AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Jeg har egentlig ikke lyst på gardiner, men plissegardiner ala Duette, men per nå så har vi ikke råd til å installere på alle vinduene vi har i stuer + kontor/gjesterom. Vi har 5 store vinduer og 1 balkongdør med glass som bør dekkes på et vis. Ingen av vinduene går ned til gulvet, men er ca 80-90 cm opp. I påvente av sparing til plissegardiner, så tenkte vi å bare vente med solskjerming, men vi kjenner nå at det trekker masse fra vinduene! Disse er nye, så det er ikke noe poeng å skifte ut disse. Hadde håpet på bedring etter bytte, så er litt skuffa over hvor mye det fortsatt trekker. Derfor tror jeg at vi bare må bite i det sure eple og gå for gardiner allikevel. Til dette formålet trenger vi også litt tykke gardiner, noe jeg synes fort blir seende veldig tungt ut. Er det noen som kan anbefale tykke gardiner som ikke vil dominere for mye? Og som ikke er alt for dyre, maks 200kr per gardin. Vi må nemlig også ha penger til gardinstenger 😬 Vi har fargen Pale Linden på vegg i stue, og liker at det er litt lyst, men jeg tror vi må ha litt mørkere gardiner for at det ikke skal se helt pastellaktig ut. Jeg liker at de bomullshvite listene vi har er en ren kontrast til det grønne, men det blir alt for mye hvitt om vi skal ha hvite gardiner tenker jeg. Det hadde gått om de var florlette, men det tjener ingen hensikt nå. Anonymkode: 86995...ee1
Vindel Skrevet 7. november 2022 #2 Skrevet 7. november 2022 Kan hende dere trenger å skifte tetningslistene. Rimelige tetningslister for vinduer kan kjøpes på Jula, Biltema etc.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #3 Skrevet 7. november 2022 Vindel skrev (2 timer siden): Kan hende dere trenger å skifte tetningslistene. Rimelige tetningslister for vinduer kan kjøpes på Jula, Biltema etc. Hvis vinduene er helt nye skal jo tetningslister være ok. Det kan være kulderas fra vinduene, evt at de som har byttet vinduene har jukset og ikke tettet godt i overgangen mellom vegg og vindu. Mest sannsynlig kulderas, det er en grunn til at varmeovner er montert under vinduer. Anonymkode: 779ee...e1b 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #4 Skrevet 7. november 2022 Jeg tenker også kaldras. Kid har 50% salg på gardiner nå, du kan finne noe der. Anonymkode: 20fbd...a1d 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvis vinduene er helt nye skal jo tetningslister være ok. Det kan være kulderas fra vinduene, evt at de som har byttet vinduene har jukset og ikke tettet godt i overgangen mellom vegg og vindu. Mest sannsynlig kulderas, det er en grunn til at varmeovner er montert under vinduer. Anonymkode: 779ee...e1b AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker også kaldras. Ja, dette er nok kaldras. Vi har sjekket om det er trekk fra tetningen rundt, mulig det er litt dårlig utført noen steder, men trekken som kjennes kommer helt klart fra glasset. Panelovner under hvert vindu håper jeg virkelig vi slipper! Har varmepumpe og peisovn som skal varme opp disse rommene. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kid har 50% salg på gardiner nå, du kan finne noe der. Jeg så dette, men jeg har brent meg på kjøp av gardiner tidligere. De har ikke vært på langt nær så lystette som jeg trodde, og ikke noe særlig fine når de ble hengt opp hjemme. Så derfor ønsker jeg litt tips. KID er heller ikke i umiddelbar nærhet, og har ikke plenty av tid nå, så vil gjerne vite litt hva jeg ser etter også. Å se på gardiner på nett er utrolig vanskelig. Har bl.a. sett på Mali velour-gardiner fra KID, men slike gardiner kan bli full krasj er jeg redd. Vet noen om butikkene er greie på retur om man har hengt opp og testet hjemme? Har aldri turt å levere tilbake etter test. Mange ganger har jeg måttet stryke gardinene for å faktisk se hvordan de blir, og da er det jo umulig å returnere i alle fall - ts Anonymkode: 86995...ee1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Hva mener du når du sier at de ikke vil at de skal dominere for mye? Jeg liker veldig godt velourgardinene til Kid feks, men de er tykke og i farger. Anonymkode: f4299...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva mener du når du sier at de ikke vil at de skal dominere for mye? Jeg liker veldig godt velourgardinene til Kid feks, men de er tykke og i farger. Anonymkode: f4299...8f1 Jeg er litt usikker 😅 Vi har akkurat malt og fått det lyst og trivelig, så jeg tenker at gardinene ikke skal endre dette inntrykket for mye. Jeg synes Mali-gardinene også er fine, men jeg vet ikke om det passer hos oss. Jeg er ikke glad i veldig knæsje farger, så om jeg skal velge de så tror jeg at jeg må gå for mørk blå, mørk grønn/grønn eller evt beige. Grønt på grønt er jeg da veldig usikker på, men det kan kanskje gjøre at det blender mer inn, dersom grønntonene er riktig. Anonymkode: 86995...ee1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er litt usikker 😅 Vi har akkurat malt og fått det lyst og trivelig, så jeg tenker at gardinene ikke skal endre dette inntrykket for mye. Jeg synes Mali-gardinene også er fine, men jeg vet ikke om det passer hos oss. Jeg er ikke glad i veldig knæsje farger, så om jeg skal velge de så tror jeg at jeg må gå for mørk blå, mørk grønn/grønn eller evt beige. Grønt på grønt er jeg da veldig usikker på, men det kan kanskje gjøre at det blender mer inn, dersom grønntonene er riktig. Anonymkode: 86995...ee1 Grønn i ulike nyanser går helt fint å blande. Det ser vi i naturen. Grønt i alle slags sjatteringer er vakkert. Rødt er ikke det, for eksempel. Gå for mørkegrønne gardiner hvis du har lysgrønn veggfarge. Eller ev sandfargede gardiner. Det er en nøytral farge og passer veldig fint til grønt. Anonymkode: a936d...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er litt usikker 😅 Vi har akkurat malt og fått det lyst og trivelig, så jeg tenker at gardinene ikke skal endre dette inntrykket for mye. Jeg synes Mali-gardinene også er fine, men jeg vet ikke om det passer hos oss. Jeg er ikke glad i veldig knæsje farger, så om jeg skal velge de så tror jeg at jeg må gå for mørk blå, mørk grønn/grønn eller evt beige. Grønt på grønt er jeg da veldig usikker på, men det kan kanskje gjøre at det blender mer inn, dersom grønntonene er riktig. Anonymkode: 86995...ee1 Skjønner:) Jeg elsker sterke farger, så her er Mali-gardiner veldig riktig. Du kan jo se på gardinen som heter Aino, den er mer streit, og finnes også i lysere farger. Relativt tykk og faller fint. Planlegger å ha de på soverommet sammen med en tynn gardin når jeg får pusset opp. Anonymkode: f4299...8f1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Grønn i ulike nyanser går helt fint å blande. Det ser vi i naturen. Grønt i alle slags sjatteringer er vakkert. Rødt er ikke det, for eksempel. Gå for mørkegrønne gardiner hvis du har lysgrønn veggfarge. Eller ev sandfargede gardiner. Det er en nøytral farge og passer veldig fint til grønt. Anonymkode: a936d...4bd Ja, jeg er enig at grønt kan blandes, men om vi velger grønne gardiner blir det veldig grønt hos oss altså. Elsker grønne planter, så har en del av det. Blir virkelig en grønn oase 😅 Sand/beige er jeg også enig i at passer til grønt, så skal se på det også. Av det som selges av gardiner nå, så er tilbudet til KID det beste, men ser at Princess også har litt. IKEA har faktisk blitt dyrt synes jeg, og jeg har ikke falt for noen av gardinene de fører. Men gardinstengene er fortsatt billigst der om jeg går for de enkleste. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Skjønner:) Jeg elsker sterke farger, så her er Mali-gardiner veldig riktig. Du kan jo se på gardinen som heter Aino, den er mer streit, og finnes også i lysere farger. Relativt tykk og faller fint. Planlegger å ha de på soverommet sammen med en tynn gardin når jeg får pusset opp. Anonymkode: f4299...8f1 Takk, jeg skal se litt på Aino også, men der tror jeg bare den grønne varianten kan være aktuell, og den var vanskelig å tyde på nett. Jeg får se om jeg rekker en tur for å se på det i morgen. Pga at jeg hater å shoppe, så har jeg jo lyst til å handle alt jeg trenger med en gang, men kjedelig å kjøpe 7 lengder, og så blir det feil! - ts Anonymkode: 86995...ee1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 Jeg bodde i en TREKKFULL og megakald leilighet, med mye glass i ytterdør. Kjøpe tjukke gardiner på Kid - men blackout skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal ha? Ingen gardiner nesten er det, har prøvd meg gjennom mye på soverommet 😅 Jysk har noen blackout som demper lys bedre enn Kid/Princess sine. Om lys er greia? Hadde nå heller gått for et forsøk med ekstra tetningslister jeg da. Anonymkode: 6a555...b7d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk, jeg skal se litt på Aino også, men der tror jeg bare den grønne varianten kan være aktuell, og den var vanskelig å tyde på nett. Jeg får se om jeg rekker en tur for å se på det i morgen. Pga at jeg hater å shoppe, så har jeg jo lyst til å handle alt jeg trenger med en gang, men kjedelig å kjøpe 7 lengder, og så blir det feil! - ts Anonymkode: 86995...ee1 Du kan også sjekke Caledonia lysdempende gardiner. De er tykke, og finnes i fargene "Sand", og "lys grå". Begge fargene er veldig nøytrale, men lys grå er litt sølvaktig i fargen, og trenger litt tilvenningstid. Anonymkode: 20fbd...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Dersom de har gardinen i nettbutikken kan du jo kjøpe med en lengde, og så bestille resten dersom den passer? Anonymkode: f4299...8f1
Jytte Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Jeg har disse Tias lystett gardin 135x160 beige | Princessbutikken - men skal bytte med en venninne for hennes passer bedre hos meg og motsatt. Det er 40 prosent rabatt nå. Og jeg mener de isolerer for de er kompakte /tunge og tette.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Hva med gardiner i litt tykk lin? Passer både sammen med grønt, og vil lune en del. Mye bedre enn å henge inn polyester. Anonymkode: 7cf06...a64
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan også sjekke Caledonia lysdempende gardiner. De er tykke, og finnes i fargene "Sand", og "lys grå". Begge fargene er veldig nøytrale, men lys grå er litt sølvaktig i fargen, og trenger litt tilvenningstid. Anonymkode: 20fbd...a1d De var også veldig fine! Grå passer ikke her, men den i sand kunne vært vurdert. MEN jeg er redd det blir litt for "herskapelig" med disse. Skal se om de er i butikken når jeg først kommer meg dit. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom de har gardinen i nettbutikken kan du jo kjøpe med en lengde, og så bestille resten dersom den passer? Anonymkode: f4299...8f1 Vurderer det, da jeg kom frem til at jeg hadde andre ting jeg ville gjøre i kveld enn å være på shoppingsenter 😅 Men ser at f.eks. den over ikke er å finne i nettbutikken. Og pga at det er så vanskelig å få riktig inntrykk av bilder på skjerm, så tror jeg at jeg vil se og kjenne på de. Om ikke må jeg bestille 10 forskjellige fordi jeg er så usikker. Det er ikke sjeldent jeg lander på ting som jeg først så som uaktuelle. Jytte skrev (2 timer siden): Jeg har disse Tias lystett gardin 135x160 beige | Princessbutikken - men skal bytte med en venninne for hennes passer bedre hos meg og motsatt. Det er 40 prosent rabatt nå. Og jeg mener de isolerer for de er kompakte /tunge og tette. Stoffet og fargen her var fine, men opphenget så litt rart ut. Går stanga helt i toppen? AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med gardiner i litt tykk lin? Passer både sammen med grønt, og vil lune en del. Mye bedre enn å henge inn polyester. Anonymkode: 7cf06...a64 Jeg har vurdert lin, og har hatt gardiner i det stoffet før, men jeg var ikke spesielt fornøyde med de. Det var litt kombinasjonen av farger, lintrådene som synes veldig godt og det at lin "aldri" ser slett ut. De var også kjøpt med tanke på utestengelse av lys, og der bommet jeg med at de så mye mer tett ut enn de var. Men mulig lin stopper kulde bedre enn lys. En av grunnene til at jeg ikke vil ha gardiner er også pga støv, og tror spesielt velour-gardiner støver en del. Så er enig der, men skal jeg ha tykke gardiner i lin, så tror blir det veldig dyrt. Litt av poenget nå er at jeg ikke har flust med penger, og jeg håper egentlig å fjerne gardinene etter oppsett av plissegardiner når vi får råd til det (dersom de isolerer nok). Forhåpentligvis neste år. Anonymkode: 86995...ee1
Jytte Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 De gardinene jeg linket til, du kan tre de på en stang, og da vil det være nesten helt til toppen, ca 1,5 cm eller en cm stoff over. Det er også bånd så du kan feste med sånne "greier" og ringer. Da tror jeg det vil bli litt forskjell men ikke mye. Er ingen ekspert på gardiner, selv om jeg har sydd mange gardiner før i tida. De er tunge, så passer ikke til eks kirstenger. Da må du ha feste i midten hvis stanga er lang. Husker jeg ofte passet en nordlandshest, og der hadde eier ullpledd foran døra til selve stallen i fjøset på vinteren. Det isolerte veldig godt. Grunnen til at jeg nevner det er at tykke og litt tunge gardiner isolerer bedre enn eks blonder. Men det vet du nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå