvete. Problemet er at fortellingene motsier hverandre. De beskriver helt forskjellige versjoner av etterlivet. Så jeg ser ingen god grunn til å tro at noen av dem er sanne. Jeg ser heller ingen grunn til å tro at Gud skal utsette sine egne skapninger, som han i følge kristen tro elsker mer enn vi kan forstå, for den absolutt aller verst tenkelige tortur i all evighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Var det deg jeg skrev om at det var ikke gud som forherdet faraos hjerte? Jeg forklarte da at det var guds mirakler som herdet hjertet hans. Faraos stolthet tok over.  2 mosebok 13:14 da skal det skje når din sønn spør deg imorgen og sier: hva er dette? Da skal du si til ham: med kraftig hånd førte herren oss ut av egypt, ut fra slavehuset. Da skjedde det: da farao forherdet seg og ikke ville la oss fare, da slo herren ihjel alle første fødte i egypt.     Det var faro som forherdet sitt hjerte. Hans stolthet tålte ikke guds mirakler. Farao hadde skyldt på gud og sagt at det var gud som forherdet hans hjerte hvis han ble spurt. Våres stolthet eier ikke skyld og skylder på andre. Akkurat som folk skulder på andre for sin reaskjon når dem selv blir trigget.

Ja, jeg har diskutert Farao tidligere. Det er mange vers som sier helt eksplisitt at det var Gud som forherdet Faraos hjerte, og også hvorfor han gjorde det. Det er rett og slett ikke til å komme fra. Bibelen har for øvrig mange andre eksempler på at Gud både bestemmer hva folk skal gjøre, og bestemmer at både ulykker og velsignelser skal ramme både voksne og barn (for eksempel å drepe alle førstefødte, som du nevner her). I det hele tatt vektlegges Guds allmakt gjennom hele bibelen, og det står ingen steder at mennesker har fri vilje. Det er en myte omtrent på linje med at kristne flest tror at Adam og Eva spiste av et eple i Edens hage, men det står faktisk ikke noe sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (9 timer siden):

Tradisjonell kristen teologi er vel at det å bli "født på ny" er noe som skjer mens man lever.

Uansett - jeg har lest og sett haugevis av disse vitnesbyrdene fra folk som mener de har sett/vært i både himmelen og helvete. Problemet er at fortellingene motsier hverandre. De beskriver helt forskjellige versjoner av etterlivet. Så jeg ser ingen god grunn til å tro at noen av dem er sanne. Jeg ser heller ingen grunn til å tro at Gud skal utsette sine egne skapninger, som han i følge kristen tro elsker mer enn vi kan forstå, for den absolutt aller verst tenkelige tortur i all evighet.

Det hjelper ingenting og høre andre sine erfaringer du må jo gjør det jesus sier og erfare selv.  Jeg forsyår godt hvorfor gud sender syndere til helvette. Menneskers logikk forstår ikke det. Gud gir åpenbaring og forståelse.  Gud kan ikke endre universets regler hvis himmelen skal være sånn den er altså perfekt. Sykdere kan ikke komme inn i himmelen å få bli der og forpeste himmelen med synd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Hæ ?

fristelser trenger ikke være negativt.

fristelser er deilige, tilfører oss noe annet enn rutinelivet gjør.

Dere må roe ned den troen og frykten.. det finnes ikke uansett så lev mens dere kan og hvil når livet er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (9 timer siden):

Ja, jeg har diskutert Farao tidligere. Det er mange vers som sier helt eksplisitt at det var Gud som forherdet Faraos hjerte, og også hvorfor han gjorde det. Det er rett og slett ikke til å komme fra. Bibelen har for øvrig mange andre eksempler på at Gud både bestemmer hva folk skal gjøre, og bestemmer at både ulykker og velsignelser skal ramme både voksne og barn (for eksempel å drepe alle førstefødte, som du nevner her). I det hele tatt vektlegges Guds allmakt gjennom hele bibelen, og det står ingen steder at mennesker har fri vilje. Det er en myte omtrent på linje med at kristne flest tror at Adam og Eva spiste av et eple i Edens hage, men det står faktisk ikke noe sted.

Når det er virkeligheten at vi blir aendt til helvette noe du finner ut av når gud åpenbarer sev for deg. Da nytter det ikke å rebelle å tro man kan endre på det. Da er det sumt å frykte gud. Satan og gir falske supernaturlige opplevelser og utgir seg for å være gud. Satan er smartere enn oss og har lært seg å manipulere i tusenvis av år. Satan snakker til profeter satan gir falske døden opplevelser. Satan gidde farao sine krefter og mkssveiledende profetier. Er du på satans side viser han deg løgn.er du på guds side viser han deg sannhet. Faraos stolthet ødel for han selv. Akkurat som din stolthet ødelegger for deg å få åpenbart sannheten ved at du ikke gjør hva som må til for å ha et forhold med jesus.  Det er bere å være ukomfortabel å lide litt å se om det er sannheten om det dåer guds løfte at han viser seg for deg når du gjør det han sier du skal gjøre først, og være sikker på om det stemmer eller ikke og sikre deg selv og din familie at dem ikke havner i helvette. Hvorfor skal du hvorfor skal noen bare satse på at det går bra og ikke  gå disse første skritta åmøte jesus og  li fortLt sannheten selv? FRao her er et godt eksempel på denne stoltheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (1 minutt siden):

Hæ ?

Dere må roe ned den troen og frykten.. det finnes ikke uansett så lev mens dere kan og hvil når livet er over.

Unnskyld? Hvor får du det fra at kristne er redde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Lawyam skrev (8 minutter siden):

Unnskyld? Hvor får du det fra at kristne er redde? 

Beklager det skal jeg ikke påstå slik det kom frem av innlegget mitt. Feil ordbruk på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (1 time siden):

Hæ ?

Vet du hva frykt for gud innebærer? Det innebærer at vi frykter gud såpass at vi ikke frykter noe annet i livet altså ingenting. Ingen mennekser ingen hendelser ikke engang døden krig og naturkatastrofer. Dem fleste har masse form for frykt irrasjonell frykt. Dette forsvinner i frykten for gud. Dette gir oss en dyp fred og trygghet å vite at hvis vi følger gud så kan vi tilbringe evigheten i fred i etterlivet og samtidig i nålivet kunne hvile i hans trygghet og kjærlighet og vite han gjør alt for oss når vi ber om det. Det er stor frihet å vite at i krig og nød sørger han for alt vi trenger han sørger for mat rent vann god søvn, energi når vi trenger det, fred og masse kjærlighet midt i alt kaoset han sørger for at familien vår er i trygge hender når vi ber om det. Det kommer en stor nød på hele jorden snart. Og bare gud kan holde oss og familien vår trygge. Dette kalles sunn frykt for å bryte guds regler. Man frykter rettssystemet i denne verden for å ikke havne i fengsel det kan sammenlignes  med sunn frykt for gud. Gudfrykt er ikke det samme som frykt uten å følge gud, Man har god grunn til å ha masse frykt uten gud i livet fordi da er vi uansett hjelpesløs maktløse i farlige situasjoner....😪 tenk at vi kan nyte å slappe av i nålivet å samtidig følge guds bud. Det er helt fantastisk følelse den lykken er ubeskrivelig jeg skulle ønske alle kunne leve i den supernaturlige kjærligheten og lykken og freden som går forbi all forståelse.  Det er som å være født på ny å være et lite barn i trygge armer på en kjærlig forelder, det kan ikke beskrives bedre. Vi mangen tenker tilbake på den friheten den tryggheten og di gode følelsene fra barndommen det er dette vi får tilbake det gud ikke ville vi skulle miste. Vi blir hans barn igjenn bokstveligt talt, voksne barn kan du si. Og vi får gaven av å føle å kjenne på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nå døde vel ikke Jesus da. Man er da vitterlig ikke død, hvis man står opp igjen ett par dager senere. Så hva "ofret" han egentlig for menneskehetens synder? 

Han ofret vel en helg kanskje...        

Anonymkode: a2ba0...40d

Døde og gjennopsto fra dem døde sefføgelig. Derfor er hans ånd iblant oss samtidig som han er ved fars høyre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet du hva frykt for gud innebærer? Det innebærer at vi frykter gud såpass at vi ikke frykter noe annet i livet altså ingenting. Ingen mennekser ingen hendelser ikke engang døden krig og naturkatastrofer. Dem fleste har masse form for frykt irrasjonell frykt. Dette forsvinner i frykten for gud. Dette gir oss en dyp fred og trygghet å vite at hvis vi følger gud så kan vi tilbringe evigheten i fred i etterlivet og samtidig i nålivet kunne hvile i hans trygghet og kjærlighet og vite han gjør alt for oss når vi ber om det. Det er stor frihet å vite at i krig og nød sørger han for alt vi trenger han sørger for mat rent vann god søvn, energi når vi trenger det, fred og masse kjærlighet midt i alt kaoset han sørger for at familien vår er i trygge hender når vi ber om det. Det kommer en stor nød på hele jorden snart. Og bare gud kan holde oss og familien vår trygge. Dette kalles sunn frykt for å bryte guds regler. Man frykter rettssystemet i denne verden for å ikke havne i fengsel det kan sammenlignes  med sunn frykt for gud. Gudfrykt er ikke det samme som frykt uten å følge gud, Man har god grunn til å ha masse frykt uten gud i livet fordi da er vi uansett hjelpesløs maktløse i farlige situasjoner....😪 tenk at vi kan nyte å slappe av i nålivet å samtidig følge guds bud. Det er helt fantastisk følelse den lykken er ubeskrivelig jeg skulle ønske alle kunne leve i den supernaturlige kjærligheten og lykken og freden som går forbi all forståelse.  Det er som å være født på ny å være et lite barn i trygge armer på en kjærlig forelder, det kan ikke beskrives bedre. Vi mangen tenker tilbake på den friheten den tryggheten og di gode følelsene fra barndommen det er dette vi får tilbake det gud ikke ville vi skulle miste. Vi blir hans barn igjenn bokstveligt talt, voksne barn kan du si. Og vi får gaven av å føle å kjenne på det også.

Et ord; psykotisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (2 timer siden):

Et ord; psykotisk..

Ja da får du annmelde mitt innlegg og be om en bekymringsmelding til barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja. Dette er jeg enig i. Jesus gav oss det vi mistet slik at vi er trygge. Slik f.eks Salme 91 sier. Vi har også hele Salme 103...

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det hjelper ingenting og høre andre sine erfaringer du må jo gjør det jesus sier og erfare selv.  Jeg forsyår godt hvorfor gud sender syndere til helvette. Menneskers logikk forstår ikke det. Gud gir åpenbaring og forståelse.  Gud kan ikke endre universets regler hvis himmelen skal være sånn den er altså perfekt. Sykdere kan ikke komme inn i himmelen å få bli der og forpeste himmelen med synd. 

Her var det flere ting jeg lurer på, håper du kan svare på dette.

Du sier det hjelper ingenting å høre andres erfaringer, men så henviser du til nettopp andres erfaringer i en Youtube-video. Greit nok, men disse vitnesbyrdene motsier hverandre som sagt. Hvorfor tror du akkurat denne er ekte og alle de andre er feil?

Du sier du forstår hvorfor Gud sender syndere til helvete. Hva tenker du om lidelsene til jøder, sigøynere og andre under andre verdenskrig? Tenker du at det var moralsk galt å sulte og gasse dem i hjel?

Har universet noen regler som selv Gud er underlagt? Er det ikke Gud selv som har skapt universet og bestemt nøyaktig hvordan det skal være? Er Gud tvunget til å gjøre noe som helst? Hva eller hvem er det som tvinger Gud til noe? Du sier syndere ikke kan komme inn i himmelen. OK, men hvorfor skal de komme inn i himmelen? Hvorfor ikke gjøre Jorden til et bedre sted? Hvis de ikke kan komme inn i himmelen, så er eneste alternativ å torturere dem til evig tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Døde og gjennopsto fra dem døde sefføgelig. Derfor er hans ånd iblant oss samtidig som han er ved fars høyre hånd.

Om jeg forstår deg rett:

1. Straffen for synd er evig tortur i helvete.
2. Jesus tok straffen for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (30 minutter siden):

Om jeg forstår deg rett:

1. Straffen for synd er evig tortur i helvete.
2. Jesus tok straffen for oss.

Ja! Du forsto vedkommende riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Her var det flere ting jeg lurer på, håper du kan svare på dette.

Du sier det hjelper ingenting å høre andres erfaringer, men så henviser du til nettopp andres erfaringer i en Youtube-video. Greit nok, men disse vitnesbyrdene motsier hverandre som sagt. Hvorfor tror du akkurat denne er ekte og alle de andre er feil?

Du sier du forstår hvorfor Gud sender syndere til helvete. Hva tenker du om lidelsene til jøder, sigøynere og andre under andre verdenskrig? Tenker du at det var moralsk galt å sulte og gasse dem i hjel?

Har universet noen regler som selv Gud er underlagt? Er det ikke Gud selv som har skapt universet og bestemt nøyaktig hvordan det skal være? Er Gud tvunget til å gjøre noe som helst? Hva eller hvem er det som tvinger Gud til noe? Du sier syndere ikke kan komme inn i himmelen. OK, men hvorfor skal de komme inn i himmelen? Hvorfor ikke gjøre Jorden til et bedre sted? Hvis de ikke kan komme inn i himmelen, så er eneste alternativ å torturere dem til evig tid?

Gud gav oss beskjed om å forvalte jorden, men Adam gav det til Satan. Du ser hvordan det gikk. Så har Gud prøvd å få oss til å høre på Han og ikke synde og gjorde en avtale med Moses om at hvis ALLE budene ble fulgt så var det bare velsignelser å få og hvis ikke straff. Vel, det var ingen som klarte å holde budene, men Gud gav ikke opp så da sendte Han Jesus som en stedfortreder og Han ble da dømt, straffet og døde for oss slik at vi ikke kunne anklages og få del i alle velsignelsene likevel. De står ramset opp et eller annet sted.. Dermed var det problemet ute av verden. Bare det at verden er forstsatt under herredømme under Satan, selv om makten i grunnen er tatt fra han, men de som da tar i mot Jesus og stoler på Han og Gud vil tilhøre Guds herredømme nå og alltid. Satan prøver å få folk til å tvile på Gud slik som han prøvde på i 1.mosebok da han lurte Eva til å tvile på det Gud hadde sagt og bruker det samme aegumentet alltid; 'er det så farlig a', 'har Gud sagt DET, Han mente det jo ikke sånn', haha Gud bryr seg vel ikke om deg, Gud er sint på deg' 'det finnes ikke noe helvete', osv. Gud på sin side sier; Kom, hør på meg, jeg HAR tilgitt deg og GITT deg evig liv, tro på meg. Det er en vei, men ikke ved dine ord og gjerninger, men ved Jesus sine, Han har gjort det; tro det! Han gir oss et valg; bare enkelt tro det, eller å ikke gjøre det. Den ene veien du kan velge er til Himmelen, den andre er en vei som ikke fører dit. Det er ikke vanskeligere, kanskje det vanskeligste er å tro det er så lett.

Gud gav oss fri vilje til å velge. Han ønsker ingen roboter og Han overstyrer derfor ingens vilje.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...