AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Jeg er en mamma som kjøper alt av klær og utstyr til barna nytt. Flere her som gjør det? Føler det nesten er litt tabu å innrømme. Jeg har to små gutter tett i alder grunnen er flere. Jeg er feks veldig glad i joggebuksene fra gullkorn til barna og leggings fra polern o pyret. Leggingsene er kjempekjekke å ha over ulllongs feks. De fleste klespakker har ikke så mye av det. jeg liker og får glede av å velge ut merker, farger og comboer og klær jeg liker på barna mine. Klespakker er jo såklart andre foreldre sin stil. Ungene mine er i en barnehage som er mye ute. Jeg kjøper testvinnere og kvalitet på alt av utetøy . Ullfora votter fra hestra feks. Jeg gikk å frøs i arvettøy som barn fordi foreldrene mine mente det var jo ikke vits å kjøpe nytt «man vokser fra det uansett» . Det skal aldri mine få oppleve. Selvom man vokser skal man få ha det komfortabelt Er tredje argument er at jeg syns brukte ting er overpriset. Når bruktprisen er så høy at det bare er noen hundrelapper unna Nypris på tilbud blir det for dumt. Da kjøper jeg heller nytt på tilbud. Man vet heller ikke hvordan klærne er behandlet . jeg liker å kjøpe nytt, og syns det er helt greit Anonymkode: ae004...10a 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg er en mamma som kjøper alt av klær og utstyr til barna nytt. Flere her som gjør det? Føler det nesten er litt tabu å innrømme. Jeg har to små gutter tett i alder grunnen er flere. Jeg er feks veldig glad i joggebuksene fra gullkorn til barna og leggings fra polern o pyret. Leggingsene er kjempekjekke å ha over ulllongs feks. De fleste klespakker har ikke så mye av det. jeg liker og får glede av å velge ut merker, farger og comboer og klær jeg liker på barna mine. Klespakker er jo såklart andre foreldre sin stil. Ungene mine er i en barnehage som er mye ute. Jeg kjøper testvinnere og kvalitet på alt av utetøy . Ullfora votter fra hestra feks. Jeg gikk å frøs i arvettøy som barn fordi foreldrene mine mente det var jo ikke vits å kjøpe nytt «man vokser fra det uansett» . Det skal aldri mine få oppleve. Selvom man vokser skal man få ha det komfortabelt Er tredje argument er at jeg syns brukte ting er overpriset. Når bruktprisen er så høy at det bare er noen hundrelapper unna Nypris på tilbud blir det for dumt. Da kjøper jeg heller nytt på tilbud. Man vet heller ikke hvordan klærne er behandlet . jeg liker å kjøpe nytt, og syns det er helt greit Anonymkode: ae004...10a Takk for info. Ingen bryr seg. Anonymkode: d7f39...434 1 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Noen tør jo ikke engang å ta på bruktklær. Sært. Anonymkode: a497d...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 Hadde aldri falt meg inn å kjøpe alt nytt til barna. Snakk om sløsing med penger, og dårlig for miljøet er det også. Anonymkode: 30334...fc2 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for info. Ingen bryr seg. Anonymkode: d7f39...434 haha, ja, bra for deg ts. Anonymkode: 2749c...866
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Vi har kjøpt mesteparten nytt. Vi planla to barn, og da tenkte vi at det vi kjøpte nytt, ville holde til begge ungene. Noe det gjerne ikke gjør om tingene allerede er slitt. Klær: vanskelig å finne BRA brukte klær. Jeg gidder ikke kjøpe klespakker, hvor det så viser seg at klærene er nuppete og slitt og stygge. Det er så billig og enkelt å kjøpe klær nytt, at vi valgte å gjøre det, fremfor å gjøre masse brukt-bomkjøp. Utstyr: igjen det med at det kan være vanskelig å bedømme kvalitet utfra bilder. Vi kjøpte en del brukt da vi skulle få minsten, men da var det med det i tankene at dette skal bare holde til dette ene barnet. Og vi erfarte at en del av det vi kjøpte, overhodet ikke var så bra som bildene og annonsene skrøt av. En vogn som vi heldigvis kun tenkte som sovevogn i bhg, som viste seg å være omtrent umulig å trille med - hjulene låste seg og alt var bare dritt. En seng med ekstremt med knirk i. En sånn trehjulssykkel-med-stang som var helt håpløs å styre, ble vel brukt tre ganger på ren trass før vi ga den opp. Det er ikke mer miljøvennlig om det man kjøper er så dritt at man ender opp med å ikke bruke det og bare kaste det... Vi har solgt veldig masse på finn, da, men mesteparten av det vi har kjøpt brukt, har vært bomkjøp. Anonymkode: 9d538...858
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har kjøpt mesteparten nytt. Vi planla to barn, og da tenkte vi at det vi kjøpte nytt, ville holde til begge ungene. Noe det gjerne ikke gjør om tingene allerede er slitt. Klær: vanskelig å finne BRA brukte klær. Jeg gidder ikke kjøpe klespakker, hvor det så viser seg at klærene er nuppete og slitt og stygge. Det er så billig og enkelt å kjøpe klær nytt, at vi valgte å gjøre det, fremfor å gjøre masse brukt-bomkjøp. Utstyr: igjen det med at det kan være vanskelig å bedømme kvalitet utfra bilder. Vi kjøpte en del brukt da vi skulle få minsten, men da var det med det i tankene at dette skal bare holde til dette ene barnet. Og vi erfarte at en del av det vi kjøpte, overhodet ikke var så bra som bildene og annonsene skrøt av. En vogn som vi heldigvis kun tenkte som sovevogn i bhg, som viste seg å være omtrent umulig å trille med - hjulene låste seg og alt var bare dritt. En seng med ekstremt med knirk i. En sånn trehjulssykkel-med-stang som var helt håpløs å styre, ble vel brukt tre ganger på ren trass før vi ga den opp. Det er ikke mer miljøvennlig om det man kjøper er så dritt at man ender opp med å ikke bruke det og bare kaste det... Vi har solgt veldig masse på finn, da, men mesteparten av det vi har kjøpt brukt, har vært bomkjøp. Anonymkode: 9d538...858 Ts ja helt enig. Prøvde meg på kjøpe en brukt parkdress engang. Den hadde en parfyme lukt som ikke fikk ut uansett hvor mange ganger jet vaska den. kjøpte også en babyzen teisetrille brukt . Visste seg at låsen til selene ikke tålte at ungen sprella fordi da gikk den opp. Det oppdaget jeg ikke før en stund etter jeg kjøpte den . Angrer veldig. Så den havna på søpla 2000 kr i vasken , og kjøpte helt ny og sverget å aldri kjøpe noe brukt igien. kjøper jeg nytt vet jeg tilstand, kvalitet og hva jeg vil ha. Er ikke bortkastet penger å bruke på bra ting til barna sine Anonymkode: ae004...10a 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts ja helt enig. Prøvde meg på kjøpe en brukt parkdress engang. Den hadde en parfyme lukt som ikke fikk ut uansett hvor mange ganger jet vaska den. kjøpte også en babyzen teisetrille brukt . Visste seg at låsen til selene ikke tålte at ungen sprella fordi da gikk den opp. Det oppdaget jeg ikke før en stund etter jeg kjøpte den . Angrer veldig. Så den havna på søpla 2000 kr i vasken , og kjøpte helt ny og sverget å aldri kjøpe noe brukt igien. kjøper jeg nytt vet jeg tilstand, kvalitet og hva jeg vil ha. Er ikke bortkastet penger å bruke på bra ting til barna sine Anonymkode: ae004...10a Nei, og ihvertfall ikke om man får solgt dem til en god penge igjen, fordi man har tatt godt vare på det. Kjøper man nytt, kan man lettere klage og reklamere - det kan man ikke på finn. For all del, vi har kjøpt en del på finn vi er godt fornøyd med også, men da har vi gjerne brukt en del tid på research, og det er ting det er begrenset hva som kan være galt med. Kjøpt en tripptrapp som vi spurte hvilket år var fra, og da visste at setet vi hadde fra før kom til å passe - der sparte vi masse penger, og stolen er gull. Men kjøpte også putetrekk til setet, som viste seg å være så hardt behandlet at det er alt for løst, og vi like gjerne kunne lagt en løs pute oppå.. Anonymkode: 9d538...858
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 Har aldri kjøpt brukt til barna mine og de er nå tenåringer. Grunn nr 1 er tid! Sitte på nettet og lete etter mulige klesplagg,kontakte selger,frem og tilbake...nei,gidder ikke. Dessuten så priser folk gamle klær altfor høyt! Er vel en grunn til at masse tøy på finn feks aldri blir solgt. Anonymkode: c8efd...cad 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 Jeg dømmer ingen for å kjøpe nytt, så lenge de selger eller gir det videre når de er ferdig med det. Jeg kjøper noe nytt og en del brukt. Får også mye. Men ingen av mine fryser eller har for dårlig tøy likevel. De har alt de trenger, og jeg har bedre råd enn jeg ville hatt om jeg ikke kjøpte brukt. For min del handler det både om lommebok og miljø. Anonymkode: 3e80c...ff7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri kjøpt brukt til barna mine og de er nå tenåringer. Grunn nr 1 er tid! Sitte på nettet og lete etter mulige klesplagg,kontakte selger,frem og tilbake...nei,gidder ikke. Dessuten så priser folk gamle klær altfor høyt! Er vel en grunn til at masse tøy på finn feks aldri blir solgt. Anonymkode: c8efd...cad Ja, tid er også penger. Vi har god råd, men lite tid. Det er mye enklere å bare kjøpe i butikken, enn å tråle finn for gode tilbud, som man så er nødt til å kjøre ut i gokk for å hente. Anonymkode: 9d538...858
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 Kjøper alt nytt, har en 14 åring og det handler vel ganske greit om at kvalitet og tilgjengelighet på ønskede merker fra han var liten ikke har vært der. Skal sies at han har to søskenbarn som har arvet så å si alt av klær, samt svigerinnen min gir det videre til noen hun kjenner. Gidder ikke å saumfare finn eller tise for å kanskje finne ønsket plagg til overpris… Anonymkode: 9e7ab...bcb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 Gjør som du vil, tenker jeg. Anonymkode: 5bf4a...c2c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 Bruk mindre tid på Kvinneguiden og mer tid på Finn (og lignende) om dere ikke finner gode kupp. Jeg har funnet masse fint for en billig penge. Når betaling og frakt går automatisk er det ingen forskjell på å kjøpe fra Finn og andre internettkjøp. De beste kjøpene blir så klart ikke liggende lenge, da er det bare overprisede klær igjen. Anonymkode: f8bf1...117 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 Da min sønn var liten kjøpte jeg nærmest alt brukt. De vokser så fort uansett.. Nå som han er tenåring så har jeg sluttet med det. Nå så bryr han seg veldig om hva han har på seg, så ja er det «feil» så blir det ikke brukt. Anonymkode: 48983...78f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 Vil gjerne kjøpe brukt men føler jeg bruker myyye mer tid på å finne det barnet trenger/hva jeg synes ser greit ut..og så er jeg alltid redd for at størrelsen skal bli feil. At klærne har krympet etter vask. Anonymkode: a3f12...5eb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for info. Ingen bryr seg. Anonymkode: d7f39...434 Så hyggelig du er Anonymkode: 14caa...5fa
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 Jeg velger nytt fordi det ofte er like billig som brukt. Nå handler jeg oftest på salg til 50-70%. Da lønner det seg ikke med " pent brukt" til 30- 50 % av orginal prisen. Avslaget er ikke nok til å forsvare rettighetene jeg taper. Når jeg kjøper nytt, kan jeg gå å reklamere på produkter som blir ødelagt av normal bruk eller ikke fungerer etter hensikten. Jeg kan returnere det, hvis det viser seg at passformen ikke er riktig, eller poden setter seg helt på bakbeina og nekter å bruke det. Jeg får med garantier og jeg vet at det ikke er usynlig skader på det som selger er klar over. Jeg prøver meg på litt mer brukt innimellom, men opplever at mange er lure. Kjøpte Hemnes seng, den viste seg å være knekt i flere fester. Har opplevd å kjøpe barnemøbler med feil mål oppgitt, så det ikke passer. Har kjøpt jakker med hull i foret, klespakker med utvasket tøy, og klær som mest sannsynlig er feilmerket i størrelse. Har også opplevd at det brukte tøyet revner i sømmer ol. etter kort tids bruk. Da blir det ikke billig å være miljøbevisst. Jeg har heldigvis også gode opplevelser, særlig med brukt pentøy. Det har alltid vært bedre enn forventet. Nå som eldste er så stor at han bruker xs, og s i herre, opplever jeg at kvaliteten på det tøyet er mye bedre. Og står i stil til det som er oppgitt i annonsen. Jeg har også vært heldig å gjøre gode kjøp i bruktbutikker og på butikker som Barneskatter og Kidza second hand. Der får man sett igjennom varene på forhånd og kan vurdere om man synes pris og kvalitet henger sammen. Ofte gjør der ikke det for meg. Tøy etter ungene ble i mange år arvet bort til familie og deres nettverk. Nå er den som arvet høyere en minste min, så da går ikke det lenger. Jeg leverer til bruktbutikker som tar lave priser, så folk med dårlig økonomi kan kjøpe. Har også solgt noe via barneskatter når jeg har energi til der, og det kan anbefales. Da kan jeg sette ganske lave priser og likevel tjene en slant. Har også gitt bort barneting til flykningetjenesten og på Finn.no. I tillegg til SFO, bhg og en institusjon for barn. Anonymkode: 531a1...790 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg dømmer ingen for å kjøpe nytt, så lenge de selger eller gir det videre når de er ferdig med det. Jeg kjøper noe nytt og en del brukt. Får også mye. Men ingen av mine fryser eller har for dårlig tøy likevel. De har alt de trenger, og jeg har bedre råd enn jeg ville hatt om jeg ikke kjøpte brukt. For min del handler det både om lommebok og miljø. Anonymkode: 3e80c...ff7 Jeg synes det er veldig tidkrevende å sortere ut størrelser, brette det pent og legge det i poser, så ut på finn og ha det oppbevart til en eller annen skal komme og se gjennom klærne, velge ut og klage og få avslag (worst case scenario). Noen ganger er det lettere å legge det i uff container selvom jeg hadde blitt glad for pengene... Anonymkode: 7cee1...860
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #20 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg synes det er veldig tidkrevende å sortere ut størrelser, brette det pent og legge det i poser, så ut på finn og ha det oppbevart til en eller annen skal komme og se gjennom klærne, velge ut og klage og få avslag (worst case scenario). Noen ganger er det lettere å legge det i uff container selvom jeg hadde blitt glad for pengene... Anonymkode: 7cee1...860 Vi ønsket oss to tette, så mye/det meste av utstyr ble kjøpt nytt med tanke på at vi skulle gjenbruke det. Sånn sett har jeg jo allerede gjort jobben én gang før, og det var ikke veldig tidkrevende med sortering. Da vi så at f.eks 68 ble for smått så var det jo bare å ta de klærne ut av skuffen og legge de i en eske. Så fylte vi skuffen med nye klær i 74 osv. Nå har vi smått begynt å fylle på de første størrelsene til lillesøster som kommer litt tettere enn vi hadde sett for oss😅 Resten av eskene venter i boden. Jeg vil nok gjøre det samme igjen og selge det for hver gang hun vokser ut av det, men tror ikke jeg kommer til å selge alt. Det blir nok de større tingene som pent brukte dresser, ulldresser, ullklær osv. Vanlig bomullstøy og alt mulig tjafs, som i tillegg er brukt av to barn, vet jeg ikke hva jeg skal ta betalt for. Det får heller gå i donasjonshaugen. Vi har solgt vognen da vi nå trenger søskenvogn, men bruktsalg av vogn irriterer meg. Da vi skulle kjøpe den første vognen så tittet jeg på finn, men de selges jo fortsatt kjempedyrt etter ett år, og da kunne jeg unne meg en ny med garanti for en tusenlapp eller to til. Anonymkode: 28551...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå