AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Du som har/hadde angst for bilkjøring, har du noen tips til hvordan man kan overkomme/takle angsten? Anonymkode: 4b442...815
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 Ikke heeelt det samme, men kanskje det kan være til hjelp likevel. En stund etter at jeg fikk lappen ble jeg veldig redd for å kjøre i tuneller. Da ringte jeg kjørelæreren min og så kjørte vi tuneller sammen i 2 timer. Etter det var jeg ikke redd mer. Det hjalp at jeg fikk eksponert meg og at jeg fikk tekniske tips til hva jeg skulle ha fokus på, men det hjalp også mye at jeg fikk snakket litt ut om hva jeg var redd for og fikk tilbakemeldinger på tankene mine av en som hadde peiling. Anonymkode: f1329...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Jo mer du kjører jo tryggere blir du. Så det å eksponere seg mye hjelper. Tilslutt blir det bare en vane Anonymkode: c8b47...300 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 Sett deg i bilen og kjør laaaangt laaaaaangt bort, og så kjører du hjem igjen. Gjør det noen ganger så blir det bedre. Anonymkode: 86931...021
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Jeg har nylig begynt å kjøre igjen etter nesten 20 år uten å kjøre. Jeg ble skilt og det å være alene med barna og bo et sted hvor det er utrolig slitsomt i hverdagen å ikke ha en bil har pushet meg til å sette i gang. Tro meg, kan jeg kan du! Jeg har hatt veldig angst for å sette meg bak rattet. Du må bare hoppe i det. Begyn på en parkeringsplass og ta det derifra. Det eneste som hjelper er å øve øve øve. Anonymkode: d23cc...159 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Skrevet 7. november 2022 Hvorfor har du angst? Det man trenger er egen bil, godt lys om man skal kjøre i mørket, gode briller om man trenger briller, gode dekk om man er redd for glatta, og gjerne også en bil som føles trygg å kjøre. Jeg hadde en 20 år gammel Volvo som forrige bil, og den kjørte nesten seg selv, utrolig stødig på veien. Det er også en fordel å begynne på steder der det er lite trafikk, og å kjøre mye og ofte. Anonymkode: 5a366...b9e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Skrevet 7. november 2022 Jeg hadde ikke angst for å kjøre bil akkurat, men angst for at bilen skulle bryte sammen under kjøring. For meg har eksponering hjulpet, jeg er fortsatt ikke der at jeg liker å kjøre bil men det går helt greit nå. Anonymkode: dd9ff...3d0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Skrevet 7. november 2022 Min «løsning» har vært å utsette og utsette å ta førerkort, og nå er jeg 40+. Min venninne har ikke kjørt på over 15 år pga generalisert angst og panikkangst. Selv har jeg sosial angst og panikkangst. Nå skal vi lese teoriboka sammen, for å få mestringsfølelse slik at vi forhåpentligvis våger å sette oss bak rattet. Anonymkode: eacc6...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Skrevet 7. november 2022 Jeg hadde angst for å kjøre bil da jeg fikk lappen, men jeg øvde meg og kjørte og kjørte så gikk det seg til. trening som hjelper bare. Anonymkode: 5418e...488
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #10 Skrevet 7. november 2022 Takk for svar alle sammen! Tok førerkort for 5 uker siden, og synes det er veldig krevende å kjøre alene. Er ekstremt nervøs før jeg setter meg i bilen. Om morgenen kjører jeg en halvtime før jeg må for å slippe rushen og masse myke trafikanter som er på vei til skolen. Har vanvittig angst for å ikke se noen som går, sykler, bruker sparkesykkel eller rulleski. Er også veldig redd for at noen skal bryte vikeplikten i 70-80 sonen. Tok mange år før jeg tok lappen, er godt oppi årene, kan jeg si 😊 hater å være passasjer, er veldig anspent og klarer ikke å slappe av. Var involvert i en alvorlig bilulykke som barn, går regelmessig til psykolog for generalisert angst. Får høre der at øvelse gjør mester, at jeg bare må eksponeres for bilkjøring. Anonymkode: 4b442...815
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #11 Skrevet 7. november 2022 Tror ikke de fleste har angst for å kjøre bil. Det er sikkert mange som er nervøse, men å si at de har angst blir for dumt. Er bare å kjøre mer. Anonymkode: 0abd5...766
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar alle sammen! Tok førerkort for 5 uker siden, og synes det er veldig krevende å kjøre alene. Er ekstremt nervøs før jeg setter meg i bilen. Om morgenen kjører jeg en halvtime før jeg må for å slippe rushen og masse myke trafikanter som er på vei til skolen. Har vanvittig angst for å ikke se noen som går, sykler, bruker sparkesykkel eller rulleski. Er også veldig redd for at noen skal bryte vikeplikten i 70-80 sonen. Tok mange år før jeg tok lappen, er godt oppi årene, kan jeg si 😊 hater å være passasjer, er veldig anspent og klarer ikke å slappe av. Var involvert i en alvorlig bilulykke som barn, går regelmessig til psykolog for generalisert angst. Får høre der at øvelse gjør mester, at jeg bare må eksponeres for bilkjøring. Anonymkode: 4b442...815 Kan du få noen til å bli med deg på en lengre biltur, hvis du tror det hjelper? Det hjalp veldig for meg i hvert fall, jeg fikk min mor med som "støttekontakt" så kjørte vi et par 6-timers-turer for å skape trygghet hos meg. Anonymkode: dd9ff...3d0 1 1
netpuppy Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du få noen til å bli med deg på en lengre biltur, hvis du tror det hjelper? Det hjalp veldig for meg i hvert fall, jeg fikk min mor med som "støttekontakt" så kjørte vi et par 6-timers-turer for å skape trygghet hos meg. Anonymkode: dd9ff...3d0 Enig i denne. Det hjelper mye mer å ta et par langturer enn å kjøre litt hver dag. Tror det er fordi det er nærmest umulig å sitte å være anspent i 5-6 timer i strekk, så du lærer kroppen til å slappe av mens du kjører. 2
Hensatt Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 Planlegg en lengre tur helt alene der du har all verdens tid til å bli kjent med bilen, veien og deg selv. Stopp når du trenger og kjør heller flere, korte etapper uten å stresse. Last ned lydbok/podkaster slik at du har noe å høre på slik at kjøringen etter hvert går mer på "autopilot". Finn gode sittestillinger (mest mulig oppreist og støttende for hele krpppen) og bruk hodestøtten aktivt slik at du ikke blir sittende anspent eller med "dinglende" hode. Unngå koffein som forsterker angsten og hold blodsukkeret og blodtrykk stabilt (unngå mye salt og sukker som også påvirker angst) Poenget er at bilen og veien skal bli din venn, ikke din fiende. Eksponering er bra, men du må ta det i ditt eget tempo. Pusher du for hardt, kan du ende opp med å gjøre vondt verre.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ekstremt nervøs før jeg setter meg i bilen. Om morgenen kjører jeg en halvtime før jeg må for å slippe rushen og masse myke trafikanter som er på vei til skolen. Anonymkode: 4b442...815 Kjempefint at du pusher deg litt. Jeg har en venninne som ennå ikke har kjørt alene etter at hun fikk lappen, og det er snart 12 år siden. Bare fortsett å gjøre som du gjør. Ta det rolig, tøy grensene litt etter litt, og da tar det ikke lange tiden før du blir komfortabel. Anonymkode: 39a24...3b4
Hensatt Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 Blizz1 skrev (3 minutter siden): Planlegg en lengre tur helt alene der du har all verdens tid til å bli kjent med bilen, veien og deg selv. Stopp når du trenger og kjør heller flere, korte etapper uten å stresse. Last ned lydbok/podkaster slik at du har noe å høre på slik at kjøringen etter hvert går mer på "autopilot". Finn gode sittestillinger (mest mulig oppreist og støttende for hele krpppen) og bruk hodestøtten aktivt slik at du ikke blir sittende anspent eller med "dinglende" hode. Unngå koffein som forsterker angsten og hold blodsukkeret og blodtrykk stabilt (unngå mye salt og sukker som også påvirker angst) Poenget er at bilen og veien skal bli din venn, ikke din fiende. Eksponering er bra, men du må ta det i ditt eget tempo. Pusher du for hardt, kan du ende opp med å gjøre vondt verre. Kan også nevne røyking som angstforsterkende, dersom du er en som røyker. Røyk får blodårene til å trekke seg sammen, øker blodtrykket og forsterker angst.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar alle sammen! Tok førerkort for 5 uker siden, og synes det er veldig krevende å kjøre alene. Er ekstremt nervøs før jeg setter meg i bilen. Om morgenen kjører jeg en halvtime før jeg må for å slippe rushen og masse myke trafikanter som er på vei til skolen. Har vanvittig angst for å ikke se noen som går, sykler, bruker sparkesykkel eller rulleski. Er også veldig redd for at noen skal bryte vikeplikten i 70-80 sonen. Tok mange år før jeg tok lappen, er godt oppi årene, kan jeg si 😊 hater å være passasjer, er veldig anspent og klarer ikke å slappe av. Var involvert i en alvorlig bilulykke som barn, går regelmessig til psykolog for generalisert angst. Får høre der at øvelse gjør mester, at jeg bare må eksponeres for bilkjøring. Anonymkode: 4b442...815 For 5 uker siden? Det er heeelt normalt! 😅 Tar noen måneder før man begynner bli komfortabel alene bak rattet. (For mange, ikke alle). Men ja, det stemmer. Du må mengdetrene. Og husk: du velger jo selv hvor du ønsker å kjøre. Kjør en litt lengre tur du et sted du er komfortabel med på et tidspunkt på døgnet da det ikke er så mye trafikk Anonymkode: 73d5d...7e0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar alle sammen! Tok førerkort for 5 uker siden, og synes det er veldig krevende å kjøre alene. Er ekstremt nervøs før jeg setter meg i bilen. Om morgenen kjører jeg en halvtime før jeg må for å slippe rushen og masse myke trafikanter som er på vei til skolen. Har vanvittig angst for å ikke se noen som går, sykler, bruker sparkesykkel eller rulleski. Er også veldig redd for at noen skal bryte vikeplikten i 70-80 sonen. Tok mange år før jeg tok lappen, er godt oppi årene, kan jeg si 😊 hater å være passasjer, er veldig anspent og klarer ikke å slappe av. Var involvert i en alvorlig bilulykke som barn, går regelmessig til psykolog for generalisert angst. Får høre der at øvelse gjør mester, at jeg bare må eksponeres for bilkjøring. Anonymkode: 4b442...815 Jeg var også nervøs for å kjøre etter jeg tok lappen. Det hjalp å ha bil slik at jeg fikk kjørt jevnlig og helt fra begynnelsen, så det er bra du har bil nå med en gang. Hvis du syns det er stressende å kjøre til jobb, så hadde jeg ikke gjort det. Jeg hadde heller ikke kjørt i sentrum om jeg syns det var mye som foregikk og uoversiktlig. Jeg ville heller kjørt turer som gjorde meg mindre stresset i begynnelsen. Om du kjører en rute til jobb, så kjør den når det nesten ikke er trafikk, og lær den utenat. Hvor kommer det mennesker, hvor har du vikeplikt osv. Ikke utsett deg for for mye til å begynne med, det blir bare overveldende. Det er sant at øvelse gjør mester, men ikke stress deg selv unødvendig, du har god tid til å lære dette. Lykke til! Anonymkode: 5a366...b9e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Tusen takk for alle innlegg med tips og erfaringsutveksling, veldig hjelpsomt!! 😊 hilsen TS Anonymkode: 4b442...815 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 Du øvelseskjører ennå, men nå har du lov til å gjøre det alene. At du er nervøs er helt vanlig! Jeg kjørte med foreldrene mine og L i vinduet innimellom selv etter jeg hadde fått lappen. Og jeg hadde en ekstra bykjøring da jeg havnet i en situasjon der jeg måtte begynne å kjøre mere i by (bor på bygda) Øv og øv og øv og kjør masse, og du kommer til å bli tryggere og flinkere. Jeg har hatt lappen I mange år og jeg befinner meg rett som det er i situasjoner hvor jeg blir usikker. Riksvei på vinteren når det blir tidlig mørkt og det er mye aggressiv tungtrafikk og elg er min kjøreangsttrigger. Anonymkode: 19423...1e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå