Gå til innhold

Dra på jobb med corona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt slått ut i helgen, feber, hodepine, muskelsmerter, utslitt, positiv korona test. Mye bedre nå i kveld og flere ærender i morgen, ved siden av jobb selvfølgelig. Har heller ikke noe i kjøleskapet. 

Er tett i hals, nese og hode ennå, mer sliten enn vanlig, men innen i morgen kanskje i stand til å gå på jobb. Ville dere gått på jobb med merkbare symptomer eller ikke? Regelverket sier at man ikke skal ta noen hensyn lenger, men føler det blir feil uansett om jeg går på jobb eller blir hjemme. 

Blir jeg hjemme får jeg dårlig samvittighet hvsi jeg føler at jeg kunne klart jobb. Og er det ikke ulogisk om jeg stikker på butikken og den andre tingen jeg må gjøre, om jeg velger å bli hjemme fra jobb? 

Den andre tingen jeg egentlig skal har gitt beskjed om at jeg må si fra i god tid om jeg ikke kan møte. Ny avtale er nesten umulig. Nå kan man ikke forutsi sykdom, men regelverket sier jo at man ikke skal ta noen hensyn lenger, så da blir riktig svar å både gå på jobb og til det kontoret? Risikerer å smitte veldig mange mennesker begge steder. 

Sier man i så fall ifra om at man har korona og passer på ekstra avstand? Går med munnbind? Tenker de fleste ikke ville sagt noe, at det er litt dumt å si høyt, men... Er ikke laget for å ta avgjørelser i slike situasjoner. Blir også litt pjusk psykisk når jeg er svekket fysisk. Merker at jeg surrer med tankene også. 

Ha ville du gjort? 

Anonymkode: a02f9...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reglene er vel fortsatt sånn at man skal holde seg hjemme om man er syk. 

Om det andre du skal, er i helsevesenet, det være seg psykolog, tannlege eller noe annet, må du definitivt holde deg hjemme om du er syk. Ellers kan det gå ut over mange andre, sårbare pasienter. 

Anonymkode: b42e3...8af

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker, hold deg hjemme. Legekontor har fire dagers «karantene» fra 1 dag, tipper det er noe lignende for andre helsetjenester også (dersom det er der du har avtale). 

Anonymkode: 95b9f...42b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reglene er vel fortsatt sånn at man skal holde seg hjemme om man er syk. 

Om det andre du skal, er i helsevesenet, det være seg psykolog, tannlege eller noe annet, må du definitivt holde deg hjemme om du er syk. Ellers kan det gå ut over mange andre, sårbare pasienter. 

Anonymkode: b42e3...8af

Karantenen eksisterer ikke lenger dessverre. Nå er det lagt opp til at folk må bruke hodet selv. Og det blir vanskelig. 

Anonymkode: b694b...206

• Liker 2
Skrevet

Man trenger ikke lenger isolasjon og alle de andre ekstra korona-reglene, MEN man skal fremdeles ta hensyn ved sykdom og holde seg hjemme hvis man er dårlig og smittebærende. Det er ikke greit å spre korona på samme måte som det ikke er greit å spre influensa eller omganssyke.

Anonymkode: 340b4...794

• Liker 12
Skrevet

Det er ingen restriksjoner eller "regler", så en gjør som man ønsker.

Man anbefaler å holde seg hjemme ved symptomer på luftveisinfeksjoner, men det er vel ikke lenger "gyldig fravær" i skolen lenger.

I barnehagen skal barna kun holdes hjemme hvis de har feber eller nedsatt allmenntilstand. Man gjør jo som man vil da, men det er ikke noen regler om at barn med snørr og hoste holder seg hjemme.

Det er heller ingen krav om testing, og hjemmetestene er jo ikke like gode som PCR, så det kan gå en hel haug med mennesker der ute som tror de har forkjølelse når de egentlig har corona.

Med andre ord er vi tilbake til der vi var før pandemien, og man må selv vurdere hva man vil gjøre. Selv før pandemien så tok jeg hjemmekontor da jeg først ble syk, men kunne fint reise på jobb med restsymptomer som rennende nese eller hoste, så fremt det ikke var veldig sjenerende.

Anonymkode: 7a234...a87

• Liker 1
Skrevet

for et vanvittig dumt spørsmål! 

og så lurer folk på hvorfor smitten ØKER i Norge?? 

Anonymkode: 3c508...15e

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

for et vanvittig dumt spørsmål! 

og så lurer folk på hvorfor smitten ØKER i Norge?? 

Anonymkode: 3c508...15e

Enig. 

Hadde nesten lyst å si til ts: Er du dum eller? 

Hva staten sier, er ikke alltid relevant. Bruk hodet. 

Ville du gått på jobb med influensa og smittet mange andre? 

• Liker 10
Skrevet

Jeg ble i alle fall hjemme. Feberen er borte, tror jeg, men er ikke helt med. Dro ikke til avtalen eller på butikken heller. 

Som forventet får jeg melding fra jobb som understreker at det ikke lenger er restriksjoner og at jeg skal komme tilbake til jobb når almentilstanden tillater det. 

Altså klarte jeg å faile, sett fra det perspektivet. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Du skal holde deg hjemme til du er frisk nok til å jobbe. Det er allmenntilstanden som bestemmer. Jeg tenker at man kanskje skal være hjemme en dag ekstra og ikke presse seg på jobb fortest mulig. Corona er faktisk heftig for noen og man kan bli ganske så syk. Mange føler de blir bra, starter opp aktiviteter igjen og så smeller det til på nytt.

Det er du som bestemmer, når du er frisk nok

Anonymkode: 1cbce...35f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Helt slått ut i helgen, feber, hodepine, muskelsmerter, utslitt, positiv korona test. Mye bedre nå i kveld og flere ærender i morgen, ved siden av jobb selvfølgelig. Har heller ikke noe i kjøleskapet. 

Er tett i hals, nese og hode ennå, mer sliten enn vanlig, men innen i morgen kanskje i stand til å gå på jobb. Ville dere gått på jobb med merkbare symptomer eller ikke? Regelverket sier at man ikke skal ta noen hensyn lenger, men føler det blir feil uansett om jeg går på jobb eller blir hjemme. 

Blir jeg hjemme får jeg dårlig samvittighet hvsi jeg føler at jeg kunne klart jobb. Og er det ikke ulogisk om jeg stikker på butikken og den andre tingen jeg må gjøre, om jeg velger å bli hjemme fra jobb? 

Den andre tingen jeg egentlig skal har gitt beskjed om at jeg må si fra i god tid om jeg ikke kan møte. Ny avtale er nesten umulig. Nå kan man ikke forutsi sykdom, men regelverket sier jo at man ikke skal ta noen hensyn lenger, så da blir riktig svar å både gå på jobb og til det kontoret? Risikerer å smitte veldig mange mennesker begge steder. 

Sier man i så fall ifra om at man har korona og passer på ekstra avstand? Går med munnbind? Tenker de fleste ikke ville sagt noe, at det er litt dumt å si høyt, men... Er ikke laget for å ta avgjørelser i slike situasjoner. Blir også litt pjusk psykisk når jeg er svekket fysisk. Merker at jeg surrer med tankene også. 

Ha ville du gjort? 

Rådene fra FHI er at man skal holde seg hjemme når en er syk, så nei, du bør ikke gå på jobb og smitte kollegene dine. Mat kan du få levert på døra av ODA, i verste fall får du ta på munnbind og gå i butikken selv.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ble i alle fall hjemme. Feberen er borte, tror jeg, men er ikke helt med. Dro ikke til avtalen eller på butikken heller. 

Som forventet får jeg melding fra jobb som understreker at det ikke lenger er restriksjoner og at jeg skal komme tilbake til jobb når almentilstanden tillater det. 

Klok avgjørelse 👍. Selv om du ikke har feber lenger, høres det fortsatt ut som allmenntilstanden din ikke er helt bra slik du beskriver den med tett nese, vondt i hodet, vond hals og sliten, så du bør nok bli hjemme et par dager til det har gitt seg. 

Endret av Grüner
Skrevet
Grüner skrev (6 minutter siden):

Rådene fra FHI er at man skal holde seg hjemme når en er syk, så nei, du bør ikke gå på jobb og smitte kollegene dine. Mat kan du få levert på døra av ODA, i verste fall får du ta på munnbind og gå i butikken selv.

Alltid morsomt at folk bare går ut i fra at folk bor sånn til at Oda kan levere. 

Anonymkode: 1b305...e2b

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så bra du ble hjemme! Hold deg hjemme til allmenntilstanden din er bra igjen du, og god bedring🥰 jeg ble syk forrige søndag kveld, litt over ett døgn med feber, så vond hals i tre dager for deretter å våkne helt symptomfri på fredag. 

Anonymkode: cb1e3...67d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alltid morsomt at folk bare går ut i fra at folk bor sånn til at Oda kan levere. 

Anonymkode: 1b305...e2b

Eller at folk har råd til det! Er jo ikke akkurat gratis heller med hjemlevering🙈

Anonymkode: cb1e3...67d

• Liker 1
Skrevet

Er du syk holder du deg hjemme. 

Hvor vanskelig er egentlig dette? 

Anonymkode: c3280...498

• Liker 1
Skrevet

Man holder seg hjemme om man er syk.

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske dritt å bli smitta av korona, jeg er nettopp ferdig med en ukes sykemelding på grunn av det. Så jeg syns folk skal holde seg hjemme om de har sterke symptomer. 

Anonymkode: 95f53...4ed

• Liker 5
Skrevet

Hva er det som gjør at folk ikke klarer å forstå at de må være hjemme når de har covid?

Anonymkode: 57611...fd5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ha ville du gjort? 

Er du syk så er du syk! Da holder du deg hjemme! Du gjør IKKE ærrend og går IKKE på jobb!

Du bestiller matvarer på døren eller får noen til å handøe for deg om det går. Skal andre bli syk for st du går ut?? 

Ville holdt meg hjemme og blitt frisk!

Så slipper ørti andre familier å få det og. Har vært nok sykdom for de fleste no!

Du sier du har korona og er i elendig form med feber osv. Noe mer trenger du ikke å si!

Anonymkode: de8cc...5fd

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...