AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Fastlegen min slutter om kort tid. Jeg har en sykdom som gjør at jeg trenger oppfølging 3-4 ganger i året. Har og behov for sykemelding i perioder. Hvordan løses det når jeg står uten fastlege? Det er ikke andre ledige leger i kommunen eller nabokommunene. jeg forstår at kommunen har ansvar for å skaffe fastleger, men når de ikke har klart det og svært mange i kommunen står uten lege om 3 uker merker jeg at jeg blir bekymret og ønsker å vite hva jeg kan gjøre. Noen som har råd? Anonymkode: 991fb...5ea
pia mater Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 Vet noen legesenter bytter på å ta seg av listen som ikke har en fast lege. Kan og hende de lyser ut etter vikar eller ny fast stilling.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 pia mater skrev (13 minutter siden): Vet noen legesenter bytter på å ta seg av listen som ikke har en fast lege. Kan og hende de lyser ut etter vikar eller ny fast stilling. Kommunen har forsøkt å få tak i vikarer og nye faste leger lenge, uten å lykkes. Vanskelig å vite hvor lang tid det kommer til å ta. Anonymkode: 991fb...5ea
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 Hva gjør jeg om kommunen ikke rekker å få et tilbud på plass før fastlegen har sluttet? 3 uker er ikke veldig lang tid til for dem til å fikse det. Kommunen gir ikke informasjon, så jeg begynner å bli stresset. Anonymkode: 991fb...5ea
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Hva gjør jeg om kommunen ikke rekker å få et tilbud på plass før fastlegen har sluttet? 3 uker er ikke veldig lang tid til for dem til å fikse det. Kommunen gir ikke informasjon, så jeg begynner å bli stresset. Anonymkode: 991fb...5ea Har du ringt dem? Har du spurt fastlegen din, nå før vedkommende slutter? Hvis ikke anbefaler jeg å forte deg å gjøre det. Da jeg mistet fastlege sist, ordnet fastlegekontoret med ny lege. Anonymkode: 08853...00d 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du ringt dem? Har du spurt fastlegen din, nå før vedkommende slutter? Hvis ikke anbefaler jeg å forte deg å gjøre det. Da jeg mistet fastlege sist, ordnet fastlegekontoret med ny lege. Anonymkode: 08853...00d Fastlegekontoret skal legges ned. Fastlegen sier at kommunen har ansvaret og at jeg må ta kontakt med dem. Anonymkode: 991fb...5ea
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Fastlegekontoret skal legges ned. Fastlegen sier at kommunen har ansvaret og at jeg må ta kontakt med dem. Anonymkode: 991fb...5ea Kjipt. Hva sier kommunen når du kontakter dem? Anonymkode: 08853...00d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjipt. Hva sier kommunen når du kontakter dem? Anonymkode: 08853...00d De sier at de jobber med saken, men ikke har en løsning enda. Det er mange uten fastlege i kommunen jeg bor. Anonymkode: 991fb...5ea
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 I kommunen jeg bor i er det 2000 uten fastlege etter at det gamle fastlegekontoret la ned i våres. Kommunen "ordnet" vikarer etter 3mnd, og det fungerte i 2mnd før de ikke orket mer. Så det er bare å glede seg.. Jeg har også en kronisk sykdom som krever oppfølgning, men jeg er drit lei, så kommer til å la det gå til jeg stuper. Kanskje hvis folk begynner å daue rundt om kring at politikerne gjør noe. Anonymkode: 94083...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 I min kommune er det også helt fastlegekrise. Min mor er uten fastlege, og hun fikk beskjed om at hun nå må ta kontakt med legevakten hver gang hun skal noe lege-messig... Hun har også kronisk sykdom og hjerteproblemer, så det er jo kjempekjekt.. Hun har vært uten fastlege i over et år nå. Anonymkode: 6a590...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 Føler med deg, TS. I min kommune er det også fullstendig låst nå. Ingen fastleger har ledig, kun 2-3 stykker har venteliste (og da består den allerede av 100+ personer). Rådene man får av kommunen er: 1) Velge fastlege i en annen kommune (selv om det da blir minimum 45 minutter å kjøre med bil og sikkert flere timer hvis man er avhengig av kollektivtransport). 2) Bruke legevakt (legevakta tilhører en større by, det er voldsomt press på den også, så man risikerer jo å bli avvist). 3) Gå privat (veldig dyrt). Anonymkode: d49ba...99a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Kronisk syke pasienter har krav på en oppfølgende lege i spesialisthelsetjenesten når fastlegen ikke kan ta oppfølgingsanvsaret. Anonymkode: 01d40...f85 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kronisk syke pasienter har krav på en oppfølgende lege i spesialisthelsetjenesten når fastlegen ikke kan ta oppfølgingsanvsaret. Anonymkode: 01d40...f85 Det er bare tull, kom gjerne med lovparagraf som beviser påstanden din. Anonymkode: 74215...a8a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Sett deg på venteliste hos en fastlege i kommunen ved siden av ? Anonymkode: c73a4...1e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå